2025-03-06, 15:27
Medlem
Brajias avatar
Snarare så att ytterhögern har ett behov att vara förföljda och försöka utmåla sig som offer. Klassisk ur-faschism.
Citera
2025-03-06, 16:10
Medlem
Conways forskning visar också att auktoritära tendenser är klart vanligare på högerkanten än på vänsterkanten. Det existerar förvisso auktoritärer till vänster, men auktoritärer till höger är vanligare.

https://www.frontiersin.org/journals...2.1041391/full
Citera
2025-03-06, 16:21
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
En aspekt som ofta glöms bort i den här diskussionen är könsfördelningen. Det är rätt uppenbart att högern – särskilt den högljudda och mer provokativa delen – domineras av män. Yngre män, medelålders män, äldre män. Och det påverkar tonen.

Kolla på vilket forum eller kommentarsfält som helst där det är en majoritet män – vad händer? Jo, det blir en grabbig jargong. Det blir mer tävling än diskussion, mer ‘jag ska vinna’ än ‘låt oss förstå varandra’. Det blir en kultur av att ‘äga’ sin motståndare snarare än att föra ett samtal.

Och det är väl där vi ser den stora skillnaden mellan vänstern och högern. Vänstern har fler kvinnor och håller sig oftare till slutna grupper – kanske just för att undvika det här tjafset och kunna ha riktiga samtal istället. Högern däremot, särskilt den populistiska delen, har en machokultur där det viktiga är att synas, höras och provocera.

Sen är det också intressant att det inte finns någon riktig motsvarighet till ‘batikhäxor’ på högerkanten. Eller gör det? För det antyder ju att vänstern i högre grad har en mix av både män och kvinnor, medan högern är mer homogent manlig. Så kanske är det här egentligen mer en fråga om kön snarare än ideologi?
Min erfarenhet av kvinnor (är kvinna själv) är att de på vänsterkanten ofta är väldigt enögda och hårdnackade. Har en gammal kompis och hon är numera väldigt fanatisk. Det är inte lönt att diskutera med henne eftersom hon är nästan religiös i sina åsikter och hon tål inte att man "hädar sanningen" liksom. (orkar inte hamna i hennes orkan av ordmassor så jag ligger lågt) Ser även kvinnor i sociala media som är väldigt provokativa. Tycker att på den fronten är båda könen och både högern och vänstern lika.

Min teori varför vänstern tenderar att vara så intolerant är att de till det yttre är mer feminina ( det feminina anses vara det goda) men att de förvisat sin egen inre "dominanta själviska" manliga sida till skuggan som de sedan projicerar på högermännen. Vad de inte ser är att de själva är just det de anklagar männen/ högern för.

Så projektion och förnekelse är grejen.
Citera
2025-03-06, 17:05
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Tja. Största skulden till att samhället idag ser ut som det gör är ju att liberaler och kapitalister haft makten sedan Reagan/Thatcher ungefär. 40+ år. Pratar nu om "Väst", inte bara Sverige. Lätt hänt att man blir reaktionär eller auktoritär då, som svar på tokliberalismen.

(avregleringar, flytt av produktion till diktaturer, pissa på arbetarna, öka klyftor, etc)
De är INTE liberaler. De kallade sig själva liberaler och nu är ni idioter och använder fiendens språk. De är globalister, och nyfeudala postmodernister. Bara för att jänkare är lättlurade idioter som bjsndat ihop begreppen innebär inte det att du också ska göra det. Språk och semantik är tyvärr jätteviktigt.
Citera
2025-03-06, 17:11
Medlem
ppp333s avatar
Här kommer ännu en teori.
Förenklat kan man kategorisera:

Vänstern = kollektivism
Högern = individualism

Politiska vänstern är mer benägen att vilja tvinga alla göra lika, tycka lika och vara i kollektivet (därav censur-ivern)

I filmen "Tillsammans" filosoferar Göran i kollektivet om hur fint och vackert det är när de separata havregrynen kokas ihop och blir en fin, varm, mjuk gröt.

