2025-03-01, 05:36
Avstängd
dansquelcass avatar
Diktatorn Z gamblar om ett tredje världskrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Vad jag kan se så gör inte Zelensky något fel, han öppnar ju knappt munnen.
Citera
2025-03-01, 05:37
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Diktatorn Z måste faktiskt bort om fred i Ukraina skall kunna genomföras.

Varför?
Citera
2025-03-01, 05:38
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Antingen militärkupp eller en ny folklig revolt, ett "andra Maidan" men med litet andra förtecken, tänkte jag.

Ja, EU:s hållning till USA ter sig ju typ schizofren. Man har svurit lojalitet mot Pax Americana och USA:s roll som världspolis och ledare för hela Västvärlden, "för att vi mlste ha amerikanerna med på båten", men man insåg inte vad detta i längden skulle komma att betyda. Å andra sidan är "kicking the can down the road" något som EU-toppen alltid har varit bra på.

Man såg USA som den yttersta garanten för fred i Europa, och i utbyte mot det var man lojala mot USA:s strävan efter hegemoni. Men Ukrainakriget visar just att detta till slut inte höl l (jo, det *är* ett krig framdrivet av USA:s investeringar och ambitioner i Östeuropa).

Bra inlägg - tack. Jag håller med om vad du skriver i stort. Att kriget är frammanat av USA:s affärer i Östeuropa tycker jag dock är en sanning med modifikation, och jag tror man kan tänka lite olika där beroende på hur långt bakåt i tiden man vill gå. Lite förenklat kanske vi kan säga det, och det gör det ännu märkligare att EU hamnat i den här sitsen - och dessutom konstant gör en double-down - vilket är direkt vansinne.

I den bästa av världar står Trump fast vid detta, Zelenskyj byts ut, Ryssland och USA börjar göra affärer med varandra, och EU bryter samman för att framgent bygga nya samarbeten på nationalistiska grunder där man faktiskt värnar om sin region (och sedan vara med och göra affärer med Ryssland), istället för att totalt sälja ut den till tredje-världen medan "ledarna" (det blir ju en fånig term i sammanhanget) leker duktiga diplomater på världsarenan, en roll man nu bevisat att man inte över huvud taget vare sig har makt eller kompetens att axla.

Vilket totalt haveri för EU, och vad fult att man är beredd att offra hela Ukrainska befolkningen för att upprätthålla den chimären.
Citera
2025-03-01, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Nej det är det inte. Jag hotar inte Taiwan om jag säger till dem att de kan bli invaderade av Kina när som helst. Svenska ledare hotar inte sin egen befolkning när de skrämmer upp dem med Ryssland. Vad exakt är det som du inte förstår? Det är Ukraina som blivit invaderat av Ryssland. Hur kan då Ukraina hota USA med Ryssland när Ryssland är Ukrainas fiende?

Hot är förklaring om avsikten att använda obehagliga drastiska åtgärder eller våld. Hot kan användas som påtryckning. Det kan röra olaga hot, som är brottsligt. Ibland används ordet mer i betydelsen "utmaning" eller "provokation".

Det handlar alltså både om avsikt och användandet av obehagliga drastiska åtgärder eller våld. Ukraina har inte avsikten, och det handlar heller inte om att Ukraina självt skulle skada USA. Därför är det inte fråga om något hot.
Du förvanskar vidare och skriver om.

Du hotar inte direkt med att någon kan göra något.

Du hotar om du säger att någon ska göra någon skadlig handling eller ska drabbas.

Beroende på förutsättningar kan det första innebära förtäckt hot.

Jargongen är något Zelensky framgångsrikt använt tidigare och utnyttjat till fullo. Trump och Vance har fått nog av det och öppnar inte penningflödet längre.
Citera
2025-03-01, 05:41
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Varför?

