2025-02-27, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Hur tar sig GM:s famiIj igenom detta, hemskt för dem också. I pressen antyds föräldrarna är välbärgade, om det stämmer kan man undra hur det blev så illa för GM. Rika brukar ha en förmåga flyta ovanpå som överförs även på barnen, bekymmer kommer inte riktigt åt dem. Och rika har rika vänner, kontakter. Märkligt det inte fanns någon kontakt som kunde få in GM på ett chaufförjobb. Föräldrarna kunde betalat kurs el. liknande om det krävdes för jobbet. Men så blev det inte. Kanske föräldrarna inte alls har gott ställt, lever isolerat, kanske GM var oanställningsbar, inte ens som praktik, kanske familjen var djupt dysfunktionell (kan man nästan tro med tanke på hur GM tog avstånd från människor). Eller så är denna familj omtänksam, engagerad, gjorde ALLT men gick inte att nå in i GM:s mörker. Många frågor. Men kristallklart att kontroller kring vapenlicens måste skärpas avsevärt.

Troligen var han som du sa oanställningsbar och kunde inte genomföra ens praktik.

Ett chaufförsjobb som, du föreslog, kräver ju massor. Framförallt måste man kunna ta sig igenom en utbildning med allt vad det innebär av att ta sig till skolan i tid, interagera med andra i skolan och med handledare på ev praktikplats (arbetsplatsförlagd praktik brukar ingå i yrkesutbildningar) osv.
Citera
2025-02-27, 16:40
Medlem
NightDrivers avatar
Funderar på om namnbytet kan sammmanfalla med en älskad farfar Anderssons bortgång och ett arv i form av vapenskåp (vilket köparen nämnde, skåpet var ett arv) och tillhörande vapen? Kan somrarna på landet varit hos farföräldrarna? Personer med autism brukar ofta ha lättare att umgås med äldre personer. Resorna verkar också sammanfalla i tid med hans namnbyte. Kan ett rejält arv till familjen fått betala för de? Och så de här bränderna i Örebro som kan vara hans verk där det först var mer lokalt och sedan uppkom längre ut från Örebro. Polisen nämnde då att personen kunde skaffat sig körkort. GW sa i en intervju att det eldades i ”idyllen”. Tänker att även morden på Risbergska innebar att slå sönder livet för de som klarade av att studera samt för den snart pensionerade matteläraren och deras anhöriga. Spekulationer förstås från mig kring möjligheter och utfall med reservation för att jag styrt helt fel
Citera
2025-02-27, 17:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Det förvånar en aning att polisen nu enl kvällstidningarna letar efter vem han kan ha rest med, i alla de bilder han figurerat på över världen. Som om han skulle haft nån vän, eller kompanjon. Jag antog att hans familj betalat och tagit honom med, för att han själv saknat riktning. Det hade varit pluspoäng för föräldrarna om de försökt ge honom reseupplevelser. Det innebär därmed att familjen sagt att de inte var med på dessa resor, och inte vet vem han rest med. Oväntat märkligt. Vem har då tex tagit bilderna, han skulle knappast frågat nån slumpmässigt. Han ser ut som en medsläpad (apatisk) tonåring på alla bilder.
Citera
2025-02-27, 17:45
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det förvånar en aning att polisen nu enl kvällstidningarna letar efter vem han kan ha rest med, i alla de bilder han figurerat på över världen. Som om han skulle haft nån vän, eller kompanjon. Jag antog att hans familj betalat och tagit honom med, för att han själv saknat riktning. Det hade varit pluspoäng för föräldrarna om de försökt ge honom reseupplevelser. Det innebär därmed att familjen sagt att de inte var med på dessa resor, och inte vet vem han rest med. Oväntat märkligt. Vem har då tex tagit bilderna, han skulle knappast frågat nån slumpmässigt. Han ser ut som en medsläpad (apatisk) tonåring på alla bilder.
Han ser nästan ut som han är fånge och hålls mot en lösensumma och ser någorlunda glad ut på en bild av typ 40. Om han inte rest med sina föräldrar så är det oerhört märkligt för han ser 100% ut som han tvingades med. Har aldrig sett en sådan deprimerad människa på solsemester.
Citera
2025-02-27, 18:46
Medlem
EnSoftPotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Han ser nästan ut som han är fånge och hålls mot en lösensumma och ser någorlunda glad ut på en bild av typ 40. Om han inte rest med sina föräldrar så är det oerhört märkligt för han ser 100% ut som han tvingades med. Har aldrig sett en sådan deprimerad människa på solsemester.

