2025-02-26, 19:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vill nu bara förtydliga att jag inte menade att empatibrist är det enda eller nödvändigt. Verkar ha uppstått en missuppfattning nu i tråden pga av det svar jag fick av en skribent. Kanske var meningen av skribenten 🥺

Jag skrev för ett längre inlägg först, varpå det andra om empatibrist var något jag glömde bort som kunde inverka.

https://www.flashback.org/sp91162107

Tänkte på olika brott ( som jag skrev om) på t ex breivik, men också en del män som utplånar hela sin familj när frun vill lämna. Gäller kanske även män/ kvinnor som är mycket kontrollerande/ misshandlar sin partner och slutligen dödar sin partner. Finns inte sällan en oförmåga att hantera, släppa oförätter.

I botten finns naturligtvis en stark problematik av psykisk ohälsa.

Men empatibrist kan absolut finnas med i olika brott som är väldigt grova.

Bland kriminella som utför grova brott mot person är det inte ovanligt att de knaprar diverse piller, som de inte nödvändigt har förskrivet utan för att de just dämpar vissa intryck, de blir alltså mer känslokalla.

Om man då tänker sig en som medicineras mot "för stort" eller "felaktigt" känslopåslag som ångest, panik, paranoia så är det ju inte så att medicinen sorterar och kan välja att den känslan X lämnas opåverkad medan känslan Y trubbas ned.
Citera
2025-02-26, 19:25
Medlem
Citat:
Jag vill nu bara förtydliga att jag inte menade att empatibrist är det enda eller nödvändigt. Verkar ha uppstått en missuppfattning nu i tråden pga av det svar jag fick av en skribent. Kanske var meningen av skribenten 🥺

Jag skrev för ett längre inlägg först, varpå det andra om empatibrist var något jag glömde bort som kunde inverka.

Tänkte på olika brott ( som jag skrev om) på t ex breivik, men också en del män som utplånar hela sin familj när frun vill lämna. Gäller kanske även män/ kvinnor som är mycket kontrollerande/ misshandlar sin partner och slutligen dödar sin partner. Finns inte sällan en oförmåga att hantera, släppa oförätter.

Sluta med barnsliga insinuationer.
Du skrev något gravt generaliserande och felaktigt och jag motargumenterade. Det är som det ska och det finns inga underliggande motiv med det. Det missuppfattas inte, det ifrågasätts eftersom det var felaktigt och inte för att jag påpekade det.
Citera
2025-02-26, 19:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Det finns väl typen av människor som är så konflikträdda att de aldrig säger ifrån eller ifrågasätter och sedan kokar över och överreagerar på en stackars säte som får för alla oförrätter personen anser sig utsätts för under lång tid.

Och den konflikträdslan kan bottna i att vara rädd att såra, dvs inte brist på empati. Men svårt att veta med RA om han hade funktionshinder också.
Citera
2025-02-26, 19:34
Medlem
Citat:

Det var exakt så jag menade också, att empati egentligen inte har nånting med saken att göra. Både empatiska och empatilösa personer kan utföra ett sånt här dåd, en empatisk person måste dock utsättas för extrem påfrestning för att bli kapabel till det medan en empatilös (psykopat) kan göra det "för skojs skull".

Det finns otroligt många variabler.

Citat:
Lyssna på avsnittet.

Våra politiker pratar idag enbart om quick- fix. Lyssnar inte på experterna.

Här trycker experten alltså på att det finns mycket att göra för att hjälpa ungdomar med psykisk ohälsa, de unga män som hamnat utanför.

Bra att den debatten har kommit upp.

Jag tror det Reservkonto reagerar på var att man lägger ansvaret på individen när man uttrycker sig "upplever sig illa behandlad". Precis som om personen har fantiserat ihop att den blir illa behandlad när verkligheten är att många personer med sån här problematik faktiskt blir illa behandlade.

Det korrekta vore att säga:

"Hämndmotivet är ett vanligt motiv där man hämnas en grupp eller samhället som behandlat personen illa".

