2025-03-05, 09:16
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Senaste året har ökat enligt min mening.

Själv betalar jag nästan alltid med kort.
Men min flickvän betalar alltid med kontanter, något jag reagerade på i början när vi träffades för lite mer än ett år sedan.
Har hon sagt något om varför hon bara betalar med kontanter? Jag frågar för att TS tycker sig se en övervikt av kvinnor, vilket går emot vad jag hade gissat. Jag betalar själv med kontanter, och oftast när jag träffar på andra kontantbetalare är de andra män.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Nej. Fortfarande bara gamla gubbar och tanter som gör detta, och segar ner hela kassakön.
Jag besöker ibland en liten butik som säljer lunchmackor, där det lätt blir kö vid lunchtid. Att bara lägga upp jämna pengar på disken och kliva åt sidan när man fått sin macka går enormt mycket fortare än att vänta på kortterminalen. För folk som är vana att hantera kontanter går det fort.
Citera
2025-03-05, 09:21
Avstängd
Citat:
Har ni också märkt en kraftig uppgång av betalning med kontanter på senaste tiden?

Jag brukar gå och småhandla på Hemköp och ICA i centrala Malmö några gånger i veckan.

För några år sedan var det inte så många som betalade med kontanter i kassan, nu har jag märkt en avsevärd förändring.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att ca 25-35% dvs nästan var tredje kund betalar med kontanter i dessa livsmedelsaffärer, framförallt om det handlar om inköp upp till ca 200 kronor.

Utanför den ena Hemköps-butiken här i Malmö finns även bankomat precis vid entrén , och här har jag även uppmärksammat att det nästan alltid står någon och tar ut pengar där när man går förbi, inte sällan är det även kö, framförallt tidig kväll.

Det verkar inte heller som att det är någon speciell grupp av människor som föredrar att betala med kontanter, det är enligt min mening en blandad kompott av svenskar och icke svenskar, gamla som unga, ja i alla åldrar.
Dock verkar det vara en klar majoritet kvinnor som nu främst betalar med kontanter har jag märkt, skulle säga nästan 8 av 10 som jag ser betala med kontanter i kassan är tjejer/kvinnor.

Frågan är vad som ligger bakom ökningen?
Är det något samband med osäkerheten kring det världspolitiska läget?
Handlar om kontroll, säkerhet och trygghet?
- kan det vara en anledning till att det är fler kvinnor som nu betalar kontant?

Nej aldrig sett detta. Låter som något Babbar gör i Malmö och unikt där.
Citera
2025-03-05, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Alltså, ni får era pengar digitalt insatta på ett konto å har kort, sen tar ni ut kontakter i en bankomat för att handla fastän ni har kortet på er, å vem skulle bry sig om vad ni köper, köpet ni med kort kan ni gå tillbaka å kolla efteråt. plus ev ränta på pengarna, hur smart är detta?
Jag brukar ta ut två till tretusen kr per månad. Om vi räknar på en ränta på 3% så är det ca en hundralapp om året jag förlorar i ränteinkomst. Det har jag råd med.
Citera
2025-03-05, 09:33
Medlem
Idioter handlar med kort när det kommer till dagligvaruhandeln. Enklaste sättet att tvätta pengar för en småskalig kriminell verksamhet som jag pysslade med förut var att betala allt under ca 10000:- kontant samtidigt som man la all sin lön från vanliga dagjobbet på investeringar.
Citera
2025-03-05, 09:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Det har jag inte märkt av men om det är kvinnor som har börjat göra det så är det säkerligen för att någon har sagt åt dom att göra det, om jag får generalisera lite.
Kanske nått skit trendar på sociala medier eller nått..

Mest östeuropeiska kvinnor som betalar kontant på Lidl när jag handlar där, antar att de jobbar svart och får betalt i kontanter.

Den legitima och önskvärda kontanthanteringen svärtas onekligen av det faktum att kriminella är den största gruppen av kontanthantetare, det är därför kontanter har dåligt anseende hos myndigheterna.
Citera
2025-03-05, 10:03
Medlem
Sam.Boyds avatar
Mängden kontanter avspeglar den svarta ekonomin i Sverige.

