2025-02-25, 19:24
Avstängd
Erik Östs avatar
Ett redan defekt land ska tydligen bli desto mer dysfunktionellt enligt våra "kära" lagstiftare/politiker..?

Grattis svärje och alla svänskar , ni får vad ni förtjänar nu till slut ser jag!
Senast redigerad av Erik Öst 2025-02-25 kl. 19:33.
Citera
2025-02-25, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Men det verkar ju inte bli någon skillnad eftersom det ju tydligt står på Lexbase hemsida att de inte tänker att ta bort nuvarande nuvarande domar som de har i registret. Så hur ligger det till?

Den texten har funnits där länge! Ingenting som de skrev idag..
Citera
2025-02-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Varför sitter du och diskuterar på ett anonymt forum som flashback då? Känns lite dubbelmoral i sammanhanget, eftersom du förespråkar att allt ska vara fritt tillgängligt.

Hahahah +1
Citera
2025-02-25, 19:32
Medlem
KanelMalens avatar
Sannerligen en bra dag för alla som bryr sig om sin personliga integritet.

Också en riktigt bra dag för de som avskyr att kriminella enkelt har kunnat komma åt värdefull information, helt öppet, på nätet. Information som i många fall används av de kriminella i syfte att begå allvarliga brott.

Sverige har tagit ett steg i rätt riktning med detta beslutet.
Nu ska vi bara stoppa Chat Control och alla jävla sidor som publicerar personuppgifter.
Citera
2025-02-25, 19:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Äntligen! Öppenheten vi haft i Svearike har bjudit in kriminella till alltför mycket kunskap!

Men det har tagit 10-11 år. Väldigt länge. Folk har hunnit anpassa sig till uthängningen, men det måste vara en glädjens dag för dem. Tack och lov, ren tur, var jag bara med i Lexbase 2 år, i början när den kom, men det räckte. Inte kul alls kan jag säga. Många har varit i databasen i 8-10 år.
Citera
2025-02-25, 19:38
Avstängd
Tuppruskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Problemet är för tex fastighetsägare och företagare som behöver kolla upp sina hyresgäster och kunder innan de tecknar hyresavtal.

Varför är det ett problem för dem?

Fanns inte fastighetsägare och företagare innan Lexbase?

Jag minns när internet inte ens fanns. Fanns både fastighetsägare och företag på den tiden också.
Senast redigerad av Tuppruskaren 2025-02-25 kl. 19:40.
Citera
2025-02-25, 19:39
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Knarkarna, våldtäktsmännen, pedofilerna, inbrottstjuvarna, myglarna och våldsbrottslingarna jublar...
Citera
2025-02-25, 19:40
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Håller med här. Givetvis finns det vissa typer av brott som är värre än andra. Så jag tycker personligen att folk som ska arbeta med barn och ungdomar ska få gå igenom en liknande prövning som folk som ska bli polis och militärer. Så att i varje fall sexualbrott alltid dyker upp vid slagning i belastningsregistret vid sökning av denna tjänst, oavsett om det gallrats eller inte. Det är helt ärligt mer angeläget att det inte kommer in dömda pedofiler i skolan snarare än att en person som dömdes för ett snatteri för 15 år sen inte får göra GMU.

Tror vi behöver fler poliser med kriminellt förflutet (inom rimliga gränser, såklart. Inga jävla gängkriminella blattar eller klanfolk).

I dagsläget har vi mammas-pojkar-poliser som inte vet skillnaden mellan tjack och kola, inte vet hur brass luktar, inte kan identifiera någon på opiater/opioider, inte förstår varför vissa bilar är attraktivt stöldgods, inte har koll på hur becknare jobbar, och inte har någon som helst fingertoppskänsla för hur man rör sig i kriminella miljöer och därför saknar värdefull insikt.

Militären är väl annorlunda, för där tar FM någon grön liten tonåring och formar honom från grunden, så han behöver inte samma erfarenhet som en bra snut behöver. Sen att våra militärer är typ två dussin stycken och aldrig kommer få panga sin AK-5 annat än under övningar gör också att det egentligen är skit samma.
Citera
2025-02-25, 19:40
Medlem
Elekensas avatar
Jag kan se nyttan i tjänsterna, men dom är ju värdelösa i stort då alla är med som har varit inblandade i något brottsmål. Själv är jag med då jag stämde en bilhandlare. Vilket gick till tingsrätten och dom avgjordes.

