2025-03-05, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Senaste året har ökat enligt min mening.

Själv betalar jag nästan alltid med kort.
Men min flickvän betalar alltid med kontanter, något jag reagerade på i början när vi träffades för lite mer än ett år sedan.

När det gäller affärerna och Malmö. så har det att göra med att långt mer danskar åker över till Sverige och handlar nuförtiden och de betalar med kontanter.
I den butiken som jag brukar handla i så är minst 50% danskar, för dem är det ju bara billigare och billigare att åka över och handla i Sverige när svenska kronan aldrig verkar stanna i sitt valutaras.
När det gäller bolaget, så handlar folk med kontanter för att slippa få körkortet indraget, eftersom det numera inte enbart kopplas till vad du blåser de få gånger du blir stoppad i alkoholkontroll.
Citera
2025-03-05, 07:45
Medlem
Lill-Anns avatar
Betalar också med kontanter ibland, men upplever att en del kassörskor tittar snett på mig då jag gör det.🤤
Citera
2025-03-05, 07:59
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Svartjobbare?
Citera
2025-03-05, 08:05
Medlem
HBTKuks avatar
Kampanjer för att använda mer kontanter bidrar säkert. Fler och fler oroar sig nog för världsläget och digitaliseringens skörhet.

Jag tar ut några tusen varje månad i protest mot ett kontantlöst samhälle med total kontroll.
Citera
2025-03-05, 08:12
Medlem
Ser aldrig nån som betalar med kontanter på våran hemköp.
Citera
2025-03-05, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har ni också märkt en kraftig uppgång av betalning med kontanter på senaste tiden?

Nej. Fortfarande bara gamla gubbar och tanter som gör detta, och segar ner hela kassakön.
Citera
2025-03-05, 08:27
Medlem
Alltså, ni får era pengar digitalt insatta på ett konto å har kort, sen tar ni ut kontakter i en bankomat för att handla fastän ni har kortet på er, å vem skulle bry sig om vad ni köper, köpet ni med kort kan ni gå tillbaka å kolla efteråt. plus ev ränta på pengarna, hur smart är detta?
Citera
2025-03-05, 09:03
Avstängd
Olivoljetorsks avatar
Kanske för man vill slippa vara ett lydigt får så länge det är möjligt
Citera
2025-03-05, 09:05
Medlem
Inspirit81s avatar
Förstår inte riktigt TS, man ser väl ändå en väldigt klar utveckling på det betalas mindre och mindre med kontanter hela tiden, och den utvecklingen har hållit på i många år nu i processen avveckla kontanter helt och hållet.
Citera
2025-03-05, 09:07
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Det har jag inte märkt av men om det är kvinnor som har börjat göra det så är det säkerligen för att någon har sagt åt dom att göra det, om jag får generalisera lite.
Kanske nått skit trendar på sociala medier eller nått..
+1 ja säkert någon bojkott av amerikanska kontokort eller liknande
Citera
2025-03-05, 09:09
Medlem
Blaskas avatar
Har inte märkt någon ökning alls. Sedan tänker jag iofs inte vilka betalmedel folk använder. Blir svårt att få något ordentligt urval om man inte jobbar i kassan.
Citera
2025-03-05, 09:09
Medlem
mikkelbergs avatar
Allt som existerar endast digitalt, finns det på riktigt?

Btc, Digitala arbeten etc.

svaret är nej.

Det är svaret på din fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in