2025-02-26, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, å ena sidan är det ju på ett sätt inte konstigt att den person vi nu ser skymta fram, är en väldigt typisk person som vi brukar se vid dåd liknande det här. Även om åldersskillnaden är stor, riktar han sig in på ” sin” skola. Bara ytterligare en plats för hans misslyckanden.

Enstöring, utfryst, mobbad, stångas med myndigheter….möjlgen risk bli utslängd på gatan??

Men, det finns många sådana personer också. Vad skiljer dessa åt från RA?

Jag tycker ( min helt oprofessionella tanke) att jag ser gemensamhetsdrag mellan andra våldsmän, då oavsett diagnos, mobbing, utfrysning osv.

Det verkar vara en slags oförmåga att släppa, att försöka hantera alternativ, en långsinthet, hantera konflikter.

Det kan vara män som misshandlar sina nära, människor som blir rättshaverister, människor som inte klarar av att bli lämnade. Som exempel.

Nu är kanske RA extrem på det viset att han är närapå totalt isolerad och verkar ha mycket djupa svårigheter med att träffa människor. Hans ev diagnos med autism ställer till det.

Det gör att han inte kan få input från andra, inte utvecklas. Tvärtom, finns det väl en stor risk att han suttit på datorn och inspirerats av andra och fastnar än mer i sina destruktiva tankar.

Det svaret vill jag veta om det går; vad tippade honom över kanten? Fanns det en tydlig triggar i närtid, eller i tid med att han syns verka planera dådet. Hans försäljningar och flyttkartonger…

Tillägg:

Psykisk ohälsa naturligtvis. Depression och ångest tror jag.
Vi behöver veta mer om de vanföreställningar som beskrivits. Är de egentliga sjukliga vanföreställningar eller mer som fixeringar. Så vad gäller allvarlig psykisk sjukdom ställer jag mig mer undrande.

Man kan dock fråga sig, precis som du själv är inne på, hur ” frisk är man om man planerar något sådant som det här dådet?

I en rättslig mening är man inte kanske psykisk sjuk om man inte har just vanföreställningar, förändrad verklighetsbild, psykos, men någonstans är gränsen kanske inte fullt så skarp som man vill tro.

Det finns säkert 99 enstöringar med liknande problem. Men bara 1 som hade ett vapenintresse och kunskap att hantera vapen.
Det är den utlösande faktorn som leder till en masskjutning. Han kunde ha använt kniv istället men för att åstadkomma den effekt han ville ha ut så behövde han vapen med hög eldkraft.
Citera
2025-02-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Allvarligt? Jag tror alla killar jag känner har skjutit med vapen när de var små! Hela norrlands inland växer upp med vapen, hur många av dessa blir mördare? Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Det andra tänker jag inte ens kommentera, det är dels helt OT och dels ett ämne jag aldrig har uttryckt några åsikter kring i hela mitt liv.

Är också från landsbygden i Norrland och det är en jäkla skillnad på vanliga grabbar och den där udda fågeln.
Jaktlicens och dyra vapen som vuxen i samma ålder som han saknat förmåga att ens öppna käften och prata med sin lärarinna i skolan. Hur skulle han kunna rädda med allt det praktiska och ekonomiska med det annars?
Det kräver ju att man pratar med folk.
Nog sjutton har far eller mor haft ett finger med i spelet att deras wacko son har fått jaktlicens och vapen.
De visste att han var helt koko och det har nämnts att han var aggressiv. Då uppmuntrar man inte ett vapenintresse.
Knyppling eller schack hade varit en lämpligare aktivitet att släpa med honom på.
Citera
2025-02-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Är också från landsbygden i Norrland och det är en jäkla skillnad på vanliga grabbar och den där udda fågeln.
Jaktlicens och dyra vapen som vuxen i samma ålder som han saknat förmåga att ens öppna käften och prata med sin lärarinna i skolan. Hur skulle han kunna rädda med allt det praktiska och ekonomiska med det annars?
Det kräver ju att man pratar med folk.
Nog sjutton har far eller mor haft ett finger med i spelet att deras wacko son har fått jaktlicens och vapen.
De visste att han var helt koko och det har nämnts att han var aggressiv. Då uppmuntrar man inte ett vapenintresse.
Knyppling eller schack hade varit en lämpligare aktivitet att släpa med honom på.

Så det du säger är att det är föräldrarnas fel att instruktören på jägarexamen har godkänt Rickard?

Rickard beskrevs dessutom som helt normal i yngre år, så hur skulle föräldrarna kunna skilja honom från "vanliga grabbar"?