Jävligt många går in på lexbase, söker på ens namn och ser att man är med. Sen gör dom inget mer utan tror ju givetvis att alla som är med där är kriminella.
Citera
2025-02-25, 19:42
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Allmänna handlingar är nu slut, nu är den gängkriminella multimördaren helt anonym, helt i linje med vänstern narrativ.

Ja stackars alla skattebetalare som nu inte längre behöver finansiera företag som olagligt utnyttjat offentlighetsprincipen för egen vinning.
Citera
2025-02-25, 19:48
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omxs
OK, jag vet inte om du spelar dum eller är lågbegåvad.

Men du kan väl mejla? Kopiera och klistra in de här mejladresserna bara så mejlar du samtliga tingsrätter.
Fråga bara om personen förekommer eller inte. Done and done.

Kod:
alingsas.tingsratt@dom.se,
attunda.tingsratt@dom.se,
blekinge.tingsratt@dom.se,
boras.tingsratt@dom.se,
eksjo.tingsratt@dom.se,
eskilstuna.tingsratt@dom.se,
falu.tingsratt@dom.se,
gotlands.tingsratt@dom.se,
gallivare.tingsratt@dom.se,
gavle.tingsratt@dom.se,
gbg.tingsratt@dom.se,
halmstads.tingsratt@dom.se,
haparanda.tingsratt@dom.se,
helsingborgs.tingsratt@dom.se,
hudiksvalls.tingsratt@dom.se,
hassleholms.tingsratt@dom.se,
jonkopings.tingsratt@dom.se,
kalmar.tingsratt@dom.se,
kristianstads.tingsratt@dom.se,
linkopings.tingsratt@dom.se,
lulea.tingsratt@dom.se,
lunds.tingsratt@dom.se,
lycksele.tingsratt@dom.se,
malmo.tingsratt@dom.se,
mora.tingsratt@dom.se,
nacka.tingsratt@dom.se,
norrkopings.tingsratt@dom.se,
norrtalje.tingsratt@dom.se,
nykopings.tingsratt@dom.se,
skaraborgs.tingsratt@dom.se,
skelleftea.tingsratt@dom.se,
solna.tingsratt@dom.se,
stockholms.tingsratt.avdelning1@dom.se,
stockholms.tingsratt.avdelning2@dom.se,
stockholms.tingsratt.avdelning3@dom.se,
stockholms.tingsratt.avdelning4@dom.se,
stockholms.tingsratt.avdelning5@dom.se,
sundsvalls.tingsratt@dom.se,
sodertalje.tingsratt@dom.se,
sodertorns.tingsratt@dom.se,
uddevalla.tingsratt@dom.se,
umea.tingsratt@dom.se,
uppsala.tingsratt@dom.se,
varbergs.tingsratt@dom.se,
vanersborgs.tingsratt@dom.se,
varmlands.tingsratt@dom.se,
vastmanlands.tingsratt@dom.se,
vaxjo.tingsratt@dom.se,
ystads.tingsratt@dom.se,
angermanlands.tingsratt@dom.se,
orebro.tingsratt@dom.se,
ostersunds.tingsratt@dom.se
Efter den tidigare lagändringen är de numera enbart skyldiga att lämna ut i pappersform dock.
Ibland får man nej, då måste man överklaga och begära sekretessmaskering.
Vissa tingsrätter lämnar ut digitalt med det kostar då oftast flera tusenlappar.
Citera
2025-02-25, 19:48
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saintvoidz
När börjar ens det här gälla eller träda i kraft på riktigt

Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Högsta domstolens domar gäller från den dagen den kommer. Så från idag. Iaf så har jag förstått det.
Ja precis. Sen är det inget som "träder i kraft" i och med att det är ett ärendemål vilket innebär att det är ett beslut, inte en dom (jag har också skrivit dom hela dagen). Det har inte någon prejudicerande verkan i den meningen som en dom har. Däremot ska beslutet ses som en riktning i hur HD skulle kunna bedöma ett tvistemål om exempelvis begäran att ta bort uppgifter, om en sådan överklagades hela vägen dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in