Det är inga inbillningar och påhitt (upplevelser) att dessa blir behandlade som skit.
Citera
2025-02-26, 19:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

En empatistörning krävs för grova brott. Det är min åsikt.
Eklund åkte direkt till pizzerian efter att ha våldtagit och mördat Engla.
Englas mamma verkar vara en normal människa. Helt övertygad om att hon aldrig skulle klara av att skjuta/döda Eklund även om "tillstånd" skulle ges.
Citera
2025-02-26, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Tack!
Det är alltså inga skott som är med i dessa korta filmkipp fram till 12:43?
Kan det stämma?

Jodå, men här har jag fokuserat på den senare delen av händelseförloppet. Under tiden innan pågick en slakt av skolelever och det är inte så mycket mer än det vi behöver förstå av detta.
Citera
2025-02-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En empatistörning krävs för grova brott. Det är min åsikt.
Eklund åkte direkt till pizzerian efter att ha våldtagit och mördat Engla.
Englas mamma verkar vara en normal människa. Helt övertygad om att hon aldrig skulle klara av att skjuta/döda Eklund även om "tillstånd" skulle ges.

Tack för din åsikt. Tyvärr påverkar den inte fakta.
Däremot vore det bra om tvärtom gällde.
Citera
2025-02-26, 20:17
Medlem
Citat:
Lyssna på avsnittet.

Våra politiker pratar idag enbart om quick- fix. Lyssnar inte på experterna.

Här trycker experten alltså på att det finns mycket att göra för att hjälpa ungdomar med psykisk ohälsa, de unga män som hamnat utanför.

Bra att den debatten har kommit upp.

Ja det är det .

För många unga av idag mår väldigt dåligt utav att veta att utsikten av att kunna skaffa sig ett jobb tex. är minimal, och att framtidsutsikterna är få, för att överhuvudtaget kunna tänka framåt mot ett glädjefyllt liv .

Håller med dej .
Citera
2025-02-26, 20:22
Medlem
rubbergirls avatar
”Inför pensionen hade Aziza gått ner i tid. Och just den där ödesdigra dagen – den 4 februari – var en av två som hon jobbade den veckan.”

”– Rektorn berättade att Aziza och de andra lärarna satt och åt lunch. Men vid halv ett-tiden var Aziza klar, reste sig upp och gick ut i korridoren med sin matlåda.
Sedan hördes smällar.
– Så de andra som suttit kvar sprang för sina liv åt andra hållet, mot en bakdörr. Men Aziza gick åt fel håll.”

https://www.na.se/2025-02-26/sammy-forlorade-sin-syster-i-masskjutningen/
Citera
2025-02-26, 20:58
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Så samhället behandlar vissa människor som skit, sen motiverar man man fortsatt kontroll av dessa med att de kan vilja hämnas? Enda sättet är att göra tama husdjur av oss allihopa, förstås.
Ibland undrar man.. vad j0kers 'knock, knock' skräp är.
Om det är husdjur eller ett barn om det inte finns, 'resurser', förstås.
Kanske finns massor av samhällets olycksbarn och Rickard/Jonas Simòn var ett
Citera
2025-02-26, 21:06
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Expressen:

”Anna Bergkvist som ledde polisens utredning om massmordet i Örebro den första veckan befarar att man aldrig kommer att få svar på vad Rickard Andersson hade för motiv.”

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=dcb82096-8100-449d-ad81-352ed38c2ccb

Hon menar att om det hade funnits ett tydligt motiv då hade man sannolikt redan nu hittat det.

Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Jag tror att hon har rätt. Det har jag trott hela tiden. Fast jag håller inte med om att vi inte har en förklaring. Det har vi ju. Svår psykisk ohälsa och motgångar. Det räcker så för mig, jag har hela tiden tyckt att fixeringen vid motiv blir överdriven. Få elektroniska spår och och inget manifest eller liknande, då har man ju fattat hela tiden att dom inte kommer hitta något motiv. Men det är ju ganska tydlig vad det var för person.. Är det så viktigt att veta om det var vredesutbrott, röster eller fantasier om aliens? Den största orsaken är ju psykisk ohälsa. Det har ju alla vetat hela tiden. Friska människor gör inte såhär.

"psykisk ohälsa" är INTE orsaken.
Men det förstår de flesta redan.
De beskrivningar som kommer till uttryck i tal och skrift via media
reflekterar alltmer sällan verkliga åsikter och uppfattningar.

