Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Ja, du är helt inne på att han, på ett eller annat vis, skulle behövt avtjäna tid för att få sitt existensminimum!
Därmed har du, indirekt, erkänt att du betraktar arbete som ett straff, inte som en förmån!
Kan du ta till dig den tanken, att, oavsett hur lågt du lägger ribban för kompetenskrav kommer alltid några att falla under den?
(Menvisst; försäkringskassan lär numera anse dig arbetsför även om du saknar alla fyra extremiteter! Du kan ju hålla pennan i munnen, och picka på tangentbordet med den!)
Du verkar ha grava problem, men jag kan förtydliga åt dig.
Lönen på samhall är definitivt bättre än Soc. Vad får man över på det efter hyran? 3000-4000? Väldigt tråkigt. Samhall, vad kan det vara.... 19-22 är grundlönen har jag för mig.
Hur man ser på det, förmån eller "straff" är då orelevant, då man får klart mer pengar över.
Som jag sa så är det endast folk som är "tillräckligt friska" som är intressanta för samhall. Det är inte folk som är formade som ett zäta, eller inte kan gå/äta/funka någorlunda självmant.
Dom var samhall till för på 90 talet, och sedan blev företagsklimatet hårdare nån gång mellan... 99-2004.
Så jag vet inte varför du kopplar detta till att jag ska ha någon åsikt. Jag förmedlar fakta.
I slutändan ska Andersson lätt ha kunnat jobba på samhall. Men han ville väl inte.
För övrigt har jag inte sagt att Andersson skulle ha avtjänat tid, eller vad du babblar om. Han skulle ha fått stöd och hjälp med sin ångest och sociala fobi, och inte blivit nekad försörjningsstöd, endast för att han haft dom svårigheter han hade.