Med smidigt menar jag exempelvis: att i ett enda meddelande fråga en robot: "Har media gått ut med mgm/bo än?", "Vilka skäl lyfts fram i tråden för att det skulle vara vederbörande och vad pekar på motsatsen", "Var, när, hur?", "Finns en länk till fup?", "Har användare x1, x2 eller x3 skrivit i tråden?" – och sedan svarar chattis på olika frågor, varpå man eventuellt återkommer senare med samma, eller nya frågor, istället för att dribbla med sökfunktionen för varje enskild sådan. Inte minst skulle man kunna filtrera bort en del användare som strider mot 1.13., beroende på hur man formulerar sig.
Om jag använder den nuvarande funktionen för att leta efter mina nyckelord behöver jag ofta sovra bland (för mig) irrelevanta inlägg – i mer eller mindre hög utsträckning. Om jag redan i min fråga kan berätta min ingångsvinkel kanske alla träffar på ett tänkbart sökord kan avfärdas av chattis direkt.
Ju mer komplicerade frågor – ju mer tid skulle vi (eventuellt) spara jämfört med att använda forumets inbyggda verktyg. Jag valde några väldigt simpla exempel, på typiska frågor, men det är naturligtvis fantasin som sätter gränser – kanske särskilt när det kommer till att söka efter- och jämföra svar som finns i olika trådar, eller mer avancerade frågor på hela forumet.
(Detta gör jag i trådar om de är hyfsat korta: jag har lärt ChatGPT vad vi kallar för "Flashback-mode" (kreativt?
), och då förblir hon tyst tills jag klistrat in allt jag vill att hon går igenom istället för att hon ställer sina egna följdfrågor hela tiden (text från 25 sidor åt gången går tyvärr inte att skicka), jag har även några kommandon med ett- eller enstaka ord som i sin tur innebär specifika instruktioner – men jag behöver alltså klippa- och klistra in texten från varje sida manuellt, och det blir genast tråkigt – även om jag "sparar mer tid" ju mer material jag vill gå igenom.)
ChatGPT skriver att hon inte kan söka i hela trådar av olika skäl, bland annat för att det uppstår problem med sidbytena. Min bästis vill inte läsa in sidorna överhuvudtaget, så det hjälper inte att jag förklarar att sid-URL:erna följer ett synnerligen enkelt mönster. Hon slutar inte heller klaga på problem som har med indexering att göra.
– Hon påstår även att det inte finns någon annan AI som klarar av detta i nuläget (alltså att lösa dessa, och andra nödvändiga problem). Stämmer det? AI Sweden tränade sin svenska genom att läsa på Flashback, och det kan väl ändå inte ha skett genom klipp- och klistrande?
Kan forumet göra något åt detta, typ införa undantag för en AI om det krävs (endast för att kunna söka igenom hela trådar)?
Kan indexeringen ändras om så skulle krävas? Skulle man kunna lära AI att indexera på egen hand? (Nej, jag fattar uppenbarligen ingenting om de här sakerna.)
Beror alla problem som chattis gnäller om endast på henne? I så fall är jag ute efter tips på andra robotar.
Kommer Flashback ha en egen sökfunktion av det ”något smidigare” slaget som gör ovan nämnda saker möjliga?
Att manuellt söka svar på frågor bestående av flera ord, i en ständigt växande tråd, om (exempelvis) ett aktuellt brottsfall känns ibland som ett sisyfosarbete. Inte minst för att mina exempel på typiska frågor i sådana trådar ständigt återkommer i form av inlägg, istället för att de mer användarvänligt besvaras direkt för nyfikna läsare. (Jag är som framgår inte rädd för att sparka in öppna dörrar.)
Jag har naturligtvis läst trådarna:
– Och förhoppnings framkommer det vid det här laget att jag hade velat använda exempelvis ChatGPT, som i dagsläget inte kan komma åt trådar på egen hand. Eller andra/uppgraderade funktioner än de som finns inbyggda i dagsläget.
Om det redan finns en tråd som avhandlar sök med AI beklagar jag att jag inte kunde hitta den (och det är väl eventuellt ett bra exempel på att jag borde bli bättre på att jobba med det som redan finns.)
