2025-02-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Absolut.
Empatibrist/olika grad av psykopati är nog en viktig bit i många otäcka dåd. Det borde jag ha haft med!

Frågan är kanske i vissa fall, om gm kan utveckla en högre grad av empatibrist mot en viss grupp, eller en viss person, beroende på hur mycket lidande personen haft (upplevd) eller är den en del av personlighetsstörningen redan innan?

Jag tror dock att empatibrist finns hos övervägande delen av de värsta brotten, där gm snarast verkar lättad efter mordet/ morden.

Vet inte om jag personligen tror att det e kopplat till personens lidande. Många är med om värre lidande än gm (buhu fick avslag av soc och blev ev. mobbad för x antal år sedan) utan att reagera så.
Snarare att han påverkades av de vindar som blåser i samhället nu.
Citera
2025-02-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Så det du säger är att det är föräldrarnas fel att instruktören på jägarexamen har godkänt Rickard?

Rickard beskrevs dessutom som helt normal i yngre år, så hur skulle föräldrarna kunna skilja honom från "vanliga grabbar"?

Du verkar ha lite otur när du tänker.

Helt normal när han gick på mellanstadiet. Han tog knappast sin jägarexamen då.
Hur skulle han kunna planer och arrangera allt kring att skaffa jägarexamen om han sprang med handen framför käften och inte pratade med folk?
Han köpte knappast vapen när han var 12 år och ”normal” heller.
Snarare du som inte vill se vad det handlar om, troligen för att det handlar om att gm och hand päron tillhör en typ av människor som du identifierar dig med och känner varmt för.
Senast redigerad av Firesnake 2025-02-26 kl. 21:27.
Citera
2025-02-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
"psykisk ohälsa" är INTE orsaken.
Men det förstår de flesta redan.
De beskrivningar som kommer till uttryck i tal och skrift via media
reflekterar alltmer sällan verkliga åsikter och uppfattningar.

Att alla kvinnliga journalister, och alla kvinnliga polischefer (exv "Anna Bergkvist") yttrar sig
om något överhuvudtaget är det ingen som tar på allvar.

Att det i flertalet inlägg och i flertalet nyhetsmedia talas om "psykisk ohälsa" hela tiden
och med en sådan osannolik övertygelse utan saklig grund vittnar om falska åsikter.

Som bara är en överenskommelse (konsensus) om vad alla måste säga.

Polisen vet nog redan att det sannolikt handlar om ett politiskt motiv där gärningspersonens
agerande mest förklaras utifrån att invandringspolitiken missgynnat gärningspersonen.

Som lågutbildad vit man är han utesluten, bortglömd och förtalad, medan importerade apliknande vildar utnämns till en ny adel med alla sociala och rättsliga privilegier.
Det är motivet.

Att just denna terrorist inte skrivit något "manifest", bekräftar endast att han är lågutbildad
och kanske bara är genomsnittligt begåvad. Inte "allvarlig psykisk störning".
Det finns det ingenting som styrker.
Tvärtom, tvärtom.

Någon skrev tidigare att polisen skulle undanhålla motivet att syfte att undvika "copycats". (Polisen agerar strategiskt i förebyggande syfte genom att undanhålla sanningen)

Så att alla potentiella gärningspersoner, vilket handlar om miljoner individer bara i Sverige
skulle avfärda även de bästa politiska förebilder som galningar.

Vill inte bli OT, men motivet är solklart rasistiskt, främlingsfientligt och misogynt.
Motivet för polisen och media i sin tur, att avfärda alla oberoende aktörer som galningar
är lika solklart;
Alla skall rätta sig efter de auktoriserade tjänstemännens ideologiska vägledning,
genom att skriva under på de mest bisarra lögner och förnekelser.
Allt har blivit en teater.
Ingen "vågar vara sig själv" som förr tiden.
Nu tvingas alla att bli skådespelare i de roller som de kvinnliga makthavarna godkänt.

Det strategiska läget i den rättsliga process som pågår rörande masskjutningen i Örebro
har havererat redan innan brottsutredningen startade.

Det finns ju inte en människa som verkligen tror att polisen ens har ett existensberättigande
med en kvinnlig rikspolischef och en lika kvinnlig säkerhetspolis.

