2025-02-24, 20:10
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Går nog bli minneslund, annars är det stor risk för skändning tror jag.
Kan de inte sätta ett fiktivt namn på gravstenen, som enbart familjen vet om? Finns det såna?
Citera
2025-02-25, 13:39
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Kan de inte sätta ett fiktivt namn på gravstenen, som enbart familjen vet om? Finns det såna?
Försökte hitta något svar på den frågan utöver att det finns några sätt att begravas anonymt på(även sätt där inte ens anhöriga får delta)men kunde inte hitta något vettigt kring just det.
Citera
2025-02-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Jag tror snarare felet med Samhall är att det inte är som du beskriver. Nu ska de konkurrera på marknaden och då behöver de kunna leverera någorlunda, vanliga städuppdrag är nog det vanligaste. Det hade snarare behövts den typ av jobb du beskriver som bara håller folk med sysselsättning utan att leverera någon annat av större värde. Nu finns det inget för den grupp som inte klarar av att leverera värde.

Fast vad skulle meningen vara med denna typ av "sysselsättning"? Endast att motverka den hårt arbetande Medelsvenssons avundsjuka gentemot den sysslolöse?

Ett "arbete" av det slaget kan, för den som tvingas utföra det, inte åstadkomma andra känslor hos denne än ett renodlat, vitglödgat hat mot samhället! Vilket redan det nu gängse tvångsarbetet med pappersexercisen gör, som jag och flera har erfarenhet av, och som sannolikt orsakade Rickards mentala sammanbrott och vansinniga våldsdåd!
Citera
2025-02-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Fast vad skulle meningen vara med denna typ av "sysselsättning"? Endast att motverka den hårt arbetande Medelsvenssons avundsjuka gentemot den sysslolöse?

Ett "arbete" av det slaget kan, för den som tvingas utföra det, inte åstadkomma andra känslor hos denne än ett renodlat, vitglödgat hat mot samhället! Vilket redan det nu gängse tvångsarbetet med pappersexercisen gör, som jag och flera har erfarenhet av, och som sannolikt orsakade Rickards mentala sammanbrott och vansinniga våldsdåd!

Förstår och håller med, men syftet med ”sysselsättningen” kunde också vara (främst, hoppas jag) att ge en person ett sammanhang, där det är okej att inte vara i bästa form, där man inte måste ”prestera” på så sätt att man ska konversera folk och fä, utan att man är okej som man är och man kan få känna att man gör något, skapar något, utan sociala krav som finns för mkt av på typ alla vanliga arbetsplatser nu.
Citera
2025-02-25, 23:21
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colldestruct
Är det inte daglig verksamhet som gäller i så fall? Det är ju helt galet att samhall ska konkurrera normalt, hela poängen försvinner ju..

Det är inte 1990 längre, blixten. Poängen är inte att Samhall ska konkurrera, utan
sedan kanske 25 år så har företagsklimatet hårdnat. Det gör att dom flesta som jobbar på samhall är fysiskt friska, eller friska nog för att kunna göra antingen tungt, eller lätt fysiskt arbete. Jag vet folk som typ har diabetes, ADHD, etc lättare "variationer" jobba på samhall, tills dom, ifall dom orkar, går vidare till riktiga jobb.
Det vrickade med Andersson var att han skulle kanske ha blivit mer uppmuntrad till jobb, antingen på samhall, eller nån form av yrkeshögskola (det är inte så långt från samhall det heller :PP)
Citera
2025-02-25, 23:26
Medlem
RickRozays avatar
För övrigt tycker jag han Andersson kanske kunde ha riktat in sig på chefen för försörjningsstöd-enheten, eller något rövhål som vägrade hjälpa honom. Jag fattar på riktigt inte varför han gick till en vuxenskola och sköt dom. Ynkryggaktigt.
Citera
2025-02-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Det är inte 1990 längre, blixten. Poängen är inte att Samhall ska konkurrera, utan
sedan kanske 25 år så har företagsklimatet hårdnat. Det gör att dom flesta som jobbar på samhall är fysiskt friska, eller friska nog för att kunna göra antingen tungt, eller lätt fysiskt arbete. Jag vet folk som typ har diabetes, ADHD, etc lättare "variationer" jobba på samhall, tills dom, ifall dom orkar, går vidare till riktiga jobb.
Det vrickade med Andersson var att han skulle kanske ha blivit mer uppmuntrad till jobb, antingen på samhall, eller nån form av yrkeshögskola (det är inte så långt från samhall det heller :PP)

Ja, du är helt inne på att han, på ett eller annat vis, skulle behövt avtjäna tid för att få sitt existensminimum!