Känns otroligt sorgligt på något sätt. Inte ens dessa försök har fått människan på gladare tankar.
Förhoppningsvis gjorde det lite nytta, om än bara för att bryta de negativa mönstren för en stund.
Men ja, det råder inga tivel om att han var djupt deprimerad.
Citera
2025-02-27, 19:08
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Känns otroligt sorgligt på något sätt. Inte ens dessa försök har fått människan på gladare tankar.
Förhoppningsvis gjorde det lite nytta, om än bara för att bryta de negativa mönstren för en stund.
Men ja, det råder inga tivel om att han var djupt deprimerad.
Det är sorgligt, att en människa går omkring och mår så pass dåligt att det slutar såhär är oerhört tragiskt för alla inblandade. Man önskar att man kunde gå tillbaka i tiden men nu står vi här med ett halv färdigt facit i hand.
Jag vet att jag inte hade kunnat göra något i det här fallet men jag kan inte låta bli att önska.

Passar på att uppmuntra andra att vara lite extra vänliga, och hålla ögonen öppna på både barn och vuxna i sin omgivning som mår dåligt. Att du frågar hur någon mår kanske inte kan stoppa ett planerat massmord är jag rädd men det kan underlätta för människor i din omgivning som kanske inte själva vågar be om hjälp.
Citera
2025-02-27, 19:53
Medlem
Ett otroligt misslyckande av Sverige och deras hets mot arbetslösa och folk med funktionsnedsättning.
Till slut flippat någon och det blir så här tyvärr.
En medborgare lön vore klart bättre och då skulle vi inte heller tvingats se denna tragedi. Så inför medborgare lön samt kvalificerade personer vad gäller sociala problem i samhället.
Senast redigerad av Truefighter 2025-02-27 kl. 19:55.
Citera
2025-02-27, 19:59
Medlem
EnSoftPotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det är sorgligt, att en människa går omkring och mår så pass dåligt att det slutar såhär är oerhört tragiskt för alla inblandade. Man önskar att man kunde gå tillbaka i tiden men nu står vi här med ett halv färdigt facit i hand.
Jag vet att jag inte hade kunnat göra något i det här fallet men jag kan inte låta bli att önska.

Vet precis känslan, har själv gått runt med den. Det är mycket här i världen man skulle vilja få ogjort och få människor att välja en ljusare riktning. Men istället får vi ta lärdomar och försöka förhindra att andra i ens närhet far illa på samma sätt.

Sen är det lättare sagt än gjort många gånger. Har själv släktingar som lider av missbruk och psykisk ohälsa. Hur mycket jag än hade velat vara där för dem, så är det inte alltid det blir önskade resultat när man sträcker ut en hand. Man måste i första hand vilja hjälpa sig själv (vilket jag gjorde och lyckades ta mig ur min depression) och det är inte alla som gör det.
Om det nu stämmer att ingen i familjen hade pratat med Rickard på flera månader, så har jag också viss förståelse till varför de valde att ta avstånd den tiden som han behövde någon som allra mest. Då är utomstående hjälp det som kanske funkar bäst, men inte ens det kunde han ju få.

Jag undrar hur pass medveten han själv var kring sitt mående? Finns ju folk som förnekar att de lider av depression, självmedicinerar sig med alkohol och låtsas som att allt är i sin ordning. Menar inte att han kan ha varit drog-/alkoholmissbrukare, bara att han själv inte förstod djupet och allvaret av sina tankar och känslor och att han därmed hade kunnat söka hjälp bortom den ekonomiska. Eller hade han kanske stor misstro till psykiatrin? Jag hade nog inte själv velat hamna där med tanken på alla skräckhistorier som man har hört.
Senast redigerad av EnSoftPotatis 2025-02-27 kl. 20:04.
Citera
2025-02-27, 20:21
Medlem
Stackars Rickard kämpade in i det sista mot en övermäktig fiende som var staten eller snarare socialtjänsten. Trots att han försökte förklara för dem att han var annorlunda och inte kunde ha samma förutsättningar på grund av sin diagnos så fortsatte de att förfölja honom med en massa orimliga krav. Som han själv har berättat om. Till slut såg han igen annan utväg och tog sina vapen och gjorde det han kände sig tvungen att göra i sin totala desperation.
Citera
2025-02-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Mannen som sköt folk i Örebro. Vem var han? Hur blev han sån?
Han var en fin människa som tyvärr hade problem som han inte fick hjälp med. Jag är emot hans gärning dock. Om Sverige hade hjälpt våra egna svenska medborgare lika mycket eller mer som vi ger hjälp till invandrare och andra så skulle detta fruktansvärda dåd inte ens ha skett.
Citera
2025-02-27, 21:20
Medlem
Landsbygdens avatar
Med stor sannolikhet, bristande kvalitativt stöd på minst 1 område i livet.

