Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
I de fall som efterföljs av ett självmord finns det i princip alltid en nära relation mellan GM och BO. Typiskt sett är GM förälder, partner eller före detta partner.
Om du menar dåd så att säga på stan så är de sällan planerade, och GM är allvarligt psykiskt sjuk eller psykotisk. Skjutvapen används ytterst sällan, utan oftast en kniv. Dessa följs sällan av självmord.
Citat:
Ursprungligen postat av
flotsum
Med tanke på hans mer eller mindre bekräftade diagnoser inom autismspektrum, vanföreställningar, selektiv mutism, katatoniskt beteende mm, redan under tonåren, så finns det en stor sannoliket att han med åren utvecklar schizofreni. En "utlösande faktor" i ett schizofrent tillstånd (psykos) kan vara vanföreställningar om att utvalda människor i hans historia vill honom illa, i kombination med hallucinationer (t ex inre röster) som befaller honom och ger övertygelse att handla. Flertalet fall där schizofrena människor begår våldsdåd utlöses på det sättet.
Gissar att RA aldrig fått rätt diagnos, och att det som liknade autismspektrumtillstånd i yngre år snarare var tidiga tecken på stundande schizofreni.
Många antar felaktigt att en schizofren människa saknar kapacitet att resonera, planera och agera, som RA gjort. Fullt möjligt, även om det görs i ett psykotiskt tillstånd.
Men sådana dåd brukar sällan planeras flera månader innan med sådant metodiskt engagemang. Ofta händer det där och då, så kallat 'vansinnesdåd'. Enligt min personliga kännedom om psykoser kan personen i fråga inte tänka klart och det finns inge utrymme i deras tankar att planera vad som behövs införskaffa, hur man ska åka, vad man behöver ha med sig och de är helt verklighetsfrånvända.
Jag har ju uppenbarligen inte träffat alla människor som är mitt upp i en psykos men det rimmar inte med den här typen av planering