Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-26, 07:54
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RugerSixSecurity
Att de valde att inte utföra dådet vid bostaden kan ha att göra med att de själva på olika sätt är bundna till platsen kring bostaden och triangeln. Vi har ju exempelvis observationer av ww-män i gamla stan, eventuellt att man lånat lokal i närheten, Lisbeths observationer av obehaglig män utanför bostaden etc. Undra om Ressler kände till dessa saker? Har dylika ting något med dådet att göra hade det varit som att äta där man skitit om man valt att skjuta Palme vid hans bostad. Nu har ju diverse märkligheter kring och utanför bostaden blivit undersökta men så klart inte i den utsträckning och med den nogrannhet det hade blivit om Palme skjutits utanför sin bostad. Om det är i närheten som jag säger gjorde gärningsmännen klokt i att inte fimpa Palme vid eller i närheten av bostaden.

Känner ej till vad Ressler påstår om förhållanden i Gamla stan. Den faktiska mordplatsen menar han dock var utesluten för en professionell gärningsman. Och att flyktvägen inte var på något sätt optimal. Det fanns ingen skicklighet involverad i att GM lyckades komma undan.

Detta är korrekta bedömningar.

En uppenbart rimlig och mycket diskret möjlighet i ett trapphus i Gamla stan serveras en kapacitetsstark GM på silverfat. Att en sådan typ av GM skulle avstå en sådan chans till fromma för en stolleinsats när han plötsligt blir varse att statsministern ska ut och röra sig längs okänd rutt i ett myllrande fredagscity framstår inte som särskilt tänkbart?

Den vanliga förklaringen, och nog krävs en god sådan, till att en professionell GM gör detta mycket udda val är att Gamla stan är en ö. Och som polisen påstås kunna spärra av på någon minut. Den saken faller bort. GM har lämnat Staden mellan broarna via någon av ett antal möjliga vägar därifrån innan första patrull ens är larmad.

Skulle GM istället ha vält bort Gamla stan eftersom han rekat där? För att kunna genomföra en kontrollerad avrättning där attentatsmännen råder över omständigheterna och inte omvänt, så kräver det viss rekognosering. Jag har svårt att se att det skulle innebära en anledning till att föredra en kaotisk insats. Den professionella attentatsgruppen behöver givetvis inte stå och glo som en skock får utanför bostaden och i dess närområde för att utröna olika förutsättningar. Det framställs dessutom ofta som att en GM av det här slaget hade tillgång till information om vanor och rutiner gällande statsministern.

Och, som du är inne på, man hade oavsett intresserat sig för individer som uppehållit sig omkring bostaden. Att man hade intresserat sig för platsen även som brottsplats betraktad om attentatet begåtts där istället är ju självklart. Vilket gäller alla platser som blir brottsplatser, så den logiken hänger jag inte riktigt med i.
Citera
2025-02-26, 11:32
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag har i och för sig inget att invända mot en sådan grupp. Men telefonavlyssning ryker om jag finge råda, sådan är inte förenlig med den. Och att attentatet skulle vara "förklätt" till en ensam galnings verk bör, enligt mig, också strykas och det av flera skäl som tidigare angetts.

Att gruppen inte väljer en rimligare typ av insats handlar helt enkelt om att den inte har kapacitet till att utröna förutsättningar och organisera en sådan.

Jag ställer mig därtill lite frågande till att gruppen skulle valt att placera en revolverman vid Dekorima. Att makarna skulle korsa Sveavägen (i riktning bort från bostaden) fanns knappast någon som helst möjlighet att förutse.

