2025-03-06, 06:39
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nja, så funkar det inte riktigt. Autistiska personer kan visserligen vara starkt drivna av strukturer, men dom strukturerna är inte givet yttre till sin förskaffenhet - det handlar minst lika mycket om att personen bygger upp förväntningar om hur människor kommer att bete sig, och när dom inte gör på exakt det sätt man föreställt sig så havererar allt. Om Rickard t.ex. bestämt sig för att han hade rätt till försörjningsstöd (eller vad vi nu pratar om) så räcker det gott som förklaring, utan att reglerna de facto skulle ge vid lag att han var berättigad till det.
Fast han verkar ju inte ha fått bistånd från socialtjänsten på många år.
Citera
2025-03-06, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Så kan det vara, jag har själv ingen erfarenhet av vapen så jag kan inte säga emot dig.

Men det du skriver motsäger ju inte min tolkning av texten, att det faktumet att dom inte kunde skjuta igenom glaset styrker att det var rätt beslut att inte skjuta mot Rickard.

Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionisten
Det mesta om: SKOLSKJUTNINGEN I ÖREBRO: DOLD SANNING AVSLÖJAD #Skolskjutning Örebro 2025 #Flera gärningsmän Örebro.

Detta återges i länken: https://www.truefact.se/

Nu får det vara nog med spekulationer.

....sa hen och spekulerade...
Citera
2025-03-06, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Om jag hade något att dölja eller av annan orsak inte vill att någon skall få tag på innehållet i mina hårddiskar hade jag nog inte kastat den i en å. Det har hittats lagringsmedia i åar förut som legat länge och kunnat återskapas. Med Linux, krypteringar osv får mig att tro att han nog hade lite mer koll än så och tagit sig tiden att destruera dem helt och hållet.

Men frågan kvarstår ju varför? Undra vad som var så viktigt att dölja. Om det finns en agenda eller spår till varför han sköt så borde han väl inte vara så mån om att förstöra detta, det borde han väl då vilja visa? Barnporr, eller något annat som får honom att se än sämre ut och än mer avskyvärd? Något som tar bort fokus från det han gjorde på skolan kanske. Jag hade för många år sen, 20-25, ett ganska jobbigt liv, mörka tankar och återkommande självmordstankar. (Det är lugnt med mig sedan lika mänga år.) Simpla saker som att snacka skit och vara arg på morsan i en chatt eller nåt var saker jag inte vilja efterlämna. Jag tänkte precis så att datorn måste bort, för den va liksom mitt liv där och då.
Det fanns för mycket av en själv bara, behöver inte vara hemska eller farliga saker. Bara känslan av att öppna sig. Så det måste ju inte vara något smaskigt...

Ja visst, det här kan ju också vara varför polisen finner det extra viktigt att veta vart han var på förmiddagen. Har han lämnat något digital spår efter sig mellan bussresan och dagen innan kan det ju vara så att dom där timmarna gick åt till att dumpa diskarna. Dom kanske ser genom bredbandsleverantören om han varit ansluten med datorn? Noll koll på sånt själv... Men det borde dom väl se?

Kan det ha varit så enkelt som att han tyckte att ingen brydde sig om honom medans han levde och att då ingen skulle få veta något om honom efter hans död heller?

Med tanke på hur väl organiserat allt var från hans håll tror jag inte att det var han själv som laddade upp bilder/filmklipp på nätet utan att det var familjen.
Han hade nog raderat det innehåll om möjlighet hade funnits.
Citera
2025-03-06, 08:17
Medlem
GmbHs avatar
Lokaltidningen skriver idag att kameraövervakningen vid Bromsplan inte är relaterat till skolskjutningen, utan hör till ett annat pågående ärende i samma område.
Citera
2025-03-06, 08:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Som det står så har den tekniska utredningen visat det, vilket förmodligen betyder att de har testat skjuta genom rutan nu i efterhand. Det var förmodligen inte därför de inte sköt mot Rickard utan pga röken som de tidigare uttalat sig om.

Jag tolkar det som att polisen försöker säga "Även om vi hade skjutit mot honom så hade det varit lönlöst eftersom skotten inte hade gått igenom glasen". Med andra ord, de hade inte kunnat göra någonting bättre/annorlunda i situationen.

