Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-26, 01:18
Medlem
fittanstickerframs avatar
Udda svar från Lexbase

Citat:
Nytt inlägg på domarbloggen

2025-02-25

Läs inlägget på länken nedan.

Etiopiskt besök på tingsrättenExtern länk

https://lexbase.se/nyheter/nytt-inlagg-pa-domarbloggen/7602?
Citera
2025-02-26, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Udda svar från Lexbase

https://lexbase.se/nyheter/nytt-inlagg-pa-domarbloggen/7602?

Verkar vara något fel på länken?
Citera
2025-02-26, 01:36
Medlem
Gäller detta även för andra offentliga uppgifter som t.ex bostad och adress m.m?
Citera
2025-02-26, 01:42
Medlem
Vad jag tror så kommer det bli så ja!

Citat:
Ursprungligen postat av MikaelTyson
Gäller detta även för andra offentliga uppgifter som t.ex bostad och adress m.m?
Citera
2025-02-26, 01:46
Medlem
En fråga till er andra med koll. Då informationen nu går under GDPR. Kommer jag då kunna begära ut all information om mig själv som Lexbase lagrar och kommer jag då kunna se om någon begärt ut uppgifter om mig ?

Enligt vad jag läst så ska man kunna begära ut alla uppgifter som hanteras om dig och hur det hanterats, av ett företag enligt GDPR. Så i teorin borde jag kunna begära ut detta och sedan be dem plocka bort allt om mig.
Senast redigerad av MDMArookien 2025-02-26 kl. 01:56.
Citera
2025-02-26, 01:56
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
I 10 år har personer med friande domar, ringa narkotikabrott, trafikförseelser och vårdnadstvister hängts ut på Lexbase m.fl. som kriminella och har upplevt bekymmer både hos arbetsgivare och i dejtinglivet till följd av detta.

Sverige har varit världsunikt i att ha en digital offentlig skampåle där minsta brott förföljer varenda person livet ut, och även friade i brottsmål dras med då dessa anges som förekommande på hemsidorna.

Alldeles uppenbart att detta stod i strid med GDPR art. 10 och de integritetsintressen det ämnar till att skydda.
Samtidigt som t ex bedragare och kvinnomisshandlare nu jublar för att de äntligen kan hitta nya offer. Skampålen är inte det sämsta som uppfunnits.
Citera
2025-02-26, 03:33
Medlem
brukstjacks avatar
Jag tycker nog att det festligaste med hela situationen är hur lätt det är för svennebanan att acceptera läget.

"Social score" i Kina är dystopisk sci-fi men att samtliga domar digitaliseras och görs sökbara för distribution till vänner, bekanta och arbetsgivare är inget annat än gammal hederlig socialdemokrati.

Men nånstans måste väl folk förstå att det är helt jävla CP att detta har tillåts fortgå i en västerländsk demokrati?
Citera
2025-02-26, 03:47
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Samtidigt som t ex bedragare och kvinnomisshandlare nu jublar för att de äntligen kan hitta nya offer. Skampålen är inte det sämsta som uppfunnits.
Kan du inte berätta mer om den här hemliga klubben av kvinnomisshandlare som hållit sig i skinnet fram tills nu när äntligen ett smörgåsbord av nya offer erbjuds?

Du som är så välbevandrad i det här med våld i nära relationer sitter förstås också på siffror som klargör att betydligt fler kvinnor blir misshandlade i våra grannländer, där företag inte tillåts föra register över medborgare?
Senast redigerad av brukstjack 2025-02-26 kl. 03:49.
Citera
2025-02-26, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien
En fråga till er andra med koll. Då informationen nu går under GDPR. Kommer jag då kunna begära ut all information om mig själv som Lexbase lagrar och kommer jag då kunna se om någon begärt ut uppgifter om mig ?

Enligt vad jag läst så ska man kunna begära ut alla uppgifter som hanteras om dig och hur det hanterats, av ett företag enligt GDPR. Så i teorin borde jag kunna begära ut detta och sedan be dem plocka bort allt om mig.

Dessa sidor har aldrig varit lagliga. Egentligen är de skyldig att informera dig att de har din information. Men ja du kommer kunna begära ut det enligt lag men flesta av dessa sidor kommer sättas i konkurs innan. Flesta sidor har målvakter är inte ens seriösa företag.

