Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Antingen militärkupp eller en ny folklig revolt, ett "andra Maidan" men med litet andra förtecken, tänkte jag.
Ja, EU:s hållning till USA ter sig ju typ schizofren. Man har svurit lojalitet mot Pax Americana och USA:s roll som världspolis och ledare för hela Västvärlden, "för att vi mlste ha amerikanerna med på båten", men man insåg inte vad detta i längden skulle komma att betyda. Å andra sidan är "kicking the can down the road" något som EU-toppen alltid har varit bra på.
Man såg USA som den yttersta garanten för fred i Europa, och i utbyte mot det var man lojala mot USA:s strävan efter hegemoni. Men Ukrainakriget visar just att detta till slut inte höl l (jo, det *är* ett krig framdrivet av USA:s investeringar och ambitioner i Östeuropa).
Bra inlägg - tack. Jag håller med om vad du skriver i stort. Att kriget är frammanat av USA:s affärer i Östeuropa tycker jag dock är en sanning med modifikation, och jag tror man kan tänka lite olika där beroende på hur långt bakåt i tiden man vill gå. Lite förenklat kanske vi kan säga det, och det gör det ännu märkligare att EU hamnat i den här sitsen -
och dessutom konstant gör en double-down - vilket är direkt vansinne.
I den bästa av världar står Trump fast vid detta, Zelenskyj byts ut, Ryssland och USA börjar göra affärer med varandra, och EU bryter samman för att framgent bygga nya samarbeten på nationalistiska grunder där man faktiskt värnar om sin region (och sedan vara med och göra affärer med Ryssland), istället för att totalt sälja ut den till tredje-världen medan "ledarna" (det blir ju en fånig term i sammanhanget) leker duktiga diplomater på världsarenan, en roll man nu bevisat att man inte över huvud taget vare sig har makt eller kompetens att axla.
Vilket totalt haveri för EU, och vad fult att man är beredd att offra hela Ukrainska befolkningen för att upprätthålla den chimären.