2025-03-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Därför att SVD har en låst sida!

EDIT:
Jag fick Seconds Thoughts om detta.

Det låter som en skröna.

Hur kunde polisen veta att deras vapen inte fungerade om de aldrig sköt?

Det sades ju tidigare att det var rökfyllt ju!

Som det står så har den tekniska utredningen visat det, vilket förmodligen betyder att de har testat skjuta genom rutan nu i efterhand. Det var förmodligen inte därför de inte sköt mot Rickard utan pga röken som de tidigare uttalat sig om.

Jag tolkar det som att polisen försöker säga "Även om vi hade skjutit mot honom så hade det varit lönlöst eftersom skotten inte hade gått igenom glasen". Med andra ord, de hade inte kunnat göra någonting bättre/annorlunda i situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
Ytterligare intressant info från artikeln:

https://www.svd.se/a/nyPlkJ/svd-avslojar-darfor-skot-inte-polisen-mot-rickard-andersson

”Röken kom från tre rökfacklor som gärningsmannen använde under dådet.
De första polispatrullerna som gick in i byggnaden tog sig in i en lång skolkorridor via en sidoentré och ställdes öga mot öga med Rickard Andersson. Polisens utredning har kunnat slå fast att Rickard Andersson med säkerhet avlossade sex skott mot poliserna. Skotten ska ha gått genom glaset på branddörrarna.
Först avlossade gärningsmannen två skott stående, sedan två skott knästående och följt av två skott i liggande ställning. Därefter avlossades ytterligare två skott, enligt utredningen. Med det ena tog Rickard Andersson sitt liv i ett av skolans klassrum.

Poliserna som slog till mot hans bostad kort efter dådet möttes av en närmast tom lägenhet. Hårddisken var utplockad ur datorn och vapenskåpet som stått i bostaden hade Rickard Andersson sålt bara veckor före dådet.”

Betyder detta att hårddiskarna är borta?…

Om jag minns rätt så stod det i Blocketannonserna att han hade kört datorerna han sålde med Linux på USB minne. Han kanske aldrig använde hårddisk överhuvudtaget?
Citera
2025-03-05, 21:45
Avstängd
Elm17s avatar
Rickard var ingen rasist, han var en hederlig man.
Citera
2025-03-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Isf gissar jag att han dumpade dem i svartån bakom skolan innan.

För stor risk att dumpa dem i papperskorg etc på väg till bussen, han förstår att det kommer letas efter dem.

Också svårt att tro att han skulle gjort sig av med dem tidigare än samma dag om hans liv var på nätet. Vilket vi kan gissa att det varit.

Det som talar emot är att han redan hade extremt mycket att bära på.

Förstår verkligen att polisen vill kartlägga timmarna innan han gick in på skolan

Om detta stämmer så säger det också något i sig. Inte nog med att han inte lämnat någon förklaring. Han har i princip inte ens velat lämna någon förklaring.

Han raderade sig själv. Allt han lämnat kvar är några bilder och filmer på sig själv som han själv laddat upp?

Jag hoppas att någon som kände honom kan hjälpa polisen att tolka detta. Vad han ville förmedla genom att i princip inte förmedla.
Om jag hade något att dölja eller av annan orsak inte vill att någon skall få tag på innehållet i mina hårddiskar hade jag nog inte kastat den i en å. Det har hittats lagringsmedia i åar förut som legat länge och kunnat återskapas. Med Linux, krypteringar osv får mig att tro att han nog hade lite mer koll än så och tagit sig tiden att destruera dem helt och hållet.

Men frågan kvarstår ju varför? Undra vad som var så viktigt att dölja. Om det finns en agenda eller spår till varför han sköt så borde han väl inte vara så mån om att förstöra detta, det borde han väl då vilja visa? Barnporr, eller något annat som får honom att se än sämre ut och än mer avskyvärd? Något som tar bort fokus från det han gjorde på skolan kanske. Jag hade för många år sen, 20-25, ett ganska jobbigt liv, mörka tankar och återkommande självmordstankar. (Det är lugnt med mig sedan lika mänga år.) Simpla saker som att snacka skit och vara arg på morsan i en chatt eller nåt var saker jag inte vilja efterlämna. Jag tänkte precis så att datorn måste bort, för den va liksom mitt liv där och då.
Det fanns för mycket av en själv bara, behöver inte vara hemska eller farliga saker. Bara känslan av att öppna sig. Så det måste ju inte vara något smaskigt...

Ja visst, det här kan ju också vara varför polisen finner det extra viktigt att veta vart han var på förmiddagen. Har han lämnat något digital spår efter sig mellan bussresan och dagen innan kan det ju vara så att dom där timmarna gick åt till att dumpa diskarna. Dom kanske ser genom bredbandsleverantören om han varit ansluten med datorn? Noll koll på sånt själv... Men det borde dom väl se?
Citera
2025-03-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Som det står så har den tekniska utredningen visat det, vilket förmodligen betyder att de har testat skjuta genom rutan nu i efterhand. Det var förmodligen inte därför de inte sköt mot Rickard utan pga röken som de tidigare uttalat sig om.

