Var en person som bad mig förklara varför Anjo var en kvinnohatare, ganska intressant dialog:
Jag skrev:
Citat:
Anjo har en stor plattform, och med det följer också ett stort ansvar. Han publicerar regelbundet videor om personer han anser klandervärda, såsom Chrippa, Lokal, Emelie Bumbi och Cluee. I dessa klipp bemöter han dem ofta på ett hatiskt sätt och riktar i många fall även attacker mot deras flickvänner.
Till exempel har han använt nedsättande ord om Cluees fru och förolämpat Linnea, som är Chrippas partner, genom att kalla henne ”knulldocka”, ”hink” (en hänvisning till ”spermahink”), ”psykopat” och ”horpsykopat”. Detta verkar göras för att avhumanisera henne. Oavsett vad Linnea kan ha gjort är det aldrig försvarbart att sprida så kvinnofientliga uttryck, särskilt inte när man har så mycket inflytande.
Nyligen släppte Anjo även en dokumentär om ett fall där en ung tjej blivit våldtagen, där han väljer att försvara förövaren. Gärningsmannen är dömd i lagens mening, men ändå saknas all form av granskning i dokumentären som skulle kunna utmana den domen. Anjo hävdar att han vill uppmärksamma att ”killar ofta blir dömda trots att de är oskyldiga”, men i Sverige har vi snarare motsatt problem – att många förövare inte blir fällda. Därför uppfattar jag Anjo som en kvinnohatare.
Varför tycker du något annat undrar jag. Fattar om du tycker det är kul när Anjo snackar skit om folk. Men låt oss ändå se Anjo för vad han är
Hon:
Citat:
Åh herre gud det märks att du är en som ogillar Anjo istället för att kunna tänka själv o se saker som det är! 🤦♀️
Jag:
Hon:
Citat:
Tänk efter hur mycket andra gått på hans fru o hans barn o t om hotat dem! Men det tycker du är ok? Anjo gjorde en dokumentär som i mitt tycke va bra o varför jo för det finns de som är oskyldigt dömda o det finns så mycket bristande bevis o varför va det bara EN människa som såg allt men ändå inte anmälde?? Som samtidigt säger olika saker varje gång, lät polisen leta på fel ställe mm. Säger bara tänk lite! Anjo är verkligen inte en kvinnohatare tro mig det finns de som är!
Jag:
Citat:
Självklart är det fel om någon angriper hans barn och familj, men det ger ändå inte rätt att gå ut inför hundratusentals följare och avhumanisera någon. Att dessutom använda ord som ”knulldocka”, ”hink” och ”horpsykopat” istället för exempelvis ”idiot” visar på ett tydligt kvinnoförakt.
Jag läste faktiskt domen i samband med att jag såg dokumentären, och där framgår att det fanns två vittnen. Antonios mamma ska dessutom ha hotat vittnen och anmält brottsoffrets familj till socialtjänsten. Det verkar också som att Anna Book ogillar brottsoffret starkt, troligen eftersom hennes son blev dömd.
När det gäller uppgiften om ”fel plats” visade vittnet i rättegången var övergreppet ska ha ägt rum genom att peka ut platsen på bilder, så det var inte fel plats. Just därför reagerar jag så starkt på Anjos dokumentär – den innehöll väldigt många felaktigheter.
Efter att ha sett dokumentären så vet jag helt ärligt inte vad syftet var. För jag fick inget fel belyst för mig. Jag litar mer på rättssamhället än en youtuber som inte har någon som helst kunskap i ämnet. Och fanns inga experter som uttala sig om de specifika målet heller.
Hon:
Citat:
Oj oj lider med dig som är så hatisk men ha det bra