Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Nja. Det finns nog en inte obetydlig grupp som tappar mark för varje månad och skulle behöva att räntorna sjunker mer och snabbare för att inte slutligen hamna under ytan.

Så har det låtit sedan våren 2022. Alla som vill och har dålig ekonomi slipper amortera vilket innebär att dessa personer inte sammantaget betalar mer i månaden nu än de gjorde när deras bolåneränta var 1%
Citera
2025-03-06, 14:42
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Vad händer med med amorteringskravet och lägre krav på kontantinsatsen för köp av bostäder? Utredningen är ju färdigställd under nov-2024… måste ju få effekter på priserna ?

Söker du lite tröst efter den senaste inflationschocken och den krypande insikten om räntan eventuellt ska upp snarare än ner nästa gång det blir ändring?

Då får jag tyvärr meddela dig att att bolånetorskutredningen (som gick ut på att ge folk möjligheten att sjunka än djupare ner i skuldträsket) inte gått vidare till beredning utan ligger begravd i nån byrålåda. Det verkar vara SD som inte låtit sig övertygas om att ökad skuldsättning är en jättebra samhällsreform. Så på den fronten händer ingenting.
Citera
2025-03-06, 16:32
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Söker du lite tröst efter den senaste inflationschocken och den krypande insikten om räntan eventuellt ska upp snarare än ner nästa gång det blir ändring?

Då får jag tyvärr meddela dig att att bolånetorskutredningen (som gick ut på att ge folk möjligheten att sjunka än djupare ner i skuldträsket) inte gått vidare till beredning utan ligger begravd i nån byrålåda. Det verkar vara SD som inte låtit sig övertygas om att ökad skuldsättning är en jättebra samhällsreform. Så på den fronten händer ingenting.

Jag pratar inte egna anekdoter.
Jag vill veta då detta bör få negativa eller positiva priser beroende hur man ser det
Citera
2025-03-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Men räntorna gick inte upp, de gick ned - ganska rejält. Det är inte skicklighet, det är tur, men det är ett faktum. Såvida räntorna inte går upp igen kommer folk klara sig ungefär som folk klarat sig tidigare.

Tur? Det var uppenbart för alla utom de mest inbitna konspirationsteoretikerna att räntorna skulle gå ned. Åtminstone ett år tillbaka om inte längre stod det klart.
Citera
2025-03-06, 20:37
Medlem
Jag man skulle hyrt ett tag till kanske
Men jag prutade på nyproduktion och än finns några osålda 2:0r kvar i föreningen tror jag
Värsta fall får jag hyra in mig hos flanders lyxvilla med pool
Citera
2025-03-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palantirr
Tur? Det var uppenbart för alla utom de mest inbitna konspirationsteoretikerna att räntorna skulle gå ned. Åtminstone ett år tillbaka om inte längre stod det klart.
Du är en fantiserande spelmissbrukare och kommer sluta pank. Dina anekdotiska utfall däremellan blir inte så intressanta.
Citera
2025-03-06, 21:30
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så har det låtit sedan våren 2022. Alla som vill och har dålig ekonomi slipper amortera vilket innebär att dessa personer inte sammantaget betalar mer i månaden nu än de gjorde när deras bolåneränta var 1%

DI. Deras redaktion är riktiga s.k. hyrestorskar:

https://www.di.se/nyheter/allt-fler-...arkant-okning/
Citera
2025-03-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du är en fantiserande spelmissbrukare och kommer sluta pank. Dina anekdotiska utfall däremellan blir inte så intressanta.

Fast nu är det bevisligen så att när du och andra foliehattar fantiserade om styrräntor på 10% så sänkte RB räntorna. Du kan inte förneka detta.
Citera
2025-03-06, 21:46
Medlem
Citat:
Fast nu är det bevisligen så att när du och andra foliehattar fantiserade om styrräntor på 10% så sänkte RB räntorna. Du kan inte förneka detta.

I reala termer var räntan knappt positiv, i vad? Typ ett år? Var nog väldigt mycket önsketänkande att det skulle fixa 10 år av negativa räntor + 2 år att trycka pengar från intet under pandemin.

Men det fanns anledning till att dom började sänka också, dom var rädda.
Citera
2025-03-06, 23:41
Medlem
Citat:
Det gjorde jag verkligen inte.

Du tror alltså att jag menade något annat än vad jag skrev, men det gjorde jag inte. Du är en fantiserande spelmissbrukare. Du fantiserar om vad du själv gjort, du fantiserar om vad andra gör, osv.

Att du fantiserar ihop saker betyder inte att vi har gjort de sakerna på riktigt. Det är sagor som existerar i ditt huvud.
Citera
2025-03-07, 03:02
Medlem
slemhogs avatar
Inflationen rusar till 2.9%, dags för räntehöjning igen, som jag pratade om i dec redan! Mer ränta på sparpengarna. Kronan stärks också vilket är bra.
Arbetslösheten och konkurserna rusar också. Vakansgraden i Stockholm är på 10%.
Får se om min prognos om global ekonomisk jättekris och aktiekrasch slår in om 6 mån också, sjukt övervärderat allt, kanske Trumps tullkrig blir en av de bidragande orsakerna till det. Go Trump!

Snart blir bolånetorskarna skinnade igen. Tur man inte köpte i närförort.
Senast redigerad av slemhog 2025-03-07 kl. 03:10.
Citera
2025-03-07, 06:28
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Rätt sjukt egentligen att folk inte klarar en räntehöjning till nästan normalnivå som dessutom inte är speciellt hög.
Men gissar på att många av dessa ger fan i att amortera och sedan åker på solsemester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in