Jag tolkar det som att polisen försöker säga "Även om vi hade skjutit mot honom så hade det varit lönlöst eftersom skotten inte hade gått igenom glasen". Med andra ord, de hade inte kunnat göra någonting bättre/annorlunda i situationen.
Nja, fast det vet dom flesta som håller på. Tre säkerhetsdörrar på 50 meter med Glock (om dom hunnit byta) och Speer gold dot. I en skolbyggnad som sannolikt har tunna väggar, rökfylld och med massvis med elever kvar på platsen, Tack men nej tack. Jag hade inte heller skjutit. Sen kan folk sitta och klippa och klistra PDV och runka till att dom vet vad det betyder och lyckats googla fram nån skit eller lyssnat på någon korkad rättshaverist som fått sparken från den myndigheten.. Det finns ingenting där som säger att man ska ta livet av sig själv eller tredjepart. Förvånande att folk fortfarande tror det.
Citera
2025-03-05, 22:13
Medlem
Citat:

Om jag minns rätt så stod det i Blocketannonserna att han hade kört datorerna han sålde med Linux på USB minne. Han kanske aldrig använde hårddisk överhuvudtaget?

Det stod i hans annonser att ”hårddisk medföljer ej” vilket låter som att han tänkt behålla dem själv, men kan ju vara sant att det kanske inte fanns någon/några
Citera
2025-03-05, 22:13
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Om jag hade något att dölja eller av annan orsak inte vill att någon skall få tag på innehållet i mina hårddiskar hade jag nog inte kastat den i en å. Det har hittats lagringsmedia i åar förut som legat länge och kunnat återskapas. Med Linux, krypteringar osv får mig att tro att han nog hade lite mer koll än så och tagit sig tiden att destruera dem helt och hållet.

Men frågan kvarstår ju varför? Undra vad som var så viktigt att dölja. Om det finns en agenda eller spår till varför han sköt så borde han väl inte vara så mån om att förstöra detta, det borde han väl då vilja visa? Barnporr, eller något annat som får honom att se än sämre ut och än mer avskyvärd? Något som tar bort fokus från det han gjorde på skolan kanske. Jag hade för många år sen, 20-25, ett ganska jobbigt liv, mörka tankar och återkommande självmordstankar. (Det är lugnt med mig sedan lika mänga år.) Simpla saker som att snacka skit och vara arg på morsan i en chatt eller nåt var saker jag inte vilja efterlämna. Jag tänkte precis så att datorn måste bort, för den va liksom mitt liv där och då.
Det fanns för mycket av en själv bara, behöver inte vara hemska eller farliga saker. Bara känslan av att öppna sig. Så det måste ju inte vara något smaskigt...

Jag känner igen den biten... Jag tror att han var en av de personer här i världen som har väldigt hög integritet. Om jag skulle göra en exit så hade jag också "döstädat" både online och hemma så mycket som bara gick. Känslan av att nån ska gå i ens papper, pilla på ens grejer, nej usch. Jag har alltid varit restriktiv med mina digitala spår och försökt ha så få träffar på google som möjligt.
Citera
2025-03-05, 22:16
Avstängd
Elm17s avatar
Jag tror Rickard innerst inne ville bara visa upp sina vapen på skolan.
Senast redigerad av Elm17 2025-03-05 kl. 22:42.
Citera
2025-03-05, 22:17
Medlem
rubbergirls avatar
Kameran utanför Rickards lägenhet hade inget med utredningen att göra.

Citat:

”Det finns av särskild anledning risk för allvarlig brottslighet och syftet med bevakningen är att förebygga, förhindra, eller upptäcka sådan brottslig verksamhet eller utreda eller lagföra sådana brott. Detta med anledning av att individ som bedriver verksamhet i området mottagit hot från aktör med kopplingar till kriminellt nätverk”, står det i handlingarna.

https://www.na.se/2025-03-05/na-avslojar-darfor-overvakas-bromsplan/
Citera
2025-03-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Nja, fast det vet dom flesta som håller på. Tre säkerhetsdörrar på 50 meter med Glock (om dom hunnit byta) och Speer gold dot. I en skolbyggnad som sannolikt har tunna väggar, rökfylld och med massvis med elever kvar på platsen, Tack men nej tack. Jag hade inte heller skjutit. Sen kan folk sitta och klippa och klistra PDV och runka till att dom vet vad det betyder och lyckats googla fram nån skit eller lyssnat på någon korkad rättshaverist som fått sparken från den myndigheten.. Det finns ingenting där som säger att man ska ta livet av sig själv eller tredjepart. Förvånande att folk fortfarande tror det.

Så kan det vara, jag har själv ingen erfarenhet av vapen så jag kan inte säga emot dig.

Men det du skriver motsäger ju inte min tolkning av texten, att det faktumet att dom inte kunde skjuta igenom glaset styrker att det var rätt beslut att inte skjuta mot Rickard.
Citera
2025-03-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
Det stod i hans annonser att ”hårddisk medföljer ej” vilket låter som att han tänkt behålla dem själv, men kan ju vara sant att det kanske inte fanns någon/några

Jag letade upp länkarna men de fungerar tyvärr inte längre, men jag är rätt säker på att det även stod nåt i stil med att "Det fungerar utmärkt att köra Linux på USB-minne om man vill".

Är det nån som har kvar Blocket-annonserna?
Citera
2025-03-05, 23:16
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Jag letade upp länkarna men de fungerar tyvärr inte längre, men jag är rätt säker på att det även stod nåt i stil med att "Det fungerar utmärkt att köra Linux på USB-minne om man vill".

Är det nån som har kvar Blocket-annonserna?

Här

Örebro Försäljning:
https://imgur.com/a/rebro-f-rs-ljning-qOQZNqM
Citera
2025-03-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Här

Örebro Försäljning:
https://imgur.com/a/rebro-f-rs-ljning-qOQZNqM

Snyggt! Tack.