• 1
  • 2
2025-03-05, 01:16
Medlem
BAB7s avatar
Har ni också märkt en kraftig uppgång av betalning med kontanter på senaste tiden?

Jag brukar gå och småhandla på Hemköp och ICA i centrala Malmö några gånger i veckan.

För några år sedan var det inte så många som betalade med kontanter i kassan, nu har jag märkt en avsevärd förändring.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att ca 25-35% dvs nästan var tredje kund betalar med kontanter i dessa livsmedelsaffärer, framförallt om det handlar om inköp upp till ca 200 kronor.

Utanför den ena Hemköps-butiken här i Malmö finns även bankomat precis vid entrén , och här har jag även uppmärksammat att det nästan alltid står någon och tar ut pengar där när man går förbi, inte sällan är det även kö, framförallt tidig kväll.

Det verkar inte heller som att det är någon speciell grupp av människor som föredrar att betala med kontanter, det är enligt min mening en blandad kompott av svenskar och icke svenskar, gamla som unga, ja i alla åldrar.
Dock verkar det vara en klar majoritet kvinnor som nu främst betalar med kontanter har jag märkt, skulle säga nästan 8 av 10 som jag ser betala med kontanter i kassan är tjejer/kvinnor.

Frågan är vad som ligger bakom ökningen?
Är det något samband med osäkerheten kring det världspolitiska läget?
Handlar om kontroll, säkerhet och trygghet?
- kan det vara en anledning till att det är fler kvinnor som nu betalar kontant?
Citera
2025-03-05, 01:26
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Det har jag inte märkt av men om det är kvinnor som har börjat göra det så är det säkerligen för att någon har sagt åt dom att göra det, om jag får generalisera lite.
Kanske nått skit trendar på sociala medier eller nått..
Citera
2025-03-05, 01:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har ni också märkt en kraftig uppgång av betalning med kontanter på senaste tiden?

Jag brukar gå och småhandla på Hemköp och ICA i centrala Malmö några gånger i veckan.

För några år sedan var det inte så många som betalade med kontanter i kassan, nu har jag märkt en avsevärd förändring.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att ca 25-35% dvs nästan var tredje kund betalar med kontanter i dessa livsmedelsaffärer, framförallt om det handlar om inköp upp till ca 200 kronor.

Utanför den ena Hemköps-butiken här i Malmö finns även bankomat precis vid entrén , och här har jag även uppmärksammat att det nästan alltid står någon och tar ut pengar där när man går förbi, inte sällan är det även kö, framförallt tidig kväll.

Det verkar inte heller som att det är någon speciell grupp av människor som föredrar att betala med kontanter, det är enligt min mening en blandad kompott av svenskar och icke svenskar, gamla som unga, ja i alla åldrar.
Dock verkar det vara en klar majoritet kvinnor som nu främst betalar med kontanter har jag märkt, skulle säga nästan 8 av 10 som jag ser betala med kontanter i kassan är tjejer/kvinnor.

- kan det vara en anledning till att det är fler kvinnor som nu betalar kontant?

Jag har också märkt att det är fler som betalar med kontanter nu, det bli vanligare och vanligare men i Stockholm är det jämn könsfördelning.
Citera
2025-03-05, 01:29
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Det kallas för en drogekonomi. Dessutom när man nu kan sätta in pengar på många bankomater med så tror jag folk trixar en del mellan sina konton och så med, är ju väldigt smidigt att stå vid bankomaten och ta ut från Swedbank och direkt kunna sätta in på Nordea om man vill och då behåller folk kanske en liten peng att roa sig för.
Citera
2025-03-05, 01:41
Avstängd
Citat:

Fler som tänker på krig och
fler som blivit informerade hur bankmaffian i sverige tömmer våra pengar och slipper ha personal+ alla som blev arbetslösa i sverige pga kortbetalande idioter.
Vi får betala alla de arbetslösa genom mer skatt och mer kriminalitet=bidrag=mindre konsumtion vilket blir jävligt dyrt.

Vissa har nog även förstått att de kan få högre försäkringspremier när de handlar för ofta på systembolaget eller krogen eller som i usa bli nekad livförsäkring totalt om man tagit fler än 2 covidsprutor.(Många olika saker)

Bara bankerna som berikar sig själva med att lura och manipulera folk att swisha och betala med kort.

+fler som lärt sig att ha riktiga pengar i plånkan efter alla hackerattacker mot de stora kedjorna och betalsystemen där de med riktiga pengar fick snabb service och glatt kunde gå hem med sin mat.
Säkerligen en del som inte fick sin lördagsalkohol innan kl3 på lördagen också då man inte varit förutseende och tagit ut kontanter innan utan springer till bankomaten bara för att betalsystemen ligger nere.
Vissa lär sig.

170000 medlemmar på facebook +familjemedlemmar som bojkottar alla som ej tar landets valuta.

Bankomater är till för att användas även om bankmaffian försöker plocka bort dom och sätta in dom i köpcentrum som stänger tidigt med flit.
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-05 kl. 01:59.
Citera
2025-03-05, 01:45
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Det har jag inte märkt av men om det är kvinnor som har börjat göra det så är det säkerligen för att någon har sagt åt dom att göra det, om jag får generalisera lite.
Kanske nått skit trendar på sociala medier eller nått..
Senaste året har ökat enligt min mening.

Själv betalar jag nästan alltid med kort.
Men min flickvän betalar alltid med kontanter, något jag reagerade på i början när vi träffades för lite mer än ett år sedan.
Citera
2025-03-05, 01:50
Medlem
Jag betalar nästan bara med kontanter för att ingen har att göra med vad jag köper för mina pengar.
Köper inga olagliga saker men gillar inte kontrollen.
Citera
2025-03-05, 02:07
Medlem
Troligen för att folks tillit till makteliten sjunker alltmer.

Betala någon skatt kan man kanske göra , men att någon ska veta precis vad jag gör med vartenda litet korvöre kommer jag aldrig finna mig i.
Citera
2025-03-05, 02:22
Medlem
hippilis avatar
Jodå fler och fler använder kontanter det funkar alltid i ur och skur och att fler använder kontanter tycker jag är bra och nästa gång det inte funkar att betala med kort i affären borde alla ha 1000 kr i plånboken så dom slipper vifta med sina kort.

Att ha hemma gör att man överlever om det blir krig och skit men får räkna med att allt kan bli mer än dubbelt så dyrt men man överlever folk har äntligen börjat förstå att kontanter måste finnas kvar i samhället.
Citera
2025-03-05, 02:24
Medlem
Citat:
Inget jag har uppmärksammat. Men helt klart borde jag använda kontanter då och då, för att hålla funktionen uppe. Ska skärpa till mig.

Sedan det inte gick att betala på ICA med kort för några år sedan, har jag alltid kontanter för typ en veckas nödvändiga köp (cigg, snus och folköl) hemma.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-05 kl. 02:26.
Citera
2025-03-05, 02:42
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Kan också vara att inte slösa eftersom vissa handlar mer när de använder kort men tänker efter och håller sig till mängden kontanter som också lyxfällan tipsat om.

Vissa har gemensam ekonomi och vill dölja köp för sin svartsjuka / kontrollerande partner.
Citera
2025-03-05, 04:40
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Tycker att det är lättare att hålla koll med kontanter, det visualiserar vardagsekonomin på ett enkelt sätt. Har jag två femhundringar på fickan när jag ska storhandla, så blir det alltid billigare för mig än om jag betalar med kort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in