Citat:
Ursprungligen postat av
Regislator
Du borde ta intryck av vad JK gör. Eller snarare inte gör, däri ligger hennes tolkning av det rättsliga läget.
Jag håller med om att det rättsliga läget för publiceringar i sociala medier är ganska klart. Men nu handlar tryckfriheten om att i längden skydda demokratin och då blir det mycket problematiskt att inskränka medias rapportering av sådant som är samhällsviktigt OCH sant. Det finns faktiskt INGET i förarbetet, domar från HD eller Axbergers bok som konkret talar emot detta. Om jag i dessa källor skulle ha missat något blir jag gärna påmind!
I Dumpens fall är knäckfrågan om denna nyhetsförmedling kräver bilder eller andra uppgifter som kan leda till identifiering. Kommer rätten fram till att de krävs blir publiceringen försvarlig ur ett tryckfrihetshänseende. Jag har argumenterat för Axbergers tolkning att om ett samhällsproblem inte lyckats lyftas på annat sätt så är det försvarligt.
Gällande allmänintresse så är det mer ett pressetiskt än ett juridiskt begrepp såvitt jag förstår det. Makthavare och andra som sökt offentlighetens ljus anses få tåla hårdare granskning. Förhållandet mellan de pressetiska reglerna och juridiken är tyvärr oklart. Ibland hänvisas frågor till att helt skötas av det pressetiska systemet och ibland tolkar domstolar lagen utifrån de pressetiska reglerna. Gruppen gäddor eller vuxna överhuvudtaget måste anses som makthavare gentemot gruppen barn (som Dumpens arbete syftar till att skydda och som gäddorna faktiskt tror de interagerar med).
Eventuella nedsättande kommentarer från Dumpen i anslutning till att de visar chatt, bilder och konfrontationsvideor behöver däremot inte betraktas som nödvändiga inslag i nyhetsförmedlingen och kan därmed utgöra förtal.
I din ideal värld, hur ska saker o ting funka tänker du?
Media får publicera vad som helst om vem som helst?
Försvarlighetsbedömming och sanningskraven avskaffas sålänge det finns din nya version av "allmänintresse" vilket mer eller mindre betyder att "artikeln förväntas få stor spridning"?
JK avskaffas då hela funktionen är överflödig?
Publika register så alla moraliska överträdare kan förföljas och trakasseras? (Eller nej förlåt mig jag menar såklart "vi måste veta vilka dom är så att vi kan hålla avstånd

")
Kanske lite moralpoliser som patrullerar på gatorna och ser till att alla har på sig burkan åt rätt håll och slår folk som håller i handen eller andra moraliska överträdelser på fingrarna?
I praktiken varför ens ha lagar om tryckfrihet eller förtal, alla ska ju få säga precis vad som helst om vem som helst? Varför reglera de?