2025-03-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Där fanns HD från början.
Det verkar som han aldrig sålde datorerna utan låg kvar i hans lgh.

Frågan är var dessa USB och HD tog vägen.
De är magnetiska och kan klara vatten över ett år, det vet jag efter andra fynd som har gjorts.

Antingen är de ner malda, ordentligt brända eller så finns de hos någon.
Kanske föräldrahemmet eller sommarstugan.

Fast det är ju 30 mil x 2 till Ljungby och så de finns nog i närheten.

HHD är magnetiska.
Inte SSD eller USBminnen.
Citera
2025-03-07, 15:56
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
Inte hållit på mig uppdaterad på länge…
Har det kommit fram något nytt ang motivet än??
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8q116r/masskjutningen-pa-risbergska-polisen-om-motivet
Det är fortfarande ett stort mysterium säger polisen
Citera
2025-03-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Mycket möjligt men skulle kan göra något på den här skalan då?

Jag undrar mycket kring bilderna, hans namn, som tidigare var hans mellannamn, är felstavat vilket är märkligt för sig och varför skulle de lägga upp dem på en skum image host sida?

Vad menar du med översta frågan?

Det kan ha varit ett bildalbum som familjen delade med varandra men som någon av föräldrarna har skapat så att han inte kunde radera innehåll. Men som han kunde ladda upp bilder/filmer i.

Vi vet inte om han tidigare hette Rickard eller Richard i mellannamn. Kanske var det Richard och att föräldrarna därför döpte albumet så. Kanske gjorde han det själv för att de skulle kunna hitta det.

Eller så ville han bara lämna något efter sig. För honom var motivet kanske väldigt tydligt i filmmaterialet...
Kan vara en förklaring så att hans familj skulle förstå varför och minnen av honom till dem.

Många kanske för vi kan bara gissa. Jag tror inte vi kommer att få reda på det och det skulle nog inte heller förändra något i utredningen mer än vad polisen troligtvis redan vet.
Citera
2025-03-07, 16:09
Medlem
Citat:
Det är sant i och för sig men om en person har vanföreställningar, hallucinationer och tankestörningar så brukar det synas utanpå och märkas genom att en person inte kan ta hand om sig själv, betala räkningar och så vidare så därför tvivlar jag starkt på att han led av schizofreni.

Nej, det gör det inte alls. Du har såklart ingen aning om vad som rör sig i andras tankar så länge de inte röjer sig. Det beror helt på vilken alternativ verklighet de upplever. Vissa tankar och vanföreställningar kan ha följder likt ovan, men de allra flesta inte alls.
Ju mer du isolerar dig desto längre kan dina föreställningar, oavsett hur långt från normen de är, slippa utmanas.
Är du dessutom tyst som RA är det ju ännu svårare att upptäcka. Och det kan också varit anledningen till tystnaden.
Citera
2025-03-07, 16:20
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Vad menar du med översta frågan?

Det kan ha varit ett bildalbum som familjen delade med varandra men som någon av föräldrarna har skapat så att han inte kunde radera innehåll. Men som han kunde ladda upp bilder/filmer i.

Vi vet inte om han tidigare hette Rickard eller Richard i mellannamn. Kanske var det Richard och att föräldrarna därför döpte albumet så. Kanske gjorde han det själv för att de skulle kunna hitta det.

Eller så ville han bara lämna något efter sig. För honom var motivet kanske väldigt tydligt i filmmaterialet...
Kan vara en förklaring så att hans familj skulle förstå varför och minnen av honom till dem.

Många kanske för vi kan bara gissa. Jag tror inte vi kommer att få reda på det och det skulle nog inte heller förändra något i utredningen mer än vad polisen troligtvis redan vet.
Han, ska det stå. Om han bara ville bort och inget skulle bli kvar, skulle han gjort såhär mycket väsen av sig då?

