2025-02-25, 19:23
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Relativt vanligt i Kina är att folk älskar Tesla men väljer ett annat märke just p.g.a att andra märken erbjuder bättre ADAS (finns ju betydligt bättre ADAS i Kina för märken som BYD m.fl än vad som finns utöver Tesla i USA och EU). Trots detta säljer som vi vet Tesla ändå riktigt bra i Kina. När man nu släpper lös FSD, och snart kommer med billigare modeller...

Det visste jag inte. Nice!
Citera
2025-02-25, 20:16
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det visste jag inte. Nice!

Det här är ett faktum. Avståndsprincipen gör att Kinesiska köpare could not care less om vad Elon tycker och tänker. Model Y med FSD som på ett eller annat sätt släpps lös kommer att bli en succe!
Det innebär i klartext att Kinafabriken kommer att gå på max kapacitet med max ROI som output.

Det jag räknat in i mitt bear-case är att alla andra fabriker kommer ha motsatt situation.
Jag är ödmjuk nog att säga att jag inte vet exakt hur det kommer spela ut men än så länge känns mitt spel på bear bra.

Att Telsla styr om till Indien är så klart vettigt. Samma sak gäller där. Närhetsprincipen gör att de inte bryr sig om att det är "Swasticar inc" för många i väst.
Citera
2025-02-25, 20:18
Medlem
Man ska inte blanda politik med affärer, så länge Musk inte avsäger sig politik så kommer Teslas aktie att sjunka.

Musk skar ju ner twitters personal så mycket att ingenting fungerade längre och släppte fram tidigare blockerade nazister på twitter så värdet sjönk som en sten.

Ska han lyckas med samma sak med Tesla?

Driva en politik som får köpare att avstå från Tesla.
Citera
2025-02-25, 21:28
Medlem
Folk har väl köpt Tesla för att de tänkte att de skulle vara så fantastiskt miljövänliga och de utmanade den elaka fossilbranschen som vägrade utvecklas.

Nu har Elon glömt miljöaspekten och springer högerns ärenden som hela tiden arbetat för att förhindra klimatarbetet. Kul att titta på, frågan är hur långt ner aktien ska.
Citera
2025-02-25, 21:45
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Dåligt uppdaterat, se här istället din trötta boomer:

https://www.forbes.com/real-time-billionaires/
Ner ner ner ner för backen ned. https://www.avanza.se/aktier/om-akti...l/238449/tesla

Aktien kommer att gå ner.
Citera
2025-02-25, 21:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Ner ner ner ner för backen ned. https://www.avanza.se/aktier/om-akti...l/238449/tesla

Aktien kommer att gå ner.

Ja så är det med denna aktie. Sen går det upp igen. Bra köpläge nu förmodligen, FUD är på hög nivå och visst var aktien lite upptryckt där vid 480.

Musk själv skiter nog i det oavsett, han har dessutom mycket stora värden i andra bolag.
Citera
2025-02-25, 22:02
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja så är det med denna aktie. Sen går det upp igen. Bra köpläge nu förmodligen, FUD är på hög nivå och visst var aktien lite upptryckt där vid 480.

Musk själv skiter nog i det oavsett, han har dessutom mycket stora värden i andra bolag.

Att Elon skiter i TSLA för att han fått nya intressen och prioriterar allt utom Tesla är nog ändå ett stark Bear-argument. Just sayn.
Citera
2025-02-25, 22:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Att Elon skiter i TSLA för att han fått nya intressen och prioriterar allt utom Tesla är nog ändå ett stark Bear-argument. Just sayn.

Tesla är nog inte topprio för Elon just nu nej, men han skiter inte i företaget för det. Dock är kanske inte aktiekursen det allra viktigaste för honom, på kort sikt i alla fall.

Kan själv tycka att det kanske vore bra om någon annan tog över som VD på Tesla ändå. Oavsett allt MAGA och nazitjafs så har väl Elon drivit en del halvdana saker väl hårt på senare tiden, typ CyberTruck och 4680.
Citera
2025-02-25, 22:49
Medlem
Hoppas att den går ner till 150 eller så. Då köper jag in mig igen. Svårt att tro att den går ner till närmare 100 igen, men allt är möjligt.
Citera
2025-02-26, 08:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det här är ett faktum. Avståndsprincipen gör att Kinesiska köpare could not care less om vad Elon tycker och tänker. Model Y med FSD som på ett eller annat sätt släpps lös kommer att bli en succe!
Det innebär i klartext att Kinafabriken kommer att gå på max kapacitet med max ROI som output.

Jag hade hållt med om inte TSLA hade en VD som är övercommittad i Trump som i sin tur (helt korrekt) försöker klämma åt staten Kina. Så även om kinesiska konsumenter kanske inte bryr sig kan CCP få för sig att jävlas med TSLA som en asymmetrisk påtryckning mot USA.

Samtidigt, för att vara lite bullish, så finns det en uppsida i detta - nämligen att USA och Kina blir överens, vilket jag tror på sikt. Även om Maga-hjonen klagar på globalismen är det genom frihandel på ömsesidigt schyssta villkor som man bygger välstånd. Om vi når dit kommer TSLA ha en kanonmarknad i Kina i många år. Sen får vi se hur det värderas på marknaden.
Citera
2025-02-26, 09:02
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag hade hållt med om inte TSLA hade en VD som är övercommittad i Trump som i sin tur (helt korrekt) försöker klämma åt staten Kina. Så även om kinesiska konsumenter kanske inte bryr sig kan CCP få för sig att jävlas med TSLA som en asymmetrisk påtryckning mot USA.

Samtidigt, för att vara lite bullish, så finns det en uppsida i detta - nämligen att USA och Kina blir överens, vilket jag tror på sikt. Även om Maga-hjonen klagar på globalismen är det genom frihandel på ömsesidigt schyssta villkor som man bygger välstånd. Om vi når dit kommer TSLA ha en kanonmarknad i Kina i många år. Sen får vi se hur det värderas på marknaden.

1000%
Risken (möjligheten ) att Kina först släpper på FSD och sedan återkallar tillståndet för maximal negativ effekt är ett helt rimligt scenario. Precis allt kan hända då världen blir mer "var och en för sig".
Citera
2025-02-26, 14:21
Medlem
wwrs avatar
Varför förstör Musk sitt eget företag?

Musk har alltså sänkt sitt eget företag. Han kunde bara släppt Tesla som många krävt och sagt att han ville gå vidare med politik och tillsatt någon annan hypad ledare. Men nu förstör han för sitt eget företag. Det var oväntat.

Han har ju bytt politisk inriktning och elbilar passar inte.

Nazianspelningar, kallar förbundskanslern för en dåre. Han slår sönder sitt företag.

Tidigt i planen fanns nog att försöka infiltrera det konservativa Texas med progressiv politik. Det kanske gick åt helsike och Musk lyftes upp på det federala planet. Det blev ganska tyst om Musks och Teslas beramade flytt till Texas.

Han utnyttjar ju sin VD-roll i politiken som "effektivitetskonsult". Men när Tesla bara rasar så kan inte detta vara en merit för att leda DOGE.

Många gillar ju fortfarande bilen men inte Musk.

Citat:
I felt nothing but disgust’: Tesla owners vent their anger at Elon Musk
https://www.theguardian.com/business...r-at-elon-musk
Senast redigerad av wwr 2025-02-26 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in