Om jag minns rätt så stod det i Blocketannonserna att han hade kört datorerna han sålde med Linux på USB minne. Han kanske aldrig använde hårddisk överhuvudtaget?

Förmodligen var det för svårt för polisen att kunna ha koll på situationen genom att polisen blev beskjutna med så kraftigt vapen och sedan rökgranater som skymde sikten.

Är SvDs rubrik missvisande eller hur ska man tolka polisens agerande? När man läser hela artikeln framkommer det inte att man aktivt tog beslutet att inte besvara eldgivningen pga just branddörrarna. Det utesluter naturligtvis inte att i beslutet låg även den vetskapen.

Jag kan absolut tänka mig att i utbildningen får man lära sig säkerhet och hur vapnet fungerar på många olika material? Man vill ju t ex inte att en kula studsar mot någon annan eller en själv, att skador på material skadar andra oskyldiga. Och vilka material som kulan kan passera.

Viktigt är nu att man är glasklar i sina formuleringar. Det blir väldigt lätt att man blir misstänksam att något vill döljas.

Länk:

Polisen sköt inte – på grund av branddörrar

”Agerandet har förklarats med att poliserna saknade möjlighet att skjuta verkanseld på ett tryggt sätt, med möjlighet att träffa.”

Ja, det kan man ju förstå.

Att RA först står upp och skjuter två skott, sedan står på knä för att skjuta två skott till för att sedan ligga ner för att avfyra två skott riktade mot polisen, signalerar om en målmedveten skytt.

Det påminner om krypskyttar i krig?
Borta är det stela kroppsspråket?

Jag tänker att det hela kan ha planerats under lång tid. Mycket lång tid. Det är ett genomtänkt dåd och jag tror att om det saknas information om hans internettrafik genom att hårddiskar/ USB saknas, då betyder det att något ska döljas.

Kan ju vara allt från det privata livet, men det kan lika gärna vara spår som handlar om kontakter med likasinnade.

I värsta fall för att skydda de som kan vara både anstiftare och kunskapsbank. Det finns kanske historik om andra skolskjutningar, trådar i forum om ämnet. Övat genom spel?
Senast redigerad av notknapparen 2025-03-06 kl. 09:04.
Citera
2025-03-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Nja, fast det vet dom flesta som håller på. Tre säkerhetsdörrar på 50 meter med Glock (om dom hunnit byta) och Speer gold dot. I en skolbyggnad som sannolikt har tunna väggar, rökfylld och med massvis med elever kvar på platsen, Tack men nej tack. Jag hade inte heller skjutit. Sen kan folk sitta och klippa och klistra PDV och runka till att dom vet vad det betyder och lyckats googla fram nån skit eller lyssnat på någon korkad rättshaverist som fått sparken från den myndigheten.. Det finns ingenting där som säger att man ska ta livet av sig själv eller tredjepart. Förvånande att folk fortfarande tror det.

Håller med om att de flesta poliser vet nog att deras vapenskott inte går igenom branddörrar och att det ev också fanns risk att kulorna skulle studsa tbx mot de själva i de smala korridorerna.

Det jag funderar på är om dessa dörrar är helt i glas. Hur kunde polisen annars veta att han sköt mot dem både knäsittandes och liggandes?
Det var rökfyllt sa dom.

Sen tänker jag även på hur det var att försöka ta sig in eller skjuta honom bakvägen genom att t ex slå sönder vanliga fönsterrutor. Om branddörrarna var stängda fanns det ingen risk att råka skada sina kollegor på andra sidan.
Men han kanske inte gick så långt in i korridorrerna eller så kan det ha varit för stor risk för polisen att bli skjutna.
Försöker bara förstå..
Citera
2025-03-06, 08:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Kan det ha varit så enkelt som att han tyckte att ingen brydde sig om honom medans han levde och att då ingen skulle få veta något om honom efter hans död heller?

Med tanke på hur väl organiserat allt var från hans håll tror jag inte att det var han själv som laddade upp bilder/filmklipp på nätet utan att det var familjen.
Han hade nog raderat det innehåll om möjlighet hade funnits.

Det kan ha varit en tanke som inte känns främmande med hans personlighet.

På något sätt känns det sorgligt att en människa kan leva så anonymt, att han nästan inte finns.

