2025-02-25, 18:21
Medlem
Vill man kolla upp någon så skickar man till tingsrätten eller hovrätten för att se om de blivit dömda. nästan enklare än lexbase och krimfup
Citera
2025-02-25, 18:27
Medlem
Chariters avatar
Märkligt att fokuset ligger på att dölja privatpersoners info i domar och fupar, medans privatpersoners adresser, inkomstuppgifter, bilar och hundar ligger till allmän beskådan helt gratis på flertalet sajter.
Citera
2025-02-25, 18:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovapan
Förlåt nu om jag inte läst igenom alla inlägg.
Men gäller dagens dom bara att man inte får lämna ut domar mm? Att hitta ens adress går fortf eller?
Förstår att många som söker jobb har problem med detta,men jag tycker personligen att adressen är värre. Det gäller ju liv o död för många,på riktigt.
Har själv levat gömd i 6 år. Kan helt enkelt inte ha en adress,då blir jag skjuten.
Pga av att skattemynd försökt tvinga mig att folkbokföra mig,vilket jag inte vågat,är jag nu reg som försvunnen.Det är detsamma som att vara död. Inget Bank-id,arbetsgivaren får inte bet ut lön,du kan inte gå till doktor el apotek. Du finns helt enkelt inte.....
Och skattemynd är de, i min mening, värsta av allihop. Har någon ditt pers nr så är det bara att ringa dit så berättar de var du bor. De är alltså Bödlar. FYFAN.
Beslutet tar sikte på utlämnande av domar till rättsdatabaser. Den svenska offentlighetsprincipen där var och en kan kontakta myndigheter och få ut uppgifter gäller fortfarande. Det handlar om att myndigheten måste beakta hur uppgifterna kan komma att användas vid utlämnandet. Det blir lite knepigare att tillämpa samma tolkning på uppgifter från folkbokföringen.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-02-25 kl. 18:43.
Citera
2025-02-25, 18:32
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
förjävlligt tycker man har rätt att kolla upp sina grannar eller jobbkollegor om de t.ex. knarkat och liknande
Det tar mig cirka fem minuter att kolla upp det vid valfri domstol om jag ringer. Skickar jag ett mail har jag svar inom en timme.

Bara för att du inte förstår hur man begär ut handlingar, innebär inte det att det har gjorts någon inskränkning i din rätt att göra det.
Citera
2025-02-25, 18:33
Medlem
LennyMacKenzies avatar
För egen del skulle jag inte sakna typ Lexbase det minsta. Jag gör ändå alltid en egen bedömning av folk jag träffar eller på något sätt har något att göra med. Däremot kan jag tycka att det är ytterst tveksamt att förbjuda något som bara bjuder på redan offentliga uppgifter. Så där förstår jag nog inte riktigt hur ett förbud kan motiveras.

Anses det vara illa att "vanligt folk" på ett enkelt sätt kan ta del av offentliga uppgifter? I så fall kanske det istället är fel att uppgifterna över huvud taget är offentliga? Så nä jag vet inte, självklart lite skvallervarning när det gäller såna här tjänster men å andra sidan är det offentligt så är det. Man kan inte både ha kakan och äta den. Det funkar inte ens för farbror staten.
Citera
2025-02-25, 18:34
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Det hade inte lexbase kunnat ändra på, eller hur? Folk blir blåsta oavsett, men du är för trög för att fatta det.

Det gör ju en jävla skillnad om man kan se att personen är kriminell innan eller inte.
Citera
2025-02-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det tar mig cirka fem minuter att kolla upp det vid valfri domstol om jag ringer. Skickar jag ett mail har jag svar inom en timme.

Bara för att du inte förstår hur man begär ut handlingar, innebär inte det att det har gjorts någon inskränkning i din rätt att göra det.

Bor du i Sthlm är det inte så enkelt. Du får börja med att ringa till varje tingsrätt och det är ett gäng. Sen kan det röra sig om en inflyttad och då kan du behöva lista ut vart han eventuellt är dömd tidigare och ringa till den domstolen.
Citera
2025-02-25, 18:37
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Tacka fan för det. Död åt alla jävla horungar som använt detta som ett nödvändigt segment i diverse (läs alla) rekryteringsprocesser. Svennebananerna gråter, normalt funtat folk jublar.

Om man använder ord som "horungar" tillhör man knappast normalt funtat folk.
Citera
2025-02-25, 18:39
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Bor du i Sthlm är det inte så enkelt. Du får börja med att ringa till varje tingsrätt och det är ett gäng. Sen kan det röra sig om en inflyttad och då kan du behöva lista ut vart han eventuellt är dömd tidigare och ringa till den domstolen.
Det är väl bara att skicka ett massmail till alla sju tingsrätter?

Gäller det en nyinflyttad så kan du kontakta Skatteverket och få ut vart personen varit skriven tidigare. De har hela historiken ganska många år bakåt. Sedan kontaktar du den tingsrätten.
Citera
2025-02-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Märkligt att fokuset ligger på att dölja privatpersoners info i domar och fupar, medans privatpersoners adresser, inkomstuppgifter, bilar och hundar ligger till allmän beskådan helt gratis på flertalet sajter.

Det är ju å andra sidan inte alls konstigt att en dom som handlar om att en domstol vägrat lämna ut mängder med deras handlingar som just avser domar och förundersökningar inte behandlar en helt annan fråga.

Det som domstolen inte lämnat ut med hänvisning till sekretess har överklagats. Därför provar domstolen frågan i förhållande till det materialet.

Den information som du refererar till kan också komma att omfattas av GDPR och svensk sekretesslagstiftning - antingen nu eller genom kommande lagändringar - men är alltså inte något som berörs i detta fallet.

Det är föga svårt att förstå att en privat aktör som tidigare livnärt sig just på att tillhandahålla domar och förundersökningar överklagar ett beslut som går dem emot. Det påverkar ju deras möjligheter att bedriva sin verksamhet. Därför överklagas det.

Att Janne Jansson inte bråkar på om sina biluppgifter på nätet eller Henrietta Henrysson är benägen att gå till domstol mot siter som visar hennes inkomstuppgifter är inte heller svårt att förstå. De flesta människor har varken kapacitet eller ekonomi att driva sådana processer. Det hade förvisso kunnat vara något som Civilrightdefenders skulle kunna driva om de nu hade intresse av sådant.
Citera
2025-02-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Det gör ju en jävla skillnad om man kan se att personen är kriminell innan eller inte.

Det finns väl å andra sidan såväl kriminella som inte förekommer på Lexbase (för att de inte har åkt dit ännu) och kriminella som inte har tänkt blåsa dig (säg att någon åkt dit på en misshandel efter ett krogbråk som ska sälja en bil till dig).

De som du nämner som har blåst pensionärer är ju ett bra exempel på hur godtyckligt systemet med Lexbase fungerar, de flesta pensionärer klarar ju inte ens av att freda sig när det ringer en bedragare via telefon och får dem att signa iväg alla sina pengar via BankID, hur tänker du dig att de skulle kunna nyttja Lexbase på nätet då?

Jag förstår att det kliar i fingrarna hos vissa att veta allt om alla, personligen tror jag det är bättre med ett samhälle som ändå upprätthåller någon form av personlig integritet (och det gäller såväl inkomstuppgifter och biluppgifter m.m.). Sen överlåter vi till staten att utreda och beivra brottsligheten.
Citera
2025-02-25, 18:46
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora

Det skyddar dig ändå inte mot bedrägeri. Personen ifråga kanske helt enkelt inte är dömd än, eller har fått 47 anmälningar mot sig nerlagda pga skitbelopp. Det är en falsk säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in