Monte Carlo. Som nämndes av Mårten Palme i förhöret den 17 augusti 1988. Monte Carlo var Mårtens första tanke när han fick beskedet att hans pappa var skjuten. Så ökänt var Monte Carlo 1986. Det visste många stockholmare, även statsministerns son. Sannolikt även statsministern själv. Att paret Palme ville undvika nordvästra hörnet av korsningen Sveavägen - Kungsgatan är sannolikt. Att andra visste att de ville undvika det hörnet är också sannolikt.
Citera
2025-02-26, 17:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Monte Carlo. Som nämndes av Mårten Palme i förhöret den 17 augusti 1988. Monte Carlo var Mårtens första tanke när han fick beskedet att hans pappa var skjuten. Så ökänt var Monte Carlo 1986. Det visste många stockholmare, även statsministerns son. Sannolikt även statsministern själv. Att paret Palme ville undvika nordvästra hörnet av korsningen Sveavägen - Kungsgatan är sannolikt. Att andra visste att de ville undvika det hörnet är också sannolikt.

Att det hos Mårten som just fått bud om dödsskjutningen väcks någon allmän tanke om ungdomsgäng, vidare att det hängde skumma typer vid Monte Carlo och att föräldrarna kan ha råkat i slagsmål - "jag tänkte inte" - förmår inte övertyga mig om att en attentatsgrupp i hasten formerar sig efter föreställningen att makarna skulle kunna tänkas korsa gatan åt fel håll på vägen hem från biografen för att undvika ett något skamfilat etablissemangs entré.

Tanken framstår något som en ad hoc -lösning för att få ihop ett sammanhang?

Inte ens Mårten själv tycks ha föreställt sig ett sådant sidbyte?

Om makarna mot förmodan navigerade efter att undvika just Monte Carlos entré, så är det tänkbara att ta höger in på någon tvärgatan före platsen och gå mot mot Drottninggatan.

Lisbeth uppger en helt annan anledning till sidbytet. Hon nämner väl inget om MC?

Sidbytet sker dessutom fler kvarter före kritisk plats.

Enligt mig bör nog idén att attentatsgruppen formerat sig utifrån dylik föreställning revideras.
Citera
2025-02-26, 18:10
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag redigerade bort en punkt här som borde vara med. Om vi skall få ihop det hela måste Björkman och hans följe ha lämnat banken tidigare. Det är inget dramatiskt antagande. Men det får som följdverkan att tidplanen för Katarinas och Marias möte med Fauzzi spricker. Det går även att göra andra antaganden. Det är orsaken till att jag bollar tillbaka frågan till Lebel.

Hej Thord.

Nicola Fauzzi skulle ha mött familjen Schaeffer (mellan Kungsgatan och Tunnelgatan) även om familjen hade lämnat busshållplatsen vid Bonnierhusets södra ände 23.16 eller 23.15. De skulle ha mötts en bit närmare Kungsgatan.

Familjen Schaeffer mötte inte Björkmans kamrater. Familjen måste ha passerat Götabankens bankomat när Björkmans kamrater var där. Mellan 23.18.27 och 23.19.37. Om familjen Schaeffer hade passerat Götabankens bankomat senare hade de hört skotten.

Ett möte mellan Nicola Fauzzi och familjen Schaeffer var oundvikligt.

Birgitta Schaeffer kände igen Nicola Fauzzi.

Nicola Fauzzi kan inte ha mött både familjen Schaeffer och väninnorna Katarina och Maria. Nicola mötte ett par, inte två.

Katarinas och Marias skiljaktiga, felaktiga och otillförlitliga vittnesuppgifter 1997 (elva år efter mordet) och deras uppenbart felaktiga tidsuppgifter innebär att Katarina och Maria gick 30 meter framför paret Palme hela vägen längs Skandiahuset (utan att märka paret Palme). Nicola Fauzzi skulle ha mött Katarina och Maria 10 sekunder innan han mötte paret Palme.

Självklart gjorde han inte det.

Katarina och Maria passerade mordplatsen fyra minuter för tidigt, kanske fem. De pausade inte på McDonald’s på Sveavägen 71 som fyra ögonvittnen gjorde. Alla sex såg ”Tillbaka till framtiden” på Rialto på Sveavägen 114.

En sannolik förklaring (som jag nämnde tidigare) är att Katarina och Maria stannade i närheten av Monte Carlo och gick tillbaka när de såg att något hade hänt (liksom andra gjorde). I sina försök att ”hjälpa” polisen elva år senare fyller de i luckorna i minnesbilderna.