Kanske det dådet var svaret på det?
Citera
2025-03-06, 09:00
Medlem
Citat:

Det jag funderar på är om dessa dörrar är helt i glas. Hur kunde polisen annars veta att han sköt mot dem både knäsittandes och liggandes?
Det var rökfyllt sa dom.

Skjutande stående och liggande osv lär väl synas vid brottsplatsundersökningen. Kulhål etc
Citera
2025-03-06, 09:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Isf gissar jag att han dumpade dem i svartån bakom skolan innan.

För stor risk att dumpa dem i papperskorg etc på väg till bussen, han förstår att det kommer letas efter dem.

Också svårt att tro att han skulle gjort sig av med dem tidigare än samma dag om hans liv var på nätet. Vilket vi kan gissa att det varit.

Det som talar emot är att han redan hade extremt mycket att bära på.

Förstår verkligen att polisen vill kartlägga timmarna innan han gick in på skolan

Om detta stämmer så säger det också något i sig. Inte nog med att han inte lämnat någon förklaring. Han har i princip inte ens velat lämna någon förklaring.

Han raderade sig själv. Allt han lämnat kvar är några bilder och filmer på sig själv som han själv laddat upp?

Jag hoppas att någon som kände honom kan hjälpa polisen att tolka detta. Vad han ville förmedla genom att i princip inte förmedla.

Gåtan över vem Rickard Andersson var, är som att ett spöke passerat oss och man vet inte om han finns eller inte. Nästan…

Jag misstänker att de avtryck han lämnat efter sig är noggrant utvalt.

Bilderna är det fotoalbum som han vill att eftervärlden ska se om honom.

Datorn har haft en stor betydelse i hans liv och för dådet. Att han gjort sig av med allt, är ett tydligt tecken på att där finns planeringen.

Kanske har han tänkt på sina anhöriga när han raderat sin historik.

Kanske skyddar han andra?
Framtida skolskyttar?
Citera
2025-03-06, 09:37
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag misstänker att de avtryck han lämnat efter sig är noggrant utvalt.

Bilderna är det fotoalbum som han vill att eftervärlden ska se om honom.

Jag tror som ni, och det hedrar honom faktiskt i det här samhället där var och varannan människa uppmärksamhetshorar ut sig på internet i tid och otid. Genom att förneka eftervärlden tillgång till hans inre privata sfär efteråt blir ju hans "fuck you!" till samhället så mycket större.
Citera
2025-03-06, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förmodligen var det för svårt för polisen att kunna ha koll på situationen genom att polisen blev beskjutna med så kraftigt vapen och sedan rökgranater som skymde sikten.

Är SvDs rubrik missvisande eller hur ska man tolka polisens agerande? När man läser hela artikeln framkommer det inte att man aktivt tog beslutet att inte besvara eldgivningen pga just branddörrarna. Det utesluter naturligtvis inte att i beslutet låg även den vetskapen.

Jag kan absolut tänka mig att i utbildningen får man lära sig säkerhet och hur vapnet fungerar på många olika material? Man vill ju t ex inte att en kula studsar mot någon annan eller en själv, att skador på material skadar andra oskyldiga. Och vilka material som kulan kan passera.
Ja det ska ingå grundläggande kunskap om sådana saker. Patronen man har idag är ganska safe. Dock har den inte speciellt mycket penetrerande egenskaper. Dom förra hade det, men va istället väldigt ostabila, den ena värre än den andra. Det finns ju historier om norma säk som man hade i Sig Sauer fram till 03 och 39/B som man hade (har?) i MP5an om hur den vispar runt och går in på ett ställe och ut på ett helt annat. Men handlar dock mest om lagstiftningen och när och hur man skall använda vapnet. Men oavsett vad så förstår dom flesta att man inte skjuter igenom tre dörrar i en skola med begränsad sikt. Även om man hade haft penetrationsförmågan så hade det inte nödvändigt vis förändrat något.
Citat:
Viktigt är nu att man är glasklar i sina formuleringar. Det blir väldigt lätt att man blir misstänksam att något vill döljas.
Ja, jag tycker dom skulle ha väntat med detaljer kring händelseförloppet inne i skolan. I synnerhet efter polisen kommer till platsen och blir inblandad. Men dom har ju haft ett väldigt tryck på sig. Men jag tycker man gör fel i som ger vika för människors okunskap och tron om att det är någon slags mänsklig rättighet att veta exakt allt på en gång. Dom mer eller mindre erkänner ju själva om att dom lämnar ut dessa uppgifter just för spekulationer och kritik mot polisen. Den kritiken kan man ta och leva med tills utredningen är klar. Dom som har en bestämd uppfattning om att polisen gjort fel kommer i vilket fall inte ändra sig. Och då blir det bara ännu värre om man börja ge ut uppgifter som senare visar sig inte riktigt stämma, eller är bristfälliga och skapar fler frågetecken.

