Citat:
Ursprungligen postat av
PainfulVacuum
Som det står så har den tekniska utredningen visat det, vilket förmodligen betyder att de har testat skjuta genom rutan nu i efterhand. Det var förmodligen inte därför de inte sköt mot Rickard utan pga röken som de tidigare uttalat sig om.
Jag tolkar det som att polisen försöker säga "Även om vi hade skjutit mot honom så hade det varit lönlöst eftersom skotten inte hade gått igenom glasen". Med andra ord, de hade inte kunnat göra någonting bättre/annorlunda i situationen.
Om jag minns rätt så stod det i Blocketannonserna att han hade kört datorerna han sålde med Linux på USB minne. Han kanske aldrig använde hårddisk överhuvudtaget?
Förmodligen var det för svårt för polisen att kunna ha koll på situationen genom att polisen blev beskjutna med så kraftigt vapen och sedan rökgranater som skymde sikten.
Är SvDs rubrik missvisande eller hur ska man tolka polisens agerande? När man läser hela artikeln framkommer det inte att man aktivt tog beslutet att inte besvara eldgivningen pga just branddörrarna. Det utesluter naturligtvis inte att i beslutet låg även den vetskapen.
Jag kan absolut tänka mig att i utbildningen får man lära sig säkerhet och hur vapnet fungerar på många olika material? Man vill ju t ex inte att en kula studsar mot någon annan eller en själv, att skador på material skadar andra oskyldiga. Och vilka material som kulan kan passera.
Viktigt är nu att man är glasklar i sina formuleringar. Det blir väldigt lätt att man blir misstänksam att något vill döljas.
Länk:
Polisen sköt inte – på grund av branddörrar
”Agerandet har förklarats med att poliserna saknade möjlighet att skjuta verkanseld på ett tryggt sätt, med möjlighet att träffa.”
Ja, det kan man ju förstå.
Att RA först står upp och skjuter två skott, sedan står på knä för att skjuta två skott till för att sedan ligga ner för att avfyra två skott riktade mot polisen, signalerar om en målmedveten skytt.
Det påminner om krypskyttar i krig?
Borta är det stela kroppsspråket?
Jag tänker att det hela kan ha planerats under lång tid. Mycket lång tid. Det är ett genomtänkt dåd och jag tror att om det saknas information om hans internettrafik genom att hårddiskar/ USB saknas, då betyder det att något ska döljas.
Kan ju vara allt från det privata livet, men det kan lika gärna vara spår som handlar om kontakter med likasinnade.
I värsta fall för att skydda de som kan vara både anstiftare och kunskapsbank. Det finns kanske historik om andra skolskjutningar, trådar i forum om ämnet. Övat genom spel?