Ingen såg dem passera framför motorhuven 5 - 10 sekunder före skotten. Varken Jan-Åke Svensson, Hans Johansson eller Anders Delsborn. Ingen såg dem alls.

Katarina och Maria är ointressanta i tidsförloppet. Därför är de inte med.
Citera
2025-02-26, 18:14
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Att det hos Mårten som just fått bud om dödsskjutningen väcks någon allmän tanke om ungdomsgäng, vidare att det hängde skumma typer vid Monte Carlo och att föräldrarna kan ha råkat i slagsmål - "jag tänkte inte" - förmår inte övertyga mig om att en attentatsgrupp i hasten formerar sig efter föreställningen att makarna skulle kunna tänkas korsa gatan åt fel håll på vägen hem från biografen för att undvika ett något skamfilat etablissemangs entré.

Tanken framstår något som en ad hoc -lösning för att få ihop ett sammanhang?

Inte ens Mårten själv tycks ha föreställt sig ett sådant sidbyte?

Om makarna mot förmodan navigerade efter att undvika just Monte Carlos entré, så är det tänkbara att ta höger in på någon tvärgatan före platsen och gå mot mot Drottninggatan.

Lisbeth uppger en helt annan anledning till sidbytet. Hon nämner väl inget om MC?

Sidbytet sker dessutom fler kvarter före kritisk plats.

Enligt mig bör nog idén att attentatsgruppen formerat sig utifrån dylik föreställning revideras.

Inte enligt mig. Dina invändningar är svaga den här gången. Sidbytet är logiskt. De har för avsikt att följa Kungsgatans södra sida till Drottninggatan och vill undvika Monte Carlo.
Senast redigerad av Lebel 2025-02-26 kl. 18:23.
Citera
2025-02-26, 18:41
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
I tidsförloppet möts paret Palme och Björkmans kamrater 85 meter norr om Tunnelgatan (30 meter söder om Sari). Björkman är några meter bakom dem.

Björkman stannar upp vid trottoarkanten, vänder sig om och spanar söderut. Några sekunder. Sedan börjar han gå. Björkman ser inte paret Palme när han vänder. När han väl börjar gå har paret Palme passerat honom.

Under 60 meter har han paret Palme 10 meter framför sig och sex meter till vänster om sig. Hans uppmärksamhet är riktad söderut, inte mot paret som går längs husväggen. Björkman är på kollisionskurs med den södra reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan. När han närmar sig den sneddar han över trottoaren och hamnar rakt bakom paret.

Kamraterna är upptagna av varandra och minns inte paret Palme när de förhörs 26 dagar senare (paret Palme gick närmare husväggen). Trottoaren var sju meter bred 1986.

Det är rimliga antaganden med hänsyn till Fauzzis rekonstruktionsfoton.

Problemet med din beskrivning är att den inte skulle hålla som ett filmmanus. Varje enskild detalj kan fungera men inte allt samtidigt. Om Björkman verkligen sackar efter och ropar på de andra så är han allt för nära Fauzzi och därmed skulle Fauzzi aldrig missta honom för livvakt.

Och att Katarina och Maria skulle vara framme långt tidigare, ja det beror ju på att alla i din beräkning rör sig enligt trafikverkets standardhastighet så vida de inte själva uppger att de kikar in i ett skyltfönster.

Jag får känslan att du har huggit in dessa klockslag i typ en runsten bakom huset och därför inte förmår omvärdera dem.
Citera
2025-02-26, 19:32
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Problemet med din beskrivning är att den inte skulle hålla som ett filmmanus. Varje enskild detalj kan fungera men inte allt samtidigt. Om Björkman verkligen sackar efter och ropar på de andra så är han allt för nära Fauzzi och därmed skulle Fauzzi aldrig missta honom för livvakt.

Tidsförloppet skulle hålla bra som ett filmmanus. Om det hade varit min avsikt. Själva syftet med tidsförloppet är att allt fungerar samtidigt. Om inte allt fungerade samtidigt vore det inget tidsförlopp. Björkman är inte för nära Fauzzi. Björkman är mer än 20 meter före Fauzzi när båda fortfarande går norrut. Björkman är några meter efter kamraterna. Som är 30 meter före Fauzzi.

