2025-02-26, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Han avbröt med AF. Sedan återkom han när han blivit utförsäkrad. Han hade alltså aktivitetsersättning (sjukpension för unga). Han blev kallt utförsäkrad som så många andra. Det startade med FK. Sedan behövde han soc, men de borde ju faktiskt frågat om han inte kunde fixa sjukintyg då han med det skulle få soc utan motkrav. De verkar istället velat att han skulle arbeta med vad som helst. Söka jobb. Då hade han flera diagnoser. Måste inte upplevts som frisk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...oro-och-radsla

Han fick alltså pension från 19 till 25. Sedan blev han alltså utförsäkrad trots han hade läkarintyg.

Det där är så sjukt, att först kan man få men vid en viss ålder så får man inte längre trots att allt annat är lika!

Jag kan inte förstå det. Som att man är mindre nedsatt vid 25 eller 30 år och aldrig fått behålla ett jobb eller klarat en vanlig anställning. Snarare tvärtom!
Citera
2025-02-26, 10:35
Medlem
Det slog mig här nyligen om Rickard var lönnmördare? Var någon av offren en föredetta hamas anhängare och detta är planlagt av Mossad? Givetvis är detta en uppseendeväckande teori. Men inte så dumt att gömma planerade mord framför en skolmassaker. Men något som stämmer är ju att han levt ett liv som en sovande agent med krypterade mejladresser och levt som ett spöke både digitalt och fysiskt. Hans tidigare namn Jonas Simon klingar franskt eller israeliskt. Var Rickard ett såkallat mind control offer?
Citera
2025-02-26, 11:20
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vad hade samhället tjänat på att tvinga honom till ett arbete på Samhall? Bara administrationen hade ätit upp den lilla vinsten av hans futila arbetsförmåga!

Men, du tror väl på Martin Luther, och att "du skall äta ditt bröd i ditt anletes svett", och så'nt där kristligt kyrkobabbel!

Nej, inför villkorsfri basinkomst för alla! Och de som invänder mest däremot är, märkligt nog, alltid just de som aldrig skulle kunna tänka sig att leva på niotusen kronor per månad!

Du går off-topic. Men slutrepliken är att: lönerna på Samhall är skaffefinansierade, så samhället hade inte tjänat något på att han jobbar där, men vem som helst hade haft det bättre än att gå runt utan pengar.
Citera
2025-02-26, 11:51
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Han avbröt med AF. Sedan återkom han när han blivit utförsäkrad. Han hade alltså aktivitetsersättning (sjukpension för unga). Han blev kallt utförsäkrad som så många andra. Det startade med FK. Sedan behövde han soc, men de borde ju faktiskt frågat om han inte kunde fixa sjukintyg då han med det skulle få soc utan motkrav. De verkar istället velat att han skulle arbeta med vad som helst. Söka jobb. Då hade han flera diagnoser. Måste inte upplevts som frisk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...oro-och-radsla

Han fick alltså pension från 19 till 25. Sedan blev han alltså utförsäkrad trots han hade läkarintyg.

Dom sjukintygen är bara tillfälliga. Har själv fått en månad, här och där. Menar att det är ingen permanent lösning.
Han skulle ha lämnat läkarutlåtandet på arbetsförmedlingen.

Möjligt att Andersson kände *SÅ* stor ångest över att vara i en miljö han inte hade kontroll över (typ Samhall) att han tänkte: "Det finns ingen utväg, jag tar livet av mig, men tar så många jag kan med mig jag kan i döden"
Senast redigerad av RickRozay 2025-02-26 kl. 11:56.
Citera
2025-02-26, 15:04
Medlem
Han åkte utomlands på semestrar ihop med sin familj. Men ändå har polisen ingen aning om något motiv. Han träffade uppenbarligen sin familj. Talade han med dem? Har polisen förhört dem för att få fram en motivbild? Någonting stämmer inte.

Å ena sidan påstår man att han var en enstöring som aldrig visade sig och inte lämnade några spår efter sig (men uppenbarligen hade han sociala medier, eller hur har media annars fått tag i alla foton på honom?) å i så fall hade jag köpt att de ej hittat något motiv.

Men sedan påstås det också att han åkte på semester stup i kvarten ihop med sin familj. Förhör familjen och anhöriga som han träffade.
Citera
2025-02-26, 15:11
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ggr
Han åkte utomlands på semestrar ihop med sin familj. Men ändå har polisen ingen aning om något motiv. Han träffade uppenbarligen sin familj. Talade han med dem? Har polisen förhört dem för att få fram en motivbild? Någonting stämmer inte.

Å ena sidan påstår man att han var en enstöring som aldrig visade sig och inte lämnade några spår efter sig (men uppenbarligen hade han sociala medier, eller hur har media annars fått tag i alla foton på honom?) å i så fall hade jag köpt att de ej hittat något motiv.

