Citat:
Ursprungligen postat av
ConvoPost
Det ÄR ett modernt ekentugg. Också. Men det talas av gängkriminella och wannabe gängkriminella. Bra att du nämner invandrare som flyttar till ett område där de hoppas "hålla sina egna barn långt bort från denna språkutveckling". Och allt annat. Det är ett perspektiv på invandrade svenskar som är underrapporterat.
"Ett modernt trasproletariat som visat sig vara ett SA åt Iran och andra islamistiska makter", nja, det är att dra alla över en kam och lite långt från ämnet. Jag tror de du nämner inte uppmuntrar svensk språkutveckling alls utan föredrar att tala arabiska?
Du får se det så här;
Jag jobbar med många invandrare. Jag märker direkt vilka som vuxit upp i förorten och vilka som antingen hållts borta från förortskulturen eller aktivt valt bort den, samt mer nyanlända.
Det skiljer sig inte bara i språk, utan inställning till samhället. Det är nyckeln.
De som aktivt valt att hålla sina barn utanför detta, ser en framtid i Sverige där de är nöjda att bo och tacksamma. De har förstått systemet. Lite som övre medelklassen i Danderyd har de förstått vikten av att utbilda sig, håll låg profil, bli en del av samhället så kommer samhället funka.
Förorten har varit dysfunktionell sedan 80-talet. Jag har bott där som ung vuxen tidigt 90-tal och såg svenskfientligheten redan då. Man ville lyfta fram Latin Kings som nåt slags under, och de hade sina poänger. De som sa de var en slags Ebba Grön för förorten har delvis rätt. För de sjöng om orättvisor och ett ganska hårt liv i Botkyrka utifrån en helikopterblick.
Det kryllade av svenskar redan då som inte kunde prata svenska ordentligt. Vad dessa gör idag kan jag bara gissa, men jag tror de hellre rånar banker än analyserar aktier.
Språket är en farkost som kan föra samhället framåt eller dra ner det i smutsen. Vi ser hur svartas språk från början är cracker culture, man övertog utanförskapet och sen har misären frodats i 150 år. Förutom de som såg möjligheterna.
Vi bör ta lärdom av detta, för inget gott kommer ur ett bristande språk. Vi ser hur vanliga innerstadsbarn börjar få problem med läsning och skrivning.
Och jo, Irans koll på svenska förorter och hur man utnyttjar unga är knappast ett nytt fenomen. Det har använts av samhällsomstörtande regimer i evighet.