2025-03-05, 02:04
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Rejält uppsving i popularitet senaste tiden, givetvis, Ivans drömmar om ett splittrat Europa till trots.

Är det nu jag blir kallad för rysstroll eller vatnik eller vad nu ni Ukraina-bögar vill slänga er med för dagen, för att jag ställer mig kritisk till ett projekt som redan tidigare varit på dekis? Vi lever i Romarrikets skymningsdagar, men bönderna som skördar oliver i Betlehem har ännu inte insett att Rom står i lågor. Det betyder inte att de klarar sig oskadda...

Alla gör som alla vill. Jag skiter i både USA, Ukraina och Ryssland. Bryr mig om min plånbok, och jag sover hellre gott med glittrande guld än med rök och speglar och illusioner om en börs som ska fortsätta med evig tillväxt. Jag har tjänat bra med pengar de senaste åren, men även den bästa av fester tar slut, du vet? Snacka ni vidare om Europa och Emerging Markets och vad ni vill - jag kommer att betrakta och följa diskussionen på avstånd, fri från den ångest som följer som ett brev på posten i tider som dessa.
Citera
2025-03-05, 02:23
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Du är annorlunda. Så speciell. Mer nyttig idiot.

Konstruktivt, din jävla boomer. Länkar trams från 2023 och förväntar sig att bli tagen på allvar. Vet inte om jag ska skratta eller tycka synd om dig. Blir nog både och.
Citera
2025-03-05, 02:38
Medlem
brigades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Tror du levt under en sten om du tror att någon undersökning gällande EU från 2023 ens är god nog att torka sig i röven med idag. Lite annat omvärldsläge, kompis.

Fan snackar du om pajas? EU är enat mer än någonsin. Framför allt nu när man ska plöja in 8000 miljarder kronor för försvaret. Sen att pajas länder som Ungern och Slovakien vill suga rysk kuk är en annan femma.

Släng ut dom. Riktiga Europa kommer klara sig.
Citera
2025-03-05, 03:00
Medlem
Skräckscenariot: Kombinationen av inflation och depression.

Jag startade en diskussionstråd om hur vi kan undvika social oro och ökande kriminalitet i en sådan situation.

När det finansiella systemet nästan kollapsade under repokrisen 2019, inträffade Covid-19.

Kommer man försöka manipulera befolkningen igen för att införa undantagstillstånd?

(FB) Nya Covid-nedstängningar på gång?
Citera
2025-03-05, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Efter Trump och hans vice president uppvisat sandlådenivå senast gällande Ukraina börjar nog fler undra om USA är en bra partner.

Vi får nog vända oss till Kina i framtiden och öka handeln med dom.
Så är det.

Trots att Kina har en dålig inställning till yttrandefrihet och mänskliga rättigheter, är de inte vår fiende. De är verkligen en motståndare, eller åtminstone en huvudkonkurrent till USA, men vi bör inte låta oss dras in i den konflikten.

Jag trodde aldrig jag skulle säga detta, men jag skulle faktiskt föredra att alliera oss med Kina snarare än med USA. Den senare verkar nämligen allt svårare att lita på.
Citera
2025-03-05, 03:25
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Japp, och kapitalet styr. Vad är oddset för att Trump förgiftas eller skjuts inom 12 månader?

Varför skulle det hända? Det räcker ju med impeachment, de gör ju saker som är direkt fientliga mot sin egen stat och då är det första saken som händer. Min gissning är att Trumps period som president är slut innan året är slut.
Citera
2025-03-05, 03:26
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det är ju historiskt geopolitiska händelser som sker i dagarna. Instabilitet.

Och instabiliteten heter Musk i efternamn?
Ingen vill göra några affärer med USA så länge den där dåren är där.
Citera
2025-03-05, 03:29
Medlem
Ska man fortsätta sitta på amerikanska indexfonder? Spiltans verkar inte påverkas särskilt, Avanza global å andra sidan…
Citera
2025-03-05, 03:41
Medlem
JoakimBalls avatar
Det går säkert jätte dåligt för USA, de har precis kommit överens med chip-monopolet TSMC att flytta produktioen till Arizona USA för 600 biljarder + tror att det var Nissan som flyttar över sin produktion till USA.. det går dåligt för dem.. aftonbladet sa ju så
Citera
2025-03-05, 04:02
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
Det går säkert jätte dåligt för USA, de har precis kommit överens med chip-monopolet TSMC att flytta produktioen till Arizona USA för 600 biljarder + tror att det var Nissan som flyttar över sin produktion till USA.. det går dåligt för dem.. aftonbladet sa ju så

600 biljarder? Vad jag läst så handlar det om 100 miljarder dollar, men visst youtube sa ju säkert 600 biljarder så då måste det vara sant.
Citera
2025-03-05, 04:16
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
600 biljarder? Vad jag läst så handlar det om 100 miljarder dollar, men visst youtube sa ju säkert 600 biljarder så då måste det vara sant.

officiella siffran är 165 billions. så här långt. men lyssnade lite grann på tech-gurus och fler adjacent (intilliggande) företag har redan planer på att flytta till USA för att säkra framtiden om TSMC fullföljer affären.

siffran i sig spelar ingen roll...
Citera
2025-03-05, 04:19
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
officiella siffran är 165 billions. så här långt. men lyssnade lite grann på tech-gurus och fler adjacent (intilliggande) företag har redan planer på att flytta till USA för att säkra framtiden om TSMC fullföljer affären.

siffran i sig spelar ingen roll...

Jo eftersom 600 biljarder är en astronomisk summa, och billion på engelska betyder miljard på svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in