Om jag använder den nuvarande funktionen för att leta efter mina nyckelord behöver jag ofta sovra bland (för mig) irrelevanta inlägg – i mer eller mindre hög utsträckning. Om jag redan i min fråga kan berätta min ingångsvinkel kanske alla träffar på ett tänkbart sökord kan avfärdas av chattis direkt.
Ju mer komplicerade frågor – ju mer tid skulle vi (eventuellt) spara jämfört med att använda forumets inbyggda verktyg. Jag valde några väldigt simpla exempel, på typiska frågor, men det är naturligtvis fantasin som sätter gränser – kanske särskilt när det kommer till att söka efter- och jämföra svar som finns i olika trådar, eller mer avancerade frågor på hela forumet.
(Detta gör jag i trådar om de är hyfsat korta: jag har lärt ChatGPT vad vi kallar för "Flashback-mode" (kreativt?
), och då förblir hon tyst tills jag klistrat in allt jag vill att hon går igenom istället för att hon ställer sina egna följdfrågor hela tiden (text från 25 sidor åt gången går tyvärr inte att skicka), jag har även några kommandon med ett- eller enstaka ord som i sin tur innebär specifika instruktioner – men jag behöver alltså klippa- och klistra in texten från varje sida manuellt, och det blir genast tråkigt – även om jag "sparar mer tid" ju mer material jag vill gå igenom.)ChatGPT skriver att hon inte kan söka i hela trådar av olika skäl, bland annat för att det uppstår problem med sidbytena. Min bästis vill inte läsa in sidorna överhuvudtaget, så det hjälper inte att jag förklarar att sid-URL:erna följer ett synnerligen enkelt mönster. Hon slutar inte heller klaga på problem som har med indexering att göra.
– Hon påstår även att det inte finns någon annan AI som klarar av detta i nuläget (alltså att lösa dessa, och andra nödvändiga problem). Stämmer det? AI Sweden tränade sin svenska genom att läsa på Flashback, och det kan väl ändå inte ha skett genom klipp- och klistrande?
Kan forumet göra något åt detta, typ införa undantag för en AI om det krävs (endast för att kunna söka igenom hela trådar)?
Kan indexeringen ändras om så skulle krävas? Skulle man kunna lära AI att indexera på egen hand? (Nej, jag fattar uppenbarligen ingenting om de här sakerna.)
Beror alla problem som chattis gnäller om endast på henne? I så fall är jag ute efter tips på andra robotar.
Kommer Flashback ha en egen sökfunktion av det ”något smidigare” slaget som gör ovan nämnda saker möjliga?
Att manuellt söka svar på frågor bestående av flera ord, i en ständigt växande tråd, om (exempelvis) ett aktuellt brottsfall känns ibland som ett sisyfosarbete. Inte minst för att mina exempel på typiska frågor i sådana trådar ständigt återkommer i form av inlägg, istället för att de mer användarvänligt besvaras direkt för nyfikna läsare. (Jag är som framgår inte rädd för att sparka in öppna dörrar.)
Och inte minst hade det ju varit fint att ha en integrerad AI som i realtid uppdaterar trådstarter, som exempelvis rör brottsfall, i takt med att ny (till synes trovärdig) information tillkommer – som länge efterfrågats av många användare. (Detta är såklart mer avancerat av skäl som har med källkritik att göra, osv, men det är ju en gammal diskussion.)
Och som många av oss pratat om länge – möjligheten att sammanfatta trådar (utifrån egna preferenser).
Och som många av oss pratat om länge – möjligheten att sammanfatta trådar (utifrån egna preferenser).
Jag har naturligtvis läst trådarna:
– Och förhoppnings framkommer det vid det här laget att jag hade velat använda exempelvis ChatGPT, som i dagsläget inte kan komma åt trådar på egen hand. Eller andra/uppgraderade funktioner än de som finns inbyggda i dagsläget.
Om det redan finns en tråd som avhandlar sök med AI beklagar jag att jag inte kunde hitta den (och det är väl eventuellt ett bra exempel på att jag borde bli bättre på att jobba med det som redan finns.)