2025-02-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Det finns svenskar som är nöjda med straffen som dom är och nöjda, belåtna och stolta
säger dom : " Det är därför vi har så låg brottslighet i Sverige "
(Oftast vänstermänniskor)
Hur menar ni som tycker att straffen är bra som dom är och att Sverige har LÅG brottslighet?
Ge gärna en REALISTISK förklaring.
Märkligt och otydligt diskussionsämne och syfte. Och vad definierar TS som "realistisk" förklaring?

Sverige har en låg brottslighet, jämfört med hela omvärlden, även per capita eller liknande jämkningar. Det spelar i princip ingen roll vilka typer av jämförande sammanställningar man tittar på, och knappt ens roll vilka årtal man inkluderar. Det är ett sätt man kan mena att Sverige har låg brottslighet.

Tittar man t.ex. på antal mord per år och 100000 invånare, så ligger Sverige - nästan oberoende på vilken sammanställningsmodell man tittar på - i den nedre tredjedelen av Europas länder, som är den del i världen som länge haft lägst antal mord per 100000 inv.

Varför vi har låg brottslighet är en betydligt snårigare fråga, delvis beroende på definitionerna och avgränsningarna av brottslighet. En faktor inom kriminalitet där Sverige och Skandinavien överlag ligger mycket lågt, är recidivism, där återfallsbenägenheten för 'grova brott' ligger i genomsnitt på 11% per år. Jämfört med t.ex. USA där samma siffra ligger på ca 56%.

Om våra juridiska straffsatser är bra eller dåliga, och i relation till vilka former av brott, där är nog åsikterna väldigt olika överlag. Vad som står helt klart, och som TS fått lära i andra trådar, är att högre straffsatser avskräcker inte människor och motsvaras inte av en lägre brottslighet, och det ökar istället brottslighet på sikt.

Men åsikter om juridik, straff och kriminologi får aldrig kombineras med känslor. Känslor får man ta med terapeuten eller prästen. Juridik och kriminologi är andra saker. Annars blir det helknäppt, som att en dömd gärningsperson ska dömas mångfaldigt hårdare, enbart för att en drabbad person har en lättkränkt personlighet osv. Det är ju illa nog redan nu, då en åtalad person kan dömas till olika hårda straff beroende på domarens personlighet.

Otydliga definitioner och avgränsningar av TS, så man vet inte hur svaret förhåller sig till tråden.
Senast redigerad av Robbinist 2025-02-28 kl. 10:34.
Citera
2025-02-28, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Vad menar du ens? Vilken "verkliga "brottslighet är det du pratar om? Statistiken säger ju redan klart och tydligt att vissa typer av brottslighet är högre än innan. Vi har färre brott, men de brott vi har är grövre.

Menar att många kanske inte ens tycker det är lönt att anmäla eftersom polisen ändå inte lyckas lösa brotten.
Citera
2025-02-28, 10:40
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Sverige är bevisligen fortfarande ett av jordens jämlikaste länder med omfattande välfärdssystem. Frågan, som du vägrar att svara på, är varför Sverige har mycket mer gängkriminalitet än andra rika länder som är mer ojämlika och har mindre generösa välfärdssystem, om skälet till att Sverige har värre gäng- och klankriminalitet beror på bristande jämlikhet, välfärd och möjligheter. Vad är det för möjligheter man saknar, om man har fri tillgång till skola och en massa offentligt finansierad verksamhet?

Verkligen inte. Sverige har blivit extremt polariserat sen ett visst parti kom in i riksdagen för 15 år sen och påbörjade sin kamp för att göra rasism rumsrent. Samhället hade varit betydligt mer välfungerande utan dem.

Vårt välfärdssystem är inte alls så omfattande längre. De senaste 25 åren har skatterna sänkts med 250 miljarder och offentlig sektor har minskat med en halv miljon anställda. Givetvis får det konsekvenser i samhället.

För en tid sen blev jag vittne till att en ung, svensk småbarnsmorsa åkte fast i en kontroll på Ica för att inte ha scannat alla sina matvaror. Tvivlar starkt på att hon hade nån kriminell bakgrund, men hon är ett typexempel på hur korkad högerpolitik gör hederliga människor till kriminella. Det är inte värdigt ett välfärdssamhälle.
Citera
2025-02-28, 10:40
Medlem
Sverige har relativt låg brottslighet jämfört med de allra flesta länder i världen.

Och det säger jag trots att jag tycker utvecklingen är horribel och att något måste göras för att få stopp på gängkriminalitet osv.

Bara för andra länder är sämre betyder det inte att vi ska acceptera en negativ utveckling här.
Citera
2025-02-28, 10:41
Avslutad
Citat:
Jag förstår hur du tänker, och kortsiktigt tror jag absolut det hade kunnat göra en skillnad. Det finns dock inget som stoppar de kriminella för att då bara gå ner ännu mer i åldrarna och grooma ännu yngre barn in i kriminalitet. Ett barn som groomats till att begå brott de inte förstår konsekvenserna av är ett offer. Det är de vuxna människor som groomat barnet som ska ha de verkligt hårda straffen.