De uppenbara biologiska begränsningarna som detta innebär, förnekas ihärdigt.
Alla obehagliga sanningar ersätts av sagor.

Traditionellt skapas religiösa sagoberättelser, men sedan länge politisk korrekthet i form
av genom utpressning påtvingade konsensus.

Samma önsketänkande att RA skulle vara blott en simpel galning, har
implementerats i fallet med Breivik, Tarrant, Engström
och övriga oberoende aktörer
som i stället borde hedras för sin kamp mot det barbariska välde som växt fram
i Sverige och i liknande länder.

Uppenbarligen är RA redan en "copycat" som väl känner sina förebilder, främst Tarrant
men också övriga vita europeiska exempel.

Trådar i forum brukar startas i form av "vad vi vet om XXXX". och liknande.
Ända spekuleras det vilt och onyanserat om de mest befängda teorier.
Det har om inte annat ett humoristiskt värde av stora mått, som man aldrig skall förringa.
Men det får inte överskugga det sakliga utredningsarbete som många på ideell basis
utför utan ersättning.

Vad vi vet om RA är bara hur han ser ut på de bilder som publicerats.
Mitt intryck är att han liknar Tarrant till utseendet i en sådan grad att RA förefaller
att vara samma typ som Tarrant.
Det styrker teorin om terrorism.
Förutom en typisk gärningspersonsprofil i övrigt som beväpning, strategi och personliga
egenskaper.
Men som sagt "psykisk ohälsa" ingår ej.
Tvärtom är det bara fullt friska personer som är kapabla till sådana här jättestora dåd.
Den stämpel som sätts i form av "ohälsa" har använts allför flitigt i alla sammanhang
för att redan av det skälet sakna all trovärdighet.

Självklart har du rätt angående motivet.

Tänk att det skulle till en Breivik-hyllare för att peka på hur det troligen var med hans motiv..
Citera
2025-02-26, 21:53
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Hur skulle han kunna planer och arrangera allt kring att skaffa jägarexamen om han sprang med handen framför käften och inte pratade med folk?
Snarare du som inte vill se vad det handlar om, troligen för att det handlar om att gm och hand päron tillhör en typ av människor som du identifierar dig med och känner varmt för.
Om jag förstått det rätt så var han 22 år gammal när han skaffade vapenlicens och det verkar ju som att det kanske finns ett gemensamt intresse för jakt inom familjen så om han varit med och jagat sedan barnsben borde han haft koll och därmed klarat det enkelt men enligt jägare i området där han spenderade somrarna så är det ingen som verkar ha sett till honom där så får inte ihop det riktigt men det känns som att han inte kan ha betett sig som på högstadiet om han skulle klara provet.

https://www.expressen.se/nyheter/bilderna-pa-mordaren-leder-till-lilla-samhallet/

Via jaktklubben får vi namnen på flera jägare i samhällena runtomkring och från orten där bilderna på Rickard Andersson är tagna. Men ingen av dem har sett massmördaren i skogarna. Än mindre som del av något jaktlag.
–*Jag har bott här i hela mitt liv. Det är ju jaktvapen han har, jag har sett bilderna man lagt ut, men jag har aldrig sett honom, säger en av samhällets jägare.
Citera
2025-02-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
"psykisk ohälsa" är INTE orsaken.
Men det förstår de flesta redan.
De beskrivningar som kommer till uttryck i tal och skrift via media
reflekterar alltmer sällan verkliga åsikter och uppfattningar.

Att alla kvinnliga journalister, och alla kvinnliga polischefer (exv "Anna Bergkvist") yttrar sig
om något överhuvudtaget är det ingen som tar på allvar.

Att det i flertalet inlägg och i flertalet nyhetsmedia talas om "psykisk ohälsa" hela tiden
och med en sådan osannolik övertygelse utan saklig grund vittnar om falska åsikter.

Som bara är en överenskommelse (konsensus) om vad alla måste säga.

Polisen vet nog redan att det sannolikt handlar om ett politiskt motiv där gärningspersonens
agerande mest förklaras utifrån att invandringspolitiken missgynnat gärningspersonen.