Citat:
Att RA först står upp och skjuter två skott, sedan står på knä för att skjuta två skott till för att sedan ligga ner för att avfyra två skott riktade mot polisen, signalerar om en målmedveten skytt.

Det påminner om krypskyttar i krig?
Borta är det stela kroppsspråket?
Krypskyttar Ja okej... han kröp ju så..

Citat:
Jag tänker att det hela kan ha planerats under lång tid. Mycket lång tid. Det är ett genomtänkt dåd och jag tror att om det saknas information om hans internettrafik genom att hårddiskar/ USB saknas, då betyder det att något ska döljas.
Jag tror också att han hade någon plan under en längre tid. Men skjutningen i sig känns ju inte jätte planerad. I alla fall inte om målet var att döda många. Om det stämmer att han varit runt i stan och på skolan tidigare med sitt jäkla gitarrfodral fullt med vapen så känns det ju som att han riskerat ganska mycket och hela planen kunnat gå i stöpet. På dagen D springa runt en halv skoldag innan han skjuter känns ju också lite oplanerat och impulsivt. Det är många som tycker det verkar planerat... Men jag kan inte riktigt se det alls. Dock köper jag att han hade planerat att göra "något". Men tillvägagångsätt, dag och klockslag känns ju inte alls planerat.
Citera
2025-03-06, 10:12
Medlem
Citat:
Håller med om att de flesta poliser vet nog att deras vapenskott inte går igenom branddörrar och att det ev också fanns risk att kulorna skulle studsa tbx mot de själva i de smala korridorerna.
Att dom studsar tillbaka är väl i o f inte jätte vanligt. Och den kulan man har idag har mindre risk för att göra det. Däremot så kommer inte kulan gå rakt genom dörr, efter dörr efter dörr. Utan den kan gå
lite hur som helst. Dock är den ju framtagen för att inte göra det i lika stor omfattning som äldre typer av ammunition, men som sagt då förlorar man istället penetrationsförmåga. Men den kan fortfarande studsa. Vid ett tillfälle för 20 år sedan skulle polisen gripa en knivbeväpnad person med psykisk problematik. Antingen så ska man skjuta mot benet eller så ska man skjuta varningsskott. Jag mins inte vilket. Kulan studsar i alla fall på en grind mellan polisen och gm och går rakt in i buken på GM, som förblöder och avlider på plats.

Citat:
Det var rökfyllt sa dom.
Om han har sett dom så lär ju dom ha sett honom. Dom har ju inte påstått att dom var helt förblindade och aldrig såg GM. Tvärt om har dom väl hela tiden sagt att dom sett honom, tills dess att han skjutit klart mot dom och avviker längre in i skolan och skjuter sig själv.
Sen kollar man ju så klart i efterhand hur kulorna gått.
Citat:
Sen tänker jag även på hur det var att försöka ta sig in eller skjuta honom bakvägen genom att t ex slå sönder vanliga fönsterrutor. Om branddörrarna var stängda fanns det ingen risk att råka skada sina kollegor på andra sidan.
Men han kanske inte gick så långt in i korridorrerna eller så kan det ha varit för stor risk för polisen att bli skjutna.
Försöker bara förstå..
Fast det gör man väl? Efter påskjutningen mot polisen går väl flera in i skolan från andra håll. Han som går in med två kollegor och berättade om det... gick väl in på sidan, som jag förstod det?
Risker är det alltid. Som sagt handlar det inte bara om penetrationsförmåga i beslutet heller. Man måste alltid veta vart kulan tar vägen. Och vad som finns bakom. Det är inte säkert att insatsstyrkan med AR-15 hade fattat ett annat beslut. Det är liksom omöjligt att säga.. Men jag finner det inte helt osannolikt att dom hade tänkt precis lika. Det är ju inte krig och att man kan skjuta mot misstänkta mål och nedhållande eld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in