2025-02-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
förjävlligt tycker man har rätt att kolla upp sina grannar eller jobbkollegor om de t.ex. knarkat och liknande

Iofs bara att skicka ett mail till berörd tingsrätt, gratis är det också
Citera
2025-02-25, 17:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Kan du det vara förtal om någon använder lexbase för att sätta dit en kollega? Apropå om några diskuterar det tänker jag. För en diskussion kan användas i syfte att skada någons trovärdighet även om informationen är sann.

Utan att vara otrevlig så ställs och bevaras nog frågan bättre i juridikforumet: (FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
Citera
2025-02-25, 18:00
Medlem
Förlåt nu om jag inte läst igenom alla inlägg.
Men gäller dagens dom bara att man inte får lämna ut domar mm? Att hitta ens adress går fortf eller?
Förstår att många som söker jobb har problem med detta,men jag tycker personligen att adressen är värre. Det gäller ju liv o död för många,på riktigt.
Har själv levat gömd i 6 år. Kan helt enkelt inte ha en adress,då blir jag skjuten.
Pga av att skattemynd försökt tvinga mig att folkbokföra mig,vilket jag inte vågat,är jag nu reg som försvunnen.Det är detsamma som att vara död. Inget Bank-id,arbetsgivaren får inte bet ut lön,du kan inte gå till doktor el apotek. Du finns helt enkelt inte.....
Och skattemynd är de, i min mening, värsta av allihop. Har någon ditt pers nr så är det bara att ringa dit så berättar de var du bor. De är alltså Bödlar. FYFAN.
Senast redigerad av Rovapan 2025-02-25 kl. 18:06.
Citera
2025-02-25, 18:08
Tacka fan för det. Död åt alla jävla horungar som använt detta som ett nödvändigt segment i diverse (läs alla) rekryteringsprocesser. Svennebananerna gråter, normalt funtat folk jublar.

Är man fri (läs sitter inte i fängelse) så ska man för helvete behandlas som en normal person.

Enda undantagen? Explicit skanna efter sexualbrott om man arbetar inom t.ex. förskola eller låg- och mellanstadium. Sedan får väl bög-SÄPO skanna efter brott mot rikets säkerhet om man ska bli någon jävla kärnkraftverksvakt eller liknande. Har man torskat för vardagliga grejor som narkotikabrott, misshandel, olovlig körning, allmänfarlig ödeläggelse o.s.v. så bör det såklart förbises.

Skumpa, skumpa, skumpa! Nu är det helg.
Citera
2025-02-25, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Rättssäkerhet kräver att allmänheten har insyn i rättsprocessen för att tillse att den går rätt till. För att göra det måste alla fakta finnas tillgängliga och kunna granskas av alla.

Rättegången måste vara öppen att besöka och dom och förundersökning måste finnas att tillgå enkelt och till en låg kostnad. Fakta om målet måste kunna spridas och diskuteras fritt. Först då har allmänheten tillräcklig insyn för att rättssäkerheten skall uppnås.

Allt det här kan jag redan göra idag utan Lexbase. Rättegången är öppen att besöka. Är det en förundersökning för ett brott jag är intresserad av som jag vill ha kommer jag kunna begära att få den mailad till mig om den är offentlig, likaså domen när den meddelas. Allmänheten har redan den insyn du tycker krävs för att rättssäkerhet ska uppnås. Frågan är varför det skulle krävas att envar om 5 år, 10 år, 15 år kan begära ut den för att rättssäkerhet ska kunna uppnås. Tror du det är någon som har ett behov av att enkelt kunna läsa en dom för ett småbrott någon begick för 10 år sedan i syfte att säkerställa att processen gick rättssäkert till, eller har denna tillgänglighet till domar i själva verket bara gjort det enkelt för folk att lägga näsan i blöt och ta reda på saker om folk som de egentligen inte har någonting att göra med?

Du pratar som att offentlighetsprincipen är en garant för att säkerställa rättssäkerhet. Men de flesta rättsstater i hela världen har inte en offentlighetsprincip, är de mindre rättssäkra? Dessutom är offentlighetsprincipen fortfarande rådande. Det här kommer inte få några allvarliga brottslingar att flyga under radarn. Att alla ska kunna granska alla domar hela tiden är givetvis ingen garant för rättssäkerhet. Faktum är att folk i största allmänhet inte har någon större förståelse för att läsa domar överhuvudtaget, i varje fall inte när det kommer till att göra några analyser av domen ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Envar behöver alltså inte granska innehållet. Det räcker med att kunniga personer kan göra det, och det kan journalister, jurister, såväl som insatta ”vanliga” människor göra redan idag. Men det är knappast detta som en tjänst som Lexbase har använts för. Det är snarare ett sätt för en nyfiken granne att snoka i vad för skit du haft för dig för att de får ett infall när de googlar dig och ser att du dyker upp. Det är ett verktyg för skvallerkärringar.
Citera
2025-02-25, 18:12
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Tacka fan för det. Död åt alla jävla horungar som använt detta som ett nödvändigt segment i diverse (läs alla) rekryteringsprocesser. Svennebananerna gråter, normalt funtat folk jublar.

