2025-03-03, 16:40
Avstängd
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Slutet:

jaa det är ju klart vad dum jag är. det fattar jag ju nu.
Citera
2025-03-03, 16:42
Avstängd
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Förövrigt håller jag inte med om att Seth lyfter filmserien till hollywood-nivå. Dessa filmer är långt över hollywood-nivå i mina ögon. Hollywood har ju sugit pung sedan 2005.

jo de är faktiskt riktigt bra. men seth är ju iaf en av anledningarna till det. o såklart patrik´, Mikael Tornving spelade honom till perfektion, fyfan vad bra han var i den rollen!!! 10/10
Citera
2025-03-03, 16:46
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Förövrigt håller jag inte med om att Seth lyfter filmserien till hollywood-nivå. Dessa filmer är långt över hollywood-nivå i mina ögon. Hollywood har ju sugit pung sedan 2005.
De är också unika på så sätt att man har sett sjuttielva actionfilmer om snubbar i tanktops i Los Angeles. Även om vi är amerikaniserade så är det inte vår vardag.

Johan Falk filmerna tar dock plats i sådant vi ser varje dag. Naturen, städerna, husen. Allt det gör att det känns mer äkta. Så bara där måste Hollywood filmen var mycket bättre för att nå samma känsla.
Citera
2025-03-03, 16:53
Medlem
Giggsys avatar
Lite synd att dom inte följde upp vem som körde ihjäl Johans höggravida fru ca 10 år innan Noll tolerans. Hade varit en skaplig överraskning om det visat sig i s2 eller 3 att det var t.ex Seth som körde.
Citera
2025-03-03, 16:54
Avstängd
GretaKnullbergs avatar
det enda egentligen jag har att klaga på är att jag inte tycker joel spelade Wagner perfekt... finns en helt för stor karaktär , kanske är det manus eller kanske är det skådisen, men oavsett Wagner är lite väl mkt "all over the place". Lite overklig faktiskt. Men det är överkurs, överlag tycker jag johan falk filmerna är något av det närmaste hollywood vi kommit i sverige, o i många fall överträffat. Många av action scenerna är Top Notch alltså.
Riktigt bra kvalite.
vad kan vi jämföra med? Beck? detta är ju ett par klasser över beck för att säga så. mer i klass med Mission Impossible (tom cruise filmerna) samt John wIck än nånting annat.

o då var vi ändå tidiga; 10 år innan john wick ens fanns..

scenen då Wagner promenerar längs avenyn är ju direkt återskapat i John Wick 2. o då var vi 10 år före.
Senast redigerad av GretaKnullberg 2025-03-03 kl. 16:58.
Citera
2025-03-03, 16:55
Avstängd
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Lite synd att dom inte följde upp vem som körde ihjäl Johans höggravida fru ca 10 år innan Noll tolerans. Hade varit en skaplig överraskning om det visat sig i s2 eller 3 att det var t.ex Seth som körde.
noll tolerans? hmm har ingen film som heter så, har alla 17 filmerna
Citera
2025-03-03, 16:57
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaKnullberg
noll tolerans? hmm har ingen film som heter så, har alla 17 filmerna
Trilogin innan GSI-serien.
Noll tolerans, 1999
Livvakterna, 2001
Den tredje vågen, 2003

Se dom (: En del som återkommer i GSI-säsongerna. Leo Gaut(Noll tolerans) i säsong 1 och Alexandra Rapaport(Livvakterna) i sista säsongen t.ex.
Senast redigerad av Giggsy 2025-03-03 kl. 17:01.
Citera
2025-03-03, 16:59
Avstängd
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Trilogin innan GSI-serien.
Noll tolerans, 1999
Livvakterna, 2001
Den tredje vågen, 2003

Se dom (:

ja just det... detta var filmerna som spelades på Bio back in the day, innan dessa 17 Straight to DVD kom ut .
Har sett dom nu när du nämner dom så minns jag. Skall dock helt klart se om de
Citera
2025-03-03, 18:09
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
De är också unika på så sätt att man har sett sjuttielva actionfilmer om snubbar i tanktops i Los Angeles. Även om vi är amerikaniserade så är det inte vår vardag.

Johan Falk filmerna tar dock plats i sådant vi ser varje dag. Naturen, städerna, husen. Allt det gör att det känns mer äkta. Så bara där måste Hollywood filmen var mycket bättre för att nå samma känsla.
Ja, jag håller helt med dig.
Att få se det i en miljö som känns igen gör givetvis också mycket, som du är inne på. Det börjar bli dags för mig att se om filmserien igen, men jag har ett ganska stort gäng andra filmer på min lista jag skulle behöva beta av också.
Citera
2025-03-03, 18:16
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Jag hade inte velat få reda på att det var Seth som gjorde det. De blev ju nästan vänner mot slutet av filmserien. Och det tycker jag det var något vackert över.

Men jag har för mig jag hört/läst något rykte om att man ska få reda på vem som körde ihjäl Falks flickvän, antingen i någon av böckerna, eller i någon av filmerna som skulle komma. Jag vet inte om det till och med var regissören Anders Nilsson som hintade något om det. Minns inte riktigt nu.

Jag hade gärna sett någon form av fortsättning efter filmen "Slutet". Även om man fick svar på frågor genom slutet osv. så tycker jag det blir ett något för abrupt slut ändå. Jag hade gärna sett någon slags uppföljning på hur det gick sen, för de mest framträdande karaktärerna. Men det kanske bara är jag som är sentimental av mig.

Dock vet jag inte om jag skulle vara så taggad på det nu längre. Nu har det ändå gått 10 år... nu vill jag nog hellre inte se det alls isåfall. De skulle ha smidit när järnet var varmt istället.
Senast redigerad av Bartman777 2025-03-03 kl. 18:18.
Citera
2025-03-05, 17:27
Avstängd
GretaKnullbergs avatar
nu har jag sett om filmerna igen, i den första serien. nu sist såg jag bara film 07-17, nu har jag börjat även se om de första 00-06.
i filmen Vapenbröderna.
så får man ju reda på

Senast redigerad av GretaKnullberg 2025-03-05 kl. 17:32.
Citera
2025-03-05, 20:45
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaKnullberg
nu har jag sett om filmerna igen, i den första serien. nu sist såg jag bara film 07-17, nu har jag börjat även se om de första 00-06.
i filmen Vapenbröderna.
så får man ju reda på

Det är samtidigt det där jag älskar med Johan Falk-serien. Karaktärerna målas aldrig upp helt svart eller vitt. De är aldrig helt goda eller onda. De är människor med den dynamik det innebär i personligheter och de beslut man tar.

Hade det varit en hollywood-produktion så hade givetvis karaktärerna varit antingen goda eller onda. Men här får man se att de faktiskt är människor och kan uppvisa flera olika sidor, i olika lägen.

Det bidrar till väldigt mycket realism, och jag uppskattar verkligen att de gjort karaktärerna så dynamiska. Även Johan Falk är ju inte helt lätt att tycka om i alla lägen, men samtidigt kan man gilla honom också, och detsamma gäller i princip alla i serien.

Det är otroligt vackert gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in