2025-02-25, 17:35
Medlem
Det har betalats ut löner idag enligt uppgift!
Missa inte Uppdrag granskning som kommer i morgon onsdag om Northvolt.
Bra.
Senast redigerad av konult 2025-02-25 kl. 17:38.
Citera
2025-02-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konult
Det har betalats ut löner idag enligt uppgift!
Missa inte Uppdrag granskning som kommer i morgon onsdag om Nortvolt.
Bra.

Uppdrag granskning?

Dom totala nollorna är väl drygt fem år för sena...

Är det NÅGON som tror att dom fåntrattarna ens är relevanta?
Citera
2025-02-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Thomas Östros är tydligen insyltad också.
Det han som drivit igenom miljardlånen från EU.

https://www.svd.se/a/dRQyJj/klimatba...t-ga-upp-i-rok

Ja men titta!
En fd politiker (sossepolitruk) inblandad i massförskingring av konfiskerade pengar.

The usual suspects således.
Citera
2025-02-25, 23:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Thomas Östros är tydligen insyltad också.
Det han som drivit igenom miljardlånen från EU.

https://www.svd.se/a/dRQyJj/klimatba...t-ga-upp-i-rok

Det är rätt skrämmande att läsa hans ord:
- Vi såg tidigt Northvolts potential och betydelse för den energiomställning som måste göras.
Det är ju fan kriminellt hur totalt fel han hade. Grunden till lånen var givetvis att han ville hjälpa Anders Sundström som ju gjort sig 20 miljoner på Northvolt. Förmodligen har Östros själv försett sig.

Han hade alltså två fel: 1. Northvolt hade ingen potential och 2. Det behöver inte »göras« någon energiomställning. En omställning ska ske organiskt på samma sätt som industrialiseringen gjorde och som gällt/gäller alla produkters diffusionsprocesser.
Citera
2025-02-26, 06:37
Medlem
Uppdrag Granskning - var är helsvenska batterierna ?

"vasch nagest je batteria riktigt ?" som äldre Skelleftebor ev skulle uttrycka sig.

Uppdrag Granskning är åter vid Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Denna gång är det inte mystiska moln av lösningsmedel de letar efter.

Säck på säck med katoder som inte fungerar staplas vid utgångar enligt anonym arbetare.

Sänds kl 20 men strömningssugna har det nedan:
https://www.svtplay.se/video/KDvMrWb...rna?video=visa
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2025-02-26 kl. 06:41. Anledning: Steggfel
Citera
2025-02-26, 07:22
Medlem
Mullrets avatar
Det är nog enklare få en trebent häst vinna V75.

Enklast vore lägga ner möget, tror aldrig det blir något. Tyvärr mycket blå dunster 24/7 från ledningen.
Citera
2025-02-26, 07:36
Medlem
Hor-Ullas avatar
Var det inte det som vi trodde hela tiden

Citat:
Northvolts vision om en helt igenom svensk batteriproduktion oberoende av Kina har lockat miljardinvesteringar. Nu kan Uppdrag granskning visa att de aldrig lyckats producera ett enda av de utlovade batterierna.
I de batterier som lämnat fabriken, och som nu sitter i Scanias el-lastbilar, är den mest väsentliga beståndsdelen importerad från Kina.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...thvolts-fabrik

NV usp var alltså att bygga en fabrik för 100 miljarder i Sverige men ändå fortsätta bygga precisa samma batterier man får om man importerar direkt från Kina?

Som jag ser det har man ju fört investerare bakom ryggen. Vad säger våra Pensionsfonder om detta? Blir väl kompakt tystnad i vanlig ordning.
Citera
2025-02-26, 07:57
Medlem
Edit: Nvm felpost
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-02-26 kl. 07:59.
Citera
2025-02-26, 08:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
I de batterier som lämnat fabriken, och som nu sitter i Scanias el-lastbilar, är den mest väsentliga beståndsdelen importerad från Kina.
Det är alltså battericellen. 😄

Jag litar inte på varken Nv, UG eller vad gäller batterierna på Scania.

Och inga Scania har väl sålts till slutkund med "batterier från Nv"?

Men sammantaget är produktionen av användbara battericeller i Skellefteå noll. Det verkar alla överens om, vad jag förstår. Nu påstås alltså att celler importerats från Kina och "stämplats" med Nv. Om något sådant sitter i några testbilar hos Scania är inte av större praktiskt intresse.
Senast redigerad av wwr 2025-02-26 kl. 08:34.
Citera
2025-02-26, 09:03
Medlem
wwrs avatar
Jag tror inte på denna uppgift. Åtminstone inte innan den bekräftats.

Citat:
Scania har producerat 792 ellastbilar med Northvoltbatterier. Men samtliga innehåller katod från Kina.

Citera
2025-02-26, 09:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror inte på denna uppgift. Åtminstone inte innan den bekräftats.

Exakt! Vi har ju milt uttfyckt anat detta!

"Northvolt lockade till sig miljardinvesteringar genom löfte om helsvenska batterier, oberoende av Kina.

SVT:s Uppdrag granskning avslöjar att inte ett enda sådant batteri lämnade fabriken. De batterier som nu sitter i Scanias lastbilar är beroende av Kina.

Det handlar om katod, en nyckelkomponent som kan likställas med pluspolen på ett batteri. Anställda berättar för UG att all egen produktion blev till avfall och att avdelningen stängdes.

Allt katodmaterial som satts in i Northvolts batterier är importerat."

Är det inte lika bra att likvidera Northvolt?
Detta är ju rent farsartat.
Citera
2025-02-26, 09:30
Medlem
wwrs avatar
SvT
Citat:
Scania har producerat 792 ellastbilar med Northvoltbatterier. Men samtliga innehåller katod från Kina.

Scania säger att de producerat 792 ellastbilar med Nv-batterier. Men första kvartalet 2024 levererade de bara 47 bilar totalt.

Citat:
Scania levererade 47 st. Ellastbilar första kvartalet (Över 26000 st. diesel).

(FB) Scania levererade 47 st. Ellastbilar första kvartalet (Över 26000 st. diesel).

Vad gäller uppgifter om anod och katod är de svåra att bekräfta. Jag kan bara göra min helhetsbedömning och den är att inget användbart lämnat fabriken i Skellefteå. Inget baserar på kinesisk import heller. Jag gissar att media försöker göra om en totalbluff till att batterier inte framställts utan delar importerats. Men det är svårt att bevisa, det medger jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in