Att han har föräldrar, säger egentligen ingenting om hur bra kontakten är. För någon med hans problem verkar det ju extra knepigt. Att han bytte namn, känns ju som om det skulle kunna vara ett tecken på att kontakten med föräldrar inte var så bra.
Vissa behåller ju kontakt, endast för att det skapar mer problem att bryta.

Skumt att han klarade jägarlicens, när han samtidigt verkar haft så svårt för att kommunicera med andra. Behöver inte jägare ha en viss nivå av kommunikationsfärdigheter?

Djupgående depressiva besvär, låter rimligt att han kan lidit av, utan att det märkts mycket utåt. Eller ja, om hans tillbakadragenhet berodde främst på det?

Jag börjar tänka på den där piloten som körde ett stort passagerarplan rakt in i ett berg, så att alla omkom. Skedde väl för 10, 15 år sedan. Hyfsat oväntat och väldigt tragiskt, det också. Han verkade dock inte ha någon liknande diagnos, som Rickard, och var ju minst sagt välutbildad. Och lär ju inte märkts på honom heller, före det som hände, hände.

Man undrar vad som hänt med Rickard, just omkring den tid då skolkamrater beskriver att han förändrats mycket. Är väl ändå ganska ovanligt att någon plötsligt i skolåldern slutar prata? En felaktig diagnos tidigt kan säkert också ställa till det.

Bra att polisen försöker utreda, även nu när han är död. Och hoppas dom gör en riktigt djup och omfattande analys. Ska bli intressant att ta del av(om det offentliggörs) vad för kontakter han haft i Irland och varför.
Citera
2025-02-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Med stor sannolikhet, bristande kvalitativt stöd på minst 1 område i livet.

Att han har föräldrar, säger egentligen ingenting om hur bra kontakten är. För någon med hans problem verkar det ju extra knepigt. Att han bytte namn, känns ju som om det skulle kunna vara ett tecken på att kontakten med föräldrar inte var så bra.
Vissa behåller ju kontakt, endast för att det skapar mer problem att bryta.

Skumt att han klarade jägarlicens, när han samtidigt verkar haft så svårt för att kommunicera med andra. Behöver inte jägare ha en viss nivå av kommunikationsfärdigheter?

Djupgående depressiva besvär, låter rimligt att han kan lidit av, utan att det märkts mycket utåt. Eller ja, om hans tillbakadragenhet berodde främst på det?

Jag börjar tänka på den där piloten som körde ett stort passagerarplan rakt in i ett berg, så att alla omkom. Skedde väl för 10, 15 år sedan. Hyfsat oväntat och väldigt tragiskt, det också. Han verkade dock inte ha någon liknande diagnos, som Rickard, och var ju minst sagt välutbildad. Och lär ju inte märkts på honom heller, före det som hände, hände.

Man undrar vad som hänt med Rickard, just omkring den tid då skolkamrater beskriver att han förändrats mycket. Är väl ändå ganska ovanligt att någon plötsligt i skolåldern slutar prata? En felaktig diagnos tidigt kan säkert också ställa till det.

Bra att polisen försöker utreda, även nu när han är död. Och hoppas dom gör en riktigt djup och omfattande analys. Ska bli intressant att ta del av(om det offentliggörs) vad för kontakter han haft i Irland och varför.
Det är inget i Irland. Allt är i Sverige. Vill Sossarna lära sig något av detta? Jag hoppas verkligen det.
Ställ inga höga krav på någon med en diagnos och inför en medborgarlön.
Senast redigerad av Truefighter 2025-02-27 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in