Vänstern har blivit globalisternas redskap för att likforma massorna.
Citera
2025-03-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
De är noahider och försöker sprida detta slaveri till övriga goyim så att Sion kan erövra Jorden.

Den erövringen går till och med långsammare än Rysslands erövring av Ukraina.
Citera
2025-03-06, 20:05
Medlem
Wyrdkins avatar
Det är ju för att nyyänstern(nyliberaler) är helt på det klara att de inte bara har rätt, dom är moraliskt goda medan motståndaren är ond. Det blir rena Sagan om Ringen, inte fan hade man politisk debatt med Sauron liksom.
Citera
2025-03-06, 20:07
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Den erövringen går till och med långsammare än Rysslands erövring av Ukraina.

Jasså? Det är bara den vita rasen som står i dess väg och den är borta om ett antal generationer.
Citera
2025-03-06, 20:15
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Min erfarenhet av kvinnor (är kvinna själv) är att de på vänsterkanten ofta är väldigt enögda och hårdnackade. Har en gammal kompis och hon är numera väldigt fanatisk. Det är inte lönt att diskutera med henne eftersom hon är nästan religiös i sina åsikter och hon tål inte att man "hädar sanningen" liksom. (orkar inte hamna i hennes orkan av ordmassor så jag ligger lågt) Ser även kvinnor i sociala media som är väldigt provokativa. Tycker att på den fronten är båda könen och både högern och vänstern lika.

Min teori varför vänstern tenderar att vara så intolerant är att de till det yttre är mer feminina ( det feminina anses vara det goda) men att de förvisat sin egen inre "dominanta själviska" manliga sida till skuggan som de sedan projicerar på högermännen. Vad de inte ser är att de själva är just det de anklagar männen/ högern för.

Så projektion och förnekelse är grejen.

Intressant teori. Även eftersom det är välkänt att kvinnor i extremvänster blir kära i våldsamma revolutionärer. Numera finns även gangsters att tillgå. Men kan man inte bara vara snäll på riktigt? Jag var det i alla fall, innan de utsatte mig för allt det där. Numera hör jag inte till något läger och gillar att vara taskig om det går.
Citera
2025-03-06, 22:20
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Snarare så att ytterhögern har ett behov att vara förföljda och försöka utmåla sig som offer. Klassisk ur-faschism.

"AmEnDuRå"
Citera
2025-03-06, 22:44
Medlem
Det är väl just det som de inte har? Alla vill leda, ingen vill lyda. Det är ju därför som de dödar varandra hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Fel analys. Högerpropaganda kanaler är noggrant kontrollerade. Endast gäster de på förhand vet stärker deras propaganda bjuds in.
Och på vilket sätt skiljer detta sig från vänstern?

Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Vid demonstrationer söker sig högern till debattsvaga personer. Vältaliga personer tas inte med i reportagen. Alternativt betalar högern för att någon ska stå och skrika och spela vänster.
Det kvittar hur vältaliga ni är, vänsterns idiotiska ideer kan inte försvaras ändå. Det enda argument ni har att komma med är ju att kalla allt och alla för rasister, fascister och högerextrema. Ni har verkligen ingenting annat, och nu när dessa ord inte fungerar längre så är ni till råttorna.
Senast redigerad av censuria 2025-03-06 kl. 22:56.
Citera
2025-03-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Min erfarenhet av kvinnor (är kvinna själv) är att de på vänsterkanten ofta är väldigt enögda och hårdnackade.
Tyvärr, det gäller inte bara kvinnor på vänsterkanten, utan alla politiskt intresserade kvinnor. Vem minns inte SDs Rebecka Fallenkvist...
Jag har helt slutat att diskutera politik med kvinnor vars åsikter inte överensstämmer med mina. Hon kommer nämligen bara att bli förbannad, himla med ögonen och allt det där.
Så fungerar inte män. Är själv konservativ och jag kan utan problem diskutera politik med kommunister, liberaler och fascister, och ändå lämnar vi varandra som vänner. Det är helt omöjligt med kvinnor. Den enda som inte bli förbannad som jag vet är Ebba Busch, men det finns såklart fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in