Som lågutbildad vit man är han utesluten, bortglömd och förtalad, medan importerade apliknande vildar utnämns till en ny adel med alla sociala och rättsliga privilegier.
Det är motivet.

Att just denna terrorist inte skrivit något "manifest", bekräftar endast att han är lågutbildad
och kanske bara är genomsnittligt begåvad. Inte "allvarlig psykisk störning".
Det finns det ingenting som styrker.
Tvärtom, tvärtom.

Någon skrev tidigare att polisen skulle undanhålla motivet att syfte att undvika "copycats". (Polisen agerar strategiskt i förebyggande syfte genom att undanhålla sanningen)

Så att alla potentiella gärningspersoner, vilket handlar om miljoner individer bara i Sverige
skulle avfärda även de bästa politiska förebilder som galningar.

Vill inte bli OT, men motivet är solklart rasistiskt, främlingsfientligt och misogynt.
Motivet för polisen och media i sin tur, att avfärda alla oberoende aktörer som galningar
är lika solklart;
Alla skall rätta sig efter de auktoriserade tjänstemännens ideologiska vägledning,
genom att skriva under på de mest bisarra lögner och förnekelser.
Allt har blivit en teater.
Ingen "vågar vara sig själv" som förr tiden.
Nu tvingas alla att bli skådespelare i de roller som de kvinnliga makthavarna godkänt.

Det strategiska läget i den rättsliga process som pågår rörande masskjutningen i Örebro
har havererat redan innan brottsutredningen startade.

Det finns ju inte en människa som verkligen tror att polisen ens har ett existensberättigande
med en kvinnlig rikspolischef och en lika kvinnlig säkerhetspolis.

De uppenbara biologiska begränsningarna som detta innebär, förnekas ihärdigt.
Alla obehagliga sanningar ersätts av sagor.

Traditionellt skapas religiösa sagoberättelser, men sedan länge politisk korrekthet i form
av genom utpressning påtvingade konsensus.

Samma önsketänkande att RA skulle vara blott en simpel galning, har
implementerats i fallet med Breivik, Tarrant, Engström
och övriga oberoende aktörer
som i stället borde hedras för sin kamp mot det barbariska välde som växt fram
i Sverige och i liknande länder.

Uppenbarligen är RA redan en "copycat" som väl känner sina förebilder, främst Tarrant
men också övriga vita europeiska exempel.

Trådar i forum brukar startas i form av "vad vi vet om XXXX". och liknande.
Ända spekuleras det vilt och onyanserat om de mest befängda teorier.
Det har om inte annat ett humoristiskt värde av stora mått, som man aldrig skall förringa.
Men det får inte överskugga det sakliga utredningsarbete som många på ideell basis
utför utan ersättning.

Vad vi vet om RA är bara hur han ser ut på de bilder som publicerats.
Mitt intryck är att han liknar Tarrant till utseendet i en sådan grad att RA förefaller
att vara samma typ som Tarrant.
Det styrker teorin om terrorism.
Förutom en typisk gärningspersonsprofil i övrigt som beväpning, strategi och personliga
egenskaper.
Men som sagt "psykisk ohälsa" ingår ej.
Tvärtom är det bara fullt friska personer som är kapabla till sådana här jättestora dåd.
Den stämpel som sätts i form av "ohälsa" har använts allför flitigt i alla sammanhang
för att redan av det skälet sakna all trovärdighet.

Ojdå. Ord och inga visor.
Men inte många rätt där inte.
Mest fantasier från en tangentbordskrigare..
Du känns mest som en bitter incel som tror att du vet allt, kan allt - men det gör du inte.
Senast redigerad av Wankelman 2025-02-26 kl. 22:04.
Citera
2025-02-26, 22:06
Medlem
Citat:

Han behöver ju inte ha sprungit med handen för mun hela tiden.
Bara för att han gjorde det i högstadiet betyder inte att han gjorde det hela livet.
Citera
2025-02-26, 22:18
Medlem
Citat:

Som sagt, du verkar ha sjuk otur när du tänker. Eller försöker tänka.