Att alla kvinnliga journalister, och alla kvinnliga polischefer (exv "Anna Bergkvist") yttrar sig
om något överhuvudtaget är det ingen som tar på allvar.

Att det i flertalet inlägg och i flertalet nyhetsmedia talas om "psykisk ohälsa" hela tiden
och med en sådan osannolik övertygelse utan saklig grund vittnar om falska åsikter.

Som bara är en överenskommelse (konsensus) om vad alla måste säga.

Polisen vet nog redan att det sannolikt handlar om ett politiskt motiv där gärningspersonens
agerande mest förklaras utifrån att invandringspolitiken missgynnat gärningspersonen.

Som lågutbildad vit man är han utesluten, bortglömd och förtalad, medan importerade apliknande vildar utnämns till en ny adel med alla sociala och rättsliga privilegier.
Det är motivet.

Att just denna terrorist inte skrivit något "manifest", bekräftar endast att han är lågutbildad
och kanske bara är genomsnittligt begåvad. Inte "allvarlig psykisk störning".
Det finns det ingenting som styrker.
Tvärtom, tvärtom.

Någon skrev tidigare att polisen skulle undanhålla motivet att syfte att undvika "copycats". (Polisen agerar strategiskt i förebyggande syfte genom att undanhålla sanningen)

Så att alla potentiella gärningspersoner, vilket handlar om miljoner individer bara i Sverige
skulle avfärda även de bästa politiska förebilder som galningar.

Vill inte bli OT, men motivet är solklart rasistiskt, främlingsfientligt och misogynt.
Motivet för polisen och media i sin tur, att avfärda alla oberoende aktörer som galningar
är lika solklart;
Alla skall rätta sig efter de auktoriserade tjänstemännens ideologiska vägledning,
genom att skriva under på de mest bisarra lögner och förnekelser.
Allt har blivit en teater.
Ingen "vågar vara sig själv" som förr tiden.
Nu tvingas alla att bli skådespelare i de roller som de kvinnliga makthavarna godkänt.

Det strategiska läget i den rättsliga process som pågår rörande masskjutningen i Örebro
har havererat redan innan brottsutredningen startade.

Det finns ju inte en människa som verkligen tror att polisen ens har ett existensberättigande
med en kvinnlig rikspolischef och en lika kvinnlig säkerhetspolis.

De uppenbara biologiska begränsningarna som detta innebär, förnekas ihärdigt.
Alla obehagliga sanningar ersätts av sagor.

Traditionellt skapas religiösa sagoberättelser, men sedan länge politisk korrekthet i form
av genom utpressning påtvingade konsensus.

Samma önsketänkande att RA skulle vara blott en simpel galning, har
implementerats i fallet med Breivik, Tarrant, Engström
och övriga oberoende aktörer
som i stället borde hedras för sin kamp mot det barbariska välde som växt fram
i Sverige och i liknande länder.

Uppenbarligen är RA redan en "copycat" som väl känner sina förebilder, främst Tarrant
men också övriga vita europeiska exempel.

Trådar i forum brukar startas i form av "vad vi vet om XXXX". och liknande.
Ända spekuleras det vilt och onyanserat om de mest befängda teorier.
Det har om inte annat ett humoristiskt värde av stora mått, som man aldrig skall förringa.
Men det får inte överskugga det sakliga utredningsarbete som många på ideell basis
utför utan ersättning.

Vad vi vet om RA är bara hur han ser ut på de bilder som publicerats.
Mitt intryck är att han liknar Tarrant till utseendet i en sådan grad att RA förefaller
att vara samma typ som Tarrant.
Det styrker teorin om terrorism.
Förutom en typisk gärningspersonsprofil i övrigt som beväpning, strategi och personliga
egenskaper.
Men som sagt "psykisk ohälsa" ingår ej.
Tvärtom är det bara fullt friska personer som är kapabla till sådana här jättestora dåd.
Den stämpel som sätts i form av "ohälsa" har använts allför flitigt i alla sammanhang
för att redan av det skälet sakna all trovärdighet.
Citera
2025-02-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
"psykisk ohälsa" är INTE orsaken.
Men det förstår de flesta redan.
De beskrivningar som kommer till uttryck i tal och skrift via media
reflekterar alltmer sällan verkliga åsikter och uppfattningar.

