2025-02-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Han använde bara ett vapen under hela resan förutom näst sista skottet som var hagel. Anledningen till att han hade 22:an var troligtvis ifall han skulle riskera eldavbrott .
Tror inte han var inne för att hämta mer ammunitionen , han hade magasin så det räckte.
Men det kommer nog mer uppgifter så småningom när (om) polisen redovisar gärningsmannens rörelse mönster efter att de har granskat och kartlagt patroner och kulhål i väggarna

På ljudfilen finns olika skott med olika intensitet.
Det låter bampapp bampapp där det första ljudet har större intensitet.
Jag vet inte men det låter som två vapen avfyras samtidigt. Men det kan också vara ett eko. Bla när han skjuter längre ner i korridoren bort från toaletterna.
Citera
2025-02-26, 13:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Jag tror att hon har rätt. Det har jag trott hela tiden. Fast jag håller inte med om att vi inte har en förklaring. Det har vi ju. Svår psykisk ohälsa och motgångar. Det räcker så för mig, jag har hela tiden tyckt att fixeringen vid motiv blir överdriven. Få elektroniska spår och och inget manifest eller liknande, då har man ju fattat hela tiden att dom inte kommer hitta något motiv. Men det är ju ganska tydlig vad det var för person.. Är det så viktigt att veta om det var vredesutbrott, röster eller fantasier om aliens? Den största orsaken är ju psykisk ohälsa. Det har ju alla vetat hela tiden. Friska människor gör inte såhär.

Ja, å ena sidan är det ju på ett sätt inte konstigt att den person vi nu ser skymta fram, är en väldigt typisk person som vi brukar se vid dåd liknande det här. Även om åldersskillnaden är stor, riktar han sig in på ” sin” skola. Bara ytterligare en plats för hans misslyckanden.

Enstöring, utfryst, mobbad, stångas med myndigheter….möjlgen risk bli utslängd på gatan??

Men, det finns många sådana personer också. Vad skiljer dessa åt från RA?

Jag tycker ( min helt oprofessionella tanke) att jag ser gemensamhetsdrag mellan andra våldsmän, då oavsett diagnos, mobbing, utfrysning osv.

Det verkar vara en slags oförmåga att släppa, att försöka hantera alternativ, en långsinthet, hantera konflikter.

Det kan vara män som misshandlar sina nära, människor som blir rättshaverister, människor som inte klarar av att bli lämnade. Som exempel.

Nu är kanske RA extrem på det viset att han är närapå totalt isolerad och verkar ha mycket djupa svårigheter med att träffa människor. Hans ev diagnos med autism ställer till det.

Det gör att han inte kan få input från andra, inte utvecklas. Tvärtom, finns det väl en stor risk att han suttit på datorn och inspirerats av andra och fastnar än mer i sina destruktiva tankar.

Det svaret vill jag veta om det går; vad tippade honom över kanten? Fanns det en tydlig triggar i närtid, eller i tid med att han syns verka planera dådet. Hans försäljningar och flyttkartonger…

Tillägg:

Psykisk ohälsa naturligtvis. Depression och ångest tror jag.
Vi behöver veta mer om de vanföreställningar som beskrivits. Är de egentliga sjukliga vanföreställningar eller mer som fixeringar. Så vad gäller allvarlig psykisk sjukdom ställer jag mig mer undrande.

Man kan dock fråga sig, precis som du själv är inne på, hur ” frisk är man om man planerar något sådant som det här dådet?

I en rättslig mening är man inte kanske psykisk sjuk om man inte har just vanföreställningar, förändrad verklighetsbild, psykos, men någonstans är gränsen kanske inte fullt så skarp som man vill tro.
Senast redigerad av notknapparen 2025-02-26 kl. 13:28.
Citera
2025-02-26, 13:34
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Nä precis. Jag tror inte heller att det fanns någon räddning för honom.
Flink va ju liksom en helt annan sak. En "normal" utbildad officer, som får alkoholutlöst psykos med en period av psykisk ohälsa.
Han överlevde och är nu en fri man och kommer aldrig mer hamna på snedd med lagen. Sen kan man diskutera det där i en evighet, om det är rätt eller fel att släppa ut.. Behöver inte ta det här. Det blir OT, men det är ju helt olika typer av gärningsmän. RA känns ju som han levt länge med det här och mer eller mindre utom räddning. Lite som DN i Linköping, han fattar ju ingenting. 98% sallad liksom. Fick lite samma vibbar där. Även om RA pratar lite bättre och kanske var lite mer med i matchen så känns det lite som samma skrot och korn. Lyssna på rättegången mot DN om du inte gjort det. Låtyer som en "downie".. Svårt att inte känna empati och agg mot samhället som låter såna här människor leva isolerat så länge.
Ja, det är så kallat riktiga vansinnesdåd och ingen planering fanns, och i Linköping fanns det långvarig psykisk ohälsa så man kan ju konstatera att han och RA är två individer som skulle ha haft hjälp mycket tidigare om man skulle haft någon som helst chans att motverka att sånt här sker men tyvärr kan man inte se in i framtiden och därför måste man lära sig att se vissa mönster. Hoppas de som sitter på arbetsplatser som behöver ta sig åt av kritiken lär sig en läxa och politiker tar upp ämnet. Samhället svek sig själva och fick ta konsekvenserna.
Vi ser bilderna från RAs barndom och ser ett till synes normalt barn och någonstans på vägen gick det oerhört snett.
Återigen så försvarar jag inte mördare eller på något sätt rättfärdigar det vidriga de gjorde men innan morden verkar han ju ha varit någon som följde lagar och försökte göra rätt för sig så gott det gick så man känner empati.
Citera
2025-02-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
På ljudfilen finns olika skott med olika intensitet.
Det låter bampapp bampapp där det första ljudet har större intensitet.
Jag vet inte men det låter som två vapen avfyras samtidigt. Men det kan också vara ett eko. Bla när han skjuter längre ner i korridoren bort från toaletterna.
Troligtvis eko.Det hittades bara patroner 30-06 och en patronhylsa kal 12
Citera
2025-02-26, 13:47
Medlem
Enkel fråga: Skolan ligger i endast ett plan, hur kommer det sig att ingen flydde ut genom fönstren?
Citera
2025-02-26, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Naturligtvis finns det vissa nackdelar också, men jag tror att RA har rekat, tänkt igenom ett bra ställe att slå till på.

