2025-02-25, 17:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danelopen
Lämnade in min Mazda 3 2015 på service för första gången. haft den i 1 år och det är min första bil.

Bytte oljefilter, olja, bromsvätska, bromsbelägg bak och bromsskivor bak.

Detta kalaset kostade mig 9253 svenska riksdaler. Känns ju lite sjukt. Men det är kanske vad det kostar att äga en bil.

Det är väl inte direkt en service då det är mer oljebyte och lite filter och sånt skit. Bromsbyte är mer reservdelar reparation
Citera
2025-02-25, 17:46
Medlem
Citat:
Lämnade in min Mazda 3 2015 på service för första gången. haft den i 1 år och det är min första bil.

Detta kalaset kostade mig 9253 svenska riksdaler. Känns ju lite sjukt. Men det är kanske vad det kostar att äga en bil.

25 procent tog staten i moms också. Minus delarna tycker jag inte det verkar vara överpris för utfört jobb.
Citera
2025-02-25, 17:57
Medlem
Visst kan man spara en slant om man har en skrotbil och mekar sånthär själv; been there done that. MEN det är en hel del tid, plats och verktyg som behövs. Oftast är gamla bilar skitiga och rostiga, så jobbet som är skitenkelt på youtube blir ett fleradagars projekt där saker måste skäras loss osv. Men flashbackare är som vanligt jätteduktiga på allt, det är därför de bor där nere i sina föräldrars källare och mästrar omvärlden i hur saker ska göras.
Citera
2025-02-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elliethecat82
25 procent tog staten i moms också. Minus delarna tycker jag inte det verkar vara överpris för utfört jobb.
Och 50% på vinsten

Jag tror faktiskt ts gick med plus och verkstan plusminusnoll
Citera
2025-02-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elliethecat82

20% av slutsumman inkl delarna om det ska vara korrekt.
Citera
2025-02-25, 19:18
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Delarna kostar max 2000kr.

inte på märkesverkstad. Skivor bak kosta nästa 850 till 1000 kronor styck. Belägg kostar nästan 800 kronor. Bromsvätska cirka 55kr/liter. Jag fakturerade cirka 1250 kr per skiva på Volkswagen.
Citera
2025-02-25, 19:40
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:

Låter normalt. Det är bromsarna som drar upp priset.
Citera
2025-02-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Visst kan man spara en slant om man har en skrotbil och mekar sånthär själv; been there done that. MEN det är en hel del tid, plats och verktyg som behövs. Oftast är gamla bilar skitiga och rostiga, så jobbet som är skitenkelt på youtube blir ett fleradagars projekt där saker måste skäras loss osv. Men flashbackare är som vanligt jätteduktiga på allt, det är därför de bor där nere i sina föräldrars källare och mästrar omvärlden i hur saker ska göras.
om folk bara visste , induktionvärmaren används dagligen , 1 timme kan bli 4 hur lätt som helst, tog 14000 för kamremsbyte o ny absgivare bak på en touran diesel typ 2012, vw skulle ha typ 45000 för samma jobb , är jag för billig eller är orginal för dyrt.
Citera
2025-02-25, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
inte på märkesverkstad. Skivor bak kosta nästa 850 till 1000 kronor styck. Belägg kostar nästan 800 kronor. Bromsvätska cirka 55kr/liter. Jag fakturerade cirka 1250 kr per skiva på Volkswagen.

Om jag kan köpa bromsskivor och belägg (fram eller bak) av märket Brembo på Autodoc för 1800 kr så kan nog VW köpa sina mycket billigare.

Du kanske fakturerade 1250 kr/skiva på VW men det är enorma marginaler på det. Verkstäder tjänar både på hög timpris OCH på extrema marginaler på arbetet.

Samma med olja. På fat (som verkstäder köper på) kan man som privatperson köpa fina märken som Castrol osv för 100 kr litern. Verkstäderna har bättre priser än så men när de säljer 5 liter till kund så tar de 400 kronor litern.
Citera
2025-02-25, 21:08
Medlem
idioter finns som säger "nya bromsar runt om" för 500 kr, inte är det bosch eller brembosaker där o inte några skivor, prova sätt dit några skivor bak på ex nyare passat så får ni kämpa , byt bakre fjädrarna på en passat 4motion eller byt hjullager bak på en maserati levante så får svenne jobba.
Citera
2025-02-25, 23:11
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Verkstäder tjänar både på hög timpris OCH på extrema marginaler på arbetet.

Nej, de tjänar inte på varken timpris eller marginaler. De debiterar men det är inte i närheten av samma sak som att tjäna.

Fundera lite över vilka utgifter en verkstad har så blir det lättare förstå varför timpriset är vad det är. Också därför de inte vill befatta sig med varken skitvarumärken eller kunder som kommer med egna delar. Passar inte delarna eller att de inte fungerar pga för låg kvalitet kan bilen bli hängandes på liften och blockera möjligheten att ta andra jobb. Så nej, de täljer inte guld som vissa verkar tro.

Citat:
Ursprungligen postat av legionsuede
idioter finns som säger "nya bromsar runt om" för 500 kr, inte är det bosch eller brembosaker där o inte några skivor, prova sätt dit några skivor bak på ex nyare passat så får ni kämpa , byt bakre fjädrarna på en passat 4motion eller byt hjullager bak på en maserati levante så får svenne jobba.

Att bara byta belägg på en VW från de senaste 20 åren utan ordentliga verktyg kan ge en psykbryt och en lång dag.
En liter bromsvätska ligger väl på en hundring eller så men det är verkligen inte gjort på några 20 minuter utan en lift och möjlighet att trycksätta systemet. Och vad kostar sedan en avbruten luftningsnippel?
Senast redigerad av Perfect10 2025-02-25 kl. 23:20.
Citera
2025-02-25, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Ja, så mycket får man punga ut om man är okunnig..
Bilia ville blåsa dottern på 5000 för byte bromsar runt om och jag gjorde det för 500 med delar från autodoc..

Sluta ljug. Eller menar du att din dotter redan beställt delarna och du tog 500:- för arbetet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in