• 3
  • 4
2025-03-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
En fråga till er som tränar på gym; hur hittar jag motivationen till det? Tycker det är såååååå tråkigt, men känner att det är ett ont måste för mig. Har ett mycket stillasittande arbete och börjar känna hur ryggen tar stryk. Att jag sedan gillar sötsaker lite för mycket gör ju inte saken bättre, har noterat att det börjar synas en liten kulmage.

Behöver verkligen tips och råd för att ta mig i kragen.

Varför gym, det är väl motion du vill ha. Promenera är bättre motion och ger bättre förbränning än gym. Sätt på ett par hörlurar med bra musik så blir promenadtimman trevlig. Vad gäller ryggen så är det troligen svaga magmuskler som orsakar det. Är de svaga så får ryggen bära allt, då får man såklart "ont i ryggen".
Citera
2025-03-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Varför gym, det är väl motion du vill ha. Promenera är bättre motion och ger bättre förbränning än gym. Sätt på ett par hörlurar med bra musik så blir promenadtimman trevlig. Vad gäller ryggen så är det troligen svaga magmuskler som orsakar det. Är de svaga så får ryggen bära allt, då får man såklart "ont i ryggen".

Tänker att gym är lite mer mångsidigt, men promenad är absolut inte fy skam det heller. Så tack för tipset.
Citera
2025-03-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
PT var helt klart värt det för mig. Köpte 20 lektioner och fick 3 på köpet i årsmedlemskapet på gymmet.
Har nu kört 3 lektioner i veckan i 4 veckor och vissa dagar har varit riktigt tuffa. Vet inte hur andra arbetar men denna kille ringer mig på morgonen, frågar om jag har träningsvärk och hur jag mår, säger jag att jag har träningsvärk så säger han, bra då kör vi en annan muskelgrupp idag.

Har lärt mig övningar och testat på saker som jag aldrig hade kunnat fantisera ut själv hur man gjorde och fått lära mig om min kropp vad som behöver göras.
T.ex så hade jag nog själv inte förstått att varför vissa övningar känns omöjliga är att "balansen" i kroppen är dålig men grundstyrkan finns där.

Kostar en hel del med PT, men har du råd, investera i dig och att må bra.
Finns få grejer som är bättre att lägga pengar på!

Vad betalar du för PT? Lite nyfiken bara. Vet ju som sagt att det är dyrt, men kanske värt att lägga lite pengar på det om det kan ge lite resultat.
Citera
2025-03-25, 14:54
Medlem
Motiviationen är att man får en bra jävla uppmärksamhet om man har platt mage det borde vara tillräckligt. Skaffa ljudböcker om du tycker det är tråkigt.
Citera
2025-03-25, 15:06
Medlem
Citat:
Vad betalar du för PT? Lite nyfiken bara. Vet ju som sagt att det är dyrt, men kanske värt att lägga lite pengar på det om det kan ge lite resultat.

För 20 timmar med PT betalar jag 12500 kr, så 625 kr per timme. Finns säkert både billigare och dyrare. Men ligger nog oftast på mellan 5-800 kr timmen vad jag förstått
Citera
2025-03-25, 15:53
Medlem
Citat:
Tänker att gym är lite mer mångsidigt, men promenad är absolut inte fy skam det heller. Så tack för tipset.

Det mest mångsidiga är simning, det tränar fler muskler än gym. Om det är så du tänker. Fast utomhusaktiviteter likt promenad är betydligt bättre för psyket. Det är mångsidigt, d.v.s vinstgivande på fler sätt, än gym, för HELA din varelse.
Citera
2025-03-25, 17:18
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
PT var helt klart värt det för mig. Köpte 20 lektioner och fick 3 på köpet i årsmedlemskapet på gymmet.
Har nu kört 3 lektioner i veckan i 4 veckor och vissa dagar har varit riktigt tuffa. Vet inte hur andra arbetar men denna kille ringer mig på morgonen, frågar om jag har träningsvärk och hur jag mår, säger jag att jag har träningsvärk så säger han, bra då kör vi en annan muskelgrupp idag.

Har lärt mig övningar och testat på saker som jag aldrig hade kunnat fantisera ut själv hur man gjorde och fått lära mig om min kropp vad som behöver göras.
T.ex så hade jag nog själv inte förstått att varför vissa övningar känns omöjliga är att "balansen" i kroppen är dålig men grundstyrkan finns där.

Kostar en hel del med PT, men har du råd, investera i dig och att må bra.
Finns få grejer som är bättre att lägga pengar på!

Du hade kunnat få all den hjälpen gratis om du bara frågat valfri byggare på gymmet. De är inte där för att skrämmas och de flesta av dom ställer mer än gärna upp på att hjälpa nybörjare.
Citera
2025-03-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Du hade kunnat få all den hjälpen gratis om du bara frågat valfri byggare på gymmet. De är inte där för att skrämmas och de flesta av dom ställer mer än gärna upp på att hjälpa nybörjare.

Helt rätt! Bästa motivationen i gymmet har för mig alltid varit vänner och min partner. Många av dem betydligt bättre än jag och då har jag ändå gått en PT-utbildning (på stenåldern). Samma gäller för övrigt med promenader och annan cardio. Är de inte vänner, uppgraderas de lätt om man på ett snyggt sätt ber om goda råd.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in