Citat:
Ursprungligen postat av
LezFear
De flesta människor med en gnutta empati förstår att man inte gör så mot en psykiskt sjuk människa.
Du har rätt.
Det kan ha varit ett av mina lågvattenmärken. Det kan jag erkänna.
Men empati det har jag så pass att jag kämpar med att bryta ett anpassningsyndrom som gör att jag lägger mig platt för sånna som Pia. Pia är en kopia av den som skulle vara min egna moder.
Så det är nog egentligen min personliga ilska och besvikelse över den människan - som fick mig att känna så för Pia i samma veva.
Men du har rätt , Pia är ju för sjuk för att inte få veta sanningen, för sjuk för att kunna möta en människa utanför sin flykt-bubbla som är vaken i huvudet med en mental high-five in the face, with a chair (inte en riktig stol såklart) för att få en realitycheck och K A N S K E vakna upp ur flykt-dimman.
Du har rätt. Vi fortsätter titta på detta fördärv och självplågeri istället. Hennes mobbing av andra, hennes anorexi-glamorisering inför TikTok-barnen, hennes konstanta tortyr av sina egna barn med sitt content och skadeverkan på barnens pappa/ex som är de som får ta emot allt det som Pia ” inte är frisk nog för att kunna höra till sitt ansikte”.
Och det går i hand med att hon vägrar återkoppla polis, ringa läkare eller vårdcentral för att verkligen undvika verkligheten och fakta om vart hon står i livet. Ja för de känslorna ger för mkt ångest för Pia att hantera. Så hon sviker sin självrespekt, sitt förtroende till sina barn och hennes hälsa hellre än möta sanningen.
Och hennes shoppingberoende får henne på gatan snabbare än någon fattar och hon kommer då att vara värre än nu - och plötsligt alldeles för fattig, psyksjuk, arg och utsatt - för att någon alls ska närma sig henne eller hon vilja ta emot ö h t.
Så vi gör det svenskaste vi kan bara , Vi tittar på såhär istället! Goda finaste bästaste människor <3
Låtsas att detta är empati. Att bara titta!
Så smidigt det är att va en god, empatiskt, och rättvis människa.
Andra alternativet om man vill vara god är att plötsligt inte titta alls. Blunda för allt.
Inte sett. Inte hört. Inte sagt något olämpligt. 🙈🙉🙊
Då har man iaf inte skadat henne. Man har bara lämnat.
Exakt på det sättet som är roten till varför Pia beter sig såhär. Cluster C.
Det finns ju hjälp. Långt in i Sveriges psykiatriska roulette-labyrint.
Men bara om det sätts in i tid.
Fast det får ingen berätta för henne. För publiken har sagt att hon är för sjuk för det.
Så! Vi tittar på, typ. 🍿 🥂. Aa. Aa. Liksom. Vi gör de ba. Aa.