Citat:
Ursprungligen postat av
MDMArookien
En fråga till er andra med koll. Då informationen nu går under GDPR. Kommer jag då kunna begära ut all information om mig själv som Lexbase lagrar och kommer jag då kunna se om någon begärt ut uppgifter om mig ?
Enligt vad jag läst så ska man kunna begära ut alla uppgifter som hanteras om dig och hur det hanterats, av ett företag enligt GDPR. Så i teorin borde jag kunna begära ut detta och sedan be dem plocka bort allt om mig.
Det finns väl vissa begränsningar om det allmänt kan anses att du kommer med orimliga krav (tänk rättshaverist som dagligen kommer med nya omfattande förfrågningar), annars ska väl alla bolag som lagrar personuppgifter ha en designerad "privacy liaison officer" (eller vad det nu kallas?) som är skyldig att återkoppla inom rimlig tid. Det finns dock en uppsjö gråzoner kring vad som är att betrakta som identifierbart (eller oftare omvänt, vad som är att betrakta som anonymiserat) och vad som kan hemlighållas pga "trade secrets".
Den gång jag begärde ut samtliga uppgifter om mig själv så var det uppenbart att det endast var en bråkdel som levererades (vilket också är min erfarenhet från arbetslivet, även om det i ärlighetens namn oftare beror på okunskap än illvilja).
Om jag inte missminner är lagstiftningen ännu mer strikt än man kan tro. Det huvudsakliga företaget som lagrar dina personuppgifter har även ett långtgående ansvar för alla de företag och underleverantörer dom köper tjänster av som behandlar dina uppgifter. Vill du vara sån kan du förmodligen eskalera det långt.