2025-03-07, 12:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
1500 självmord varje år, majoriteten har sökt hjälp innan så vi kan lägga 750+ liv på läkare/vården varje år.

Det lär nog inte finnas någon statistik på hur många som avslutat sina liv pga vansinniga beslut. Staten vill knappast att den siffran blir officiell då de mer eller mindre haft ihjäl alla dessa människor.

Staten dödar flera hundra varje år i tystnad, en av dessa dödar 10 och det blir ramaskri.

Jag vet inte exakt varför jag ragerar så hårt på ditt inlägg. Det är säkerligen många faktorer bakom min reaktion och kanske krävs det alltför mycket grävande för att "bli klok på" vilken ställning man kan ta.

Några tankar dock.

Rent generellt förstår jag vad du menar på ett sätt. Men samtidigt...

Är det nödvändigt att ställa de båda mot varandra?

- Det är ju fruktansvärt att så många människor tar självmord varje år, många som säkerligen kunde fått hjälp på ett eller annat sätt.

- Det är ju inte mindre hemskt att personer blir skjutna i ett skoldåd, bara för att antalet är färre eller för den delen andra dåd utförda genom terror eller som här; förmodligen totalkollaps av en individ.

Jag tror att min instinkt reagerar på en känsla av ett förminskande av att "bara" tio dött. Samtidigt menar du inte riktigt så?

Den andra biten som jag tänker på, är att det är ju otroligt svårt att reda ut hur många som kunde ha räddats från självmord och vilka "staten" är skydliga till.

Vi vet dock att många människor mår dåligt, har svårt att få hjälp av olika anledningar och att många självmord tas som ett rop på hjälp, impulsivt (men inte sällan efter flera försök eller tankar på självmord innan), hämnd, svårigheter att nå psykiatrin osv, osv.

Men liksom RA i det här fallet, vet vi inte om en adekvat hjälp hade räddat honom, dels från självmord och dels från attentat.

Problemen är multifaktorella, tänker jag. Hans utanförskap, hans känsla av att hans funktionella hinder alltid skulle finnas med honom i livet, att människor inte förstod honom, kan vara sådant som gör en människa deprimerad, känna meningslöshet med livet och hat mot samhället trots hjälp. Jag vet inte...men poängen är att vi vet inte hur varje individ tänker, funkar, känner...Det är individuellt.

Både de orimligt höga talen för självmord varje år och dådet är fruktansvärt!
Naturligtvis måste man reagera hårt på de båda hemska situationerna.

Vi har också som medborgare möjlighet att rösta, vi får den regering vi förtjänar så att säga. Vi har yttrandefrihet och kan debattera, föra fram våra åsikter, även om det är svårt att bli hörd.

Vindarna blåser hårt i världen nu.
Citera
2025-03-07, 12:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Efter masskjutningen: ”Hur ska jag gå i korridoren där jag har sett personer dö”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-masskjutningen-hur-ska-jag-ga-i-korridoren-dar-jag-har-sett-personer-do

Hon stod sex meter ifrån gärningsmannen när hon såg honom skjuta två personer.
– Han fick slut på kulor och behövde ladda om sitt vapen, då tog jag min jacka och sprang mot dörren, säger hon.

Jag hade inte heller velat att komma tillbaka till samma plats.

Huuu, fruktansvärt att höra hennes bekrivning!

Nästan lika hemskt är det att höra hur hon försöker försvara sin rätt till existens med att hon studerar, jobbar, försöker göra rätt för sig, vara "en nyttig person"...

Hela beskrivningen andas en känsla av att inte ha rätt till sitt liv i det här samhället. Detta ska läggas till allt annat trauma som att se människor bli skjutna, att förstå att hon lever enbart från att RA var tvungen att ladda om...vara tvungen att gå tillbaka till samma skola om hon ska fortsätta sin utbildning.
Citera
2025-03-07, 12:36
Medlem
Måste vara otroligt många nu som inte kan fullfölja sina utbildningar om man inte öppnar Risbergska förrän till efter sommaren?

