2025-02-27, 10:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Dippar, inte bottnar min käre Watson... En dipp kan vara så fort priset gått ner 10% även om det inte betyder en botten nödvändigtvis.
På samma sätt kan du resonera att en snabb uppgång på 10% är bra att sälja vid.

Citat:
Man kan ta hjälp av RSI och andra momentum indikatorer. Fear and Greed har jag påsvisat flera gånger vara bra indikator när den är runt 15 respektive över runt 85.
Du sysslar helt enkelt med trading precis som den som försöker hitta rätt timing för sina sälj.
Citera
2025-02-27, 10:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
På samma sätt kan du resonera att en snabb uppgång på 10% är bra att sälja vid.
Ja, men du kan ha fel i detta drag du då gör.
I en marknad som går upp över tid kan det vara så att du aldrig får läge att köpa in dig på lägre nivåer igen, precis som PolisenOrebro tydliggjorde ovan.

I en marknad som går upp över tid kan du köpa alla all time high, och ändå vara vinnare i slutändan. Du behöver liksom inte träffa en enda dipp.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du sysslar helt enkelt med trading precis som den som försöker hitta rätt timing för sina sälj.
"Trading" innebär att man köper OCH säljer, och det är så jag använder ordet och då är det min definition du får förhålla dig till.
Iom att jag inte säljer så gör jag skillnad på min strategi och de som sysslar med Trading.

Du kan välja att definiera ordet annorlunda, men då
pratar du om något annat som inte diskuterades och jag är således inte intresserad av att bemöta.
Ekvivokation tror jag argumentationsfelet kallas, när du ändrar på ords innebörd för att försöka vinna argument.
Senast redigerad av Leaston 2025-02-27 kl. 10:33.
Citera
2025-02-27, 10:29
Medlem
Finns dom som lever på förhoppningar. Du hör, den måste upp till 100 igen annars är det kört för honom. Alla var inte med från början.

Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Så alla siffror du kastar runt är rena förhoppningar och tagna ur tomma intet, är det så jag ska tolka det?
Citera
2025-02-27, 10:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja, men du kan ha fel i detta drag du då gör.
I en marknad som går upp över tid kan det vara så att du aldrig får läge att köpa in dig på lägre nivåer igen, precis som PolisenOrebro tydliggjorde ovan.
Om du köper när du tror att det har skett en dipp, och därefter dippar det 50% mer så har du med dålig timing missat möjligheten att köpa ännu billigare. Det är helt enkelt bättre att köpa regelbundet oavsett prisnivå. Du resonerar på samma sätt som om du sysslade med trading när du påstår att du köper dippar. Över tid presterar du sämre än om du bara köpte med jämna mellanrum.
Citera
2025-02-27, 11:30
Avslutad
Citat:
Nja, iom att den också är den svåraste metoden så skulle jag säga att den är rent av dålig. 70-80 (upp till 90 enligt vissa studier) procent av alla som försöker trade:a går nämligen i förlust.
Data Confirms Grim Truth: 70-80% of Retail Traders are Unprofitable

I en marknad som går upp över tid så är den överlägset bästa metoden snarare att köpa alla dippar, och inte sälja toppar. Det går liksom inte att gå i förlust på så sätt.

Bästa sättet är att köpa dippar och sälja när man fått ett bra pris.

Din studie lär endast gälla folk som tradear med hävstång.

Självklart bör man även sikta på att sälja innan björnmarknad.

Men you do you, som du brukar skriva till andra.
Senast redigerad av NathanielEssex 2025-02-27 kl. 11:33.
Citera
2025-02-27, 11:49
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NathanielEssex
Bästa sättet är att köpa dippar och sälja när man fått ett bra pris.

Din studie lär endast gälla folk som tradear med hävstång.

Självklart bör man även sikta på att sälja innan björnmarknad.

Men you do you, som du brukar skriva till andra.

Definera en dipp i en större kontext tack Nathaniel
Citera
2025-02-27, 12:11
Medlem
Citat:
Dippar, inte bottnar min käre Watson... En dipp kan vara så fort priset gått ner 10% även om det inte betyder en botten nödvändigtvis.

Man kan ta hjälp av RSI och andra momentum indikatorer. Fear and Greed har jag påsvisat flera gånger vara bra indikator när den är runt 15 respektive över runt 85.

Vill man inte bry sig, så går det också bra att bara DCA:a in, varje dag, varje vecka eller varje månad. Det är Salyor tracker och Nayib tracker bra exempel på.

Trading
The activity of buying and selling goods and/or services
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/trading

Kan man bara hålla känslorna i styr kan man ganska enkelt undvika att köpa de lokala topparna. Bara att ha som regel att endast köpa när priset går ner eller precis har gått ner, och aldrig köpa när priset går upp eller precis har gått upp.

Edit. Sedan återstår det att bevisa hur stor skillnad detta gör mot att bara köra en saylorsk DCA i blindo.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-02-27 kl. 12:17.
Citera
2025-02-27, 13:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Kan man bara hålla känslorna i styr kan man ganska enkelt undvika att köpa de lokala topparna. Bara att ha som regel att endast köpa när priset går ner eller precis har gått ner, och aldrig köpa när priset går upp eller precis har gått upp.

Edit. Sedan återstår det att bevisa hur stor skillnad detta gör mot att bara köra en saylorsk DCA i blindo.
Ja, även om jag köper dippar så har det även blivit ett antal köp över 100k. Så jag är nog närmare en "Salorsk DCA" än att jag "bara" köper dippar, om min strategi skall beskrivas.

Dock köper jag dipparna med glädje, då jag ser det som rea. Jag har i ett halvårs tid flaggat för att 74k kan återtestas utan att bullmarket är över nödvändigtvis.
Citera
2025-02-27, 13:35
Medlem
Citat:
Definera en dipp i en större kontext tack Nathaniel

Förslag till definition: En dipp i ett större sammanhang är en dipp som vidrör eller går ner under 200 WMA.
Citera
2025-02-27, 18:25
Avslutad
Citat:
Så alla siffror du kastar runt är rena förhoppningar och tagna ur tomma intet, är det så jag ska tolka det?

Erfarenhet blandat med förhoppning. Det har fungerat bra. Den här gången Hamnade jag fel.
Citera
2025-02-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Erfarenhet blandat med förhoppning. Det har fungerat bra. Den här gången Hamnade jag fel.

Ur ett psykologiskt perspektiv är det där inte helt orimligt, den enda person jag känner som har kört daytrading och klarat sig bra under 10+ år är egentligen bara otroligt bra på att förutsäga hur folk kommer att ta emot rykten och nyheter och trejdar efter det.
Citera
2025-02-27, 18:47
Medlem
hazenectars avatar
Intressant nog stänger månaden imorgon, skulle inte bli förvånad om det påverkar priset positivt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in