Är man fri (läs sitter inte i fängelse) så ska man för helvete behandlas som en normal person.

Enda undantagen? Explicit skanna efter sexualbrott om man arbetar inom t.ex. förskola eller låg- och mellanstadium. Sedan får väl bög-SÄPO skanna efter brott mot rikets säkerhet om man ska bli någon jävla kärnkraftverksvakt eller liknande. Har man torskat för vardagliga grejor som narkotikabrott, misshandel, olovlig körning, allmänfarlig ödeläggelse o.s.v. så bör det såklart förbises.

Tummen upp på den!
Citera
Medlem
Sprang till bolaget direkt när jag hörde det här. Nu kan man ut på Tinder igen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk

Håller med här. Givetvis finns det vissa typer av brott som är värre än andra. Så jag tycker personligen att folk som ska arbeta med barn och ungdomar ska få gå igenom en liknande prövning som folk som ska bli polis och militärer. Så att i varje fall sexualbrott alltid dyker upp vid slagning i belastningsregistret vid sökning av denna tjänst, oavsett om det gallrats eller inte. Det är helt ärligt mer angeläget att det inte kommer in dömda pedofiler i skolan snarare än att en person som dömdes för ett snatteri för 15 år sen inte får göra GMU.
Citera
2025-02-25, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Väldigt dåligt såklart. Offentliga handlingar ska vara offentliga och enkla att tillgå för gemene man.

Ytterligare ett bevis på att Sverige som skyddar de kriminella

De är tillgängliga och är fortsatt offentliga handlingar som du kan begära ut hos valfri tingsrätt. Detta handlar om att privata företag inte längre kan kapitalisera på offentlighetsprincipen via utgivningsbevis.

Hur det fungerar i praktiken är att företag som Lexbase mailar alla tingsrätter i Sverige, hela jävla tiden, och begär offentliga uppgifter om alla, som då tingsrätten enligt lag måste lämna ut. Det blir ett oerhört arbete som dina skattepengar betalar för. Lexbase tar sedan dessa offentliga uppgifter och säljer dem online. En av grundarna till denna tjänst är dessutom själv dömd för köp av sexuell tjänst av minderårig.

De som kapitaliserat på detta på skattebetalarnas bekostnad är riktiga jävla svin och bör hängas ut med förnamn och adress för allmänhetens beskådan nu när de inte längre tillåts hänga ut allmänheten.
Senast redigerad av MpunktM 2025-02-25 kl. 18:17.
Citera
2025-02-25, 18:18
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, det handlar om att förhindra insyn i dömande verksamheten och är mycket större. Att kunna diskutera fritt kräver frihet till spridning och är en större fråga än att bara gälla den kommersiella verksamheten. Om människor haft lika möjligheter att gå ut de de vill ha och behöver ha i ett demokratiskt samhälle fritt från domstolarna hade Lexbase et al inte behövts.

Varför sitter du och diskuterar på ett anonymt forum som flashback då? Känns lite dubbelmoral i sammanhanget, eftersom du förespråkar att allt ska vara fritt tillgängligt.
Citera
2025-02-25, 18:18
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
förjävlligt tycker man har rätt att kolla upp sina grannar eller jobbkollegor om de t.ex. knarkat och liknande

Du får ta reda på rätt tingsrätt och beställa ut domarna i framtiden istället för få ut dom med 2 musklick ditt lata snoksvin, men det kommer du inte orka att göra.
Citera
2025-02-25, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Väldigt dåligt såklart. Offentliga handlingar ska vara offentliga och enkla att tillgå för gemene man.

Ytterligare ett bevis på att Sverige som skyddar de kriminella

Men varför ska gemene man med några enkla knapptryck kunna leta upp en individ och snoka reda på precis allt om den människan inte bara brottsdommar, utan lön, sambo, bil, barn, husdjur, ja precis allt, är fan otäckt!

Gå du rakryggad upp till skattemyndigheten och fråga om uppgifterna i stället, där finns det du vill veta och enkelt att tillgå, dom är säker väldigt tillmötesgående. Men det törs man inte, bättre och roligare att snoka utan att någon vet vem jag är.

Precis som detta forum, kräv bankid för att logga in på kontot, inte så kul att sitta å skriva då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in