Men sedan påstås det också att han åkte på semester stup i kvarten ihop med sin familj. Förhör familjen och anhöriga som han träffade.

någon (förmodligen Rickard) hade laddat upp foton till någon fototjänst någonstans.

Motivet är troligen ett motiv som samhället inte kan förstå: han hatade samhället (eller mänskligheten i stort). Det hatat leder i sin tur att han inte lämnar något motiv efter sig för han vill inte dela med sig av det till de som han hatade.
Citera
2025-02-26, 17:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenSkuk1
Det där är så sjukt, att först kan man få men vid en viss ålder så får man inte längre trots att allt annat är lika!

Jag kan inte förstå det. Som att man är mindre nedsatt vid 25 eller 30 år och aldrig fått behålla ett jobb eller klarat en vanlig anställning. Snarare tvärtom!

I detta fall var det inte åldern. Normalt hade han haft den ersättningen till 29. Det var alltså en tjänsteman som aktivt jobbade mot hans sjukpension och ifrågasatte läkarintyget. Någon orangehårig kärring med halvhöga breda klackar och en scarf, så ser de ut och de hatar människor.
Citera
2025-02-26, 18:21
Medlem
Citat:
I detta fall var det inte åldern. Normalt hade han haft den ersättningen till 29. Det var alltså en tjänsteman som aktivt jobbade mot hans sjukpension och ifrågasatte läkarintyget. Någon orangehårig kärring med halvhöga breda klackar och en scarf, så ser de ut och de hatar människor.

Men hur kan det få funka så, att man får aktivitetsersättning el vad det heter tills man är 29-30, men sen får man inte trots att inget förändrats till det bättre… vad tror lagstiftaren/riksdagen ska ha hänt för att införa en sån åldersgräns?
Citera
2025-02-26, 19:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Men hur kan det få funka så, att man får aktivitetsersättning el vad det heter tills man är 29-30, men sen får man inte trots att inget förändrats till det bättre… vad tror lagstiftaren/riksdagen ska ha hänt för att införa en sån åldersgräns?

Aktivitetsersättning får ges även om man inte vet om arbetsförmågan är nedsatt evigt, bara man vet att man inte kan arbeta på ett år. Dvs det är ett generösare bidrag. Men har man något som inte blir bättre ska man sedan få sjukersättning. Men vi vet ju hur det är.
Citera
2025-02-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Det e inget svammel.
Jag tog min examen utan plugga betalade 300kr för teorin och 1000 för uppskjutningen.
Hade hållt i en bössa ett 10 tal gånger innan, aldrig skjutit älgbana.
Det är dock 10 år sedan men går absolut att göra på vissa ställen än idag.
Ange vart du tog provet och vem examinerade dig och ange var du gjorde skjutprovet och vem ? Skjutningen görs med kula på stillastående mål, sedan hagel på frångående lerduva. Och du glömde vapenhantering. Du svammlar oxå uppenbarligen
Citera
2025-02-26, 19:29
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Man förväntas testa olika aktiviteter och behandlingar under aktivitetsersättningen och när man gjort det och din arbetsförmåga kartlagts så ser man om du kan rehabiliteras och komma ut på arbetsmarknaden i viss mån eller om sjukersättning är det bästa alternativet. Man måste inte ha aktivitetsersättning någon gång om det redan är fastställt att du aldrig kommer kunna jobba och då slipper man sitta på sin 30-årsdag och vara orolig att man kan bli utan pengar några månader(jag är i den sitsen just nu)
Jag vet inte exakt varför just 30 men det känns som en ålder då man är färdig utvecklad och man borde se olika diagnoser hos en individ vid 30. Man kan få sjukersättning från 19 år till pensionsålder
Citera
2025-02-26, 23:31
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revlistom2905
Ange vart du tog provet och vem examinerade dig och ange var du gjorde skjutprovet och vem ? Skjutningen görs med kula på stillastående mål, sedan hagel på frångående lerduva. Och du glömde vapenhantering. Du svammlar oxå uppenbarligen
Det är du som svammlar.

Citat:
Praktiskt högviltprov/ kulgevär
Läs om det praktiska högviltprovet med kulgevär.

Det praktiska högviltprovet kulgevär ska vara utformat som respektive jägarorganisations älgskytteprov och innehålla

Skjutning mot stillastående älgfigur
Skjutning mot löpande älgfigur

Källa:
https://jagareforbundet.se/utbildnin...prov-kulgevar/

Skulle aldrig falla mig in i att berätta vart eller vem jag tog min jägarexamen. Skiter fullständigt i vad du tror eller ej det hör inte hit. Men uppenbarligen har du inte en aning om att man skjuter på löpande älgfigur på uppskjutningen, amatör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in