Därmed har du, indirekt, erkänt att du betraktar arbete som ett straff, inte som en förmån!

Kan du ta till dig den tanken, att, oavsett hur lågt du lägger ribban för kompetenskrav kommer alltid några att falla under den?

(Menvisst; försäkringskassan lär numera anse dig arbetsför även om du saknar alla fyra extremiteter! Du kan ju hålla pennan i munnen, och picka på tangentbordet med den!)
Citera
2025-02-26, 00:51
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ja, du är helt inne på att han, på ett eller annat vis, skulle behövt avtjäna tid för att få sitt existensminimum!

Därmed har du, indirekt, erkänt att du betraktar arbete som ett straff, inte som en förmån!

Kan du ta till dig den tanken, att, oavsett hur lågt du lägger ribban för kompetenskrav kommer alltid några att falla under den?

(Menvisst; försäkringskassan lär numera anse dig arbetsför även om du saknar alla fyra extremiteter! Du kan ju hålla pennan i munnen, och picka på tangentbordet med den!)

Du verkar ha grava problem, men jag kan förtydliga åt dig.

Lönen på samhall är definitivt bättre än Soc. Vad får man över på det efter hyran? 3000-4000? Väldigt tråkigt. Samhall, vad kan det vara.... 19-22 är grundlönen har jag för mig.

Hur man ser på det, förmån eller "straff" är då orelevant, då man får klart mer pengar över.

Som jag sa så är det endast folk som är "tillräckligt friska" som är intressanta för samhall. Det är inte folk som är formade som ett zäta, eller inte kan gå/äta/funka någorlunda självmant.
Dom var samhall till för på 90 talet, och sedan blev företagsklimatet hårdare nån gång mellan... 99-2004.
Så jag vet inte varför du kopplar detta till att jag ska ha någon åsikt. Jag förmedlar fakta.

I slutändan ska Andersson lätt ha kunnat jobba på samhall. Men han ville väl inte.

För övrigt har jag inte sagt att Andersson skulle ha avtjänat tid, eller vad du babblar om. Han skulle ha fått stöd och hjälp med sin ångest och sociala fobi, och inte blivit nekad försörjningsstöd, endast för att han haft dom svårigheter han hade.
Senast redigerad av RickRozay 2025-02-26 kl. 00:57.
Citera
2025-02-26, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Du verkar ha grava problem, men jag kan förtydliga åt dig.

Lönen på samhall är definitivt bättre än Soc. Vad får man över på det efter hyran? 3000-4000? Väldigt tråkigt. Samhall, vad kan det vara.... 19-22 är grundlönen har jag för mig.

Hur man ser på det, förmån eller "straff" är då orelevant, då man får klart mer pengar över.

Som jag sa så är det endast folk som är "tillräckligt friska" som är intressanta för samhall. Det är inte folk som är formade som ett zäta, eller inte kan gå/äta/funka någorlunda självmant.
Dom var samhall till för på 90 talet, och sedan blev företagsklimatet hårdare nån gång mellan... 99-2004.
Så jag vet inte varför du kopplar detta till att jag ska ha någon åsikt. Jag förmedlar fakta.

I slutändan ska Andersson lätt ha kunnat jobba på samhall. Men han ville väl inte.

För övrigt har jag inte sagt att Andersson skulle ha avtjänat tid, eller vad du babblar om. Han skulle ha fått stöd och hjälp med sin ångest och sociala fobi, och inte blivit nekad försörjningsstöd, endast för att han haft dom svårigheter han hade.

Vad hade samhället tjänat på att tvinga honom till ett arbete på Samhall? Bara administrationen hade ätit upp den lilla vinsten av hans futila arbetsförmåga!

Men, du tror väl på Martin Luther, och att "du skall äta ditt bröd i ditt anletes svett", och så'nt där kristligt kyrkobabbel!

Nej, inför villkorsfri basinkomst för alla! Och de som invänder mest däremot är, märkligt nog, alltid just de som aldrig skulle kunna tänka sig att leva på niotusen kronor per månad!
Citera
2025-02-26, 02:41
Avstängd
Citat:

Nej, inför villkorsfri basinkomst för alla!

Vem ska betala för den?
Citera
2025-02-26, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Vem ska betala för den?

Alla! Det är det som är poängen med ett samhälle, duh!
Citera
2025-02-26, 08:08
Medlem
Taufatts avatar
Citat:

Det är väl just att ge hopplösa fall någon sysselsättning istället för bara ekonomiskt bistånd. Alla mår nog bra av att var i ett sammanhang som arbete/sysselsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in