2025-03-06, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vad har en bild på stjärnhimlen vid horisonten i norr med det här att göra?

Men brukar du se stjärnor vid horisonten i Sverige ex som man gör på Antarkis?
Citera
2025-03-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Du brukar ju bara balla ur när man diskuterar med dig, men vad hade du för fråga?
Vi kan börja med hur det är möjligt att flyga från Sydney till Santiago på 13 timmar på en platt jord. Enligt den enda plattjordkartan som finns måste planet ha dubbelt så hög hastighet för att komma fram i tid.
Citera
2025-03-06, 21:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det är mycket möjligt att du inte förstår det och att det ”låter löjligt”, men nu är det nog din tur: hur har du kommit fram till att månen är mycket närmare än dessa metoder? Hur har du mätt avståndet?

Men nu gav du ju upp mitt i, vad är värdet på vinkeln och hur fick man fram det?
Citera
2025-03-06, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vi kan börja med hur det är möjligt att flyga från Sydney till Santiago på 13 timmar på en platt jord. Enligt den enda plattjordkartan som finns måste planet ha dubbelt så hög hastighet för att komma fram i tid.

Vilken plattjordskarta?
Citera
2025-03-06, 21:08
Medlem
Citat:
Jag sökte men hittade inte ett enda klipp, så det är ytterst tveksamt om det överhuvudtaget existerar någon spegel på 60 cm på månen som de lyckas pricka med en stråle med distans på 76 000 mil tur och retur.

Jag hittade ett stort antal klipp på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=2r_nX3hui10

Men ärligt så vet jag inte hur äkta filmerna är om man verkligen ser laserljuset med blotta ögat. Iallafall det ska ske från flera olika platser på vår planet och görs hela tiden. Det borde gå att spåra en sådan station och fråga om man kan få komma på besök. Intresset hos allmänheten har väl slocknat efter så många år, det är ju inte direkt något spännande som sker förutom att man får fram lite siffror om hur avståndet till månen varierat genom åren. Kanhända man vetenskapligt sett har mer nytta än så av informationen i andra sammanhang.
Citera
2025-03-06, 21:09
Medlem
Citat:
Vilken plattjordskarta?
Gleason. Har du et alternativ?
Citera
2025-03-06, 21:10
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Men brukar du se stjärnor vid horisonten i Sverige ex som man gör på Antarkis?
Vad har det med saken att göra?

Det är du som påstår att jorden är platt.

Vad ser du för ljus vid horisonten i norr och hur långt har det ljuset färdats genom den täta atmosfären?
Citera
2025-03-06, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vad har det med saken att göra?

Det är du som påstår att jorden är platt.

Vad ser du för ljus vid horisonten i norr och hur långt har det ljuset färdats genom den täta atmosfären?

Men om man inte ser stjärnor vid horisonten i Sverige men gör det på Antarktis så är det ju ett tecken på att jorden är platt då atmosfären vid Antarktis (kanten av jorden) är betydligt tunnare, eller hur?
Citera
2025-03-06, 21:16
Medlem
Citat:
Jag sökte men hittade inte ett enda klipp, så det är ytterst tveksamt om det överhuvudtaget existerar någon spegel på 60 cm på månen som de lyckas pricka med en stråle med distans på 76 000 mil tur och retur.
Du suger på google som vanligt. Här, titta:
https://youtu.be/VmVxSFnjYCA?si=Y5hiciwTZUCMf86U
Citera
2025-03-06, 21:19
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Men om man inte ser stjärnor vid horisonten i Sverige men gör det på Antarktis så är det ju ett tecken på att jorden är platt då atmosfären vid Antarktis (kanten av jorden) är betydligt tunnare, eller hur?
Klart man ser stjärnor vid horisonten I Sverige, precis lika bra som i Antarktis.

Du rabblar samma saker om och om igen. Om du inte förstår frågan eller om du inte kan svara på den så är det ok.
Citera
2025-03-06, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag hittade ett stort antal klipp på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=2r_nX3hui10

Men ärligt så vet jag inte hur äkta filmerna är om man verkligen ser laserljuset med blotta ögat. Iallafall det ska ske från flera olika platser på vår planet och görs hela tiden. Det borde gå att spåra en sådan station och fråga om man kan få komma på besök. Intresset hos allmänheten har väl slocknat efter så många år, det är ju inte direkt något spännande som sker förutom att man får fram lite siffror om hur avståndet till månen varierat genom åren. Kanhända man vetenskapligt sett har mer nytta än så av informationen i andra sammanhang.

Nej den där sekvensen såg riktigt fake ut om jag ska vara ärlig. Att den även skulle vara helt intakt efter 50 år med tanke på alla meteoriter och damm som yr omkring gör det ännu mer orealistiskt. Och som sagt, månförden är rejält ifrågasatt så vi kan sätta en stor parentes och frågetecken gällande spegeln på 60 cm och en laserstråle som skulle ha den precisionen och kunna färdas 76 000 mil.
Citera
2025-03-06, 21:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Spegeln är alltså bara 60 cm stor? Haha vilken komedi.

Men har du någon film där de sänder lasern mot spegeln och mäter avståndet? Det måste väl finnas eller hur?

Hur stor borde spegeln vara, enligt dina ’beräkningar’?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in