2025-03-04, 08:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag menar inte att tillmäta dig eller mig som enskilda stor vikt. Jag gillar bara att diskutera frågan.

Jag vill ju att SD ska minska. En del av väljarna tidigare var ensamstående eller hemmaboende bidragstagare som såg sig förbigångna av de insatser som gjordes för nyanlända 2015. Kommuner köpte bostadsrätter till dem, de gick före i bostadsköer och kommuner ville inte vräka barnfamiljer efter den egentliga bortre tidsgränsen på 2 år av naturliga skäl. Ingen vill ha barn i hemlöshet även om vräkningar av barnfamiljer nu ökar.
Det är kanske orealistiskt att tro att de förbigångna väljarna ska gå tillbaka till S och V som beskrev dem ganska illa under många år men rent sakpolitiskt försämrar SD deras livsvillkor ihop med högern.

Andra väljare, så som boende i utanförskapsområden (SD kunde ha uppåt 20 procent i vissa distrikt av de utanförskapsområden som bestod både av arbetande och icke arbetande) tycker jag definitivt ska överväga att gå till S eftersom S lagt om sin politik.
Jag tror du har fel här. SD väljarna har insett att Sossarnas politik är en chimär, som bara leder Sverige ner i källarn ännu mer. För det är den (i olika versioner) som lett oss dit vi är idag. Det blir bara mer av samma elände.
Citera
2025-03-04, 08:28
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror du har fel här. SD väljarna har insett att Sossarnas politik är en chimär, som bara leder Sverige ner i källarn ännu mer. För det är den (i olika versioner) som lett oss dit vi är idag. Det blir bara mer av samma elände.

Magdalena Andersson behöver bytas ut och gänget kring henne för att verklig förändring ska slå igenom i S politik. För ja, visst är S mer höger än de vill låta påskina, men SD är mer höger ändå. Det har inte minst de förändringar i skatte- och bidragspolitik som genomförts visat. S är alltså bättre för ensamstående och utsatta, även om S stora fokus är vanligt folk, och med vanligt folk menar man barnfamiljer.
Citera
2025-03-04, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du ska nog inte dra för stora växlar på mitt politiska ställningstagande. Att vi fått en "mycket restriktiv invandringspolitik" håller jag inte med om, tyvärr. Och SD:s kvinnoförbund har väl funnits länge? Känner mig heller inte speciellt övergiven av någon "socialförsäkringspolitik". Tvärtom bör bidrag ses över mer. Sverige (och EU) skulle behöva en rejäl dos DOGE!

Jag tror fortfarande att SD:s analys är helt fel. Mer anpassning leder till deras undergång. Men det är väl det du vill, antar jag.

Det spelar ingen som helst roll vilka som styr landet. Sossarna och vänster har i 100 år lobbat in vänsteraktivister i snart sagt allt som styr detta land.
Om det verkligen ska bli helt stopp, så behövs det göras exakt som man gjorde i USA och bara liksom stänga ner och skicka hem folk, samt ersätta med helt andra.
Sedan kan man fråga om det är rätt väg att gå och hur det skulle föra Sverige i framtiden med enbart höger överallt.
Frågan är väl om man inte bara låta AI i massa olika situationer för att faktiskt göra riktiga rationella beslut som inte är kopplat till att man vill ha fler väljare, gillar invandrare eller gillar svenskar osv. Utan faktiskt bara baserat på vad folk kan tillföra landet och säga till att det utvecklas så bra som möjligt utan baserat på vem som individ, vilket det definitivt inte är idag.
Citera
2025-03-04, 08:44
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag vill ju att SD ska minska. En del av väljarna tidigare var ensamstående eller hemmaboende bidragstagare som såg sig förbigångna av de insatser som gjordes för nyanlända 2015. Kommuner köpte bostadsrätter till dem, de gick före i bostadsköer och kommuner ville inte vräka barnfamiljer efter den egentliga bortre tidsgränsen på 2 år av naturliga skäl.

Måste man vara en hemmaboende bidragstagare för att reagera negativt på att samhället kastar pengar och bostäder över utländska medborgare som inte har bidragit med en krona till Sverige? Är Sjuklöverns politik så felfri och fantastisk att det mesta av Sverigedemokraternas stöd egentligen bara grundar sig i avundsjuka?
Citera
2025-03-04, 08:49
Medlem
Bra analys
Citera
2025-03-04, 09:02
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Måste man vara en hemmaboende bidragstagare för att reagera negativt på att samhället kastar pengar och bostäder över utländska medborgare som inte har bidragit med en krona till Sverige? Är Sjuklöverns politik så felfri och fantastisk att det mesta av Sverigedemokraternas stöd egentligen bara grundar sig i avundsjuka?

Du missförstår, och jag har svårt att avgöra om det är medvetet eller inte.

