2025-02-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Han kanske ärvde både vapenskåpet och vapnen utav sin morfar /farfar ?

Där har vi det, morfar / farfar har/hade nån adhd gen som han ärvt, eller autism. Japp, på spiken. Om han inte ballat ur, och vart lite mer pratsam verkar han ju vart en trevlig prick.
Citera
2025-02-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerraPersson
Där har vi det, morfar / farfar har/hade nån adhd gen som han ärvt, eller autism. Japp, på spiken. Om han inte ballat ur, och vart lite mer pratsam verkar han ju vart en trevlig prick.

Vet vi hur länge de som dog hade varit i Sverige?
Citera
2025-02-26, 23:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Nej, Det tror inte jag. Möjligen hagelgeväret han lämnade hemma. Inte dom andra.
En morfar till en 35-åring känns för gammal att springa runt med halvautomat och en Mossberg 590.
Men det kan bara vara mina fördomar. Men jag känner inte en enda oldschool jägare med liknande vapen.

Fast han var väl yngre när han tog jägarexamen och licens? Det verkar inte som att någon sett honom ute och jaga men han kanske var intresserad "förr" om han då var med en familjemedlem. Så det kanske hade ett sentimentalt värde för honom mer än något annat (och därför han bemödade sig om att ta jägarexamen?)?
Citera
2025-02-27, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingalill6
Jag har försökt följa denna massiva tråd sen start och har garanterat missat en del i vimlet. Jag kan dock inte släppa det faktum att en video jag tidigt såg gett frågetecken som jag inte sett svar på.

Min tolkning av videon;
Den som spelar in är inomhus och filmar ut genom ett fönster, jag vill minnas att det filmades från ett fönster som var ovanför markplan. Vill minnas att det var någon typ av gångbana och en idrottsplan?

Någon säger nånting i stil med där står hon utan jacka.

Varpå man ser strax därefter ser folk öka farten och man hör hur skott avlossas. Filmaren säger nånting i stil med omg en skjutning, dom skjuter.

Jag uppfattade det som att en skottlossning pågick utomhus.

Finns mer info om denna video?
Någon som känner igen min beskrivning?
Finns inlägg att hänvisa till där det klargörs?
Någon som kan klargöra för mig var videon filmas ifrån? När i tid detta sker i förhållande till övrig tidslinje någon publicerat här? Skjuts det utomhus eller är det enbarti en illusion?

Tack på förhand!

Jag sitter inte på svaren till dina frågor, men här är filmen du eftersöker:

https://www.svt.se/nyheter/video/267b7415eb4d060d-se-film-inifran-skolan-nar-skottlossningen-bryter-ut-de-skjuter?spellista=WyJhc3Rya WQtdmlkZW9wbGF5bGlzdCIsInJyZTgwYiJd
Citera
2025-02-27, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast han var väl yngre när han tog jägarexamen och licens? Det verkar inte som att någon sett honom ute och jaga men han kanske var intresserad "förr" om han då var med en familjemedlem. Så det kanske hade ett sentimentalt värde för honom mer än något annat (och därför han bemödade sig om att ta jägarexamen?)?
Ja, men jag talade om morfar och ja han har väl också varit ung. Det jag menade var väl att det är min uppfattning att dom flesta äldre jägare inte använder sig av sånt. Och då tror jag inte dom hade halvauto på 90 talet och sen helt plötsligt vände när man blev 55+ eller så. Jag tänker mig att det är vanligare nu med den yngre generationen jägare. Som GW låter när han pratar om halvautomat är ungefär så jag uppfattar hela hans generation jägare. Mellan raderna är man kass om man inte kan jaga med "gamla bettan" som tar tre bulor i ett internt magasin och ladas manuellt med slutstycket.

Men som sagt, det är säkert än del fördomar. Men av dom ca11 jägare jag kan räkna upp (om jag inte missat nån eller räknat fel) som jag vet vad dom har för vapen så äger ingen halvautomat. Förutom en som hade en halvautomatisk hagel, om jag mins rätt. Och han var under 35.
Sen kollar jag ju inte deras skåp en gång i veckan, så vad vet jag... Dom kanske har det nu.
Men min uppfattning som baseras på erfarenhet och lite fördomar är i alla fall så att dom äldre kör med sina klassiker. Men visst kan jag ha fel och morfar hade halvauto.
Citera
2025-02-27, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingalill6
Jag har försökt följa denna massiva tråd sen start och har garanterat missat en del i vimlet. Jag kan dock inte släppa det faktum att en video jag tidigt såg gett frågetecken som jag inte sett svar på.

Min tolkning av videon;
Den som spelar in är inomhus och filmar ut genom ett fönster, jag vill minnas att det filmades från ett fönster som var ovanför markplan. Vill minnas att det var någon typ av gångbana och en idrottsplan?

Någon säger nånting i stil med där står hon utan jacka.

Varpå man ser strax därefter ser folk öka farten och man hör hur skott avlossas. Filmaren säger nånting i stil med omg en skjutning, dom skjuter.

Jag uppfattade det som att en skottlossning pågick utomhus.

Finns mer info om denna video?
Någon som känner igen min beskrivning?
Finns inlägg att hänvisa till där det klargörs?
Någon som kan klargöra för mig var videon filmas ifrån? När i tid detta sker i förhållande till övrig tidslinje någon publicerat här? Skjuts det utomhus eller är det enbarti en illusion?

Tack på förhand!

Det är väldigt svårt att veta exakt. Jag vet inte vart det är filmat, hur långt från skolan.
Några hade väl hittats utanför entrén? Det blir bara teorier och gissningar. Men jag tycker ljudet är för dovt och saknar något för att vara 100% ute, men för högt för att vara 100% inne. Men jag antar att vi kanske kan få klarhet i det där sen.

