2025-03-07, 14:06
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
Lägger en instickare här från reddit om hens upplevelse av RA, om den inte redan lagts in, citat:

”Vi gick samma autistlinje på gymnasiet. Så jag har suttit i samma fikarum som honom, känns surrealistiskt. Det här var en kille som andra autister var paffa över hur folkskygg han var. Han pratade aldrig och då menar jag verkligen ALDRIG! Sa han något så viskade han. Känns riktigt ruttet och pinsamt.” Följs av ett senare svar med ”Tyvärr har jag inget mer, han var verkligen ett spöke, men hans smeknamn luvan är verkligen spot on. Han hade alltid luvan uppe”
Fastnade på "känns riktigt ruttet och pinsamt". För vem?
Att man inte kan eller vågar prata ska inte ses som pinsamt. Om några i skolan skrattar åt allting du säger och frågar var du fick luft ifrån så kommer man inte prata vad för orsak det än kan bero på. Jag var bara blyg och rädd men en jag gick i skolan med läspade och stammade och pågrund av mobbing slutade han försöka. Jag vet uppenbarligen inte varför RA inte pratade men om någon anser att man är "pinsam" så förstår man ju att det inte var särskilt bra miljö även i special klassen.
Citera
2025-03-07, 14:06
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Vet ej. Det var i SVT´s karläggningsfilm som de nämnde att RA befann sig i en av korridorerna mot baksidan av huset men de sa inte vilket vittne.
Okej. Tack ✌️
Citera
2025-03-07, 14:09
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenSkuk1
”galen” kan man bli oavsett. Många inklusive jag själv skulle nog bli galna av att bo på LSS-boende…
Min lillasyster bor på LSS boende och alla har egna lägenheter med personal som ser till dem så ofta de behöver för att hjälpa till med olika saker och ge medicin. Ibland gör dem saker ihop men det är inget måste.
Citera
2025-03-07, 14:39
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
I de fall som efterföljs av ett självmord finns det i princip alltid en nära relation mellan GM och BO. Typiskt sett är GM förälder, partner eller före detta partner.

Om du menar dåd så att säga på stan så är de sällan planerade, och GM är allvarligt psykiskt sjuk eller psykotisk. Skjutvapen används ytterst sällan, utan oftast en kniv. Dessa följs sällan av självmord.
Citat:
Ursprungligen postat av flotsum
Med tanke på hans mer eller mindre bekräftade diagnoser inom autismspektrum, vanföreställningar, selektiv mutism, katatoniskt beteende mm, redan under tonåren, så finns det en stor sannoliket att han med åren utvecklar schizofreni. En "utlösande faktor" i ett schizofrent tillstånd (psykos) kan vara vanföreställningar om att utvalda människor i hans historia vill honom illa, i kombination med hallucinationer (t ex inre röster) som befaller honom och ger övertygelse att handla. Flertalet fall där schizofrena människor begår våldsdåd utlöses på det sättet.

Gissar att RA aldrig fått rätt diagnos, och att det som liknade autismspektrumtillstånd i yngre år snarare var tidiga tecken på stundande schizofreni.
Många antar felaktigt att en schizofren människa saknar kapacitet att resonera, planera och agera, som RA gjort. Fullt möjligt, även om det görs i ett psykotiskt tillstånd.
Men sådana dåd brukar sällan planeras flera månader innan med sådant metodiskt engagemang. Ofta händer det där och då, så kallat 'vansinnesdåd'. Enligt min personliga kännedom om psykoser kan personen i fråga inte tänka klart och det finns inge utrymme i deras tankar att planera vad som behövs införskaffa, hur man ska åka, vad man behöver ha med sig och de är helt verklighetsfrånvända.
Jag har ju uppenbarligen inte träffat alla människor som är mitt upp i en psykos men det rimmar inte med den här typen av planering
Citera
2025-03-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Men sådana dåd brukar sällan planeras flera månader innan med sådant metodiskt engagemang. Ofta händer det där och då, så kallat 'vansinnesdåd'. Enligt min personliga kännedom om psykoser kan personen i fråga inte tänka klart och det finns inge utrymme i deras tankar att planera vad som behövs införskaffa, hur man ska åka, vad man behöver ha med sig och de är helt verklighetsfrånvända.
Jag har ju uppenbarligen inte träffat alla människor som är mitt upp i en psykos men det rimmar inte med den här typen av planering