Du verkar ha lite otur när du tänker.
Citera
2025-02-26, 15:25
Medlem
Utgick från att SVT gjort sin research korrekt och anpassade tiderna på de avbrott som skett i filmandet efter larmets igångsättande till deras tider. Om jag lyckats få allt rätt så såg det ut så här, svensk tid (innan polisens entré dock i filmtid):

12:38:03 Klipp i filmen, larmet går
12:38:43 & 12:38:49 Ev. två låga dova bangar
12:38:50 Klipp i filmen
12:40 Den första polispatrullen går in på skolan (P).
12:43:00 Klipp i filmen
12:43 Den misstänkte gärningspersonen skjuter mot polisen (SVT).
12:43:20-26* Tre skott
12:43:28-31 Två lägre dova bangar
12:43:41-42 Två skott
12:44:00 Avlägset muller
12:44:53, 12:44:55, 12:44:58 & 12:45:02* Fyra skott
12:45: Den misstänkte gärningspersonen avslutar sitt liv (detta klarläggs först under förundersökningen) (P).
12:46:37, ~12:46:42 & 12:53:01 Tre klipp i filmen
12:53:01-09 Avlägsna manliga röster
12:53:13-19 Rösterna nära
12:53:20-24 Man ropar högt , troligen ”Skjut en till granat” Svar : ”Nu kommer den”
12:53:25 Kraftig dov boom
12:53:27 Lägre dov boom
12:53:28-50 Manliga röster
12:54:04-framåt. Män samtalar med höga röster
12:55:47 & 12:56:00 Ev. avlägsna dova bangar
12:57:13* Polisen knackar på

(*Enligt SVT)
Citera
2025-02-26, 15:28
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Med risk för att vara tjatig. Men vad vet man om föräldrar och syskon? Jag vill veta allt, vad jobbar de med, syskonbarn? Hur bor resten av familjen etc? Har grannar till familjemedlemmar tyckt till?
Citera
2025-02-26, 15:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det beror väl på om man ska se avsaknad av empati som patologiskt.
Personer som tar beslut i krig om att bomba ställen där de vet att civila kommer dö - men som rättfärdigar det med att de kommer ”vinna” eller ”förebygga framtida attentat” är väl nånstans i den ligan också.

Om han inte drevs av en sadistisk önskan eller nyfikenhet att se lidandet, skäcken och döendet (han besökte begravningar) så kanske han helt enkelt lyssnat till de som pekar ut invandrare som det största samhällsproblemet.

Kanske trodde han att han gjorde ”det alla ville” efter att ha läst på nätforum och lyssnat på politiker.

Som den något udda porrfilmsberoende killen i lanthandeln på byn i filmen Änglagård som sätter eld på gården och blir förvånad när hans faster/ moster blir upprörd: ”men du sa ju att du ville se Änglagård brinna i helvetet”.

Istället för hyllningar som han kanske väntat sig möts han av förakt av storbonden spelad av Sven Wollter och hans fru spelad av Viveka Seldahl, som skriker att hon inte menade det bokstavligt och storbonden väser något i stil med ”det är ju något fel i huvudet på dig, folk har alltid sagt det och jag har försvarat dig. Sagt att det är inget fel på den pojken. Men vet du vad, de hade rätt. Du är inte normal.”

Absolut.
Empatibrist/olika grad av psykopati är nog en viktig bit i många otäcka dåd. Det borde jag ha haft med!

Frågan är kanske i vissa fall, om gm kan utveckla en högre grad av empatibrist mot en viss grupp, eller en viss person, beroende på hur mycket lidande personen haft (upplevd) eller är den en del av personlighetsstörningen redan innan?

Jag tror dock att empatibrist finns hos övervägande delen av de värsta brotten, där gm snarast verkar lättad efter mordet/ morden.
Citera
2025-02-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Med risk för att vara tjatig. Men vad vet man om föräldrar och syskon? Jag vill veta allt, vad jobbar de med, syskonbarn? Hur bor resten av familjen etc? Har grannar till familjemedlemmar tyckt till?

Lämna familjen ifred!

Räcker att de fick samtal från en journalist som uppgav att deras son var död och dessutom skjutit ihjäl andra människor.

Svinaktigt beteende , han ska ha sparken.

Vad skulle du göra med dina uppgifter ......skriva ett relationsdrama, eller?
Citera
2025-02-26, 16:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Man kan nog inte hitta den skillnaden på förhand..

Han var under extrem press pga sin indragna inkomst och situation, det vi ser är en reaktion. Hur vi/någon reagerar i panik har vi ingen aning om innan det drabbar oss, det tror jag vi alla är överens om? Ingen av oss vet hur vi skulle reagerat om vi var en av eleverna på skolan, ingen av oss vet hur vi skulle ha reagerat i Rickards situation.

Jag har tidigare tagit upp de som hoppade från 100e våningen 9/11 som jämförelse. Den stora massan stannade och dog i byggnaden, men ett fåtal "valde" istället att hoppa mot en säker död. Det är nog lite så i dessa fall också, den stora massan tar sina liv i situationer likt Rickards, men ett fåtal individer "väljer" istället att utagera.

Vi/samhället kommer nog aldrig kunna förutspå vem som kommer att göra vad. Det vi däremot kan göra är att se till att människor aldrig hamnar i en situation likt Rickards. Att vi bygger upp ett fungerande skyddsnät igen som fångar upp människor istället för att låta dessa falla mellan stolarna och hamna i pressade situationer, där människor avslutar sina och/eller andras liv.

Tyvärr tror jag att samhället har blivit hårdare, mer jag-centrerat, mindre hjälpsamt.

