Citat:
Ursprungligen postat av
Olivoljetorsk
Min poäng är att om Sverige hade hårda straff, skulle inte folk tänka sig jävligt noga för?
Skulle de inte tänka: Är livet i Sverige verkligen så jävla hårt och svårt att jag måste mörda nån för pengar och sitta i minst 40 år utan permis?
Nej.
Det säger sig självt, eftersom den bilden av saker som du hänvisar till, baserar sig bl.a. på att alla brott skulle begås väl genomtänkta, med direkt avsikt, och nykter medvetenhet, men även på att mängden brott skulle stå i direkt proportion till straffsatserna för brotten osv.
Jag tror du själv förstår att det är inte så verkligheten fungerar - i synnerhet inte i förhållande till grova brott, som jag tror du tänker på.
Om man är på puben, och nån full idiot jävlas med en, länge(!), tafsar på din kvinna, slänger vatten på er, knuffas, käftar och bråkar, skriker till alla i puben att du är äcklig jävla pedofil, är överjävligt grisig och vidrig person, super-jobbig jävel, och han ger sig fanimej inte, slutar inte hur mycket man än ryter ifrån ... man börjar sjuda inombords, folk tittar bara på och gör ingenting, personalen bakom baren säger till killen, andra gäster börjar titta på dig som att 'du är nog lite peddo' kanske .. men inget händer ... till punkten att man klarar fan inte av att 'bara gå därifrån puben' och 'låta han vinna' typ, man kokar inombords .. och han får sig till slut en käftsmäll och går i golvet.
Då har man begått misshandel, han är oskyldig (så att säga)
Såna situationer i samhället, minskar inte om t.ex. straffet för misshandel ökas till minimum 10 års fängelse.
Om en del straffsatser revideras rejält, så kommer det nog att påverka, på något sätt. Ökas straffsatsen även för ringa misshandel till minimum 10 års fängelse t.ex., då får ju alla svin i samhället frisedel att börja jävlas maximalt med folk, för nu vet dom ju, att dom "är untouchable" osv. Ingen kommer ens våga putta bort en antastande person som kränker ens personliga utrymme.
Falsk misshandel kommer gå i taket med, med fulla personer som vill 'nita åt' nån som dom inte gillar, t.ex. genom att käfta med han framför folk som ser det, och sen ta ett dricksglas in med sig på toan och slå dricksglaset i pannan på sig själv så man blöder, och sen 'spela misshandlad' och polisanmäla den som inte gillar för misshandel. Sånt kommer öka med exponentiella mängder, om man vet att den man inte gillar kommer åka in på 10 år.
Och för polisen, ja vi vet ju hur lätt det är för polisen att utreda påstått misshandel mellan fyllon.
Så ja, högre straff förändrar omständigheter på olika sätt. Konsten ligger i att utforma juridiken så att önskad effekt uppnås. Man kan inte få en person att ta reson genom en rejäl käftsmäll. En människa som blir nedslagen lär sig absolut att tänka efter, och lära sig, att i framtiden måste han se till att ha 3-4 polare omkring sig, alltid, då blir man inte nedslagen igen. Och den jävel som slog ner en förra gången, han ska få lära sig nu, med mina 3-4 polares hjälp. Det är något som väldigt många lär sig, av en käftsmäll.
Sverige har redan en hel del mycket hårda straff. T.ex. så kallad "ofrivillig våldtäkt" och andra samtyckesbrott är brott som har synnerligen låg ribba jämfört med omvärlden. Sverige har många andra straff som betecknas som hårda på olika sätt. De flesta såna straff har inte minskat brottsbenägenheten i Sverige, men inte heller ökat.
Det låter mer som att du försöker tala om mer specifik brottslighet, men inte riktigt kommer till skott och säger vad du egentligen är ute efter.