Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Jag har inte det minsta emot att människor får gå vidare, jag är inte den som förespråkar hårda straff som en lösning på brottslighet, men det kan inte ske på bekostnad av alla andras yttrandefrihet och allmänna frihet där våld skall utövas mot dem för att gå dem att hålla tyst.
Det är ingen förlåtelse - en sådan kan inte tvingas fram - och inget ”betalat sin skuld till samhället” utan en förlängning av det våld mot sina medmänniskor som brottslingen utövade första gången.
Och problemet att få jobb etc för människor som begått brott kommer inte att lösas för att Lexbase försvinner. Andra metoder kommer att ersätta. Alla förlorar på det.
Ja, de får väl gå vägen via belastningsregister. Problemet där gallrade gärningar inte ligger till last för personer försvinner. Sedan är det faktiskt inte bara att be om belastningsregister i en anställningsprocess. Det är bara för vissa särskilda arbeten, och i dessa registerutdrag förekommer inte alla eventuella brott en person är dömd för, bara sådana som är av relevans för tjänsten.
De belastningsregister som visar upp allt är inte avsedda för rekryteringsprocessen, och även där ser det ut att vara på gång ändringar eftersom ett mål är uppe i arbetsdomstolen, där en person blivit av med sitt jobb för att hans chef begärt ett registerutdrag, trots att brottet inte var av relevans för tjänsten.
Det kan med andra ord bli dyrt för arbetsgivare att slentrianmässigt be om registerutdrag och säga att det är ett krav för en tjänst när det egentligen inte är det. Det här vet ju egentligen redan arbetsgivarna, och de som tidigare använt sig av tjänster som Verifiera berättar inte vilken grund de hade till att gå vidare med en annan kandidat, när det i själva verket berodde på att de kollade upp arbetssökanden i en databas och såg avsnitt i belastningsregistret som egentligen inte hade någon betydelse för tjänsten. Att kräva sin rätt kommer bli enklare när man själv begärt ut sitt eget registerutdrag, då kan man göra det sannolikt att man inte fick tjänsten just p.g.a det.
Sen tror jag rent allmänt att det är bättre att arbetssökanden kommer in med utdraget själv istället för att bli dömd på förhand för att någonting kommer upp i systemet. Det är lättare att göra en godtycklig bedömning om man inte träffar personen innan man ser allt skit den har ställt till med.