Fauzzi misstar inte Björkman för livvakt. Fauzzi undrar om någon i närheten är livvakt. Han fattar snabbt att Björkman inte är livvakt. Björkman är för gammal för att vara livvakt. Fauzzi ser att Björkman går ”lite underligt”.

Citat:
Och att Katarina och Maria skulle vara framme långt tidigare, ja det beror ju på att alla i din beräkning rör sig enligt trafikverkets standardhastighet så vida de inte själva uppger att de kikar in i ett skyltfönster.

Du har nyligen bekräftat att Trafikverkets norm är lämplig att använda.

Citat:
Jag får känslan att du har huggit in dessa klockslag i typ en runsten bakom huset och därför inte förmår omvärdera dem.

Jag skulle gärna omvärdera dem. Om någon skulle föreslå en bra ändring.
Senast redigerad av Lebel 2025-02-26 kl. 19:42.
Citera
2025-02-26, 21:23
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Det jag främst tänkte på var Inges förhör i november 1987 där han ändrat sig på ett antal punkter:

* Från att tidigare varit säker på att gänget bestod av minst fem personer har han justerat nedre gränsen till fyra.
* Från att kallat personerna ungdomar i 20-30 årsåldern har han skrivit upp åldern till 25-40 år.
* Från att ha sagt att de verkade glada och uppsluppna som om de var på väg hem från bio eller fest så har han benämnt dem "bra berusade".
* Från att ha angett att gänget passerade 15-30 sekunder före mordet har han ändrat till att de passerade strax efter att han parkerade.

Alla glidningar i uppgifterna skulle kunna förklaras av att Inge fått vetskap om Boforsarnas existens.

Bra inlägg.

Punkt 1. Om Inge var påverkad borde han skruva ner antalet till 4 - 5, inte till 4 - 7.

Punkt 2. Jag tvivlar på att Inge (eller Thomas Kanger för den delen) visste hur gamla Björkmans kamrater var 1987. Eller 1989 för den delen. Deras förhör fanns inte i FUP:en 1989. De släpptes senare. Om Kanger visste hur gammal Björkman var 1987 (inte osannolikt) och talade om det för Inge (osannolikt) kunde han påverkas. Det tvivlar jag på att Kanger gjorde. Om Inge verkligen visste hur gamla alla fyra var borde han ha ändrat från 20 - 30 till 20 - 40, inte till 25 - 40. De var 23, 24, 25 och 39.

Punkt 3. Ingen större skillnad.

Punkt 4. Förhörsledarna den 14 mars och den 8 april 1986 frågade inte hur länge GM väntade innan Björkmans sällskap dök upp och hur länge till GM väntade innan paret Palme dök upp. Inge blandade ihop tiderna. Frågorna ställdes och besvarades i förhöret 1987. I rättegångarna 1989 blandade han ihop tiderna igen. När åklagarna förhörde honom och hänvisade till vad han sa 1986. Bara försvaret hänvisade till förhöret 1987.
Citera
2025-02-27, 04:56
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Tidsförloppet skulle hålla bra som ett filmmanus. Om det hade varit min avsikt. Själva syftet med tidsförloppet är att allt fungerar samtidigt. Om inte allt fungerade samtidigt vore det inget tidsförlopp. Björkman är inte för nära Fauzzi. Björkman är mer än 20 meter före Fauzzi när båda fortfarande går norrut. Björkman är några meter efter kamraterna. Som är 30 meter före Fauzzi.

Fauzzi misstar inte Björkman för livvakt. Fauzzi undrar om någon i närheten är livvakt. Han fattar snabbt att Björkman inte är livvakt. Björkman är för gammal för att vara livvakt. Fauzzi ser att Björkman går ”lite underligt”.---

Ponera att du har rätt. Det blir då så här, om vi närmar oss ett filmmanus:

23.19.37
Åsa Gustafsson och Klas Nyberg är klara med sina uttag.