De ansvariga ska straffas, självklart, men har ändå jävligt svårt att tycka synd om tonåriga kriminella.
Fuck dom också.
Citera
2025-02-28, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Märkligt och otydligt diskussionsämne och syfte. Och vad definierar TS som "realistisk" förklaring?

Sverige har en låg brottslighet, jämfört med hela omvärlden, även per capita eller liknande jämkningar. Det spelar i princip ingen roll vilka typer av jämförande sammanställningar man tittar på, och knappt ens roll vilka årtal man inkluderar. Det är ett sätt man kan mena att Sverige har låg brottslighet.

Tittar man t.ex. på antal mord per år och 100000 invånare, så ligger Sverige - nästan oberoende på vilken sammanställningsmodell man tittar på - i den nedre tredjedelen av Europas länder, som är den del i världen som länge haft lägst antal mord per 100000 inv.

Varför vi har låg brottslighet är en betydligt snårigare fråga, delvis beroende på definitionerna och avgränsningarna av brottslighet. En faktor inom kriminalitet där Sverige och Skandinavien överlag ligger mycket lågt, är recidivism, där återfallsbenägenheten för 'grova brott' ligger i genomsnitt på 11% per år. Jämfört med t.ex. USA där samma siffra ligger på ca 56%.

Om våra juridiska straffsatser är bra eller dåliga, och i relation till vilka former av brott, där är nog åsikterna väldigt olika överlag. Vad som står helt klart, och som TS fått lära i andra trådar, är att högre straffsatser avskräcker inte människor och motsvaras inte av en lägre brottslighet, och det ökar istället brottslighet på sikt.

Men åsikter om juridik, straff och kriminologi får aldrig kombineras med känslor. Känslor får man ta med terapeuten eller prästen. Juridik och kriminologi är andra saker. Annars blir det helknäppt, som att en dömd gärningsperson ska dömas mångfaldigt hårdare, enbart för att en drabbad person har en lättkränkt personlighet osv. Det är ju illa nog redan nu, då en åtalad person kan dömas till olika hårda straff beroende på domarens personlighet.

Otydliga definitioner och avgränsningar av TS, så man vet inte hur svaret förhåller sig till tråden.

Ok ursäkta om jag inte är proffs på att förklara mig, men det är inte majoriteten heller.
Min poäng är att om Sverige hade hårda straff, skulle inte folk tänka sig jävligt noga för?
Skulle de inte tänka: Är livet i Sverige verkligen så jävla hårt och svårt att jag måste mörda nån för pengar och sitta i minst 40 år utan permis?
Citera
2025-02-28, 10:54
Medlem
Citat:
Menar att många kanske inte ens tycker det är lönt att anmäla eftersom polisen ändå inte lyckas lösa brotten.

Polisen har faktiskt blivit mycket bättre på att lösa våldsbrottsfall de senaste 2 åren, men jag kan tänka mig att folk inte har så bra koll på det
Citera
2025-02-28, 10:56
Medlem
Citat:
De ansvariga ska straffas, självklart, men har ändå jävligt svårt att tycka synd om tonåriga kriminella.
Fuck dom också.

Tycker du synd om barn som groomas i sexuella sammanhang?
Citera
2025-02-28, 10:59
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Förutom gängvåldet, som oftast drabbar dom själva, hur ser statistiken ut med vanliga brott, stöld, misshandel, våldtäkt osv om man jämför Sverige och övriga EU.
Vid en snabb googling hittar jag bara massa skit om dödligt våld i mestadels gängmiljö.
Jag bor inte i förorten och har hittills aldrig varit rädd för just gängkonflikter.
Risken finns ju som vi alla vet men är ändå väldigt liten för att vanliga Svensson skulle bli drabbad av gängvåldet trots stora löpsedlar var och varannan dag.
Summa summarum, jag tycker inte Sverige är osäkert men har full förståelse för att andra som bor på andra platser känner så.
Förespråkar dock mycket hårdare straff än vad vi har idag, mer av ”lås in och kasta nyckel” tycker jag vi borde ha.
Mer av massutvisningar av invandrare som begår grova brott vore väl ändå bättre? Eller du kanske vill bekosta dessa invandrare?
Citera
2025-02-28, 11:00
Avslutad
Citat:
Tycker du synd om barn som groomas i sexuella sammanhang?

Visst, om dom är under 10.
Citera
2025-02-28, 11:00
Medlem
Citat:
Det finns svenskar som är nöjda med straffen som dom är och nöjda, belåtna och stolta
säger dom : " Det är därför vi har så låg brottslighet i Sverige "
(Oftast vänstermänniskor)
Hur menar ni som tycker att straffen är bra som dom är och att Sverige har LÅG brottslighet?
Ge gärna en REALISTISK förklaring.

Sverige ligger näst längst ner på listan Bara Frankrike som är snäppet sämre - Vi tillhör det absoluta bottenskiktet.

Det är så illa - att folk inte fattar hur det är.
Citera
2025-02-28, 11:01
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Du får ta mig på mitt ord, helt enkelt.
Det finns folk i Sverige som menar på att brottsligheten är låg i landet.
I kid you not.

Du vill alltså att vi ska diskutera vad som mer eller mindre är din åsikt..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in