Z är ute efter att eskalera kriget och säkerhetsgarantier han är ute efter är att amerikanska soldater ska att fylla de tomma leden och slåss i Ukraina men JD och Trump kommer inte att tillåta det.
Citera
2025-03-01, 05:43
Avstängd
dansquelcass avatar
Diktatorn Z måste falla
Citera
2025-03-01, 05:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Bra inlägg - tack. Jag håller med om vad du skriver i stort. Att kriget är frammanat av USA:s affärer i Östeuropa tycker jag dock är en sanning med modifikation, och jag tror man kan tänka lite olika där beroende på hur långt bakåt i tiden man vill gå. Lite förenklat kanske vi kan säga det, och det gör det ännu märkligare att EU hamnat i den här sitsen - och dessutom konstant gör en double-down - vilket är direkt vansinne.

I den bästa av världar står Trump fast vid detta, Zelenskyj byts ut, Ryssland och USA börjar göra affärer med varandra, och EU bryter samman för att framgent bygga nya samarbeten på nationalistiska grunder där man faktiskt värnar om sin region (och sedan vara med och göra affärer med Ryssland), istället för att totalt sälja ut den till tredje-världen medan "ledarna" (det blir ju en fånig term i sammanhanget) leker duktiga diplomater på världsarenan, en roll man nu bevisat att man inte över huvud taget vare sig har makt eller kompetens att axla.

Vilket totalt haveri för EU, och vad fult att man är beredd att offra hela Ukrainska befolkningen för att upprätthålla den chimären.

Jag menar "investeringar" i en litet vidare mening - som "they had invested themselves in" på engelska. USA har investerat/ satsat väldiigt mycket i Ukraina och Östeuropa - militärt, finansiellt, strategiskt och medialt (massor av medieaktörer i Östeuorpa är sponsarade av USA, direkt eker indirekt) . Att etablera Ukraina som ett basområde för NATO mot Rssland och Iran var en del i denna långsiktiga ambition, och naturligtvis ville man dessutom ha Krim med i den kakan, så att man kunde få leasa Sevastopol. Det här är något som började ett bra tag före 2014.

Ja, EU:s toppskikt ter sig sannerligen som ett gäng anspråksfulla amatörer som var fullt beredda att både offra Ukrainas folk för sitt maktspelande och dessutom att riskera ett storkrig i Europa.
Citera
2025-03-01, 05:50
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Ditt inlägg är On-point. Fattar inte heller vad han menar. Troligen inte han själv heller.
Det är farligt med korta egocentriska statsministrar, ännu värre om de lider av storhetsvansinne också.

Vi sitter i skiten rent utsagt.

Tack, ja, det finns ingen självklar väg framåt för EU längre. Även om krisen "utspelar sig" i östra Ukraina, så är krisen ingrodd i precis hela EU. Vi lär se EUs ledare tystna ett tag, och sedan briserar antingen en kris ut i hela EU där länder inte längre kan samarbeta i internationella frågor, eller så enas man med sänkta huvuden under Trump-regimen och låter USA föra dansen ånyo, men med helt andra tongångar.

Man har i praktiken offrat hela EU, och framförallt den Ukrainska befolkningen, för att godhetssignalera (lite förenklat).
Citera
2025-03-01, 05:55
Medlem
zobras avatar
Citat:
Diktatorn Z måste falla

Likt diktatorn Trump och Putin. Östersjön är svenskt
Citera
2025-03-01, 05:56
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Likt diktatorn Trump och Putin. Östersjön är svenskt

Både Trump och och Putin är inte europeiska men det är Z som är Europas sista kvarvarande diktator.
Citera
2025-03-01, 05:58
Avstängd
dansquelcass avatar
I Ukraina betalar man ingen skatt och korruptionen är all time high. Perfekt för att gå med i Eu.

Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Att bjuda in Ukraina i EU i det här läget är direkt vansinne - faktum är att det är precis lika vansinnigt som att USA försökte expandera NATO till Ukraina. Jag blir helt paff av hur blinda många är för detta; man anklagar USA för något och gör sedan precis samma sak själv.

Hur tror du att USA upplever att EU i detta läget vill bjuda in Ukraina i EU? Vad tror du att det kan få för konsekvenser för EU i sin helhet?
Citera
2025-03-01, 05:59
Medlem
zobras avatar
Citat:
Både Trump och och Putin är inte europeiska men det är Z som är Europas sista kvarvarande diktator.

Precis så varför håller du en av dem med sköld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in