23.19.40
Åsa Gustafsson, Klas Nyberg och Björkman lämnar Bankomaten

23.19.47
Fauzzi rundar Dekorima och är 30 meter efter Björkman med sällskap

23.20.27
Björkmans kamrater möter Palme 85 meter norr om mordplatsen
Björkman är 10 meter (dina 30-20) bakom kamraterna.
Fauzzi är 60 meter från mordplatsen

23.20.38
Fauzzi möter makarna Palme 70 meter från mordplatsen. Björkman är strax bakom.

Med din modell ligger alltså Björkman med sällskap framför Fauzzi i 40 sekunder, under vilka Björkman sackar efter och ropar på de andra att vänta. Trots det är Fauzzis "första tanke" "att mannen var deras säkerhetsvakt". Förhör 1986-03-03. I förhör 1986-03-25 säger Fauzzi att han "antog att det måste vara en säkerhetsvakt".

Det måste du väl ändå begripa att om han i 40 sekunder legat runt 25 meter efter Björkman med sin ljusblåa jacka så misstar han inte honom för säkerhetsvakt när denne vänder sig om efter Palme!

Du skriver dock:
Citat:
---Fauzzi misstar inte Björkman för livvakt. Fauzzi undrar om någon i närheten är livvakt. Han fattar snabbt att Björkman inte är livvakt.---

Detta är snömos. Hela ditt upplägg är att Fauzzi går efter Björkman i 40 sekunder och det är oförenligt med att han sedan blandar in Björkman i reflektioner om att han skulle vara säkerhetsvakt.

Lösning - justera antaganden om bankomattid
Lähdes uttag skedde enligt förundsökningsprotokollet 23.18.56. Du menar rätt tid är 23.21.43. Därav differensen på 2 min 47 sekunder.

Du tillämpar dock inte denna förskjutning på Nybergs uttag som är stämplat 23.16.XX. Detta uttag sätter du till 23.19.37. Huruvida bankomaterna har samma tidsförskjutning vet vi inte, men om vi antar att så är fallet kan Nybergs uttag vara klart en minut tidigare.

Med den lilla korrigeringen hinner Björkmans sällskap gå 82 meter.

23.18.37

23.18.40

23.19.47
Fauzzi rundar Dekorima och är 93 meter efter Björkman med sällskap

23.19.52
Björkmans gäng når Adolf Fredriks kyrkogata.

23.19.55
Paret Palme kommer till butiken Sari 115 meter norr om mordplatsen

23.20.38

Eller med andra ord, om du förskjuter uttaget med så lite som en minut kommer du fortfarande att kunna göra gällande att Lisbeth Palme lade märke till åtminstone några i Björkmans gäng. Hon tror ju att hon och maken sneddade vid Adolf Fredriks kyrkogata...

Skälet till att du vill lägga bankomatuttaget senare är att Björkman sett gänget gå Kungsgatan upp. Han vill till och med ha det till att de lämnade mordplatsen 10-15 sekunder innan mordet, eller i vart fall 10-15 sekunder innan makarna Palme kommer in i blickfånget. Där är vi överens om att denna uppgift inte fungerar, för i så fall skulle Fauzzi sett dem framför Skandiahuset när han vänt sig om efter skotten.

Eftersom jag gjort ögonvittnesexperiment och kunnat jämföra mina iakttagelser med en stor mängd andra personers iakttagelser (där alla på förhand visste att de var på ett ögonvittnestest) så vet jag hur opålitliga ögonvittnen är och hur benägna vi är att i efterhand bergfast tro att vi sett saker som andra missat och som vi en stund senare kan se att vi faktiskt inte sett.