Med % menar jag väl 100% inne som inne i en stängd byggnad. 100% ute som i att stå helt rakt upp och ner på skolgården och skjuta. Delvis kan vara att stå i dörröppningen och skjuta in, eller att stå inne och skjuta ut mot öppen dörr med folk i entrén. Eller att bara stå i ett rum med trasiga fönster osv. Men ja, svårt att veta som sagt... Men det låter mer ute än inne... Men det beror ju helt på avstånd och vart skytten står i skolan när han skjuter.

Det står "någon utan jacka" i textningen. Men jag har alltid trott att hon säger, "mamma står där utan jacka, ska gå ner till henne nu. Det har varit skjutning. Omg folk gråter" och i samma veva smäller det. Varför skulle hon säga någon eller honom och sen "jag ska gå ner till henne nu" annars? Känns som det är någon hon känner i alla fall.
Citera
2025-02-27, 02:04
Medlem
Citat:
Ja, men jag talade om morfar och ja han har väl också varit ung. Det jag menade var väl att det är min uppfattning att dom flesta äldre jägare inte använder sig av sånt. Och då tror jag inte dom hade halvauto på 90 talet och sen helt plötsligt vände när man blev 55+ eller så. Jag tänker mig att det är vanligare nu med den yngre generationen jägare. Som GW låter när han pratar om halvautomat är ungefär så jag uppfattar hela hans generation jägare. Mellan raderna är man kass om man inte kan jaga med "gamla bettan" som tar tre bulor i ett internt magasin och ladas manuellt med slutstycket.

Men som sagt, det är säkert än del fördomar. Men av dom ca11 jägare jag kan räkna upp (om jag inte missat nån eller räknat fel) som jag vet vad dom har för vapen så äger ingen halvautomat. Förutom en som hade en halvautomatisk hagel, om jag mins rätt. Och han var under 35.
Sen kollar jag ju inte deras skåp en gång i veckan, så vad vet jag... Dom kanske har det nu.
Men min uppfattning som baseras på erfarenhet och lite fördomar är i alla fall så att dom äldre kör med sina klassiker. Men visst kan jag ha fel och morfar hade halvauto.

Ja, jag vet inte, jag tänkte också en gubbe i Guillou och GWs ålder. Det kanske inte är vanligt men samtidigt finns det väl de som är lite prylgalna sådär.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-27 kl. 02:09.
Citera
2025-02-27, 02:06
Medlem
Citat:
Ja, jag vet inte, jag tänkte också en gubbe i Guillou och GWs ålder. Det kanske inte är vanligt men samtidigt finns det väl de som är lite prylgalna sådär.
Ja, självklart gör det. Finns nog en hel del prylgalna gubbar också.
Citera
2025-02-27, 02:18
Medlem
Citat:
Ja, självklart gör det. Finns nog en hel del prylgalna gubbar också.

Ja, det verkar inte orimligt att det skulle kunna vara så att han ärvt dem ifall det nu är så att han inte jagade. Det är ju annars en onödig kostnad att lägga pengar på ifall han nu hade låga inkomster. Han lär ju inte haft det speciellt fett när han hade aktivitetsersättning heller.
Citera
2025-02-27, 02:56
Medlem
Citat:
Ja, det verkar inte orimligt att det skulle kunna vara så att han ärvt dem ifall det nu är så att han inte jagade. Det är ju annars en onödig kostnad att lägga pengar på ifall han nu hade låga inkomster. Han lär ju inte haft det speciellt fett när han hade aktivitetsersättning heller.

Förlåt att jag undrar sent i alla vapenskåp och vapen-spekulationer.
Vad undras? Trodde det var en av väldigt få fakta, vilka vapen han hade och att han hade licens för samtliga?

I just detta citat vill jag inflika att människor prioriterar hobbies/intressen. Det är väl inte konstigt att spara ihop till ett par rimligt billiga vapen på aktivitetsersättning om andra omkostnader är låga?
(Såg en likadan Browning för 3900 på blocket. Kusligt nog utlagd i Örebro strax efter morden)
Med låg hyra och en månad på snabbnudlar ordnar det sig nog?
Senast redigerad av Bulten-i-Bo 2025-02-27 kl. 02:58.
Citera
2025-02-27, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Förlåt att jag undrar sent i alla vapenskåp och vapen-spekulationer.
Vad undras? Trodde det var en av väldigt få fakta, vilka vapen han hade och att han hade licens för samtliga?

I just detta citat vill jag inflika att människor prioriterar hobbies/intressen. Det är väl inte konstigt att spara ihop till ett par rimligt billiga vapen på aktivitetsersättning om andra omkostnader är låga?
(Såg en likadan Browning för 3900 på blocket. Kusligt nog utlagd i Örebro strax efter morden)
Med låg hyra och en månad på snabbnudlar ordnar det sig nog?

Ja, det var inte det som undrades över, att han hade de vapnen och licens för dem. Det verkar ju inte som att han jagat, annat än kanske som yngre?

Tidigare i tråden spekulerades över om föräldrarna kanske köpt vapnen åt honom. Någon annan undrade om det kan vara så att han ärvt dem. Vilket kanske är möjligt.
Citera
2025-02-27, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jodå, men här har jag fokuserat på den senare delen av händelseförloppet. Under tiden innan pågick en slakt av skolelever och det är inte så mycket mer än det vi behöver förstå av detta.

Förstår men jag var lite otydlig, tänkte från 12:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in