2025-02-24, 14:12
Medlem
Lämnade in min Mazda 3 2015 på service för första gången. haft den i 1 år och det är min första bil.

Bytte oljefilter, olja, bromsvätska, bromsbelägg bak och bromsskivor bak.

Detta kalaset kostade mig 9253 svenska riksdaler. Känns ju lite sjukt. Men det är kanske vad det kostar att äga en bil.
Citera
2025-02-24, 14:21
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Hos en dyrare verkstad, så låter det nästan normalt.
Hos en billigare, med utlänningar som är om sig och kring sig kunde det där nog kostat hälften.
Citera
2025-02-24, 14:44
Medlem
VoktorDodkas avatar
Bromsarna drar upp priset, låter inte så jättesaftigt även om det känns som mycket pengar för en liten bil men bromskivor och belägg samt bromsvätska innebär en del tidsödande jobb förutom priset för (original?) delar.
Citera
2025-02-24, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Hos en billigare, med utlänningar som är om sig och kring sig kunde det där nog kostat hälften.
Ja, så mycket får man punga ut om man är okunnig..
Bilia ville blåsa dottern på 5000 för byte bromsar runt om och jag gjorde det för 500 med delar från autodoc..
Senast redigerad av makumba 2025-02-24 kl. 14:49.
Citera
2025-02-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Bilia ville blåsa dottern på 5000 för byte bromsar runt om och jag gjorde det för 500 med delar från autodoc..

Vad menar du med att blåsa? Det är vad det kostar, överallt.

Men visst, kom du och byt 4 bromsar skivor och belägg på min bil för 500, om du tycker det är ett rimligt pris. När kommer du?
Citera
2025-02-24, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus

Jag tycker priserna är i linje med Mekonomen, som har något bättre priser än Speedy Bilservice verkar ha.

Till ts så ja det kostar en slant att äga bil, men du får beakta att dessa kostnader behöver slås ut på flera år. Bromsarna byter man inte varje år, inte ens varannat eller var tredje år....
Citera
2025-02-24, 15:53
Avslutad
Bromsskivor driver upp priset.
Citera
2025-02-24, 15:54
Medlem
orvarens avatar
Citat:
De billigaste (bak) bromsskivorna på biltema kostar 219kr..styck..

Plus belägg,plus två skivor fram (gissar på runt 400kr styck) och belägg..

Men autodoc kanske har alla de delarna för 100kr styck? Tveksam på att de har det till alla bilar,men det kanske var en Mazda 3?

Men gör du det för 500 spänn,så är jag givmild och ger dig 1000 om du gör det på min bil!
Citera
2025-02-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danelopen
Lämnade in min Mazda 3 2015 på service för första gången. haft den i 1 år och det är min första bil.

Detta kalaset kostade mig 9253 svenska riksdaler. Känns ju lite sjukt. Men det är kanske vad det kostar att äga en bil.

Tycker det låter fullt normalt inkl delar för en seriös verkstad i storstad om du fick kvitto&garanti på jobbet.
Hos en svartmek på landsbyggden hade du kanske kommit undan med häften.
Citera
2025-02-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Tycker det låter fullt normalt inkl delar för en seriös verkstad i storstad om du fick kvitto&garanti på jobbet.
Hos en svartmek på landsbyggden hade du kanske kommit undan med häften.
Instämmer.
Tycker också att priset är helt normalt.
Men det är ju din första bil och första gången du lämnar in en bil så .........
Var bor du/lämnade in bilen?
Citera
2025-02-24, 18:30
Medlem
smutsomirs avatar
Citat:

Måste väl inte vara okunnig för att man väljer att betala auktoriserad bilverkstad för reparation och service, är du fattig? Du kanske tycker ditt smutsiga tumavtryck som stämpel ser professionellt ut i serviceboken?

Du kan säkert byta bromsskivor men du är inte intelligent.
Citera
2025-02-24, 20:04
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danelopen

Serva den själv då om du tycker det är dyrt.
Då hade det gått på 1000 kr kanske.

Men jag gissar att du inte är kapabel att göra det själv och därför lämnade du in den och då kostar det såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in