Det kanske är lika bra att jämna hela skolan med marken för jättemånga elever kommer förmodligen att må dåligt av att gå i en skola som för all framtid kommer att vara känd som massaker-skolan.
Citera
2025-03-07, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte exakt varför jag ragerar så hårt på ditt inlägg. Det är säkerligen många faktorer bakom min reaktion och kanske krävs det alltför mycket grävande för att "bli klok på" vilken ställning man kan ta.

Några tankar dock.

Rent generellt förstår jag vad du menar på ett sätt. Men samtidigt...

Är det nödvändigt att ställa de båda mot varandra?

- Det är ju fruktansvärt att så många människor tar självmord varje år, många som säkerligen kunde fått hjälp på ett eller annat sätt.

- Det är ju inte mindre hemskt att personer blir skjutna i ett skoldåd, bara för att antalet är färre eller för den delen andra dåd utförda genom terror eller som här; förmodligen totalkollaps av en individ.

Jag tror att min instinkt reagerar på en känsla av ett förminskande av att "bara" tio dött. Samtidigt menar du inte riktigt så?

Den andra biten som jag tänker på, är att det är ju otroligt svårt att reda ut hur många som kunde ha räddats från självmord och vilka "staten" är skydliga till.

Vi vet dock att många människor mår dåligt, har svårt att få hjälp av olika anledningar och att många självmord tas som ett rop på hjälp, impulsivt (men inte sällan efter flera försök eller tankar på självmord innan), hämnd, svårigheter att nå psykiatrin osv, osv.

Men liksom RA i det här fallet, vet vi inte om en adekvat hjälp hade räddat honom, dels från självmord och dels från attentat.

Problemen är multifaktorella, tänker jag. Hans utanförskap, hans känsla av att hans funktionella hinder alltid skulle finnas med honom i livet, att människor inte förstod honom, kan vara sådant som gör en människa deprimerad, känna meningslöshet med livet och hat mot samhället trots hjälp. Jag vet inte...men poängen är att vi vet inte hur varje individ tänker, funkar, känner...Det är individuellt.

Både de orimligt höga talen för självmord varje år och dådet är fruktansvärt!
Naturligtvis måste man reagera hårt på de båda hemska situationerna.

Vi har också som medborgare möjlighet att rösta, vi får den regering vi förtjänar så att säga. Vi har yttrandefrihet och kan debattera, föra fram våra åsikter, även om det är svårt att bli hörd.

Vindarna blåser hårt i världen nu.

Att det är dålig vård i Sverige, mycket beroende på de långa väntetiderna i kö-Sverige, men det har väl länge varit 1000-1500 varje år som begår självmord. Ovanpå det och delvis så även ett par hundra som dör oavsiktligt genom överdoser av droger.

Tiotusentals människor som mår psykiskt dåligt i Sverige.

Det här med utökat självmord är inte så vanligt som vi nog förstår med tanke på siffrorna på självmord, men oroande om det kan bli en trend såsom det blivit i USA där utökat självmord är förhållandevis vanligt.
Citera
2025-03-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Måste vara otroligt många nu som inte kan fullfölja sina utbildningar om man inte öppnar Risbergska förrän till efter sommaren?

Det kanske är lika bra att jämna hela skolan med marken för jättemånga elever kommer förmodligen att må dåligt av att gå i en skola som för all framtid kommer att vara känd som massaker-skolan.

Då skulle ju verkligen RA "vinna".
Och sedan ska man i förlängningen jämna alla platser där traumatiska händelser ägt rum med marken.
Citera
2025-03-07, 12:49
Medlem
Citat:
Att det är dålig vård i Sverige, mycket beroende på de långa väntetiderna i kö-Sverige, men det har väl länge varit 1000-1500 varje år som begår självmord. Ovanpå det och delvis så även ett par hundra som dör oavsiktligt genom överdoser av droger.

Det här med utökat självmord är inte så vanligt som vi nog förstår med tanke på siffrorna på självmord, men oroande om det kan bli en trend såsom det blivit i USA där utökat självmord är förhållandevis vanligt.

