2025-02-27, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Antar att ungdomar i socialgrupp III kan prata så, speciellt om de går i en skola som är en så kallad "utanförskapsskola". Alltså en "invandrar-skola", typ Bergsjön, Frölunda etc i Göteborg.

Jag hörde på radion häromdagen att skolministern ska återinföra OBS-klass i skolan, inte en dag för tidigt!

Jo, de få svenskar som går i de skolorna är naturligtvis de svenskar som är fattigast och har det sämst ställt.

Och de anpassar sig naturligtvis till det helt dominerande språk som 99% av eleverna där talar.

Men fenomenet är inte begränsat till de svenskar som är fattiga:

"Einár var son till krögaren Erik Grönberg och skådespelaren Lena Nilsson. Han växte upp i bostadsområdet Dalen i stadsdelen Gamla Enskede i Stockholms kommun."
Citera
2025-02-27, 07:46
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies
Finns ju inga manliga svenska förebilder. Alla svenska män är fjollor det är klart ungdomarna försöker anamma en maskulinare kultur

The Golden one finns ju …
Citera
2025-02-27, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Kanske inte, isåfall tack vare idioter som dig. Som inte förstår att vi inte kan ha orcher och grottmänniskor på gatorna. Tack för alla mord och våldtäkter du bidrar med via ditt röstande. För du är inte omyndigförklarad, eller?
Varför tror du det?
Citera
2025-02-27, 08:00
Medlem
grungewhores avatar
Vår förmåga att härma är en del av en evolutionär överlevnadsstrategi. För att överleva i en grupp/samhälle adapterar man till det språk som används där.

Samma fenomen kan skådas på LinkedIn där människor helt utan hjärna svänger sig med middle management-lingo t ex.

Biologiskt har det med att igenkänning hos gruppen gör att du inte står ut och riskerar att bli utstött.

Rent samhällsmässigt kan man därför i realtid bevittna hur normsamhället på ett direkt icke-evolutionärt vis inte stöter bort dessa individer, vilket är ett tydligt tecken på att Frankfurtskolans normkritik håller svensson i ett järngrepp.
Citera
2025-02-27, 08:02
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Då har jag sett och hört ännu en etnisk svensk kille i övre tonåren prata ortensvenska. Tidigare idag såg jag hur en etnisk svensk kille satt med en invandrare av okänd härkomst och använde ord som "bre" och "bror" efter meningarna och med en sån där ortenbrytning som bara skär i öronen.

Jag blir alltid lika fundersam och undrar var i hela friden föräldrarna och framförallt pappan är? Hade min son använt ordet "bre" vid matbordet så hade jag frågat vad fan han håller på med och att i våran familj så pratar vi svenska. Hade min familj bott i ett invandringsbelastat område så hade jag för mina barns skull flyttat därifrån till ett mer svenskt område där barnen får växa upp och umgås med sina egna, åtminstone majoriteten. Inget fel med att ha en kompis från Iran, inte det jag säger. Har själv haft några sådana.

Men, hur kan man låta sin son förfalla så och låta honom glida ifrån sin svenska identitet utan att sätta ned foten? Speciellt när vi har dessa enorma problem med massinvandring och folkutbyte där svenskarna allt oftare flyr det sjunkande skeppet. Är det någon gång vi svenskar ska hålla stenhårt i vår svenska identitet så är det nu.

Man lär sina barn att absolut inte svära eftersom det låter otrevligt och ouppfostrat men hur är det med ortensvenskan? Är ni lika hårda där?

Ja detta är ett ökande problem. Och anledningen är att många svenska ungdomar måste anpassa sig för att passa in med att prata just ortensvenska.
De ser hur kaosfolk lever rövare, är tuffa och de små blåögda svenska ungdomarna tar efter för att passa in.
Nästa generation kommer använda "para, jalla," osv helt naturligt.
Citera
2025-02-27, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Varför tror du det?
Vad?
Citera
2025-02-27, 08:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vår förmåga att härma är en del av en evolutionär överlevnadsstrategi. För att överleva i en grupp/samhälle adapterar man till det språk som används där.

Samma fenomen kan skådas på LinkedIn där människor helt utan hjärna svänger sig med middle management-lingo t ex.

Biologiskt har det med att igenkänning hos gruppen gör att du inte står ut och riskerar att bli utstött.

Rent samhällsmässigt kan man därför i realtid bevittna hur normsamhället på ett direkt icke-evolutionärt vis inte stöter bort dessa individer, vilket är ett tydligt tecken på att Frankfurtskolans normkritik håller svensson i ett järngrepp.

Instämmer med allt fram till det fetade. Där blir det obegripligt. "Svensson" hålls i ett järngrepp av Frankfurtskolan: mer "evolutionärt" vore att...? Och vad är kopplingen till ämnet?
Citera
2025-02-27, 08:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74

Nästa generation kommer använda "para, jalla," osv helt naturligt.

Om nästa generation använder para och jalla så kommer det inte längre att uppfattas mer utmanande än andra lokala och dialektala uttryck. För tio år sedan kunde para och jalla fortfarande användas som spetsuttryck av vit medelklass. Nu har jag svårt att se hur det skulle kunna ha den effekten. Där har språkbruk med sitt ursprung i lägre samhällsklasser alltid en utmaning. Du tas mer på allvar i majoritetssamhället om du uttrycker dig korrekt. Ju yngre du är, ju mindre förståelse har du för fördelar man åtnjuter av att majoritetssamhället accepterar dig.
Citera
2025-02-27, 08:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Instämmer med allt fram till det fetade. Där blir det obegripligt. "Svensson" hålls i ett järngrepp av Frankfurtskolan: mer "evolutionärt" vore att...? Och vad är kopplingen till ämnet?
Kopplingen till ämnet är "hur kan föräldrar tillåta detta" samt samhällsutvecklingen generellt.