Morelius har inte fäst sig vid ungdomarna som passerade norrut. Han kan därför mycket väl ha sett dem när han körde Kungsgatan upp och sedan kopplat samman dem med dem som lämnade bankomaten. Eftersom han uppenbarligen har ett oklart minne om dem måste vi ta helheten med en nypa salt. Notera att Morelius står fem meter nedan trafikljusen på Olof Palmes gata och därför har goda möjligheter att se gänget på trottoaren. Möjligtvis kan det vara så att Morelius har en minnesbild om att andra nyligen rört sig i området och då gänget är de enda som han miss kopplar han ihop dem med denna rörelse. Men kan det kanske vara så att det är Maria och Katarina han iakttagit? De uppger ju sig själva ha varit i området alldeles innan det small.

Beträffande ditt sätt att räkna på Marias och Katarinas tid att gå så anmärkte jag på att du tillämpade Trafikverkets norm på dem. Du svarar då:
Citat:
---Du har nyligen bekräftat att Trafikverkets norm är lämplig att använda.
---

Ja, jag har sagt att man skall använda Trafikverkets norm, men man får göra det med sunt förnuft. Att tillämpa det på personer som absolut inte har bråttom och där en minns att de gått "i makligt takt" blir tokigt. Det är fullt rimligt att två personer som inte har bråttom till tåget tittar i skyltfönster mm.

När du avfärdar Maria och Katarina på grund av motsägelser i deras respektive vittnesmål så visar du att du inte förstått hur minnet fungerar. Det är helt normalt att förvänta fel efter tio år, det är ju därför vittnesmål skall tas upp direkt. Du vet med andra ord hur fel palmeutredningen gjort som inte gjort djuplodande förhör direkt efter mordet, men när folk kommer tio år senare begär du att de skall säga samma saker... Ser du inte hur motsägelsefullt resonemanget är? Det känns som om du söker argument för att bevisa för dig själv att du har rätt.

Morelius har ett minne av att folk rört sig vid mordplatsen precis innan mordet. På samma sätt minns Delsborn tre personer till vänster om sig kort innan mordet. Att säga att ingen iakttagit två oidentiferade personer i området precis innan mordet är därför inte riktigt hederligt. Delsborn kan ha noterat Maria och Katarina helt flyktigt.

Jag har stor respekt för ditt arbete med tidsschemat, men du får inte bli en slav under det. Det förlorar du bara själv på.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2025-02-27 kl. 05:13.
Citera
2025-02-27, 07:10
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ponera att du har rätt. Det blir då så här, om vi närmar oss ett filmmanus:

23.19.37

23.19.40

23.19.47
Fauzzi rundar Dekorima och är 30 meter efter Björkman med sällskap

23.20.27
Björkmans kamrater möter Palme 85 meter norr om mordplatsen
Björkman är 10 meter (dina 30-20) bakom kamraterna.
Fauzzi är 60 meter från mordplatsen

23.20.38

Med din modell ligger alltså Björkman med sällskap framför Fauzzi i 40 sekunder, under vilka Björkman sackar efter och ropar på de andra att vänta. Trots det är Fauzzis "första tanke" "att mannen var deras säkerhetsvakt". Förhör 1986-03-03. I förhör 1986-03-25 säger Fauzzi att han "antog att det måste vara en säkerhetsvakt".

Det måste du väl ändå begripa att om han i 40 sekunder legat runt 25 meter efter Björkman med sin ljusblåa jacka så misstar han inte honom för säkerhetsvakt när denne vänder sig om efter Palme!

Du skriver dock:

Detta är snömos. Hela ditt upplägg är att Fauzzi går efter Björkman i 40 sekunder och det är oförenligt med att han sedan blandar in Björkman i reflektioner om att han skulle vara säkerhetsvakt.

Lösning - justera antaganden om bankomattid
Lähdes uttag skedde enligt förundsökningsprotokollet 23.18.56. Du menar rätt tid är 23.21.43. Därav differensen på 2 min 47 sekunder.

Du tillämpar dock inte denna förskjutning på Nybergs uttag som är stämplat 23.16.XX. Detta uttag sätter du till 23.19.37. Huruvida bankomaterna har samma tidsförskjutning vet vi inte, men om vi antar att så är fallet kan Nybergs uttag vara klart en minut tidigare.

Med den lilla korrigeringen hinner Björkmans sällskap gå 82 meter.

