2025-03-05, 23:27
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Snyggt! Tack.

"Det fungerar också att bara använda USB med Linux"

Japp det gör den

How to make a bootable USB stick
https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/burn.html
Citera
2025-03-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Japp det gör den

Frågan är om han alltid kört så?
Han kanske aldrig haft hårddisk i sina datorer.

Blir knepigt för polisen att lokalisera ett litet USB-minne någonstans i Örebro om så är fallet.
Citera
2025-03-05, 23:32
Medlem
Citat:
Så kan det vara, jag har själv ingen erfarenhet av vapen så jag kan inte säga emot dig.
Nä det köper jag... Du har väl inte uttalat dig heller på något sätt som antyder annat.
Men många gör det på flashback, för dom har sett det på film eller youtube osv osv.
Jag kan säga såhär, med facit... han står i en rökfylld korridor med tre säkerhetsdörrar mellan sig, han har eldkraften och kan verka. Polisen har inte det. Han ligger i liggande eldställning... Inte ens Navy Seals, SAS eller någon annan militär elitgrupp hade gått in med polisens förutsättningar (dvs våra svenska lagar och polisens föreskrifter om användandet av våld och hur situationen var på skolan). Visst händer det att någon utför hjältedåd, men den utrustning som krävs för sånt där tar tid att få fram och man behöver göra upp en plan, grovt generaliserat. PDV i en skola med massa människor kvar kan och bör betraktas som en gisslan situation. Och alla vet hur jävla utdragna sådana kan vara...

Hade han inte skjutit sig själv och vägrat skjuta mer mot polisen hade det fortfarande tagit 40 min att hitta karln på ett så säkert sätt som möjligt, även om han levde.
Citat:
Men det du skriver motsäger ju inte min tolkning av texten, att det faktumet att dom inte kunde skjuta igenom glaset styrker att det var rätt beslut att inte skjuta mot Rickard.
Nej, det va ryggdunk. Jag håller med dig, men ville flika in att dom mycket väl nog kan ha varit medvetna om att dom inte kan verka på det avståndet genom tre dörrar, inte på ett säkert sätt i alla fall. Gjort liknande i mindre skala många gånger och under övningsformer så klart. Det är oerhört komplext. Och polisen har det betydligt mycket värre än vad militären har, åter igen lite generaliserande. Men dom kan inte kasta spräng, chock, och rensa rum eller slänga ner en ksp90 skytt i andra sidan korridoren som skickar Rille till himmelen på direkten.. Och dom skall ha lagabefogenhet för varenda lite patron dom avfyrar.

Så trött på snacket om det där. Av folk som har noll koll. Men som sagt det var inte riktat mot dig. Brukar bara ryggdunka gällande detta. Pallar inte att quota folk som vägrar förstå och lever i en värld vars erfarenhet bygger på tv, youtube och sociala media.
Citera
2025-03-05, 23:40
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:

Blir knepigt för polisen att lokalisera ett litet USB-minne någonstans i Örebro om så är fallet.

Där fanns HD från början.
Det verkar som han aldrig sålde datorerna utan låg kvar i hans lgh.

Frågan är var dessa USB och HD tog vägen.
De är magnetiska och kan klara vatten över ett år, det vet jag efter andra fynd som har gjorts.

Antingen är de ner malda, ordentligt brända eller så finns de hos någon.
Kanske föräldrahemmet eller sommarstugan.

Fast det är ju 30 mil x 2 till Ljungby och så de finns nog i närheten.
Citera
2025-03-06, 01:07
Medlem
Det mesta om: SKOLSKJUTNINGEN I ÖREBRO: DOLD SANNING AVSLÖJAD #Skolskjutning Örebro 2025 #Flera gärningsmän Örebro.

Detta återges i länken: https://www.truefact.se/

Nu får det vara nog med spekulationer.
Citera
2025-03-06, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Nä det köper jag... Du har väl inte uttalat dig heller på något sätt som antyder annat.
Men många gör det på flashback, för dom har sett det på film eller youtube osv osv.
Jag kan säga såhär, med facit... han står i en rökfylld korridor med tre säkerhetsdörrar mellan sig, han har eldkraften och kan verka. Polisen har inte det. Han ligger i liggande eldställning... Inte ens Navy Seals, SAS eller någon annan militär elitgrupp hade gått in med polisens förutsättningar (dvs våra svenska lagar och polisens föreskrifter om användandet av våld och hur situationen var på skolan). Visst händer det att någon utför hjältedåd, men den utrustning som krävs för sånt där tar tid att få fram och man behöver göra upp en plan, grovt generaliserat. PDV i en skola med massa människor kvar kan och bör betraktas som en gisslan situation. Och alla vet hur jävla utdragna sådana kan vara...

Hade han inte skjutit sig själv och vägrat skjuta mer mot polisen hade det fortfarande tagit 40 min att hitta karln på ett så säkert sätt som möjligt, även om han levde.

Nej, det va ryggdunk. Jag håller med dig, men ville flika in att dom mycket väl nog kan ha varit medvetna om att dom inte kan verka på det avståndet genom tre dörrar, inte på ett säkert sätt i alla fall. Gjort liknande i mindre skala många gånger och under övningsformer så klart. Det är oerhört komplext. Och polisen har det betydligt mycket värre än vad militären har, åter igen lite generaliserande. Men dom kan inte kasta spräng, chock, och rensa rum eller slänga ner en ksp90 skytt i andra sidan korridoren som skickar Rille till himmelen på direkten.. Och dom skall ha lagabefogenhet för varenda lite patron dom avfyrar.

