Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Kan du citera ur SOU:n vart det framgår att vem som helst får hängas ut, trots att de inte är offentliga personer? (Strider mot yrkesetiken)
Sedan, om jag förstod förtalet korrekt, så publicerades väl nyheten på en plattform utanför AU:s redaktionella kontroll. Därmed gäller inte grundlagsskyddet.
"Om man sammanställer de nya bestämmelserna om ärekränkning i förslagets 3 kap. med tryckfrihetsförordningens regler och de principer efter vilka ansvarigheten där skall bedömas särskilt med avseende på det subjektiva rekvisitet, är till en början att märka att enligt förslaget
en dom för förtal förutsätter att gärningsmannen om annan lämnat en uppgift angående gärning eller omständighet som är nedsättande för den angripnes anseende.
Vidare fordras att den ärekränkande uppgiften var ogrundad. Dessa brottsförutsättningar skola vara täckta av uppsåt från gärningsmannens sida. Enligt de ovan angivna grunderna för bedömande av ansvaret för innehållet i periodisk skrift får avgöras, huruvida de subjektiva förutsättningarna för straffbarhet skola anses uppfyllda beträffande den för skriften ansvarige." SOU 1953:14 sida 199 (mina kursiveringar)
Såvitt jag förstått det så var det bara konfrontationsvideon som låg på icke grundlagsskyddad plattform. Det bygger på en tolkning gjord i efterhand. Själva förtalsuppgifterna och möjligheterna att identifiera personen finns dock på Dumpens hemsida. Så, ja det kan teoretiskt landa i att de fälls för själva videon men frias i övrigt.