Vita pengar transakteras vi banksystemet. Kort, Swisch o autogiro etc.
Citera
2025-03-05, 10:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Har ni också märkt en kraftig uppgång av betalning med kontanter på senaste tiden?

Jag brukar gå och småhandla på Hemköp och ICA i centrala Malmö några gånger i veckan.

För några år sedan var det inte så många som betalade med kontanter i kassan, nu har jag märkt en avsevärd förändring.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att ca 25-35% dvs nästan var tredje kund betalar med kontanter i dessa livsmedelsaffärer, framförallt om det handlar om inköp upp till ca 200 kronor.

Utanför den ena Hemköps-butiken här i Malmö finns även bankomat precis vid entrén , och här har jag även uppmärksammat att det nästan alltid står någon och tar ut pengar där när man går förbi, inte sällan är det även kö, framförallt tidig kväll.

Det verkar inte heller som att det är någon speciell grupp av människor som föredrar att betala med kontanter, det är enligt min mening en blandad kompott av svenskar och icke svenskar, gamla som unga, ja i alla åldrar.
Dock verkar det vara en klar majoritet kvinnor som nu främst betalar med kontanter har jag märkt, skulle säga nästan 8 av 10 som jag ser betala med kontanter i kassan är tjejer/kvinnor.

Frågan är vad som ligger bakom ökningen?
Är det något samband med osäkerheten kring det världspolitiska läget?
Handlar om kontroll, säkerhet och trygghet?
- kan det vara en anledning till att det är fler kvinnor som nu betalar kontant?

Då bankerna nu för tiden spärrar folks konton pga några enstaka Swish-överföringar så förstår jag om folk går tillbaka till cash.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...at-av-swedbank
Citera
2025-03-05, 10:34
Avstängd
Sen är folk rädda för krig så dom bunkrar upp sig med kontanter precis som för ett par år sen när vi blev lurade att ryssen var på ingång o folk började lagra toalettpapper o konserver
Citera
2025-03-05, 10:36
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Trådrubriken saknar olyckligt fog för sig i vekligheten. Vi ser av våra empiriska studier i vardagen att oerhört få svenskar använder kontanter att betala med i dagligvaruhandeln.

Det finns nära nog noll riskmedvetenhet hos Den Välbeställda Mede klassen i Sverige.

När Krisen kommer, riskerar det bli brutalt resurslöst i plasten hos många medborgare.

Vår Kristallnattkula Nostragedompanspår morgondagens city-naturahushållning och byteshandel i Karlavägsrännan:

-Kan en designerväska från Ludde Vuitton, bytas mot en kasse delikatessen, från ICA Esplanad..?

HisStory: Våra flockvalda vill trots illaarslande världsläget fortsatt släcka kontanterna helt i fantasiföreställningen att de då ger krinimella en avgörande käftsmäll. Och väljarna hejar på, mondänt blippberusade med Äpplepaj Pay.

Arma Sverige. Fredsrörelsen, fimpade inte bara försvaret utan också de breda lagrens krisberedskap.
Citera
2025-03-05, 10:53
Medlem
TUKs avatar
En motreaktion på det samtida kontantlösa samhället.
Citera
2025-03-05, 11:35
Medlem
Varför handlar man med pengar?
Det är bekvämt förutsatt att man behärskar förskolematematik.
Det är tryggt då banker inte kan spärra eller på enkelt vis lägga beslag på dom.
Det är integritetsstärkande att inte behöva redovisa vad du gör med dom samt ge företag dina personuppgifter för kartläggning av dig.
Det är säkert då det varken kräver eller påverkas av internetuppkoppling eller annan känslig kringelektronik för att nyttja.

Det går att lita på att pengar alltid fungerar helt enkelt, sedlar och mynt får aldrig oväntade tekniska problem.
Citera
2025-03-05, 11:43
Medlem
Handlar inte med kontanter, däremot försöker jag hålla så mkt jag kan utanför bank-maffian, t.ex. på blockkedjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in