23.18.37

23.18.40

23.19.47
Fauzzi rundar Dekorima och är 93 meter efter Björkman med sällskap

23.19.52
Björkmans gäng når Adolf Fredriks kyrkogata.

23.19.55
Paret Palme kommer till butiken Sari 115 meter norr om mordplatsen

23.20.38

Eller med andra ord, om du förskjuter uttaget med så lite som en minut kommer du fortfarande att kunna göra gällande att Lisbeth Palme lade märke till åtminstone några i Björkmans gäng. Hon tror ju att hon och maken sneddade vid Adolf Fredriks kyrkogata...

Skälet till att du vill lägga bankomatuttaget senare är att Björkman sett gänget gå Kungsgatan upp. Han vill till och med ha det till att de lämnade mordplatsen 10-15 sekunder innan mordet, eller i vart fall 10-15 sekunder innan makarna Palme kommer in i blickfånget. Där är vi överens om att denna uppgift inte fungerar, för i så fall skulle Fauzzi sett dem framför Skandiahuset när han vänt sig om efter skotten.

Eftersom jag gjort ögonvittnesexperiment och kunnat jämföra mina iakttagelser med en stor mängd andra personers iakttagelser (där alla på förhand visste att de var på ett ögonvittnestest) så vet jag hur opålitliga ögonvittnen är och hur benägna vi är att i efterhand bergfast tro att vi sett saker som andra missat och som vi en stund senare kan se att vi faktiskt inte sett.

Morelius har inte fäst sig vid ungdomarna som passerade norrut. Han kan därför mycket väl ha sett dem när han körde Kungsgatan upp och sedan kopplat samman dem med dem som lämnade bankomaten. Eftersom han uppenbarligen har ett oklart minne om dem måste vi ta helheten med en nypa salt. Notera att Morelius står fem meter nedan trafikljusen på Olof Palmes gata och därför har goda möjligheter att se gänget på trottoaren. Möjligtvis kan det vara så att Morelius har en minnesbild om att andra nyligen rört sig i området och då gänget är de enda som han miss kopplar han ihop dem med denna rörelse. Men kan det kanske vara så att det är Maria och Katarina han iakttagit? De uppger ju sig själva ha varit i området alldeles innan det small.

Beträffande ditt sätt att räkna på Marias och Katarinas tid att gå så anmärkte jag på att du tillämpade Trafikverkets norm på dem. Du svarar då:

Ja, jag har sagt att man skall använda Trafikverkets norm, men man får göra det med sunt förnuft. Att tillämpa det på personer som absolut inte har bråttom och där en minns att de gått "i makligt takt" blir tokigt. Det är fullt rimligt att två personer som inte har bråttom till tåget tittar i skyltfönster mm.

När du avfärdar Maria och Katarina på grund av motsägelser i deras respektive vittnesmål så visar du att du inte förstått hur minnet fungerar. Det är helt normalt att förvänta fel efter tio år, det är ju därför vittnesmål skall tas upp direkt. Du vet med andra ord hur fel palmeutredningen gjort som inte gjort djuplodande förhör direkt efter mordet, men när folk kommer tio år senare begär du att de skall säga samma saker... Ser du inte hur motsägelsefullt resonemanget är? Det känns som om du söker argument för att bevisa för dig själv att du har rätt.

Morelius har ett minne av att folk rört sig vid mordplatsen precis innan mordet. På samma sätt minns Delsborn tre personer till vänster om sig kort innan mordet. Att säga att ingen iakttagit två oidentiferade personer i området precis innan mordet är därför inte riktigt hederligt. Delsborn kan ha noterat Maria och Katarina helt flyktigt.

Jag har stor respekt för ditt arbete med tidsschemat, men du får inte bli en slav under det. Det förlorar du bara själv på.

Om man har uppmätta tider i materialet tycker jag inte att det är fel att räkna på dom. Makarna Palmes hastighet uppmättes via simulerad gång av Länninge till ca 1,34 m/s. Den är inte på något sätt orimlig för ett äldre par som går armkrok och bör användas framför ett normerat värde i mitt tycke.