Det var DU som skrev att han inte skulle hållit i ett vapen när han var barn och syftade på en bild när han var vadå, 7(?), pga hur udda han var som person. Nu bekräftar du själv att han var "normal" ända upp till mellanstadiet. Du säger med andra ord emot ditt eget uttalande.

Du bekräftar även att samma person har gått från normal när han var 12, till att bli helt förändrad och inte prata med någon samt hålla handen framför munnen på ca 3år. Samtidigt som du verkar helt oförmögen att förstå att hans problematik kan ha blivit väsentligt bättre på de ca 7år det gick mellan högstadiet och den dagen han tog jägarexamen.
Citera
2025-02-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Om jag förstått det rätt så var han 22 år gammal när han skaffade vapenlicens och det verkar ju som att det kanske finns ett gemensamt intresse för jakt inom familjen så om han varit med och jagat sedan barnsben borde han haft koll och därmed klarat det enkelt men enligt jägare i området där han spenderade somrarna så är det ingen som verkar ha sett till honom där så får inte ihop det riktigt men det känns som att han inte kan ha betett sig som på högstadiet om han skulle klara provet.

https://www.expressen.se/nyheter/bilderna-pa-mordaren-leder-till-lilla-samhallet/

Via jaktklubben får vi namnen på flera jägare i samhällena runtomkring och från orten där bilderna på Rickard Andersson är tagna. Men ingen av dem har sett massmördaren i skogarna. Än mindre som del av något jaktlag.
–*Jag har bott här i hela mitt liv. Det är ju jaktvapen han har, jag har sett bilderna man lagt ut, men jag har aldrig sett honom, säger en av samhällets jägare.

Han kanske ärvde både vapenskåpet och vapnen utav sin morfar /farfar ?
Senast redigerad av evaveva 2025-02-26 kl. 22:43.
Citera
2025-02-26, 22:52
Medlem
Jag har försökt följa denna massiva tråd sen start och har garanterat missat en del i vimlet. Jag kan dock inte släppa det faktum att en video jag tidigt såg gett frågetecken som jag inte sett svar på.

Min tolkning av videon;
Den som spelar in är inomhus och filmar ut genom ett fönster, jag vill minnas att det filmades från ett fönster som var ovanför markplan. Vill minnas att det var någon typ av gångbana och en idrottsplan?

Någon säger nånting i stil med där står hon utan jacka.

Varpå man ser strax därefter ser folk öka farten och man hör hur skott avlossas. Filmaren säger nånting i stil med omg en skjutning, dom skjuter.

Jag uppfattade det som att en skottlossning pågick utomhus.

Finns mer info om denna video?
Någon som känner igen min beskrivning?
Finns inlägg att hänvisa till där det klargörs?
Någon som kan klargöra för mig var videon filmas ifrån? När i tid detta sker i förhållande till övrig tidslinje någon publicerat här? Skjuts det utomhus eller är det enbarti en illusion?

Tack på förhand!
Citera
2025-02-26, 22:53
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Han behöver ju inte ha sprungit med handen för mun hela tiden.
Bara för att han gjorde det i högstadiet betyder inte att han gjorde det hela livet.

En f.d klasskompis uttalade sig i ngn artikel & hade träffat på Rickard ute ngn gång flera år efter de slutat skolan. Då tog Rickard upp handen för munnen. Så det känns mest som ngt tvång som är förknippat med skolmiljön / klasskamrater.
Citera
2025-02-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Han kanske ärvde både vapenskåpet och vapnen utav sin morfar /farfar ?
Nej, Det tror inte jag. Möjligen hagelgeväret han lämnade hemma. Inte dom andra.
En morfar till en 35-åring känns för gammal att springa runt med halvautomat och en Mossberg 590.
Men det kan bara vara mina fördomar. Men jag känner inte en enda oldschool jägare med liknande vapen.
Citera
2025-02-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
En f.d klasskompis uttalade sig i ngn artikel & hade träffat på Rickard ute ngn gång flera år efter de slutat skolan. Då tog Rickard upp handen för munnen. Så det känns mest som ngt tvång som är förknippat med skolmiljön / klasskamrater.

Förmodligen är det så.
Han kanske fick nån kommentar om sina tänder, eller andedräkt, som gjorde att han reagerade så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in