Att alla kvinnliga journalister, och alla kvinnliga polischefer (exv "Anna Bergkvist") yttrar sig
om något överhuvudtaget är det ingen som tar på allvar.

Att det i flertalet inlägg och i flertalet nyhetsmedia talas om "psykisk ohälsa" hela tiden
och med en sådan osannolik övertygelse utan saklig grund vittnar om falska åsikter.

Som bara är en överenskommelse (konsensus) om vad alla måste säga.

Polisen vet nog redan att det sannolikt handlar om ett politiskt motiv där gärningspersonens
agerande mest förklaras utifrån att invandringspolitiken missgynnat gärningspersonen.

Som lågutbildad vit man är han utesluten, bortglömd och förtalad, medan importerade apliknande vildar utnämns till en ny adel med alla sociala och rättsliga privilegier.
Det är motivet.

Att just denna terrorist inte skrivit något "manifest", bekräftar endast att han är lågutbildad
och kanske bara är genomsnittligt begåvad. Inte "allvarlig psykisk störning".
Det finns det ingenting som styrker.
Tvärtom, tvärtom.

Någon skrev tidigare att polisen skulle undanhålla motivet att syfte att undvika "copycats". (Polisen agerar strategiskt i förebyggande syfte genom att undanhålla sanningen)

Så att alla potentiella gärningspersoner, vilket handlar om miljoner individer bara i Sverige
skulle avfärda även de bästa politiska förebilder som galningar.

Vill inte bli OT, men motivet är solklart rasistiskt, främlingsfientligt och misogynt.
Motivet för polisen och media i sin tur, att avfärda alla oberoende aktörer som galningar
är lika solklart;
Alla skall rätta sig efter de auktoriserade tjänstemännens ideologiska vägledning,
genom att skriva under på de mest bisarra lögner och förnekelser.
Allt har blivit en teater.
Ingen "vågar vara sig själv" som förr tiden.
Nu tvingas alla att bli skådespelare i de roller som de kvinnliga makthavarna godkänt.

Det strategiska läget i den rättsliga process som pågår rörande masskjutningen i Örebro
har havererat redan innan brottsutredningen startade.

Det finns ju inte en människa som verkligen tror att polisen ens har ett existensberättigande
med en kvinnlig rikspolischef och en lika kvinnlig säkerhetspolis.

De uppenbara biologiska begränsningarna som detta innebär, förnekas ihärdigt.
Alla obehagliga sanningar ersätts av sagor.

Traditionellt skapas religiösa sagoberättelser, men sedan länge politisk korrekthet i form
av genom utpressning påtvingade konsensus.

Samma önsketänkande att RA skulle vara blott en simpel galning, har
implementerats i fallet med Breivik, Tarrant, Engström
och övriga oberoende aktörer
som i stället borde hedras för sin kamp mot det barbariska välde som växt fram
i Sverige och i liknande länder.

Uppenbarligen är RA redan en "copycat" som väl känner sina förebilder, främst Tarrant
men också övriga vita europeiska exempel.

Trådar i forum brukar startas i form av "vad vi vet om XXXX". och liknande.
Ända spekuleras det vilt och onyanserat om de mest befängda teorier.
Det har om inte annat ett humoristiskt värde av stora mått, som man aldrig skall förringa.
Men det får inte överskugga det sakliga utredningsarbete som många på ideell basis
utför utan ersättning.

Vad vi vet om RA är bara hur han ser ut på de bilder som publicerats.
Mitt intryck är att han liknar Tarrant till utseendet i en sådan grad att RA förefaller
att vara samma typ som Tarrant.
Det styrker teorin om terrorism.
Förutom en typisk gärningspersonsprofil i övrigt som beväpning, strategi och personliga
egenskaper.
Men som sagt "psykisk ohälsa" ingår ej.
Tvärtom är det bara fullt friska personer som är kapabla till sådana här jättestora dåd.
Den stämpel som sätts i form av "ohälsa" har använts allför flitigt i alla sammanhang
för att redan av det skälet sakna all trovärdighet.

Sedär, ett klockrent exempel på en elakartad variant av psykisk ohälsa, uppenbarligen orsakad av någon form av trauma mot huvudet, Förhoppningsvis har herrn inte vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in