Tyckte jag läste långt tidigt i den här tråden att det fanns dokument som visade att hans namn stavades så hela tiden.
Jag tror inte heller det behöver vara något avgörande bakom bilderna och polisen kanske redan listat ut vad bilderna var menade för men bilderna hittades först här på fb när någon använde sig av en ansiktsigenkännade sökmotor på hans körkortsbild som var det som först syntes i media och det var väldigt uppenbart att det var samma man men det var en annan stavning. Visst kan det ha varit menat för familjen, eller så är det någon annan orsak. Jag tycker också videoklippen ger stor inblick i vad som kan vara den bakomliggande orsaken till att detta ens skedde, men de vet vi inte var de kom ifrån heller.
Citera
2025-03-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Nej, det gör det inte alls. Du har såklart ingen aning om vad som rör sig i andras tankar så länge de inte röjer sig. Det beror helt på vilken alternativ verklighet de upplever. Vissa tankar och vanföreställningar kan ha följder likt ovan, men de allra flesta inte alls.
Ju mer du isolerar dig desto längre kan dina föreställningar, oavsett hur långt från normen de är, slippa utmanas.
Är du dessutom tyst som RA är det ju ännu svårare att upptäcka. Och det kan också varit anledningen till tystnaden.

Ja och så länge han skött räkningar och annat, och han var ju inte klassad som någon psykopat eller annat för då hade hans vapenlicenser, och det verkar oneckligen som de gjorts insatser och utredningar vad dom kunnat och "brukar" ha effekt på dom flesta. Vissa personer går inte hjälpa!

Jag vet jag frågade min läkare efter ett besök när jag var runt 30 år, Varför är jag som jag är, det måste ju finnas något man kan göra"
Han svarade "Ja alltså, det är bara sån du är" ...så det gäller oxå att samla styrka själv och hitta saker i livet som förbättrar kvaliten, ingen läkare kan veta vad som fungerar på 100% av alla dom möter
Citera
2025-03-07, 16:32
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Mycket riktigt, jag utgår från min syster som har upprepade psykoser(schizoaffektivt syndrom tror jag hennes diagnos är) och andra jag träffat på slutenvården men det de har gemensamt är att de inte kan ha en sammanhängande samtal, rör sig märkligt och skrattar åt saker som inte finns men man måste ju prata med dem för att märka detta
Citera
2025-03-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Ja och så länge han skött räkningar och annat, och han var ju inte klassad som någon psykopat eller annat för då hade hans vapenlicenser, och det verkar oneckligen som de gjorts insatser och utredningar vad dom kunnat och "brukar" ha effekt på dom flesta. Vissa personer går inte hjälpa!

Jag vet jag frågade min läkare efter ett besök när jag var runt 30 år, Varför är jag som jag är, det måste ju finnas något man kan göra"
Han svarade "Ja alltså, det är bara sån du är" ...så det gäller oxå att samla styrka själv och hitta saker i livet som förbättrar kvaliten, ingen läkare kan veta vad som fungerar på 100% av alla dom möter

Det finns egentligen inget som påvisar att han inte gick att hjälpa, endast att man inte försökte på rätt vis.

I övrigt finns det alltför många läkare som tror sig veta allt efter 30 minuters samtal. Och tar beslut därefter, vilket kan ha en kraftigt negativ påverkan på en patients liv under lång tid. De besitter en otrolig makt, och alltför många kan inte hantera det.
Citera
2025-03-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Det är sorgligt att så många väljer att avsluta sina liv men det du skriver är fan bland det dummaste jag läst.

Äpplen och päron? Eller snarare Äpplen och älghorn.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte exakt varför jag ragerar så hårt på ditt inlägg. Det är säkerligen många faktorer bakom min reaktion och kanske krävs det alltför mycket grävande för att "bli klok på" vilken ställning man kan ta.

Några tankar dock.

Rent generellt förstår jag vad du menar på ett sätt. Men samtidigt...

Är det nödvändigt att ställa de båda mot varandra?

- Det är ju fruktansvärt att så många människor tar självmord varje år, många som säkerligen kunde fått hjälp på ett eller annat sätt.

- Det är ju inte mindre hemskt att personer blir skjutna i ett skoldåd, bara för att antalet är färre eller för den delen andra dåd utförda genom terror eller som här; förmodligen totalkollaps av en individ.

Jag tror att min instinkt reagerar på en känsla av ett förminskande av att "bara" tio dött. Samtidigt menar du inte riktigt så?

Den andra biten som jag tänker på, är att det är ju otroligt svårt att reda ut hur många som kunde ha räddats från självmord och vilka "staten" är skydliga till.

