2025-02-25, 15:50
Medlem
Benji86s avatar
Sverige är ta men fan efterblivet, man pratar om GDPR och etc, så finns det hemsidor som säljer information om befolkningen helt öppet och lagligt.
Hela lagen är efterblivet formulerat och motstrider varandra.
Citera
2025-02-25, 15:51
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
förjävlligt tycker man har rätt att kolla upp sina grannar eller jobbkollegor om de t.ex. knarkat och liknande
Du kanske får ta mod till dig och fråga face to face?

Eller tror du alla som knarkat åker dit?
Citera
2025-02-25, 15:56
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, vilket inte är förenligt med rättssäkerheten eller yttrandefriheten och innebär att möjligheten att ta del av domar och förundersökningar kraftigt begränsas för allmänheten.
Inte om man går på rättegångarna.

Du har tydligen missat att Sverige idag inte är likt något annat land i Europa. Vi har inavlade kriminella kusingäng som lätt kan leta upp dig via register.

På 70-talet hade det fungerat men inte i dagens arabsverige
Citera
2025-02-25, 16:03
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Sinnessjukt. Nu kan karriärkriminella bara fortsätta med nya människor som inte känner till deras bakgrund.

Tidigare valde jag bort kunder/köpare/säljare med brottsligt register. Nu kan man inte chansa utan nu får man dra alla över en kam - för säkerhets skull.

Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Staten censurerar staten.

Det enda dessa skvallersajter har gjort är att öka misstänksamheten mellan oss.

Nu får vi istället anta och hoppas att den från norr/söder nyinflyttade motorcykelföraren tatuerad från halsen till handleden har rehabiliterats till en nivå att återfall i brott inte längre är möjligt.

Personlig integritet är viktigt.

Personligen kommer jag hålla ALLA från riskgrupperna på avstånd nu,. Innan kunde jag i alla fall koll upp om de var dömda eller om någon i deras hushåll var dömda för brott. Uteblir den möjligheten så kommer jag inte chansa med någon ur riskgrupperna. Kanske lika bra det. Med ökad segregering blir det lättare att repatriera. Bättre att gå miste om affärer än riskera att råka ut för kriminella.

Det enda HD gjorde här var att förstärka misstänksamheten. Bra jobbat.
Citera
2025-02-25, 16:05
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tidigare valde jag bort kunder/köpare/säljare med brottsligt register. Nu kan man inte chansa utan nu får man dra alla över en kam - för säkerhets skull.

Personligen kommer jag hålla ALLA från riskgrupperna på avstånd nu,. Innan kunde jag i alla fall koll upp om de var dömda eller om någon i deras hushåll var dömda för brott. Uteblir den möjligheten så kommer jag inte chansa med någon ur riskgrupperna. Kanske lika bra det. Med ökad segregering blir det lättare att repatriera. Bättre att gå miste om affärer än riskera att råka ut för kriminella.

Ja, det här är bara negativt för laglydiga och bara positivt för kriminella.
Citera
2025-02-25, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Därför att rättssäkerheten och yttrandefriheten kräver det och därför att det är fullt rimligt att människor får reda på om du misshandlat din flickvän. Samhället består av ett socialt samspel där social kontroll är en nödvändig del och där inte brottslighet skall frodas i anonymitet och brottslingen kunna fortsätta som förut i skydd av den som om det är hans rättighet.

Det du skall blotta är inte hela ditt liv utan det du gjort mot dina medmänniskor i offentligheten som du måste stå för att du gjort. Att våldta din grannflicka är inte en privatsak mellan dig och henne eller mellan dig och staten utan det är något alla dina grabbar i högsta grad har att göra med.

Nej, rättssäkeheten, yttrandefriheten och samhället har ingen som helst rätt att dubbelt bestraffa mig för att jag, på min fritid har rökt gräs. Det är skillnad på brott och brott, och det är sjukt kontraproduktivt så som det har varit att personer som har en bagatell i sitt register inte ska få sig ett ordentligt jobb eller ens en chans trots att man har alla kvalifikationer.
Citera
2025-02-25, 16:15
Medlem
Jag brukar förespråka anonymitet och att man ska ha rätt att få vara privat om man vill. Men det gäller laglydiga människor.

Sara 23, Anita 38 och barnfamiljer vill nog gärna veta om det är en dömd våldtäktsman som flyttar in eller någon dömd för ett våldsbrott/rån etc. Dom ska hängas ut. Borde fungera som i USA. Där det finns register.
Här kan man tala om ökad otrygghet.
Citera
2025-02-25, 16:16
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Nej det enda HD gjort är att följa EU lag
Citera
2025-02-25, 16:16
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Låter sig bli blåste...
Ok, du är kriminell. Jag förstår.

Din värld innehåller tydligen enbart svart eller vitt. Du hade troligen blivit blåst oavsett.
Citera
2025-02-25, 16:20
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Ja. Förlåtelse är viktigare än hämnd. /Jesus

Amen.
Citera
2025-02-25, 16:21
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Din värld innehåller tydligen enbart svart eller vitt. Du hade troligen blivit blåst oavsett.

Ja, det är ju så kriminella brukar resonera. brottsoffren förtjänar det man utsätter dem för.
Är de så dumma så de låter det ske så förtjänar de det.
Exakt så brukar resonemanget gå. Som de där grabbarna som blåste pensionärer på deras livs besparingar när de satt i Portugal. De skrattade och hånade dem och gladdes åt den lyckade kuppen.
Pensionärerna grät.
Bäst skulle väl vara om man ändade lagen och lät polisen utmäta dödsstraff på plats åt sådana människor.
Citera
2025-02-25, 16:26
Medlem
Bästa som hänt, hoppas det håller hela vägen nu så all nyfikna svennar inte längre kan sitta och sprida skit om folk. Årets bästa nyhet hittills
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in