Citat:
Ursprungligen postat av
PainfulVacuum
Så kan det vara, jag har själv ingen erfarenhet av vapen så jag kan inte säga emot dig.
Nä det köper jag... Du har väl inte uttalat dig heller på något sätt som antyder annat.
Men många gör det på flashback, för dom har sett det på film eller youtube osv osv.
Jag kan säga såhär, med facit... han står i en rökfylld korridor med tre säkerhetsdörrar mellan sig, han har eldkraften och kan verka. Polisen har inte det. Han ligger i liggande eldställning... Inte ens Navy Seals, SAS eller någon annan militär elitgrupp hade gått in med polisens förutsättningar (dvs våra svenska lagar och polisens föreskrifter om användandet av våld och hur situationen var på skolan). Visst händer det att någon utför hjältedåd, men den utrustning som krävs för sånt där tar tid att få fram och man behöver göra upp en plan, grovt generaliserat. PDV i en skola med massa människor kvar kan och bör betraktas som en gisslan situation. Och alla vet hur jävla utdragna sådana kan vara...
Hade han inte skjutit sig själv och vägrat skjuta mer mot polisen hade det fortfarande tagit 40 min att hitta karln på ett så säkert sätt som möjligt, även om han levde.
Citat:
Men det du skriver motsäger ju inte min tolkning av texten, att det faktumet att dom inte kunde skjuta igenom glaset styrker att det var rätt beslut att inte skjuta mot Rickard.
Nej, det va ryggdunk. Jag håller med dig, men ville flika in att dom mycket väl nog kan ha varit medvetna om att dom inte kan verka på det avståndet genom tre dörrar, inte på ett säkert sätt i alla fall. Gjort liknande i mindre skala många gånger och under övningsformer så klart. Det är oerhört komplext. Och polisen har det betydligt mycket värre än vad militären har, åter igen lite generaliserande. Men dom kan inte kasta spräng, chock, och rensa rum eller slänga ner en ksp90 skytt i andra sidan korridoren som skickar Rille till himmelen på direkten.. Och dom skall ha lagabefogenhet för varenda lite patron dom avfyrar.
Så trött på snacket om det där. Av folk som har noll koll. Men som sagt det var inte riktat mot dig. Brukar bara ryggdunka gällande detta. Pallar inte att quota folk som vägrar förstå och lever i en värld vars erfarenhet bygger på tv, youtube och sociala media.