Så trött på snacket om det där. Av folk som har noll koll. Men som sagt det var inte riktat mot dig. Brukar bara ryggdunka gällande detta. Pallar inte att quota folk som vägrar förstå och lever i en värld vars erfarenhet bygger på tv, youtube och sociala media.

Ah, vad skönt att vi står på samma sida! Jag tyckte från början att det hade tagit polisen en jäkla tid att hitta åt Rickard, men när jag såg planlösningen av skolan så förstod jag snabbt varför det tagit sån tid. I övrigt kan jag inte säga att jag haft så mycket kritik alls mot polisens arbete.

Det jag däremot har svårt att förstå, som amatör, är varför man inte kunde få in sjukvårdare mycket snabbare. Självklart kan de inte springa rakt in, vind för våg. Men borde man inte kunnat skicka in insatsstyrkan först att säkra av en korridor och strax efter det skicka in sjukvårdare tillsammans med en grupp poliser? Alternativt att poliserna gått in själva med en bår och bara lastat och kört ut de skadade ur byggnaden, en efter en, korridor för korridor?

Det känns otroligt ineffektivt att behöva säkra hela skolan innan man kan påbörja livräddning. Man undrar hur många som levde när polisen stormade skolan men var döda innan de fick vård..
Citera
2025-03-06, 02:41
Medlem
Citat:
Där fanns HD från början.
Det verkar som han aldrig sålde datorerna utan låg kvar i hans lgh.

Frågan är var dessa USB och HD tog vägen.
De är magnetiska och kan klara vatten över ett år, det vet jag efter andra fynd som har gjorts.

Antingen är de ner malda, ordentligt brända eller så finns de hos någon.
Kanske föräldrahemmet eller sommarstugan.

Fast det är ju 30 mil x 2 till Ljungby och så de finns nog i närheten.

Jag måste få fråga, hur vet du det?

Ett USB-minne kan ju vara så litet som ca 2x2cm så det lär bli extremt svårt att hitta vad han än har gjort med det, en 2.5 eller 3.5 tums disk är såklart lite jobbigare att dölja.

Personligen hade jag nog kastat det i en offentlig papperskorg någonstans, tex utanför en affär eller liknande. Såna töms normalt sett varje dag så de är redan long gone om polisen skulle lyckas räkna ut vart man kastat det.
Citera
2025-03-06, 02:42
Avslutad
Citat:
Ah, vad skönt att vi står på samma sida! Jag tyckte från början att det hade tagit polisen en jäkla tid att hitta åt Rickard, men när jag såg planlösningen av skolan så förstod jag snabbt varför det tagit sån tid. I övrigt kan jag inte säga att jag haft så mycket kritik alls mot polisens arbete.

Det jag däremot har svårt att förstå, som amatör, är varför man inte kunde få in sjukvårdare mycket snabbare. Självklart kan de inte springa rakt in, vind för våg. Men borde man inte kunnat skicka in insatsstyrkan först att säkra av en korridor och strax efter det skicka in sjukvårdare tillsammans med en grupp poliser? Alternativt att poliserna gått in själva med en bår och bara lastat och kört ut de skadade ur byggnaden, en efter en, korridor för korridor?

Det känns otroligt ineffektivt att behöva säkra hela skolan innan man kan påbörja livräddning. Man undrar hur många som levde när polisen stormade skolan men var döda innan de fick vård..

Flera skäl.. Ett: det ingår inte i en sjukvårdares jobbbeskrivning att behöva jobba i en sådan miljö. Inte rätt mot dem. Två: de vet inte om det är flera gärningsmän och tre: polisens enda prioritet under pågående dödligt våld är att mobilisera för att stoppa det.
Citera
2025-03-06, 05:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Japp det gör den

Citat:

Den där bootbara USB-stickan med Linux används för att sen installera Linux på en hårddisk.
Man kan dock välja att bara testa att köra Linux utan att installera Linux permanent på hårddisken. Då installeras Linux i datorns minne men man kan ju då inte spara sina data eftersom de försvinner när man slår av strömmen.

Det måste finnas en HDD eller SSD tillgänglig för datorn. Kan t.ex vara en extern HDD eller SSD.
Citera
2025-03-06, 05:54
Medlem
Citat:
Det är väl allmänt känt att autistiska gärna vill följa regler till punkt och pricka, stort fokus på rätt och fel. Att då myndigheter freestylar och inte följer sina egna riktlinjer/regler/lagar kan driva en autistisk person till vansinne.

Nja, så funkar det inte riktigt. Autistiska personer kan visserligen vara starkt drivna av strukturer, men dom strukturerna är inte givet yttre till sin förskaffenhet - det handlar minst lika mycket om att personen bygger upp förväntningar om hur människor kommer att bete sig, och när dom inte gör på exakt det sätt man föreställt sig så havererar allt. Om Rickard t.ex. bestämt sig för att han hade rätt till försörjningsstöd (eller vad vi nu pratar om) så räcker det gott som förklaring, utan att reglerna de facto skulle ge vid lag att han var berättigad till det.
Citera
2025-03-06, 06:19
Medlem
Ser ni inte att Andersson är ett typiskt offer, den ensamme galningen skall propageras fram. Rickard A blev mördad och utpekad. Allting tyder på fler gärningsmän.
Citera
2025-03-06, 06:36
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Ser ni inte att Andersson är ett typiskt offer, den ensamme galningen skall propageras fram. Rickard A blev mördad och utpekad. Allting tyder på fler gärningsmän.

Ere frimurare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in