Vi vet dock att många människor mår dåligt, har svårt att få hjälp av olika anledningar och att många självmord tas som ett rop på hjälp, impulsivt (men inte sällan efter flera försök eller tankar på självmord innan), hämnd, svårigheter att nå psykiatrin osv, osv.

Men liksom RA i det här fallet, vet vi inte om en adekvat hjälp hade räddat honom, dels från självmord och dels från attentat.

Problemen är multifaktorella, tänker jag. Hans utanförskap, hans känsla av att hans funktionella hinder alltid skulle finnas med honom i livet, att människor inte förstod honom, kan vara sådant som gör en människa deprimerad, känna meningslöshet med livet och hat mot samhället trots hjälp. Jag vet inte...men poängen är att vi vet inte hur varje individ tänker, funkar, känner...Det är individuellt.

Både de orimligt höga talen för självmord varje år och dådet är fruktansvärt!
Naturligtvis måste man reagera hårt på de båda hemska situationerna.

Vi har också som medborgare möjlighet att rösta, vi får den regering vi förtjänar så att säga. Vi har yttrandefrihet och kan debattera, föra fram våra åsikter, även om det är svårt att bli hörd.

Vindarna blåser hårt i världen nu.

Jag skrev ett långt svar, men inser att jag hamnar i affekt direkt jag försöker diskutera det här ämnet och har svårt att vara saklig när jag skriver, så jag raderade det.

Kort och gott så värderar jag offren i Örebro lika mycket som jag värderar någon som inte sett någon annan utväg än att avsluta sitt eget liv. De var alla någons son, dotter, mamma, pappa, syskon, barnbarn eller vän. I mina ögon är de alla offer med lika värde.

I samhället ögon är däremot inte psykiskt sjuka värda någonting och de ska bara glömmas bort medan man hyllar och hedrar offren i Örebro.

Jag kan inte göra den skillnaden på människors värde och blir besvärad av att andra verkar kunna det.
Citera
2025-03-07, 16:44
Medlem
Citat:
Det finns egentligen inget som påvisar att han inte gick att hjälpa, endast att man inte försökte på rätt vis.

I övrigt finns det alltför många läkare som tror sig veta allt efter 30 minuters samtal. Och tar beslut därefter, vilket kan ha en kraftigt negativ påverkan på en patients liv under lång tid. De besitter en otrolig makt, och alltför många kan inte hantera det.

Har han med all säkerhet inte berättat alla sina problem för läkare med risk för att bli.olämplig att inneha vapen. Tror han gått på en tunn linje här, dum.i huvet var han inte, fast tillräckligt hjärnskada för att ha ihjäl 10 helt oskyldig människor
Citera
2025-03-07, 16:46
Medlem
Citat:
Mycket riktigt, jag utgår från min syster som har upprepade psykoser(schizoaffektivt syndrom tror jag hennes diagnos är) och andra jag träffat på slutenvården men det de har gemensamt är att de inte kan ha en sammanhängande samtal, rör sig märkligt och skrattar åt saker som inte finns men man måste ju prata med dem för att märka detta

Ja, men så är de ju också inlåsta för att de har en aktiv, skadlig psykos. Längst ut på skalan, så att säga.
Du kan ha en precis lika aktiv psykos som inte är skadlig för dig eller andra men omgivningen fortfarande kan se tydliga tecken, till exempel att du skrattar, och inte vilja ha eller behöva slutenvård.
Och alla som du inte kan ana vad de upplever på beteende och kroppsspråk, som fortfarande kan ha en skadlig upplevelse.
Tillägger att antalet slutenvårdsplatser är högst begränsat, mer så om man vill ha plats på en psykosavdelning. Där hamnar creme de la creme s.a.s. medan tusentals med behov traskar runt obehindrat.
Senast redigerad av Bulten-i-Bo 2025-03-07 kl. 16:58.
Citera
2025-03-07, 16:47
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Har han med all säkerhet inte berättat alla sina problem för läkare med risk för att bli.olämplig att inneha vapen. Tror han gått på en tunn linje här, dum.i huvet var han inte, fast tillräckligt hjärnskada för att ha ihjäl 10 helt oskyldig människor
Var han smart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in