2025-03-05, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men förstår du verkligen inte att spreaden gör att guldpriset måste gå upp till mer än spreaden för att kunna ge vinst? Spreaden handlar INTE om skillnaden på när man köper och när man säljer, utan på kursen momentant.

Jag lägger ner det här nu. Handla med fysiskt guld så kanske det går in. Och jag håller mig till börshandlade produkter där man inte har någon spread.
Det var därför jag ställde den lilla frågan i #34

Det blir lättare att förstå när man handlar det fysiskt.
Att köpa in på ett ställe. Och sedan snabbt och lätt sälja på ett annat, mycket mer betalt ställe..
Det funkar inte så.
Citera
2025-03-05, 09:30
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Har kollat igenom lite olika ställen att köpa guld på!

Dom måste tagit LSD och svamp eller något, en spread på 8.9% är dom helt dumma i huvudet?

Finns det någon sida som inte är rent av bedragare?

Kan tillägga att jag inte ska köpa guld för småpengar! För då är 8.9% skitsamma. Utan det är 30-50 tusen i avgifter.

Jag tror TS får klargöra vad han menar.
TS, förklara vad spread är för dig i olika sammanhang.
Presentera med exempel och klara fakta.

Vill TS köpa guld från Tavex för 1.000 kr och sedan sälja till Tavex för 1.100 kr under samma dag?

Då kommer Tavex bli tvungna att stänga butiken samma dag.
Citera
2025-03-05, 10:22
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Att däremot handla med säljare är, precis som TS beskriver det, en dålig affär. Tavex säljer idag en 1kg guldtacka för 1'006'809,80 SEK. Om du går in i butiken 10 minuter senare och vill sälja får du bara 944'854,04 SEK.

Visst ser det ut som en dålig affär. Ändå har Tavex nu idag tomt i lagret på sin storsäljare Valcambi 100g. Tolka det!
Citat:
100 gram Guldtacka Valcambi Suisse
Slut i lager
https://tavex.se/guld/100g-valcambi-guldtacka/
Citera
2025-03-05, 11:09
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag har förklarat för dig. Du har ingen spread på aktier. Det innebär inte att du får köpa för vad du vill, eller sälja för vad du vill. Men när säljare och köpare är överens så får säljaren vad köparen betalar.

Naturligtvis kan man handla guld med precis samma premisser, man kommer överens om ett pris, men när man handlar via förmedlaren så har vi den där spreaden.

Det finns spread på aktier.

Skillnaden mellan vad folk vill köpa för och sälja för under dagen.

Säg att kursen för aktien är 100 kr.
Och det finns en köporder för 90 kr.
Och en säljorder för 110 kr.
Då är spreaden 20 kr för dagen.

Men det är inte säkert att ordrarna blir avslut.

Blir det avslut påverkas kursen på aktien något uppåt eller nedåt

(Siffrorna kan vara fel, jag är endast lekman)
Senast redigerad av FlyboySeven 2025-03-05 kl. 11:14.
Citera
2025-03-05, 11:11
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Har kollat igenom lite olika ställen att köpa guld på!

Dom måste tagit LSD och svamp eller något, en spread på 8.9% är dom helt dumma i huvudet?

Finns det någon sida som inte är rent av bedragare?

Kan tillägga att jag inte ska köpa guld för småpengar! För då är 8.9% skitsamma. Utan det är 30-50 tusen i avgifter.

Jag tror att det du tänker är spread här är vad Tavex tar för marginal när de väljer en vara i sin butik
Citera
2025-03-05, 11:19
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Jag tror TS får klargöra vad han menar.
TS, förklara vad spread är för dig i olika sammanhang.
Presentera med exempel och klara fakta.

Vill TS köpa guld från Tavex för 1.000 kr och sedan sälja till Tavex för 1.100 kr under samma dag?

Då kommer Tavex bli tvungna att stänga butiken samma dag.

Jag vill inte börja med att gå back 10 % som det första jag gör.

Vet du hur lång tid det tar för guld att öka med 10 %? Det skulle ju bara leda till att jag ligger på break-even.

Min poäng är att jag inte vill köpa guld för 5 miljoner SEK, som bara har ett värde på 4,5 miljoner.

Jag skulle istället kunna köpa guld någon annanstans med en bättre spread, där jag för samma 5 miljoner får guld som är värt 4,85 miljoner.

Jag har svårt att förstå varför vissa inte verkar förstå min synpunkt.

Självklart förstår jag att de som säljer guld ska tjäna pengar på det, men vissa aktörer tar betydligt högre avgifter än andra.

För att göra en jämförelse: Om du skulle köpa en Rolex enbart som en investering.

Andrahandsvärdet ligger på 200 000 SEK.

Firma A säljer en oanvänd Rolex med box och certifikat för 240 000 SEK.

Firma B säljer samma modell och årgång, oanvänd, med box och certifikat för 215 000 SEK.

Vilken skulle du köpa om du ville förvalta dina pengar på bästa sätt?

Varför skulle man vilja börja med en uppförsbacke på 9 %, när man istället kan börja med en uppförsbacke på 3–4 %?