GDPR är praktiskt taget designat för att skydda medborgare ifrån dessa typer av register.
Citera
2025-02-26, 04:02
Bannlyst
så jävla skönt alla dessa horungar och snokande slödder som bara vill hänga ut andra och fortsätta straffa dem på arbetsmarknaden är det riktiga slöddret

rekryterare som utnyttjar detta för att straffa nån som stulit kan helst gå och dö igår
"vänner" som säger upp bekantskap för en sketen jävla ringa stöld kan läggas på dödens hög

alla som distanserar sig för att man har en harmlös dom är horungar som tror sig vara förmer än andra

hur faaaan kunder det här vara tillåtet från första början.

offentlighetsprincipen gör inte att jurister dömer rätt om en granne kan kolla min dom. hans åsikt är värd noll ändå
Citera
2025-02-26, 04:05
Medlem
Då kan man maila alla nu för att få veta vad de hade på en och egentligen mer intressant vem som hade något, samt begära borttag.
Förslag på mail:

info@lexbase.se
Ämne: Begäran om utdrag och radering enligt GDPR

Hej,
Jag begär enligt Artikel 15 GDPR ett utdrag av alla personuppgifter ni har om mig (Pettson Findusson xxxxxx-xxxx) de senaste 10 åren, inklusive hur de behandlats. Jag begär också enligt Artikel 17 GDPR att ni framgent raderar alla mina uppgifter, då lagringen saknar grund efter Högsta domstolens beslut den 25 februari 2025 (A 3186-24 m fl ). Svara inom 3 dagar.

Vid uteblivet svar inger jag stämning till Tingsrätt om skadestånd 25 000 kr för varje dag ni inte ta bort mina uppgifter samt beslut om vite för att ej utge de GDPR data ni sparat om mig.

Med vänliga hälsningar,
Pettson Findusson

Här är mailadresserna;
118100.se - kundservice@118100.se Mindre
Acta Publika - info@actapublica.se - Mindre
Allabolag.se - kontakt@allabolag.se - Medelstor
Biluppgifter.se - info@biluppgifter.se - Mindre
Birthday.se - info@birthday.se - Medelstor
Bisnode - kundservice.se@dnb.com - Mindre
Creditsafe - kundtjanst@creditsafe.se - Medelstor
Dun & Bradstreet Sweden - kundservice.se@dnb.com - Stor
Eniro - privatpersoner@eniro.com - Stor
Hitta.se - info@hitta.se - Stor
Juno - support@nj.se - Stor
Krimfup - support@krimfup.se - Mindre
Lexbase - info@lexbase.se - Stor
Merinfo - support@merinfo.se - Medelstor
MrKoll - hej@nusvar.se - Medelstor
Norstedts Juridik - support@nj.se - Stor
Penoptes - info@actapublica.se- Mindre
Persondata.se - kundservice@dnb.com- Mindre
Ratsit - kundservice@ratsit.se - Stor
Siren - info@siren.se - Medelstor
Soliditet - kundservice.se@dnb.com - Mindre
SYNA - kundservice@syna.se - Medelstor
Trobar AB - info@trobar.se - Mindre
UC - kundservice@uc.se - Stor
Upplysning.se - lars.save@nodeus.se - Medelstor
Verifiera - info@verifiera.se - Medelstor
Vivalto AB - info@vivalto.se - Mindre

kommaseparerat format, bara att klistra in i mailprogrammet:

kundservice@118100.se, info@actapublica.se, kontakt@allabolag.se, info@biluppgifter.se, info@birthday.se, kundservice.se@dnb.com, kundtjanst@creditsafe.se, kundservice.se@dnb.com, privatpersoner@eniro.com, info@hitta.se, support@nj.se, support@krimfup.se, info@lexbase.se, support@merinfo.se, hej@nusvar.se, support@nj.se, info@actapublica.se, kundservice@persondata.se, kundservice@ratsit.se, info@siren.se, kundservice.se@dnb.com, kundservice@syna.se, info@trobar.se, kundservice@uc.se, lars.save@nodeus.se, info@verifiera.se, info@vivalto.se
Senast redigerad av honestbitch 2025-02-26 kl. 04:22.
Citera
2025-02-26, 04:15
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien

Det finns väl vissa begränsningar om det allmänt kan anses att du kommer med orimliga krav (tänk rättshaverist som dagligen kommer med nya omfattande förfrågningar), annars ska väl alla bolag som lagrar personuppgifter ha en designerad "privacy liaison officer" (eller vad det nu kallas?) som är skyldig att återkoppla inom rimlig tid. Det finns dock en uppsjö gråzoner kring vad som är att betrakta som identifierbart (eller oftare omvänt, vad som är att betrakta som anonymiserat) och vad som kan hemlighållas pga "trade secrets".

Den gång jag begärde ut samtliga uppgifter om mig själv så var det uppenbart att det endast var en bråkdel som levererades (vilket också är min erfarenhet från arbetslivet, även om det i ärlighetens namn oftare beror på okunskap än illvilja).

Om jag inte missminner är lagstiftningen ännu mer strikt än man kan tro. Det huvudsakliga företaget som lagrar dina personuppgifter har även ett långtgående ansvar för alla de företag och underleverantörer dom köper tjänster av som behandlar dina uppgifter. Vill du vara sån kan du förmodligen eskalera det långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in