Till skillnad mot flera i tråden, tror jag att besöken på kyrkan, kan ha varit en slags träning, förberedelse och ”studiebesök” inför den skiss han gjorde inför den slutgiltiga planeringen av dådet.

Kyrkan kan ha varit ett tilltänkt ställe att utföra ett dåd, vem vet? Eller så var det bara en slags träning. Hur känns det att bära dessa grejor. Hur verkar människor reagera när jag kommer. Hur kan man lägga upp en plan?

Inte osannolikt att han varit väldigt när att utföra ett dåd flera gånger innan, men det kanske inte kändes rätt.

Min övertygelse är att RA noga valt plats för dådet. Inte bara för att det är för honom en plats för stigma, utan för att det funkar att kunna öppna fodral, ta ut gevären, överraska och ha uppsikt i flera riktningar samtidigt.

Den fetade teorin stöttar jag till 100%.

Det kan finnas andra anledningar att han gått till just kyrkan, tex att han var troende eller liknande, men att han hade med sig väskorna dit var nog med stor sannolikhet en övning. Just att se hur människor skulle reagera och hela den biten. Jag skrev längre bak i tråden att jag tror väskan var tom (eller innehöll nåt ofarligt, som en gitarr) från början och det tror jag fortfarande. Hade någon ifrågasatt väskan hade han kunnat visa innehållet. När ingen ifrågasatte så tog han det ett steg längre och placerade vapnen i väskan. Att han testade och pushade gränserna varje gång, ett steg i taget.

Jag är mer tveksam till att han skulle ha varit nära att utföra ett dåd tidigare, eftersom det var först nån vecka innan dådet som han köpte ammunition och rökgranaterna. Dagarna mellan att han fick hem ammunitionen och det faktiska dådet kan han eventuellt ha gjort nåt försök, som inte kändes rätt.

Någon hade sett honom på skolan ca 2 veckor innan dådet, vet vi om han hade hunnit förse sig med ammunitionen vid den tidpunkten?
Citera
2025-02-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Enkel fråga: Skolan ligger i endast ett plan, hur kommer det sig att ingen flydde ut genom fönstren?
Tror inte dessa fönster är öppningsbara.
Öppnar men fönster så stör det ventilationen.
Visst kan man krossa fönster. Men de hade väl övat på Inrymning.
Citera
2025-02-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Så vi ska vara försiktiga med att kritisera föräldrarna här trots att barndomsbild publicerats på åbäket där han poserar med vapen?
Men vid gängrelaterade skjutningar pekas det med hela handen trots att vi inte vet ett skit om hur mycket de föräldrarna bett och bönat om hjälp för barnen (ofta har de gjort just det).

Allvarligt? Jag tror alla killar jag känner har skjutit med vapen när de var små! Hela norrlands inland växer upp med vapen, hur många av dessa blir mördare? Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Det andra tänker jag inte ens kommentera, det är dels helt OT och dels ett ämne jag aldrig har uttryckt några åsikter kring i hela mitt liv.
Citera
2025-02-26, 14:05
Medlem
Citat:
Ja, å ena sidan är det ju på ett sätt inte konstigt att den person vi nu ser skymta fram, är en väldigt typisk person som vi brukar se vid dåd liknande det här. Även om åldersskillnaden är stor, riktar han sig in på ” sin” skola. Bara ytterligare en plats för hans misslyckanden.

Enstöring, utfryst, mobbad, stångas med myndigheter….möjlgen risk bli utslängd på gatan??