Som jag nämnde i mitt första inlägg: Det handlar om stora belopp, och varje procent räknas.

Senast redigerad av Monerokungen 2025-03-05 kl. 11:23.
Citera
2025-03-05, 11:29
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Vet du hur lång tid det tar för guld att öka med 10 %? Det skulle ju bara leda till att jag ligger på break-even.

Min poäng är att jag inte vill köpa guld för 5 miljoner SEK, som bara har ett värde på 4,5 miljoner.

Jag skulle istället kunna köpa guld någon annanstans med en bättre spread, där jag för samma 5 miljoner får guld som är värt 4,85 miljoner.

Självklart förstår jag att de som säljer guld ska tjäna pengar på det, men vissa aktörer tar betydligt högre avgifter än andra.

För att göra en jämförelse: Om du skulle köpa en Rolex enbart som en investering.

Firma B säljer samma modell och årgång, oanvänd, med box och certifikat för 215 000 SEK.

Varför skulle man vilja börja med en uppförsbacke på 9 %, när man istället kan börja med en uppförsbacke på 3–4 %?

Som jag nämnde i mitt första inlägg: Det handlar om stora belopp, och varje procent räknas.

Vilken fin fet text du använde

Tavex är en butik.

De kommer inte sälja sin vara om de inte kan ta en marginal.

ICA är en butik.

De säljer en flaska coca Cola för 30 kr.
Men de köper in den för 15 kr hos en grossist.
Grossisten köper in coca colan hos en tillverkare för 10 kr.

Det du vill göra är att köpa guld hos en tillverkare för 1 kr.

Och sedan sälja för 1 miljon kronor enligt indexpriset för guld.

Det är en bra spread
Citera
2025-03-05, 11:40
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Om du köper guld från Tavex kan man säga att du går back 10 % första dagen.

Men om du väntar 10 år innan du säljer guldet tillbaka till Tavex kommer du gå plus 1000 %.

Men Tavex kommer ändå köpa guldet av dig till 10 % lägre än index (eller liknande) när du säljer det.

För att de är en fysisk butik.
De behöver säkerhet.
De säljer en fysisk produkt.
De behöver ta marginal så de tjänar pengar.
Transport, hyra för lokal och lager.

Sådant kostar pengar
Citera
2025-03-05, 11:46
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Vilken fin fet text du använde

Tavex är en butik.

De kommer inte sälja sin vara om de inte kan ta en marginal.

ICA är en butik.

De säljer en flaska coca Cola för 30 kr.
Men de köper in den för 15 kr hos en grossist.
Grossisten köper in coca colan hos en tillverkare för 10 kr.

Det du vill göra är att köpa guld hos en tillverkare för 1 kr.

Och sedan sälja för 1 miljon kronor enligt indexpriset för guld.

Det är en bra spread

Ja exakt ! Ungefär det jag är ute efter! Köpa guld och sen dagen efter sälja med 70% vinst 🥇
Citera
2025-03-05, 11:48
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Om du köper guld från Tavex kan man säga att du går back 10 % första dagen.

Men om du väntar 10 år innan du säljer guldet tillbaka till Tavex kommer du gå plus 1000 %.

Men Tavex kommer ändå köpa guldet av dig till 10 % lägre än index (eller liknande) när du säljer det.

För att de är en fysisk butik.
De behöver säkerhet.
De säljer en fysisk produkt.
De behöver ta marginal så de tjänar pengar.
Transport, hyra för lokal och lager.

Sådant kostar pengar

Ja exakt! Och därför vill jag hitta någon som tar mindre än vad vissa andra gör!

Jag försöker inte komma undan att jag får betala högre pris. Men vissa tar högre än andra.
Citera
2025-03-05, 11:50
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ja exakt ! Ungefär det jag är ute efter! Köpa guld och sen dagen efter sälja med 70% vinst 🥇

Om Tavex var en mäklare skulle de ej sälja fysiskt guld.

De skulle inte ens sälja en vara.

De skulle sälja en tjänst.

Tjänsten skulle vara att de låter köpare och säljare mötas på plattformen och köpa och sälja för olika priser runtomkring ett index för guld.

Om du använder dig av en mäklare kanske du kommer se en spread på vad folk vill köpa och sälja guld för.
Runtomkring index för guld för dagen.

Men den kommer kanske inte vara så hög?

0,1 % spread kanske?

Det bästa kanske vore om du förklarar i tråden vad spread är, så vi får se varför du inte förstår att Tavex gör som de gör
Citera
2025-03-05, 12:00
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ja exakt! Och därför vill jag hitta någon som tar mindre än vad vissa andra gör!

Jag försöker inte komma undan att jag får betala högre pris. Men vissa tar högre än andra.

Det vore bra om det fanns en lika dan butik som Tavex men som säljer för 600 kr och köper för 500 kr.

Tavex:
Köper 1.000 kr
Säljer: 1.100 kr

Guldbutiken:
Köper: 500 kr
Säljer: 600 kr.

Då skulle du kunna köpa från ena butiken hela dagen och sedan sälja i den andra butiken hela dagen.

Du skulle kunna bli miljardär på en dag
Senast redigerad av FlyboySeven 2025-03-05 kl. 12:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in