Fauzzi fick själv gå en sträcka som tog 95 s. Avståndet vet vi hyfsat bra, ca 140-145 m. Det blir ca 1,49 m/s. Om han verkligen kom så långt under mordnatten vet vi inte. Dock gav mätningen den hastighet Fauzzi själv säger att han använde sig av den 28 feb. Den behöver inte stämma exakt, men i mitt tycke får man inte ett bättre värde att utgå ifrån. Övriga hastigheter kan man plocka ifrån Trafikverkets norm.

Sådana justeringar förändrar en aning, men inte tillräckligt för den problematik du berör med synkade bankomatklockor, dvs att Björkman befann sig mellan Boforsarna och Fauzzi en längre sträcka och sedan tvärvände, varvid Fauzzi först då fick syn på honom.

Oavsett så tycker jag mycket talar för att Schaeffers och Fauzzi bör ha mött varandra. Mitt (ungefärliga) förslag med hastigheter enligt ovan och OM klockorna var synkade och OM mordtiden var 23.21.30:

Fam Schauffer startar från busshållplatsen 23:17:13
Boforsgänget passerar mordplatsen 23:18:00
Boforsgänget anländer bankomat Sveavägen 23:18:18
Åsa G börjar sitt bankomatuttag Sveavägen 23:18:27
Glenn M anländer bankomat Tunnelgatan. 23:18:53
Åsa G avslutar sin aktivitet vid bankomat Sveavägen 23:19:01
Glenn M påbörjar sin saldocheck bankomat Tunnelgatan 23:19:03
Claes N påbörjar sitt bankomatuttag Sveavägen 23:19:05
Fam Schauffer vid bankomat 23:19:23
Claes N avslutar sin aktivitet vid bankomat Sveavägen 23:19:37
Glenn M avslutar sin aktivitet bankomat Tunnelgatan 23:19:41
Fam Schauffer vid mordplatsen, då har Fauzzi 10 s kvar tills han når den, dvs ca 15 m. 23:19:41
Boforsgänget börjar vandra norrut från bankomat Sveavägen 23:19:43
Fam Schauffer möter Fauzzi 23:19:46
Vittnet Nicola F passerar mordplatsen ca 36 m ifrån Boforsgänget 23:19:51
Boforsgänget passerar makarna Palme ca 88 m från mp, NF är då ca 52 m ifrån mp 23:20:25
Nicola F observerar makarna Palme samt Tensonmannen 23:20:30
Nicola F passerar makarna Palme 23:20:38
Helena L börjar bankomatuttag Tunnelgatan 23:21:03
Olof Palme mördas 23:21:30

Edit: Såg att jag hade gett Boforsarna en hastighet av 1,5 m/s eftersom de gick fort enligt Björkman.
Senast redigerad av csvens 2025-02-27 kl. 07:45.
Citera
2025-02-27, 11:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Inte enligt mig. Dina invändningar är svaga den här gången. Sidbytet är logiskt. De har för avsikt att följa Kungsgatans södra sida till Drottninggatan och vill undvika Monte Carlo.

Invändningar är nog inte det i sammanhanget mest relevanta. Utan det är snarare att så lite till att börja med talar för saken.

Den grundas på att Mårten nämnt någon tanke om skumma individer vid stället. Men han har själv inte någon tanke på att föräldrarna av det skälet skulle ta en omväg. Han har vid dödsbudet istället fått en uppenbarelse om att det kan ha hänt något när de passerade nämnd plats.

Att GM då skulle formera sig utifrån en sådan föreställning blir mycket långsökt. Och dessutom anta att offret i sådana fall tar en omväg runt platsen, istället för att svänga av tidigare.

Det kanske håller på kammaren när man har ett scenario klart för sig, men det är nog ganska risig prognos gällande genomslag i omvärlden.
Citera
2025-02-27, 11:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Varför skrivs det fortfarande?

Mordet är löst

I programmet "Veckan" igår utlovade GW all sin förmögenhet för svaret vem som utförde dådet. Skandismannen var det inte, sa GW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in