Jag tycker ( min helt oprofessionella tanke) att jag ser gemensamhetsdrag mellan andra våldsmän, då oavsett diagnos, mobbing, utfrysning osv.

Det verkar vara en slags oförmåga att släppa, att försöka hantera alternativ, en långsinthet, hantera konflikter.

Det kan vara män som misshandlar sina nära, människor som blir rättshaverister, människor som inte klarar av att bli lämnade. Som exempel.

Nu är kanske RA extrem på det viset att han är närapå totalt isolerad och verkar ha mycket djupa svårigheter med att träffa människor. Hans ev diagnos med autism ställer till det.

Det gör att han inte kan få input från andra, inte utvecklas. Tvärtom, finns det väl en stor risk att han suttit på datorn och inspirerats av andra och fastnar än mer i sina destruktiva tankar.

Det svaret vill jag veta om det går; vad tippade honom över kanten? Fanns det en tydlig triggar i närtid, eller i tid med att han syns verka planera dådet. Hans försäljningar och flyttkartonger…

Tillägg:

Vi behöver veta mer om de vanföreställningar som beskrivits. Är de egentliga sjukliga vanföreställningar eller mer som fixeringar. Så vad gäller allvarlig psykisk sjukdom ställer jag mig mer undrande.

Man kan dock fråga sig, precis som du själv är inne på, hur ” frisk är man om man planerar något sådant som det här dådet?

I en rättslig mening är man inte kanske psykisk sjuk om man inte har just vanföreställningar, förändrad verklighetsbild, psykos, men någonstans är gränsen kanske inte fullt så skarp som man vill tro.

Det beror väl på om man ska se avsaknad av empati som patologiskt.
Personer som tar beslut i krig om att bomba ställen där de vet att civila kommer dö - men som rättfärdigar det med att de kommer ”vinna” eller ”förebygga framtida attentat” är väl nånstans i den ligan också.

Om han inte drevs av en sadistisk önskan eller nyfikenhet att se lidandet, skäcken och döendet (han besökte begravningar) så kanske han helt enkelt lyssnat till de som pekar ut invandrare som det största samhällsproblemet.

Kanske trodde han att han gjorde ”det alla ville” efter att ha läst på nätforum och lyssnat på politiker.

Som den något udda porrfilmsberoende killen i lanthandeln på byn i filmen Änglagård som sätter eld på gården och blir förvånad när hans faster/ moster blir upprörd: ”men du sa ju att du ville se Änglagård brinna i helvetet”.

Istället för hyllningar som han kanske väntat sig möts han av förakt av storbonden spelad av Sven Wollter och hans fru spelad av Viveka Seldahl, som skriker att hon inte menade det bokstavligt och storbonden väser något i stil med ”det är ju något fel i huvudet på dig, folk har alltid sagt det och jag har försvarat dig. Sagt att det är inget fel på den pojken. Men vet du vad, de hade rätt. Du är inte normal.”
Senast redigerad av Firesnake 2025-02-26 kl. 14:09.
Citera
2025-02-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Allvarligt? Jag tror alla killar jag känner har skjutit med vapen när de var små! Hela norrlands inland växer upp med vapen, hur många av dessa blir mördare? Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Det andra tänker jag inte ens kommentera, det är dels helt OT och dels ett ämne jag aldrig har uttryckt några åsikter kring i hela mitt liv.

Dessutom visade väl bilden på honom som barn, ett luftgevär, inte ett krutvapen.
Så inte det minsta konstigt.
Citera
2025-02-26, 14:15
Medlem
Citat:

Tillägg:

Man kan nog inte hitta den skillnaden på förhand..

Han var under extrem press pga sin indragna inkomst och situation, det vi ser är en reaktion. Hur vi/någon reagerar i panik har vi ingen aning om innan det drabbar oss, det tror jag vi alla är överens om? Ingen av oss vet hur vi skulle reagerat om vi var en av eleverna på skolan, ingen av oss vet hur vi skulle ha reagerat i Rickards situation.

Jag har tidigare tagit upp de som hoppade från 100e våningen 9/11 som jämförelse. Den stora massan stannade och dog i byggnaden, men ett fåtal "valde" istället att hoppa mot en säker död. Det är nog lite så i dessa fall också, den stora massan tar sina liv i situationer likt Rickards, men ett fåtal individer "väljer" istället att utagera.

Vi/samhället kommer nog aldrig kunna förutspå vem som kommer att göra vad. Det vi däremot kan göra är att se till att människor aldrig hamnar i en situation likt Rickards. Att vi bygger upp ett fungerande skyddsnät igen som fångar upp människor istället för att låta dessa falla mellan stolarna och hamna i pressade situationer, där människor avslutar sina och/eller andras liv.
Citera
2025-02-26, 14:28
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Någon skrev tidigare i tråden att fönstren på skolan saknar handtag. Men det hindrar ju inte att man slänger en stol eller liknande in i rutan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in