2025-02-20, 12:54
Medlem
Tyvärr blev det ingen odling förra året pga olyckshändelse Men i år skall det jävlar anamma bli av så jag har till nästa års skörd. Möjligtvis kommer jag behöva vara bortrest en stor del av sommaren. Därför undrar jag om denna/liknande produkt är något att "hänga i julgranen"? Spoten har ljus från det att solen går upp tills den går ner.
https://www.limonarstores.se/smarta-tips/langtidsbevattning-sjalvbevattning-6-pack?cPath=41&

Vidare önskar jag tips om två sorter lämpliga för det sörmländska landskapet. En sort man blir piggelin" av och en man sover bra på, typ Kusch.

Tack på förhand!
Citera
2025-02-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbejao
Han menar nog OB = obekväm arbetstid.

Ja, så klart. Här trodde jag att jag fick lära mig hård dödsknarkslang...
Citera
2025-02-24, 11:27
Medlem
Inte odlat på några år nu, men iår är det dags igen! Nackdelen detta år är att jag ej kommer kunna förgro mina småttingar inomhus första veckan eller två. Har ni erfarenhet av att direktså ute i sin jordbädd? Vad ska man tänka på?
Antar att man bara aktiverar fröet i blött papper som vanligt men sen bara sätter ut fröt direkt i sin stora jordbädd? Är det någon skillnad på early och auto i detta scenario?

Min andra fundering är hur det ser ut med frö leveranser. Sist beställde jag ifrån seedheaven och var väldigt nöjd, men behöver man vara nojig över vilken adress man beställer till eller struntar polisen i att någon får ett brev med frön i? Tänker så dem inte väljer att knacka på 3 månader senare
Tack på förhand allihoppa!!
Citera
2025-02-25, 23:37
Medlem
Generalkosmoss avatar
Mandala seeds har jäkligt bra fröer rekommenderar dom!
Citera
2025-02-27, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalkosmos
Mandala seeds har jäkligt bra fröer rekommenderar dom!
Dem går la inte klart ute här?
Citera
2025-02-27, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
Inte odlat på några år nu, men iår är det dags igen! Nackdelen detta år är att jag ej kommer kunna förgro mina småttingar inomhus första veckan eller två. Har ni erfarenhet av att direktså ute i sin jordbädd? Vad ska man tänka på?
Antar att man bara aktiverar fröet i blött papper som vanligt men sen bara sätter ut fröt direkt i sin stora jordbädd? Är det någon skillnad på early och auto i detta scenario?

Min andra fundering är hur det ser ut med frö leveranser. Sist beställde jag ifrån seedheaven och var väldigt nöjd, men behöver man vara nojig över vilken adress man beställer till eller struntar polisen i att någon får ett brev med frön i? Tänker så dem inte väljer att knacka på 3 månader senare
Tack på förhand allihoppa!!

Direkt sådd är det bästa!
Ta lite papper blöt papperet sprid ut fröna väl och strö lite jord på fröna och
Lägg detta en en påse.

Vänta Max 3 dygn innan du planterar dom annars blir svansen galet lång!

5 frön per spot 3 bör överleva.

Mvh bean
Citera
2025-03-03, 22:06
Medlem
Generalkosmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbejao
Dem går la inte klart ute här?

Zon 1 ska funka rätt bra med de mesta men annars ska deras strain mandala 1 funka riktigt bra i norden! Riktigt bra genetik, starka medicinska sorter!
Citera
2025-03-04, 16:51
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Direkt sådd är det bästa!
Ta lite papper blöt papperet sprid ut fröna väl och strö lite jord på fröna och
Lägg detta en en påse.

Vänta Max 3 dygn innan du planterar dom annars blir svansen galet lång!

5 frön per spot 3 bör överleva.

Mvh bean

När sår du dina autos om dom ska vara redo att skördas runt slutet av augusti början på september?
Citera
2025-03-30, 00:53
Medlem
Någon som har tips på hur man kan sköta torking, kurering osv. utomhus? Vill inte direkt ta hem något då jag inte bor i en lämplig plats för det. Vill minimera risken så mycket det går. Torkning tror jag att jag har en lösning på men det här med kurering och lagring vet jag inte riktigt hur jag ska sköta. Vill gärna testa på detta med odling, men det blir ingen poäng med det hela om man sen inte kan torka och kurera grejerna på korrekt (eller acceptabelt) sätt. Någon som har tips?
Citera
2025-04-02, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kollash87
Någon som har tips på hur man kan sköta torking, kurering osv. utomhus? Vill inte direkt ta hem något då jag inte bor i en lämplig plats för det. Vill minimera risken så mycket det går. Torkning tror jag att jag har en lösning på men det här med kurering och lagring vet jag inte riktigt hur jag ska sköta. Vill gärna testa på detta med odling, men det blir ingen poäng med det hela om man sen inte kan torka och kurera grejerna på korrekt (eller acceptabelt) sätt. Någon som har tips?

Har hört att du kan köpa en Grove bag för smidig luktfri kurering, men inte provat själv.
Citera
2025-04-03, 11:53
Medlem
Citat:

Har för mig att jag läste i nån tidigare utomhus odlings tråd att helt enkelt dela lite på plantan. Och låta den hänga ute i det fria under ett stort träd som skyddar den.
kanske kan satta en diskret plast påse av passande färg på nått sätt så det skyddar plantan om det kommer regn.

Sen ska det tydligen gå att kurera ute i en sluten bytta med lite hål på sidorna gjord av typ synål.
Om du inte kan gå förbi å öppna locket varje/varannan dag.

Och tid på säsongen kan ju spela roll för det ovannämnda med allt för kyliga nätter o,s,v så kan det misslyckas.
Citera
2025-04-11, 17:27
Medlem
Vattenkurering.

Enklaste som finns.
BUDS i en glasburk, fyll med vatten.
Stäng. Skaka burk några gånger om dagen och byt vatten dagligen.
Efter ett par dagar blir vattnet grumligt. När detta avtar är kureringen klar.

Bara att torka. Luktar mindre och är klart allt som allt på max 10 dagar istället.

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in