Hårdare regler runt bidrag, skolor som ” blundar” pga av besparingsbeting, nerdragningar på många fronter.

Unga mår allt sämre psykiskt idag, svårt att få hjälp på den överfulla psykiatrin. Vi läser om det varje dag.

I vår familj brukar vi lite skämtsamt/ föraktfullt ta upp ett fall som hände ( på riktigt) i våra barns skola. En förälder tog upp problemet med ett barn i klassen. Hon ansåg att visst var det synd om barnet, men msn kan inte ha det så här att andra måste ”lida”. Det måste ” bort”. Barnet ( för) störde även fotbollen för hennes barn. Grejen är dock att det finns flera barn i varje klass som är i det här barnets situation. Att på ett föräldramöte ta upp detta problem visar på intolerans, empatibrist mot förälder till barnets föräldrar och en inställning att inte alls ” tycker synd om” eftersom ordet ”men” kommer direkt efter.

I dagens samhälle kommer satsningar på långsiktiga och förebyggande insatser långt ner på listan. Det har nog många barn med RAs problematik fått känna på. Föräldrar som får slåss med näbbar och klor för att få hjälp, men ändå inte får den.

Vi pratar hellre om vapenlagar och låsta dörrar, mer poliser, övervakningskameror, fotbojor, och Gud vet vad. Snabbare än snabbt ska det gå. För det måste synas.
Men hjälper det???

Man hoppas att debatten om ”varför” kommer när vi får veta lite mer.

Vad drev RA till dådet???

Podd i ab:

” Så vad driver egentligen en ensam gärningsman?”

https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/381659
Citera
2025-02-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Absolut.
Empatibrist/olika grad av psykopati är nog en viktig bit i många otäcka dåd. Det borde jag ha haft med!

Frågan är kanske i vissa fall, om gm kan utveckla en högre grad av empatibrist mot en viss grupp, eller en viss person, beroende på hur mycket lidande personen haft (upplevd) eller är den en del av personlighetsstörningen redan innan?

Jag tror dock att empatibrist finns hos övervägande delen av de värsta brotten, där gm snarast verkar lättad efter mordet/ morden.

Du försöker förenkla ett komplext begrepp in absurdum. Man behöver inte på något vis ha brist på empati för att begå våldsdåd eller handling som man vet skadar någon annan. Endast att det rättfärdigas av något starkare.
Citera
2025-02-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Du försöker förenkla ett komplext begrepp in absurdum. Man behöver inte på något vis ha brist på empati för att begå våldsdåd eller handling som man vet skadar någon annan. Endast att det rättfärdigas av något starkare.
Vilket det inte gör. Hade det kunnat rättfärdigas hade han kunnat stå för det och argumenterat för det, vad det nu skulle kunna vara. Han genomförde en smygattack utan förvarning.
Citera
2025-02-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Vilket det inte gör. Hade det kunnat rättfärdigas hade han kunnat stå för det och argumenterat för det, vad det nu skulle kunna vara. Han genomförde en smygattack utan förvarning.

Nu svarade jag på någon som generaliserade kring våldsdåd.

I det här fallet har han givetvis rättfärdigat sin handling. Ingen vet hur hans tankar gått eller hur länge. Han kanske tycker att det är uppenbart för alla andra och därmed tycker att det är överflödigt med förklaring? Eller så bryr han sig inte om allmänheten i någon slags visshet om att de han markerade mot inser det?
Vad menar du att förvarning har med saker och ting att göra?

Just RA kan ha haft empatistörning av någon typ, det finns massvis med inriktningar, och kanske inte.

Man kan däremot inte på något vis som helst påstå att alla som begår grova våldsbrott eller skadar någon mot bättre vetande lider av empatistörning, och det är min poäng. Om det inte räcker att tänka till gällande alla våldshandlingar genom historien och varför finns det tonvis med forskning.
Citera
2025-02-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Nu svarade jag på någon som generaliserade kring våldsdåd.

I det här fallet har han givetvis rättfärdigat sin handling. Ingen vet hur hans tankar gått eller hur länge. Han kanske tycker att det är uppenbart för alla andra och därmed tycker att det är överflödigt med förklaring? Eller så bryr han sig inte om allmänheten i någon slags visshet om att de han markerade mot inser det?
Vad menar du att förvarning har med saker och ting att göra?

Just RA kan ha haft empatistörning av någon typ, det finns massvis med inriktningar, och kanske inte.

Man kan däremot inte på något vis som helst påstå att alla som begår grova våldsbrott eller skadar någon mot bättre vetande lider av empatistörning, och det är min poäng. Om det inte räcker att tänka till gällande alla våldshandlingar genom historien och varför finns det tonvis med forskning.
Jag menar bara att RA tankar kanske inte kunde rättfärdigas, dv inte något han vågade stå för och därför genomförde i smyg utan att ge den eller de hans handlingar riktade sig mot någon chans att försvara sig. Jag kanske borde skrivit oförutsägbarhet istället för förvarning. Jag tror knappast han sa 'Hej' innan han började skjuta. En mycket ynklig handling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in