En psykos innebär en alternativ verklighetsuppfattning, inget annat. Det finns inget i det som förhindrar personen att planera något beroende på omständigheter. Så länge GM lever isolerat finns det ingen som som kan uppleva och påpeka att de upplever en alternativ verklighet.
Citera
2025-03-07, 14:59
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Där fanns HD från början.
Det verkar som han aldrig sålde datorerna utan låg kvar i hans lgh.

Frågan är var dessa USB och HD tog vägen.
De är magnetiska och kan klara vatten över ett år, det vet jag efter andra fynd som har gjorts.

Antingen är de ner malda, ordentligt brända eller så finns de hos någon.
Kanske föräldrahemmet eller sommarstugan.

Fast det är ju 30 mil x 2 till Ljungby och så de finns nog i närheten.
Hade han 3 datorer i sin lägenhet?
Citera
2025-03-07, 15:05
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Ser ni inte att Andersson är ett typiskt offer, den ensamme galningen skall propageras fram. Rickard A blev mördad och utpekad. Allting tyder på fler gärningsmän.
Det är en spännande teori, man kan definitivt säga att han är ett "bra" offer men det känns helt otroligt om det skulle visa sig vara flera skyttar men om det fanns någon eller några som uppmuntrat honom till att göra detta och därmed blir medbrottsling(ar) känns mer vettigt.
Citera
2025-03-07, 15:10
Medlem
Inte hållit på mig uppdaterad på länge…
Har det kommit fram något nytt ang motivet än??
Citera
2025-03-07, 15:11
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Kan det ha varit så enkelt som att han tyckte att ingen brydde sig om honom medans han levde och att då ingen skulle få veta något om honom efter hans död heller?

Med tanke på hur väl organiserat allt var från hans håll tror jag inte att det var han själv som laddade upp bilder/filmklipp på nätet utan att det var familjen.
Han hade nog raderat det innehåll om möjlighet hade funnits.
Mycket möjligt men skulle kan göra något på den här skalan då?

Jag undrar mycket kring bilderna, hans namn, som tidigare var hans mellannamn, är felstavat vilket är märkligt för sig och varför skulle de lägga upp dem på en skum image host sida?
Citera
2025-03-07, 15:30
Medlem
m11080s avatar
Någon som känner till något om Anderssons begravning? (finns det t.ex någon dödsannons ute?)
Citera
2025-03-07, 15:37
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Efter masskjutningen: ”Hur ska jag gå i korridoren där jag har sett personer dö”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-masskjutningen-hur-ska-jag-ga-i-korridoren-dar-jag-har-sett-personer-do

Hon stod sex meter ifrån gärningsmannen när hon såg honom skjuta två personer.
– Han fick slut på kulor och behövde ladda om sitt vapen, då tog jag min jacka och sprang mot dörren, säger hon.

Jag hade inte heller velat att komma tillbaka till samma plats.
Inte jag heller, fy fan vad traumatiskt 😭
Citera
2025-03-07, 15:48
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
En psykos innebär en alternativ verklighetsuppfattning, inget annat. Det finns inget i det som förhindrar personen att planera något beroende på omständigheter. Så länge GM lever isolerat finns det ingen som som kan uppleva och påpeka att de upplever en alternativ verklighet.
Det är sant i och för sig men om en person har vanföreställningar, hallucinationer och tankestörningar så brukar det synas utanpå och märkas genom att en person inte kan ta hand om sig själv, betala räkningar och så vidare så därför tvivlar jag starkt på att han led av schizofreni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in