2025-03-06, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du suger på google som vanligt. Här, titta:
https://youtu.be/VmVxSFnjYCA?si=Y5hiciwTZUCMf86U

Haha inte en laserstråle i sikte samt en totalt blurrad skärm. Tack för skrattet.
Citera
2025-03-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nej den där sekvensen såg riktigt fake ut om jag ska vara ärlig. Att den även skulle vara helt intakt efter 50 år med tanke på alla meteoriter och damm som yr omkring gör det ännu mer orealistiskt. Och som sagt, månförden är rejält ifrågasatt så vi kan sätta en stor parentes och frågetecken gällande spegeln på 60 cm och en laserstråle som skulle ha den precisionen och kunna färdas 76 000 mil.

Rymden är ju lite speciell ja. Man kan se ljus på många ljusårs avstånd med blotta ögat.
Citera
2025-03-06, 21:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men nu gav du ju upp mitt i, vad är värdet på vinkeln och hur fick man fram det?

Sluta fjanta dig
Citera
2025-03-06, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Klart man ser stjärnor vid horisonten I Sverige, precis lika bra som i Antarktis.

Du rabblar samma saker om och om igen. Om du inte förstår frågan eller om du inte kan svara på den så är det ok.

Vilka stjärnor ser du vid horisonten i Sverige?

På Antarktis (kanten av den platta jorden) så är stjärnhimlen och solen betydligt klarare och skiner starkare än i Sverige.
Senast redigerad av billigost 2025-03-06 kl. 21:41.
Citera
2025-03-06, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Sluta fjanta dig

Jag ställde en artig frågan, har ni inte svar på eran vetenskap ni vill förmedla?
Citera
2025-03-06, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur stor borde spegeln vara, enligt dina ’beräkningar’?

Det finns såklart ingen spegel på månen överhuvudtaget.
Citera
2025-03-06, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Rymden är ju lite speciell ja. Man kan se ljus på många ljusårs avstånd med blotta ögat.

Man kan dock ifrågasätta de avstånd som de påstås befinna sig i från jorden. Detsamma gäller månen och solen.
Citera
2025-03-06, 21:31
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Men nu gav du ju upp mitt i, vad är värdet på vinkeln och hur fick man fram det?
Den kan man se med blotta ögat, man gjorde den här beräkningen första gången i antikens grekland. Vad är det du är ute efter här? Vill du kontrollräkna?

Kan du inte berätta vilken beräkning eller mätning du stöder dig på när du hävdar att den är närmare än vad jag hävdar att man har både mätt med laser och räknat ut?
Citera
2025-03-06, 21:32
Medlem
TweentyFives avatar
Den är rund!
Citera
2025-03-06, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Den kan man se med blotta ögat, man gjorde den här beräkningen första gången i antikens grekland. Vad är det du är ute efter här? Vill du kontrollräkna?

Kan du inte berätta vilken beräkning eller mätning du stöder dig på när du hävdar att den är närmare än vad jag hävdar att man har både mätt med laser och räknat ut?

Kan man se vinkelvärdet mellan punkter från jorden och månen? Hur då?
Citera
2025-03-06, 21:35
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Kan man se vinkelvärdet mellan punkter från jorden och månen? Hur då?
Nu får du ge dig, berätta nu vilka mätmetoder du stödjer dig på när du säger att månen är närmare än vad koncensus säger.
Citera
2025-03-06, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nu får du ge dig, berätta nu vilka mätmetoder du stödjer dig på när du säger att månen är närmare än vad koncensus säger.

Men vet du inte vad du pratar om eller? Du hävdar bestämt att man kan se vinkeln med blotta ögat men du vet inte hur eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in