Grovt rasistisk hemmaboende bidragstagare var länge vänsterns nidbild och snuttefilt. Föll på att 20 procent av Sveriges befolkning inte är hemmaboende bidragstagare och av de som gör det så har majoriteten invandrarbakgrund men den bilden flyger inte hos vänstern.

Det var så länge sedan jag såg ordet "sjuklövern" att det närmast får ett romantiskt skimmer över sig. Har du noterat Tidöavtalet eller bor du under en sten?
Citera
2025-03-04, 10:13
Medlem
Helt otroligt att SD kan ha självinsikt. Nu växte dem i mina ögon, finns till och med hopp om högern i detta land
Citera
2025-03-04, 11:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det blev väl sättet som blev fel. I sakfrågan hade man ju helt rätt. Denna sk granskningen hade ju som bara enda syfte att sänka SD.

Man kunde spelat på det. Mer rätt. Sedan att SD sjunker i stöd handlar ju mer om deras sakpolitik. Folk ser ju tex att detta med massinvandring fortsätter fastän de idag har en viss makt.
Du får in en klar poäng där.
Man döljer att man (medvetet eller omedvetet) misslyckat med/nedprioriterat sin sakpolitik genom att skylla på att man hanterade granskningen fel.
Man har ju också fört en borgerlig politik med nedskärningar i välfärden, och borta är folkhemsapproachen.

Att SD har trollfabriker (precis som andra) är ju inget nytt. Tror också att de flesta förstår spelet med att släppa granskningen i samband med valet och att avsändaren var det liberala etablissemanget.
Men visst, några inslag av klumpighet kan ha förekommit i hanteringen och att väljare i utkanten kan ha dragit sig undan.

Hur många ”stödröster” hade SD? Borgerliga väljare kanske ville ha ett tryck från dem i vissa frågor (men inte i övrigt). L sågs som mesiga och för liberala, och C tillhör det andra blocket?
Citera
2025-03-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJudge
Dom kommer ju åt mer tittare rakt från tvrutan. Men det är gott om vänsterblivna här inne.

Jag har svårt att tro det, SD varnade för ryssen 2013 och blev utskrattade.
Är det några som haft rysskopplingar så är det sd.
Citera
2025-03-04, 13:06
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det spelar ingen som helst roll vilka som styr landet. Sossarna och vänster har i 100 år lobbat in vänsteraktivister i snart sagt allt som styr detta land.
Om det verkligen ska bli helt stopp, så behövs det göras exakt som man gjorde i USA och bara liksom stänga ner och skicka hem folk, samt ersätta med helt andra.
Sedan kan man fråga om det är rätt väg att gå och hur det skulle föra Sverige i framtiden med enbart höger överallt.
Frågan är väl om man inte bara låta AI i massa olika situationer för att faktiskt göra riktiga rationella beslut som inte är kopplat till att man vill ha fler väljare, gillar invandrare eller gillar svenskar osv. Utan faktiskt bara baserat på vad folk kan tillföra landet och säga till att det utvecklas så bra som möjligt utan baserat på vem som individ, vilket det definitivt inte är idag.

Låter nazistiskt
Citera
2025-03-04, 13:07
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Är det några som haft rysskopplingar så är det sd.

Ja, och det är därför Jimmie Åkesson inte var med på Samling i Agenda Special. Charlie Weimers fick gå dit och mumla.
Citera
2025-03-04, 17:44
Medlem
Jag tror inte att attacken mot TV4 sänkte SD, men att när SD skriver att de gjorde fel menar de att det inte gav något. De som ville rösta SD röstade ändå SD, och de som inte ville rösta SD hade ändå inte röstat SD.

Många som inte brydde sig om EU röstade inte heller. Jag vet själv en sådan SD-väljare. Jag kunde inte få denne person att gå och rösta alls.
Och själv röstade jag SD med liten entusiasm. Kände att det inte egentligen spelar någon roll vad man röstar på, och dessutom hade SD inte gjort något särskilt positivt intryck överlag. Weimers var lättirriterad och gav ett allmänt surt och negativt intryck. Trollfabriken-programmet hjälpte inte, och inte heller JÅ respons.

Det enda konkreta jag kan komma på som hade gjort mig entusiastisk rösta SD är om deras kandidat i debatter hade fått mig känna "Yes!". Inte för att jag tittade på debatterna särskilt mycket alls.... några minuter max.

Eller om de kunnat visa något konkret som en röst på SD skulle åstadkomma, som jag håller med om. I Riksdagsvalet har SD sådana punkter, som att de skiter i allt vänsterns tyck-synd-om och värnar svenskar istället för folk som kommer hit från överallt för att begå brott och leva på bidrag. Det är konkreta saker som påverkar min vardag.

Men i EU-valet känner jag inte att en röst på SD skulle påverka något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in