Mer evolutionärt vore t ex att P3 skulle sluta belöna förfallet med priser, och se det som ett samhällsproblem, inte en pitoresk subkultur.

Genom kultursidor och relativiserandet av gängkulturen vaggas svensson in i en slags föreställning om att detta skulle vara nåt slags modernt ekentugg och att det tillhör ungdomen att "experimentera lite med sin identitet"

Då ska man ha väldigt klart för sig att en hel del invandrargrupper håller sina egna barn långt bort från denna språkutveckling, för de har förstått att det hänger ihop med låg bildning och ett modernt trasproletariat som visat sig vara ett SA åt Iran och andra islamistiska makter.
Citera
2025-02-27, 08:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Decennier av propaganda om "integration". Stora delar av vuxensverige har aktivt propagerar för mångkulturen, tyvärr inte förvånande att vissa ungdomar följer det.

Dessutom är det väl en överlevnadsinstinkt, för att klara sig på skolgården. Inte direkt så att det finns "svenska gäng" som kämpar emot. Svenska tonårskillar är ensamma och utsatta idag.

Ett svek från hela vårt samhälle.

Etniskt svenska tonårskillar, som du väl syftar på här, kan absolut vara ensamma och utsatta. Du sa det själv: överlevnadsinstinkt att hänga i gäng. Jag har inte hört om förnedringsrån på länge men om man som vit svenne står ensam mot ett gäng från orten som letar offer på stan hjälper det nog inte att ropa walla, nej. Men händer det här verkligen så ofta fortfarande? Jag har en känsla av att det är folk kring 30 och uppåt som sitter fast i den här uppdelningen och har minnen av att titta snett på någon bara för att hen är en svennebanan. Yngre är mer vana att vara blandade, det är mer naturligt för dem. Om de inte går i en etniskt rensad skola på grund av föräldrarnas val.
Citera
2025-02-27, 08:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Kopplingen till ämnet är "hur kan föräldrar tillåta detta" samt samhällsutvecklingen generellt.

Mer evolutionärt vore t ex att P3 skulle sluta belöna förfallet med priser, och se det som ett samhällsproblem, inte en pitoresk subkultur.

Genom kultursidor och relativiserandet av gängkulturen vaggas svensson in i en slags föreställning om att detta skulle vara nåt slags modernt ekentugg och att det tillhör ungdomen att "experimentera lite med sin identitet"

Då ska man ha väldigt klart för sig att en hel del invandrargrupper håller sina egna barn långt bort från denna språkutveckling, för de har förstått att det hänger ihop med låg bildning och ett modernt trasproletariat som visat sig vara ett SA åt Iran och andra islamistiska makter.

Det ÄR ett modernt ekentugg. Också. Men det talas av gängkriminella och wannabe gängkriminella. Bra att du nämner invandrare som flyttar till ett område där de hoppas "hålla sina egna barn långt bort från denna språkutveckling". Och allt annat. Det är ett perspektiv på invandrade svenskar som är underrapporterat.

"Ett modernt trasproletariat som visat sig vara ett SA åt Iran och andra islamistiska makter", nja, det är att dra alla över en kam och lite långt från ämnet. Jag tror de du nämner inte uppmuntrar svensk språkutveckling alls utan föredrar att tala arabiska?
Citera
2025-02-27, 08:49
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Det ÄR ett modernt ekentugg. Också. Men det talas av gängkriminella och wannabe gängkriminella. Bra att du nämner invandrare som flyttar till ett område där de hoppas "hålla sina egna barn långt bort från denna språkutveckling". Och allt annat. Det är ett perspektiv på invandrade svenskar som är underrapporterat.

"Ett modernt trasproletariat som visat sig vara ett SA åt Iran och andra islamistiska makter", nja, det är att dra alla över en kam och lite långt från ämnet. Jag tror de du nämner inte uppmuntrar svensk språkutveckling alls utan föredrar att tala arabiska?
Du får se det så här;

Jag jobbar med många invandrare. Jag märker direkt vilka som vuxit upp i förorten och vilka som antingen hållts borta från förortskulturen eller aktivt valt bort den, samt mer nyanlända.

Det skiljer sig inte bara i språk, utan inställning till samhället. Det är nyckeln.

De som aktivt valt att hålla sina barn utanför detta, ser en framtid i Sverige där de är nöjda att bo och tacksamma. De har förstått systemet. Lite som övre medelklassen i Danderyd har de förstått vikten av att utbilda sig, håll låg profil, bli en del av samhället så kommer samhället funka.

Förorten har varit dysfunktionell sedan 80-talet. Jag har bott där som ung vuxen tidigt 90-tal och såg svenskfientligheten redan då. Man ville lyfta fram Latin Kings som nåt slags under, och de hade sina poänger. De som sa de var en slags Ebba Grön för förorten har delvis rätt. För de sjöng om orättvisor och ett ganska hårt liv i Botkyrka utifrån en helikopterblick.

Det kryllade av svenskar redan då som inte kunde prata svenska ordentligt. Vad dessa gör idag kan jag bara gissa, men jag tror de hellre rånar banker än analyserar aktier.

Språket är en farkost som kan föra samhället framåt eller dra ner det i smutsen. Vi ser hur svartas språk från början är cracker culture, man övertog utanförskapet och sen har misären frodats i 150 år. Förutom de som såg möjligheterna.

Vi bör ta lärdom av detta, för inget gott kommer ur ett bristande språk. Vi ser hur vanliga innerstadsbarn börjar få problem med läsning och skrivning.

Och jo, Irans koll på svenska förorter och hur man utnyttjar unga är knappast ett nytt fenomen. Det har använts av samhällsomstörtande regimer i evighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in