Det är ju inte helt ovanligt heller med utökat självmord, fast det är familj och närstående som drabbas oftast.
Citera
2025-03-07, 12:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, det är oroande om man känner att ens röst inte blir hörd, vilket ju stämmer i många fall. Att psykiatrin är underdimentionerad.

Nu är USA så mycket större, ca 350 miljoner människor. Ett land med enorma mängder människor som står utanför samhället socioekonomiskt, sjuk-hälsovård, försäkringar mm.

Men trender sprider sig, som vi nu sett med skolskjutningar.

Så länge vi inte hör något om vad utredningen kommit fram till vad gäller motivet, tror jag att debatten blir svår att få igång i samhället. Och som sagt, vår regering är mer intresserad av vapenlagar än att ta tag i de dyra och krävande bitarna.

Jag hoppas på en debatt, men tyvärr är jag inte hoppfull. Tvärtom ser det ut som att nya lagar föreslås på än hårdare tag, där man ju kan ana att sådana som RA kommer att ställas inför orimliga krav.
Citera
2025-03-07, 12:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Fast man har börjat i nya lokaler, om jag fattat det rätt. Och att man kommer att ge alla rätt till förlängd utbildningstid för att alla ska få möjlighet att kunna klara sin utbildning. Tror jag länkade till Na tidigare om det.
Citera
2025-03-07, 12:57
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Ja precis .
Sen finns det endast en ingång på högra sidan på skolan ( den sidan som vetter mot idrottshallen ) ; den ingången ligger i slutet på en utav de korridorer som hör till de bredare.
Där går folk in och ut mycket på grund utav att de har gymnastik på schemat .

Vet inte om de har gymnastik nuförtiden men den ingången är en sådan ingång så ingen direkt tittar åt det hållet ,man vet bara att det kommer och går elever in och ut där .
Folk går i snabb takt för att komma vidare .....
Genom att skolan är byggd som den är,blir det liksom ett större synfält för de som vandrar i korridorerna .

Svårt att förklara - klurig byggnad .

Enda gången man märker av vilka som kommer där är om du sitter i det där fyrkantiga soffrummet som är typ utan väggar ,korridorerna funkar som väggar ,bara ett hörn resten är öppet ; så att inte folk går på varandra i alla hörn som annars skulle finnas .

Om någon satt där och vilade eller pluggade i sofforna så kan ju den personen ha sett GM och undrat över varför han hade så mycket med sig !?

Det fanns ett musikrum på skolan då jag gick där ; eftersom det fanns estet- variant på vissa linjer ; antingen teckning eller musik.
Så frågan är om gitarrfodralet inte gjorde så stor undran ?

Men om han gått in där i slutet på korridoren som leder ut och vidare mot idrottshallen , så kan han faktiskt ha tagit sig in där, rätt så obemärkt för endast när klassar skall in där så är det full rulle ; annars väldigt lugnt jämfört med entreen .

Den dörren till höger om entreen var till för rektorn och lärarna då jag gick där ,så där fick vi inte gå in .
Skulle det sista vara ett ställe där han.kan ha väntat på att en speciell lärare ska konma till skolan?
Citera
2025-03-07, 13:19
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Tack! Är slutet av den korridoren/genvägen samma som SVT sa i sin kartläggning att RA enligt vittne hade befunnit sig i?
Vilket vittne sa det?
Citera
2025-03-07, 13:19
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:

Det finurliga med trauma / PTSD / C-PTSD är att det blir samma sak vilken skola det än är. Kan ploppa upp bara de befinner sig i en korridor, slutet rum el. vad som helst. Du kan inte fly.

Det bästa är att bemästra traumat & gå dit tills man har kontroll över sin reaktion. Man får ett annat utfall än förra gången man var där.
Att jämna Risbergska med marken el. flytta till annan skola lindrar inte symtomen.
Citera
2025-03-07, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Vilket vittne sa det?

Vet ej. Det var i SVT´s karläggningsfilm som de nämnde att RA befann sig i en av korridorerna mot baksidan av huset men de sa inte vilket vittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in